Pitääkö nappiksessa käyttää lyijynkorviketta?

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Kesälada

Pitääkö nappiksessa käyttää lyijynkorviketta?

Viesti Kirjoittaja Kesälada »

Kuulin tänään, että nappisessa pitäisi käyttää bensan seassa tarvikeliikkeistä saatavaa lyijyn korvaavaa lisäainetta. Pitääkö paikkansa? Itse olen ollut koko ajan siinä uskossa, että bensoissa on jo valmiina lyijyn korvaavat lisäaineet ja ajanut pelkällä 95E:llä...
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Ei todellakaan tarvitse käyttää mitään lisäaineita.

Eli ysifemmaa vaan tankkiin ja kovaa ajoa :D
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Kesälada

Viesti Kirjoittaja Kesälada »

Jokari kirjoitti:Ei todellakaan tarvitse käyttää mitään lisäaineita.

Eli ysifemmaa vaan tankkiin ja kovaa ajoa :D
Hyvä homma :D
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Ei se sitä lisäainetta erikseen kaipaile. On kuitenkin sen verran hyvät lisäaineistukset sun muut aineet jo noissa bensoissa valmiina.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

nykyinen 95 on sellasta kuraa, että kannattaa käyttää 98:a, lisää tehoa, lisää suorituskykyä, pienempi kulutus, ei nikottelua eikä jälkikäyntiä, vaikka Lada olisi kunnossakin
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Lada-Jussi kirjoitti:nykyinen 95 on sellasta kuraa, että kannattaa käyttää 98:a, lisää tehoa, lisää suorituskykyä, pienempi kulutus, ei nikottelua eikä jälkikäyntiä, vaikka Lada olisi kunnossakin
En allekirjoita kaikkia, mutta kyllä tuo Weberillä varustettu kottero kulkee ysikasilla paljon pirteämmin ja käy siistimmin. Ysifemmalla tuppaa käymään jälkikäyntiä, ysikasilla ei koskaan.

Ja Lada on kyllä kunnossa :wink:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
pressa
Viestit: 10515
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

jussin viitaukseen totean taas että:
ehjä lada ei ysikasia kaipaa,viritetyt ja rauskat erikseen
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Idän Ihme 1 kirjoitti:
Jokari kirjoitti:
Lada-Jussi kirjoitti:nykyinen 95 on sellasta kuraa, että kannattaa käyttää 98:a, lisää tehoa, lisää suorituskykyä, pienempi kulutus, ei nikottelua eikä jälkikäyntiä, vaikka Lada olisi kunnossakin
En allekirjoita kaikkia, mutta kyllä tuo Weberillä varustettu kottero kulkee ysikasilla paljon pirteämmin ja käy siistimmin. Ysifemmalla tuppaa käymään jälkikäyntiä, ysikasilla ei koskaan.

Ja Lada on kyllä kunnossa :wink:

No tuskin on kunnossa jos 95 oktaanisella käy jälkikäyntiä. Käytetäänhän tuota 10:1 puristeisissakin moottoreissa.. Vai ootko laskenut kantta tms.?
eihän se kunnossa olekaan, kun siiihen on laitettu Weberi :wink: :wink: :lol: omassa orkkisklassikossa on myös tehty sellainen tuninki, että alkuperäisen kaasuttimen tilalla on 2107-1107010-20 jossa ei alipainesysteemi katkaise tyhjäkäyntiä kun kone sammutetaan, lisäksi myös jälkikäynninestävä sähkömagneetti venttiili on toimimattomana poistettu ja korvattu sähköttömällä. Jälkikäyntiä ilmeni 95:llä mutta ei 98:lla. Nämä tuningithan tietysti tarkoittaa sitä, että Ladani ei ole täysin kunnossa, siksi se tarvii 98:a.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Idän Ihme 1 kirjoitti:
Jokari kirjoitti:
Lada-Jussi kirjoitti:nykyinen 95 on sellasta kuraa, että kannattaa käyttää 98:a, lisää tehoa, lisää suorituskykyä, pienempi kulutus, ei nikottelua eikä jälkikäyntiä, vaikka Lada olisi kunnossakin
En allekirjoita kaikkia, mutta kyllä tuo Weberillä varustettu kottero kulkee ysikasilla paljon pirteämmin ja käy siistimmin. Ysifemmalla tuppaa käymään jälkikäyntiä, ysikasilla ei koskaan.

Ja Lada on kyllä kunnossa :wink:

No tuskin on kunnossa jos 95 oktaanisella käy jälkikäyntiä. Käytetäänhän tuota 10:1 puristeisissakin moottoreissa.. Vai ootko laskenut kantta tms.?
Joo tiedetään että koneessa traktorin puristukset 8,5.

Ihan vakio on, lukuunottamatta kärjetöntä sytkää ja Weberiä. Samoja huomioita myös vakiohilppeillä (kärjellinen sytkä+ Ozon)
Enkä muuten ole ainoa Ladisti joka sanoo samaa.

Voin sanoa että kone EI ole karstainen minun ajojen jälkeen. Ysivitosella ei vaan tunnu koskaan pääsevän eroon jälkikäynnistä. Ei se sillä nyt tietenkään joka sammutuksen jälkeen jälkikäyntiä käy. Ysikasilla ei_koskaan.

Tähän saakka olen ysivitosella ajanut, nyt vaan tuli kokeiltua pari kymppilitrasta ihan huvin vuoksi.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Mäkin voin allekirjoittaa tuon jälkikäynnin. Kone ei varmasti oo karstoittumaan päässy ja säädötkin on kohillaan. Silti aina saattaa pitemmän ajon jälkiin hörähdellä auto kun sammuttaa moottorin. 98 ei koskaan jälkikäyntiä esiintyny mutta 95 säännöllisen epäsäännöllisesti.
Avatar
XXX
Viestit: 126
Liittynyt: 2.10.2003 7:54

Re: Pitääkö nappiksessa käyttää lyijynkorviketta?

Viesti Kirjoittaja XXX »

Eikös lyijyä ole käytetty bensiinissä nostamaan oktaanilukua? Ladan suhteellisen matalapuristeinen moottori taas toimii hyvin matalaoktaanisemmallakin bensiinillä. Itse olen käyttänyt Venäjällä käydessäni 92-oktaanista bensaa, jota paikalliset ladailijat lähinnä käyttävät. Hyvin on Lada sillä toiminut. Koskaan ei ole nakutusta ollut havaittavissa, joskus harvoin on yrittänyt käydä jälkikäyntiä.


Kerran katsoin, kun vanha pappa lorotteli Ladansa tankkiin 76-oktaanista. Sitä en kyllä enää tohtisi käyttää ainakaan yksinään, mutta ehkä pieninä määrinä ysikakkosen seassa voisi vielä mennä.


Nuo viritetyt koneet onkin sitten oma lukunsa.
ВАЗ-21053 Жигули
Joen musikka
Viestit: 2029
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: Pitääkö nappiksessa käyttää lyijynkorviketta?

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Muistelen jonkun Nesteen jalostamotyypin sanoneen,että prosessissa saadaan perusbensaa,siis periaatteessa puhtainta kamaa.Lisäaineita mätetään sitten nakutuskestävyyden mukaan.Lyijy ei paljaaltaan lisää nakutuskestävyyttä(oktaanilukua).
2112,-04,hopea
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x3,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Vastaa Viestiin