Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Latanisti

Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Latanisti »

Tein kevät huollon larppaan. Öljyt, tulpat ja ilmanputsarin vaihdoin.
Ajelin noin 500 km, äkkiä rupesi tyhjäkäynnillä öljynpaineenmerkkivalo palamaan. Kone on kyllä kunnossa samoiten öljypumppu, voisiko tämä johtua liian "hyvistä" öljyistä ( osa synteettinen ), ei mineraaliöljy?
10/30 vanhoilla öljyillä ei tätä vikaa? Korostan kone onkuin uusi.. Ei kilise eikä kolise, vähän laittaa kaasua niin valo sammuu.. Perskules, onko tämä lattaraudan kone näin nirso eri öljy laaduille???
:shock: :?: :roll:
katastrofv

Viesti Kirjoittaja katastrofv »

Eli öljynsuodatinta et vaihtanut? Vaihdapa vielä se, omasta oli joskus tukossa(?) Ei uusillakaan öljyillä sammunut tyhjäkäynnillä, vaihdoin uuden suodattimen ja kas, valo sammui.
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Qulle »

ja tyhjäkäynti on siinä normissa, ettei missään 500 kiekassa/minuutti?? Tämä meinaan pistää öljyvalon palamaan, jos tyhjäkäynti on liian alhainen.
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mara »

Tai sitte ne liian hyvät öljyt on irrottanu jotain mineraaliöljyjen aiheuttamia saostumia, jotka on nyt öljykellossa, suodattimessa, jossain kanavassa tai ylipaineventtiilissä.
Itellä TB:n Diamondit, 5W40 täyssynteettiset ja pienen alkukäihän jälkeen pelaa hyvin. Eli pointti on se, että liian hyvää öljyä ei koneessa voi olla.
2102 16V ex.
2103 -75
Latanisti

Viesti Kirjoittaja Latanisti »

katastrofv kirjoitti:Eli öljynsuodatinta et vaihtanut? Vaihdapa vielä se, omasta oli joskus tukossa(?) Ei uusillakaan öljyillä sammunut tyhjäkäynnillä, vaihdoin uuden suodattimen ja kas, valo sammui.
Vaihdoin suodattimen tietty :lol:

Epäilen myös joko alhaista tyhjäkäyntiä tai sitä tukosta? Täytyy käydä ajamas kone lämpimäks ja säätää tyhjäkäynti oliko se nyt 800 kiekkaa vai vähän alle?
Latanisti

Viesti Kirjoittaja Latanisti »

Niin ja luulisin et tossa koneessa ei pitäisi olla saostumia.. Öljyt vaihtelen n. 5000 - 7000km välein joskus allekkin, mutta eihän sitä voi tietää..
Latanisti

Viesti Kirjoittaja Latanisti »

Mara kirjoitti:Tai sitte ne liian hyvät öljyt on irrottanu jotain mineraaliöljyjen aiheuttamia saostumia, jotka on nyt öljykellossa, suodattimessa, jossain kanavassa tai ylipaineventtiilissä.
Itellä TB:n Diamondit, 5W40 täyssynteettiset ja pienen alkukäihän jälkeen pelaa hyvin. Eli pointti on se, että liian hyvää öljyä ei koneessa voi olla.
Kävin ajamassa koneen "kuumaksi" , ei pala enää tyhjäkäynnillä valo (kierrokset oli kohillaan ).. Sen on pakko olla ollut sitten se tukos jossain, lienee liuennut koneen syövereihin?
Mutta kiitos hyvistä vinkeistä, boardista oli taas hyötyä! :D :D :D
Avatar
Yogi
Ylläpito
Viestit: 2929
Liittynyt: 2.2.2005 8:38
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Yogi »

Kaverin silloisessa Ladassa riitti öljynpainevalon sammumiseen uusi isompi öljyfiltteri. Se pienempi aiheutti valon vilkahtelua.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Latanisti

Viesti Kirjoittaja Latanisti »

Yogi kirjoitti:Kaverin silloisessa Ladassa riitti öljynpainevalon sammumiseen uusi isompi öljyfiltteri. Se pienempi aiheutti valon vilkahtelua.
Mullakin on tällä hetkellä se pienempi filsu käytössä, mutta miksi se johtuisi siitä se öljynpaineenmerkkivalon palaminen?

Ainoastaan tuli mieleen, kun olen ajanut vuoden 10/30 öljyillä (hyvillä sellaisilla ja usein vaihdettu ), olisiko öljypumppu sen verran kumminkin kulunut, että 5-40w öljyillä ei pumppu jaksa pumpata, vaan liruttaa mistä sattuu? Noh.. Voihan se olla se tukoskin tai tyhjäkäynti on ollut tulpan vaihdon jälkeen "sopeutumis" vaiheessa ym..

Kävin taas käynnistämässä ja ajamassa lenkin, taas palaa tyhjäkäynnillä.. Kierrokset about <650, ei ymmärrä? Sen tiedän tarkalleen, että koneessa ei ole vikaa laakereissa, saati muualla.. Käy nätisti, ei rahise / kolkuttele.. Argh.. Vaihdan takaisin 10/30 ja menen komppiini ihmettelemään kalliimman öljyn vaikutusta koneelleni.. Lada ei ole näköjään oppinut käyttämään synteettistä! (joko tässä pitää siirtyä länsimaalaiseen kulkineeseen takas, että auto toimis tekniikan puolelta.. )
:oops:
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Tyhjäkäynnin ohjearvo on mallista riippuen jotain 800-900rpm. 650 on liian vähän.
Latanisti

Viesti Kirjoittaja Latanisti »

Jusu kirjoitti:Tyhjäkäynnin ohjearvo on mallista riippuen jotain 800-900rpm. 650 on liian vähän.
toimii hienosti, edellisil öljyil sama kiekka, mikäs näissä sit mättää..
Taidan vetää Ballantinesit kurkkuun ja ajella skootterilla huomenna, eihän latukkaa voi ajaa, jos ei tiedä toimivuudesta? Ehe! Ahistaa.. AQhistaako muitakin, muista syistä?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Jos sulla on tyhjäkäynti alle 700 niin ei paljon tartte ihmetellä miksi valo saattaa käydä vilkahtelemaan. Kannattaa pitäytyä noissa ohjearvoissa eikä yrittää tavoitella matalinta mahdollista kierroslukua, niin useilla näyttää olevan tapana Ladojen hörskötyksestä päätellen :D

En millään jaksa uskoa että vika on öljyssä...

Joten mars ruuvaamaan ainakin sitä tyhjäkäyntiä isommalle...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
TurboToffi

Viesti Kirjoittaja TurboToffi »

Käytän Helix Ultraa 5W40 ja mullakin palaa öljyvalo välillä tyhjäkäynnillä...
Ei se näköjään paljon koneen toimivuuteen vaikuta koska olen ajanut sillä tavalla koko talven aikana :lol:
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

ladan normityhjäkäyntikin on sen verran matala, että öljynpainevalo voi tyhjäkäynnillä palaa tai vilahdella se ei kuitenkaan pitäisi tarkottaa että öljynpaine olisi liian alhainen
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Jep, Nivan käyttöohjekirjassa sanotaan että "öljynpainevalo ei saa palaa muuta kuin tyhjäkäynnillä" tjsp.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Vastaa Viestiin