Paras tapa ruostesuojata vanha Larva?
Paras tapa ruostesuojata vanha Larva?
Tänä keväänä pitäisi ruostesuojata ulkoisesti tarkastellen ruosteeton nappis. Koteloissa on kuitenkin varmaankin ruostetta sisällä, joten mikä olisi paras tapa pysäyttää jo mahdollisesti alkanut ruostuminen.
Itse ajattelin tehdä näin: ensin pestään alusta koteloita myöten ja annetaan kuivaa pari päivää. Sen jälkeen jotain kotelosuojaa koteloihin. Mutta mites itse pohja? Kuulemma pelkkä alustamassa ei olis näin vanhaan hyvä. Yksi kaveri neuvo laittamaan alustamassan sekaan kotelosuojaa ja sivelemään pohjan sillä. Suositelkaas sopivia aineita.
Itse ajattelin tehdä näin: ensin pestään alusta koteloita myöten ja annetaan kuivaa pari päivää. Sen jälkeen jotain kotelosuojaa koteloihin. Mutta mites itse pohja? Kuulemma pelkkä alustamassa ei olis näin vanhaan hyvä. Yksi kaveri neuvo laittamaan alustamassan sekaan kotelosuojaa ja sivelemään pohjan sillä. Suositelkaas sopivia aineita.
Paras tapa tietenkinolisi purkaa kokoauto ja upottaa ensin happoaltaaseen ja sen seuraavaksi sinkkialtaaseen, mutta se on kohtuu kallis ja työläs. Joten kaippa se perus Korkeapainepesurilla vanhan massan poisto pohjasta ja peään ruosteiden poisto hiekkapuhaltimella riittää, sitten koteloihin kotelosuojaa ja ohut kerros koko pohjaan ja kun hieman on kuivunu niin uusi massa.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
Ei kait vanhan ehjän massan poisto ole tarpeellista? Itse ajattelin, että pohja vaan pestäs ja jos nyt jossain olis massa irtoamassa niin silloin revittäs irti vanhat siltä kohti. Tässä vaiheessa kuitenkin näyttäs (ennen pesua) siltä, että auton vanha massa on ihan hyvässä kunnossa. Ruosteenruskeaa ei näy missään.Turbiini kirjoitti:Paras tapa tietenkinolisi purkaa kokoauto ja upottaa ensin happoaltaaseen ja sen seuraavaksi sinkkialtaaseen, mutta se on kohtuu kallis ja työläs. Joten kaippa se perus Korkeapainepesurilla vanhan massan poisto pohjasta ja peään ruosteiden poisto hiekkapuhaltimella riittää, sitten koteloihin kotelosuojaa ja ohut kerros koko pohjaan ja kun hieman on kuivunu niin uusi massa.
Monesti vanha Ehjä massa on kovettunu sen verran että se ei ole enää pohjassa kiinni, ja välissä on vetta suolaa ja ruostetta. Painepesulla tämmöinen huonosti kiinni oleva massa lähtee irti ja alta paljastuu monesti melkoisia yllätyksiä.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
- Lada Scandinavia
- larssi21074
"Turbiinin" kanssa samoilla linjoilla.
Sitten nuo halpahallien aerosolikäyttöiset massat kannattaa unohtaa. Halvimmat ja parhaimmat aineet saa kun ostaa ruostesuojaamosta omiin kannuihin samaa massaa kuin ammattilaiset käyttävät! Niiden levitys paineilmaruiskulla niin hyvä tulee.
Se puhdistaminen ja mahdollinen ruosteenpoisto on silti se tärkein ja aikaavievin vaihe.
Sitten nuo halpahallien aerosolikäyttöiset massat kannattaa unohtaa. Halvimmat ja parhaimmat aineet saa kun ostaa ruostesuojaamosta omiin kannuihin samaa massaa kuin ammattilaiset käyttävät! Niiden levitys paineilmaruiskulla niin hyvä tulee.
Se puhdistaminen ja mahdollinen ruosteenpoisto on silti se tärkein ja aikaavievin vaihe.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Kyllä aurinkoisella ja lämpimällä ilmalla vesi kuivaa nopeasti..
Kannattaa sitten pestä painepesurilla niin että suutin on melkein autossa kiinni jotta periksi antaneet massat irtoavat. Jos ruiskii kauempaa niin varsinkin normaalilla viuhkasuuttimella ei vaikuta mitään, tietysti eri jos on pesurissa pistesuutin ja yli 150 baaria painetta, sitten taas alkaa tervekin maali irrota.
Huoltoasemilla on yleensä hyvät painepesurit, kaikki eivät tosin anna niitä käyttää.
Vanhalle autolle dinitroll ML on hyvä kotelosuojaaine, vahapohjaiset aineet joita suojaamoilla uusiin autoihin pistetään eivät taida ruosteen päällä toimia kovin hyvin. Itse suojamassoissa ei suuria eroja olekaan.
Kannattaa sitten pestä painepesurilla niin että suutin on melkein autossa kiinni jotta periksi antaneet massat irtoavat. Jos ruiskii kauempaa niin varsinkin normaalilla viuhkasuuttimella ei vaikuta mitään, tietysti eri jos on pesurissa pistesuutin ja yli 150 baaria painetta, sitten taas alkaa tervekin maali irrota.
Huoltoasemilla on yleensä hyvät painepesurit, kaikki eivät tosin anna niitä käyttää.
Vanhalle autolle dinitroll ML on hyvä kotelosuojaaine, vahapohjaiset aineet joita suojaamoilla uusiin autoihin pistetään eivät taida ruosteen päällä toimia kovin hyvin. Itse suojamassoissa ei suuria eroja olekaan.
- Tatu Waloranta
- Lada kerhon jäsen
Tämmöisen yleisohjeen auton ruosteen suojaukseen olen löytänyt netistä
1. Auton pohja pestään niin, että vanha irtomassa lähtee pois
2. Vanhemman auton suojauksessa ruostekohdat korjataan
3. Koteloiden tulpat avataan ja koteloihin sumutetaa kotelosuoja-aine
4. Tulpat suljetaan
5. Pohjaan laitetaan tartunta-aineeksi ohut kotelosuoja-aine
6. Auton pohjaan ruiskutetaan paksumpi alustamassa kotelosuojan päälle
7. Lopuksi pitkä huolellinen kuivatus
Kunnollisen suojauksen tekeminen kestää yleensä muutamia päiviä.

3. Koteloiden tulpat avataan ja koteloihin sumutetaa kotelosuoja-aine
4. Tulpat suljetaan
UAZ 31512 4x4 Cabriolet vm. 1988 Off-Road
Volvo 940 STW 2.3T vm. 1998
Ford F100 Stepside 292 Y-Block V8 vm.1956
Harley-Davidson Sportster 883R
Volvo 940 STW 2.3T vm. 1998
Ford F100 Stepside 292 Y-Block V8 vm.1956
Harley-Davidson Sportster 883R
Re: Paras tapa ruostesuojata vanha Larva?
Omaan autoon olen käyttänyt teräketjuöljyn,massan ja bensiini sekoitusta.
Eikä unohdeta sisäpuolta.. Lattialta kaikki matot ja eristeet pois ja eikun kunnolla suoja-aineita sinnekkin, sekä kuivat eristeet kehiin, jos entiset litimärät!!
Eikä unohdeta sisäpuolta.. Lattialta kaikki matot ja eristeet pois ja eikun kunnolla suoja-aineita sinnekkin, sekä kuivat eristeet kehiin, jos entiset litimärät!!
Tuota ML:ää ei välttämättä tarvitse ohentaa ja sen annetaan sitten kuivua vuorokausi.Tatu Waloranta kirjoitti:Tämmöisen yleisohjeen auton ruosteen suojaukseen olen löytänyt netistä![]()
3. Koteloiden tulpat avataan ja koteloihin sumutetaan kotelosuoja-aine
4. Tulpat suljetaan
Koska käytännössä vanhan massan poistaminen on iso homma, kannattaa panostaa helmojen vierustoihin, eli sellainen 30cm helmasaumasta sisäänpäin, kun käsittelee kunnolla, niin on ihan riittävä.
Itse olen käyttänyt kaavaa sinkkimaali/Rostex/panssari-peltikattomaali ja siihen kotelosuoja ja hyvä massa ruiskulla levittäen, jota ohennettu tärpätillä ja ML:lä.
Kivisuoja kannattaa sitten maalata, muuten imee kaikki paskat itseensä. Pintamaaliksi riittää sihi, kun varsinainen suojaava maalikerroshan tulee jo massan alle.
Alustamassoissa on sitten hitosti eroa.
Toiset on suunniteltu katsastusmeikkaukseen (yleensä mustia) ja toiset ruostesuojaukseen.
Kun ostaa suoraan ruostesuojaus-liikkeestä, saa varmasti asiallista tavaraa, eikä maksa litratavarana sen enempää kuin nuo "meikitkään".
Ainakaan noita ammattimömmöjä ei tarvitse kuivatella, vaan auton voi ottaa heti ajoon, satoi tai paistoi.
- Samara87/88
Re: Paras tapa ruostesuojata vanha Larva?
Tuo sisäpuoli kannattaa tarkastaa vaikka ei mikään nyt sisään vuotaisikaan, etenkin jos oikein kunnolla aikoo pohjaan panostaa... Itelläkin aika hyvältä pohja näyttää ulkoa mutta pelottaa mitä löytyy kun vetää sisältä aukiLatanisti kirjoitti:Omaan autoon olen käyttänyt teräketjuöljyn,massan ja bensiini sekoitusta.

Chevrolet Cavalier Z24 3.1 V6 Convertible 93"
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo