Sivu 1/2
Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä
Lähetetty: 14.3.2007 10:58
Kirjoittaja Latanisti
Tein kevät huollon larppaan. Öljyt, tulpat ja ilmanputsarin vaihdoin.
Ajelin noin 500 km, äkkiä rupesi tyhjäkäynnillä öljynpaineenmerkkivalo palamaan. Kone on kyllä kunnossa samoiten öljypumppu, voisiko tämä johtua liian "hyvistä" öljyistä ( osa synteettinen ), ei mineraaliöljy?
10/30 vanhoilla öljyillä ei tätä vikaa? Korostan kone onkuin uusi.. Ei kilise eikä kolise, vähän laittaa kaasua niin valo sammuu.. Perskules, onko tämä lattaraudan kone näin nirso eri öljy laaduille???

Lähetetty: 14.3.2007 11:08
Kirjoittaja katastrofv
Eli öljynsuodatinta et vaihtanut? Vaihdapa vielä se, omasta oli joskus tukossa(?) Ei uusillakaan öljyillä sammunut tyhjäkäynnillä, vaihdoin uuden suodattimen ja kas, valo sammui.
Lähetetty: 14.3.2007 11:10
Kirjoittaja Qulle
ja tyhjäkäynti on siinä normissa, ettei missään 500 kiekassa/minuutti?? Tämä meinaan pistää öljyvalon palamaan, jos tyhjäkäynti on liian alhainen.
Lähetetty: 14.3.2007 11:21
Kirjoittaja Mara
Tai sitte ne liian hyvät öljyt on irrottanu jotain mineraaliöljyjen aiheuttamia saostumia, jotka on nyt öljykellossa, suodattimessa, jossain kanavassa tai ylipaineventtiilissä.
Itellä TB:n Diamondit, 5W40 täyssynteettiset ja pienen alkukäihän jälkeen pelaa hyvin. Eli pointti on se, että liian hyvää öljyä ei koneessa voi olla.
Lähetetty: 14.3.2007 14:15
Kirjoittaja Latanisti
katastrofv kirjoitti:Eli öljynsuodatinta et vaihtanut? Vaihdapa vielä se, omasta oli joskus tukossa(?) Ei uusillakaan öljyillä sammunut tyhjäkäynnillä, vaihdoin uuden suodattimen ja kas, valo sammui.
Vaihdoin suodattimen tietty
Epäilen myös joko alhaista tyhjäkäyntiä tai sitä tukosta? Täytyy käydä ajamas kone lämpimäks ja säätää tyhjäkäynti oliko se nyt 800 kiekkaa vai vähän alle?
Lähetetty: 14.3.2007 14:18
Kirjoittaja Latanisti
Niin ja luulisin et tossa koneessa ei pitäisi olla saostumia.. Öljyt vaihtelen n. 5000 - 7000km välein joskus allekkin, mutta eihän sitä voi tietää..
Lähetetty: 14.3.2007 15:10
Kirjoittaja Latanisti
Mara kirjoitti:Tai sitte ne liian hyvät öljyt on irrottanu jotain mineraaliöljyjen aiheuttamia saostumia, jotka on nyt öljykellossa, suodattimessa, jossain kanavassa tai ylipaineventtiilissä.
Itellä TB:n Diamondit, 5W40 täyssynteettiset ja pienen alkukäihän jälkeen pelaa hyvin. Eli pointti on se, että liian hyvää öljyä ei koneessa voi olla.
Kävin ajamassa koneen "kuumaksi" , ei pala enää tyhjäkäynnillä valo (kierrokset oli kohillaan ).. Sen on pakko olla ollut sitten se tukos jossain, lienee liuennut koneen syövereihin?
Mutta kiitos hyvistä vinkeistä, boardista oli taas hyötyä!

Lähetetty: 14.3.2007 15:47
Kirjoittaja Yogi
Kaverin silloisessa Ladassa riitti öljynpainevalon sammumiseen uusi isompi öljyfiltteri. Se pienempi aiheutti valon vilkahtelua.
Lähetetty: 14.3.2007 16:18
Kirjoittaja Latanisti
Yogi kirjoitti:Kaverin silloisessa Ladassa riitti öljynpainevalon sammumiseen uusi isompi öljyfiltteri. Se pienempi aiheutti valon vilkahtelua.
Mullakin on tällä hetkellä se pienempi filsu käytössä, mutta miksi se johtuisi siitä se öljynpaineenmerkkivalon palaminen?
Ainoastaan tuli mieleen, kun olen ajanut vuoden 10/30 öljyillä (hyvillä sellaisilla ja usein vaihdettu ), olisiko öljypumppu sen verran kumminkin kulunut, että 5-40w öljyillä ei pumppu jaksa pumpata, vaan liruttaa mistä sattuu? Noh.. Voihan se olla se tukoskin tai tyhjäkäynti on ollut tulpan vaihdon jälkeen "sopeutumis" vaiheessa ym..
Kävin taas käynnistämässä ja ajamassa lenkin, taas palaa tyhjäkäynnillä.. Kierrokset about <650, ei ymmärrä? Sen tiedän tarkalleen, että koneessa ei ole vikaa laakereissa, saati muualla.. Käy nätisti, ei rahise / kolkuttele.. Argh.. Vaihdan takaisin 10/30 ja menen komppiini ihmettelemään kalliimman öljyn vaikutusta koneelleni.. Lada ei ole näköjään oppinut käyttämään synteettistä! (joko tässä pitää siirtyä länsimaalaiseen kulkineeseen takas, että auto toimis tekniikan puolelta.. )

Lähetetty: 14.3.2007 16:36
Kirjoittaja Jusu
Tyhjäkäynnin ohjearvo on mallista riippuen jotain 800-900rpm. 650 on liian vähän.
Lähetetty: 14.3.2007 16:43
Kirjoittaja Latanisti
Jusu kirjoitti:Tyhjäkäynnin ohjearvo on mallista riippuen jotain 800-900rpm. 650 on liian vähän.
toimii hienosti, edellisil öljyil sama kiekka, mikäs näissä sit mättää..
Taidan vetää Ballantinesit kurkkuun ja ajella skootterilla huomenna, eihän latukkaa voi ajaa, jos ei tiedä toimivuudesta? Ehe! Ahistaa.. AQhistaako muitakin, muista syistä?
Lähetetty: 14.3.2007 17:24
Kirjoittaja Jokari
Jos sulla on tyhjäkäynti alle 700 niin ei paljon tartte ihmetellä miksi valo saattaa käydä vilkahtelemaan. Kannattaa pitäytyä noissa ohjearvoissa eikä yrittää tavoitella matalinta mahdollista kierroslukua, niin useilla näyttää olevan tapana Ladojen hörskötyksestä päätellen
En millään jaksa uskoa että vika on öljyssä...
Joten mars ruuvaamaan ainakin sitä tyhjäkäyntiä isommalle...
Lähetetty: 14.3.2007 17:32
Kirjoittaja TurboToffi
Käytän Helix Ultraa 5W40 ja mullakin palaa öljyvalo välillä tyhjäkäynnillä...
Ei se näköjään paljon koneen toimivuuteen vaikuta koska olen ajanut sillä tavalla koko talven aikana

Lähetetty: 14.3.2007 18:39
Kirjoittaja Lada-Jussi
ladan normityhjäkäyntikin on sen verran matala, että öljynpainevalo voi tyhjäkäynnillä palaa tai vilahdella se ei kuitenkaan pitäisi tarkottaa että öljynpaine olisi liian alhainen
Lähetetty: 14.3.2007 19:14
Kirjoittaja Nonnis
Jep, Nivan käyttöohjekirjassa sanotaan että "öljynpainevalo ei saa palaa muuta kuin tyhjäkäynnillä" tjsp.