käy kylmänä kuin kolmella...

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
benhur

käy kylmänä kuin kolmella...

Viesti Kirjoittaja benhur »

lada 2105 vm94 käy kylmänä kuin kolmella pytyllä...röpöttää... :roll:
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Joku venttiili kantaa? eli kylmänä ei ole välystä. Koneen lämmetessä välys suurenee ja alkaa käymään kaikilla. Tai sitte joku niistä sadoista axteekin vakio vioista.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
pressa
Viestit: 10515
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

eikös välykset pienene kuumana
näinpäin minä olen ainakin käsittänyt
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja köhmä »

Kyllä minunkin mielestä välykset pienenevät lämpölaajenemisen seurauksena, koska esim. jos on annettu säätöarvot sekä kylmälle että kuumalle koneelle, niin kylmän arvot ovat suuremmat.

Jukan teoria on kyllä muuten aika oivallinen. Eli kylmänä toimis kaikilla ja lämpimänä sitten ei, koska venttiili(t) alkaa kantaa.

Viaksi epäilisin sytytyslaitteiston toimintahäiriötä?
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Kyllähän nuo ainakin nappiksen ohjekirjassa on että kylmänä 0,15mm ja kuumana 0,20mm... Eli kylmänä pienemmät. Ja eikös nämä ole kaikissa takavetoisissa samat arvot?

Liekkö tuossa syynä tuo nokka-akselin alumiininen kotelointi joka laajenee lämmetessään nokka-akselia enemmän suurentaen välyksiä.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Kun kyseessä on axtec, niin varmaan 95% kaikista käyntihäiriöistä aiheutuu kaasarista...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Kaikissa alumiini kantisissa/lohkoisissa välykset suurenee kun kone lämpenee, koska alumiini lämpölaajenee enemmän kuin rauta osat(nokka, keinuvivut, venttiilit..).
Vanhoissa valurauta moottoreissa voi olla toisin päin...

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

köhmä kirjoitti:Kyllä minunkin mielestä välykset pienenevät lämpölaajenemisen seurauksena, koska esim. jos on annettu säätöarvot sekä kylmälle että kuumalle koneelle, niin kylmän arvot ovat suuremmat.
Höpö höpö:
http://www.ladakerho.fi/info/muut/tyo.htm#m03

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja köhmä »

Aivan. Minua jäikin hieman rassaamaan tämä asia. Piti käydä lähes keskellä yötä tarkastamassa Ladan ohjekirjasesta nuo säätöarvot ja nehän oli, yllätys yllätys, 0,15 kylmänä ja 0,20 kuumana. Siinä sitten pähkäilin asiaa oikein kunnolla, mutta en vain sitä tajunnut, en vaikka kuinka yritin. Oman pienuuteni asian suhteen huomattuani menin yöpuulle.

Eli tässä asiassa on nyt kysymys vissiinkin siitä, että alumiinin suuremmasta lämpölaajenemisesta johtuen, koko nokka-akselipukki (alumiininen sellainen) nousee enemmän ylöspäin, kuin vastaavasti rautaiset venttiilikoneiston osat "turpoavat", eikö näin??
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
benhur

Viesti Kirjoittaja benhur »

asiaan äijät nyt...oisko mahdollista että venttiili ois palanu???
Avatar
pressa
Viestit: 10515
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

tarkista nyt heti venttiili välykset
mikäli oikeat tarkista puristukset
jos puristukset heittävät yli 2kiloa niin mahdollista on venttiili vaurion olemassa olo

mitatessa jos paine heikko niin tippakannulla moottoriöljyä hieman sylinteriin ja uusinta mittaus
mikäli tulos ei parane niin vika venttiilissä
jos paranee niin männänrenkaissa
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Ja tulpatkin kannattaa tarkistaa ennenku venttiileitä alkaa vaihteleen. Nimittäin mulla on yleensä tuo kylmänä kolmella käynti loppunu sen jälkiin ku tulpat oon vaihtanu.
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

benhur kirjoitti:asiaan äijät nyt...oisko mahdollista että venttiili ois palanu???
En usko, kun kerta kuumana käy kaikilla. Mutta jos välyksiä ei oo viimeisen 10tkm:n aikana tarkistettu/säädetty, niin siitä lähtisin tarkistelemaan. Monikohan Ladan venttiilivika on omistajien laiskuutta? Säätöväli kun on 60-luvun koneelle tyypillinen 10tkm :roll:

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
pressa
Viestit: 10515
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

kaikki vakio koneet omistajat joilta tiedän venttiilin palaneen ovat säädöstä kysyttäessä olleet täysin tietämättömiä
benhur

Viesti Kirjoittaja benhur »

tulpat vasta vaihdoin ja ei käynti kummentunu..johdotki on uudet..
Vastaa Viestiin