Sivu 1/1

käy kylmänä kuin kolmella...

Lähetetty: 13.4.2007 20:13
Kirjoittaja benhur
lada 2105 vm94 käy kylmänä kuin kolmella pytyllä...röpöttää... :roll:

Lähetetty: 13.4.2007 21:05
Kirjoittaja ,_,/ukka
Joku venttiili kantaa? eli kylmänä ei ole välystä. Koneen lämmetessä välys suurenee ja alkaa käymään kaikilla. Tai sitte joku niistä sadoista axteekin vakio vioista.

,_,/ukka

Lähetetty: 13.4.2007 21:10
Kirjoittaja pressa
eikös välykset pienene kuumana
näinpäin minä olen ainakin käsittänyt

Lähetetty: 13.4.2007 21:19
Kirjoittaja köhmä
Kyllä minunkin mielestä välykset pienenevät lämpölaajenemisen seurauksena, koska esim. jos on annettu säätöarvot sekä kylmälle että kuumalle koneelle, niin kylmän arvot ovat suuremmat.

Jukan teoria on kyllä muuten aika oivallinen. Eli kylmänä toimis kaikilla ja lämpimänä sitten ei, koska venttiili(t) alkaa kantaa.

Viaksi epäilisin sytytyslaitteiston toimintahäiriötä?

Lähetetty: 13.4.2007 21:29
Kirjoittaja jta
Kyllähän nuo ainakin nappiksen ohjekirjassa on että kylmänä 0,15mm ja kuumana 0,20mm... Eli kylmänä pienemmät. Ja eikös nämä ole kaikissa takavetoisissa samat arvot?

Liekkö tuossa syynä tuo nokka-akselin alumiininen kotelointi joka laajenee lämmetessään nokka-akselia enemmän suurentaen välyksiä.

Lähetetty: 14.4.2007 0:55
Kirjoittaja Jokari
Kun kyseessä on axtec, niin varmaan 95% kaikista käyntihäiriöistä aiheutuu kaasarista...

Lähetetty: 14.4.2007 11:12
Kirjoittaja ,_,/ukka
Kaikissa alumiini kantisissa/lohkoisissa välykset suurenee kun kone lämpenee, koska alumiini lämpölaajenee enemmän kuin rauta osat(nokka, keinuvivut, venttiilit..).
Vanhoissa valurauta moottoreissa voi olla toisin päin...

,_,/ukka

Lähetetty: 14.4.2007 11:14
Kirjoittaja ,_,/ukka
köhmä kirjoitti:Kyllä minunkin mielestä välykset pienenevät lämpölaajenemisen seurauksena, koska esim. jos on annettu säätöarvot sekä kylmälle että kuumalle koneelle, niin kylmän arvot ovat suuremmat.
Höpö höpö:
http://www.ladakerho.fi/info/muut/tyo.htm#m03

,_,/ukka

Lähetetty: 14.4.2007 13:51
Kirjoittaja köhmä
Aivan. Minua jäikin hieman rassaamaan tämä asia. Piti käydä lähes keskellä yötä tarkastamassa Ladan ohjekirjasesta nuo säätöarvot ja nehän oli, yllätys yllätys, 0,15 kylmänä ja 0,20 kuumana. Siinä sitten pähkäilin asiaa oikein kunnolla, mutta en vain sitä tajunnut, en vaikka kuinka yritin. Oman pienuuteni asian suhteen huomattuani menin yöpuulle.

Eli tässä asiassa on nyt kysymys vissiinkin siitä, että alumiinin suuremmasta lämpölaajenemisesta johtuen, koko nokka-akselipukki (alumiininen sellainen) nousee enemmän ylöspäin, kuin vastaavasti rautaiset venttiilikoneiston osat "turpoavat", eikö näin??

Lähetetty: 14.4.2007 20:10
Kirjoittaja benhur
asiaan äijät nyt...oisko mahdollista että venttiili ois palanu???

Lähetetty: 14.4.2007 20:18
Kirjoittaja pressa
tarkista nyt heti venttiili välykset
mikäli oikeat tarkista puristukset
jos puristukset heittävät yli 2kiloa niin mahdollista on venttiili vaurion olemassa olo

mitatessa jos paine heikko niin tippakannulla moottoriöljyä hieman sylinteriin ja uusinta mittaus
mikäli tulos ei parane niin vika venttiilissä
jos paranee niin männänrenkaissa

Lähetetty: 14.4.2007 22:21
Kirjoittaja jta
Ja tulpatkin kannattaa tarkistaa ennenku venttiileitä alkaa vaihteleen. Nimittäin mulla on yleensä tuo kylmänä kolmella käynti loppunu sen jälkiin ku tulpat oon vaihtanu.

Lähetetty: 15.4.2007 6:44
Kirjoittaja ,_,/ukka
benhur kirjoitti:asiaan äijät nyt...oisko mahdollista että venttiili ois palanu???
En usko, kun kerta kuumana käy kaikilla. Mutta jos välyksiä ei oo viimeisen 10tkm:n aikana tarkistettu/säädetty, niin siitä lähtisin tarkistelemaan. Monikohan Ladan venttiilivika on omistajien laiskuutta? Säätöväli kun on 60-luvun koneelle tyypillinen 10tkm :roll:

,_,/ukka

Lähetetty: 15.4.2007 9:53
Kirjoittaja pressa
kaikki vakio koneet omistajat joilta tiedän venttiilin palaneen ovat säädöstä kysyttäessä olleet täysin tietämättömiä

Lähetetty: 15.4.2007 18:35
Kirjoittaja benhur
tulpat vasta vaihdoin ja ei käynti kummentunu..johdotki on uudet..