Paras tapa ruostesuojata vanha Larva?

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Kesälada

Paras tapa ruostesuojata vanha Larva?

Viesti Kirjoittaja Kesälada »

Tänä keväänä pitäisi ruostesuojata ulkoisesti tarkastellen ruosteeton nappis. Koteloissa on kuitenkin varmaankin ruostetta sisällä, joten mikä olisi paras tapa pysäyttää jo mahdollisesti alkanut ruostuminen.

Itse ajattelin tehdä näin: ensin pestään alusta koteloita myöten ja annetaan kuivaa pari päivää. Sen jälkeen jotain kotelosuojaa koteloihin. Mutta mites itse pohja? Kuulemma pelkkä alustamassa ei olis näin vanhaan hyvä. Yksi kaveri neuvo laittamaan alustamassan sekaan kotelosuojaa ja sivelemään pohjan sillä. Suositelkaas sopivia aineita.
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Paras tapa tietenkinolisi purkaa kokoauto ja upottaa ensin happoaltaaseen ja sen seuraavaksi sinkkialtaaseen, mutta se on kohtuu kallis ja työläs. Joten kaippa se perus Korkeapainepesurilla vanhan massan poisto pohjasta ja peään ruosteiden poisto hiekkapuhaltimella riittää, sitten koteloihin kotelosuojaa ja ohut kerros koko pohjaan ja kun hieman on kuivunu niin uusi massa.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Kesälada

Viesti Kirjoittaja Kesälada »

Turbiini kirjoitti:Paras tapa tietenkinolisi purkaa kokoauto ja upottaa ensin happoaltaaseen ja sen seuraavaksi sinkkialtaaseen, mutta se on kohtuu kallis ja työläs. Joten kaippa se perus Korkeapainepesurilla vanhan massan poisto pohjasta ja peään ruosteiden poisto hiekkapuhaltimella riittää, sitten koteloihin kotelosuojaa ja ohut kerros koko pohjaan ja kun hieman on kuivunu niin uusi massa.
Ei kait vanhan ehjän massan poisto ole tarpeellista? Itse ajattelin, että pohja vaan pestäs ja jos nyt jossain olis massa irtoamassa niin silloin revittäs irti vanhat siltä kohti. Tässä vaiheessa kuitenkin näyttäs (ennen pesua) siltä, että auton vanha massa on ihan hyvässä kunnossa. Ruosteenruskeaa ei näy missään.
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Monesti vanha Ehjä massa on kovettunu sen verran että se ei ole enää pohjassa kiinni, ja välissä on vetta suolaa ja ruostetta. Painepesulla tämmöinen huonosti kiinni oleva massa lähtee irti ja alta paljastuu monesti melkoisia yllätyksiä.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1655
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Koteloiden kuivumiseen ei riitä pari päivää. Peseminen kannattaa tehdä hellekautena ja Lada aurinkoon ja kaikki luukut/ovet auki päivisin ja suosittelisin jotain 5 päivää tai jopa enemmänkin.
Panu__
Viestit: 106
Liittynyt: 4.10.2005 22:46
Paikkakunta: Ylihärmä

Viesti Kirjoittaja Panu__ »

koteloitten ja pohjan hiekka puhaltaminen.. eli kaikki massa pois ja ruosteen esto maali pintaan ja massa sen päälle.. tulee ladasta ikuinen melkein
Lujaa Lada Laatua

lada 2107 Twincam
Mazda 626 Ge 1.8 -92
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

"Turbiinin" kanssa samoilla linjoilla.
Sitten nuo halpahallien aerosolikäyttöiset massat kannattaa unohtaa. Halvimmat ja parhaimmat aineet saa kun ostaa ruostesuojaamosta omiin kannuihin samaa massaa kuin ammattilaiset käyttävät! Niiden levitys paineilmaruiskulla niin hyvä tulee.

Se puhdistaminen ja mahdollinen ruosteenpoisto on silti se tärkein ja aikaavievin vaihe.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
4stroke
Viestit: 185
Liittynyt: 11.2.2004 20:06
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja 4stroke »

Lada Scandinavia kirjoitti:Koteloiden kuivumiseen ei riitä pari päivää. Peseminen kannattaa tehdä hellekautena ja Lada aurinkoon ja kaikki luukut/ovet auki päivisin ja suosittelisin jotain 5 päivää tai jopa enemmänkin.
melkoista lottoa että on viisi hellepäivää peräkkäin.
katastrofv

Viesti Kirjoittaja katastrofv »

viimekesänä oli melkoista lottoa jos ei olis ollu viittä hellepäivää peräkanaa...
rotsi4

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Kyllä aurinkoisella ja lämpimällä ilmalla vesi kuivaa nopeasti..

Kannattaa sitten pestä painepesurilla niin että suutin on melkein autossa kiinni jotta periksi antaneet massat irtoavat. Jos ruiskii kauempaa niin varsinkin normaalilla viuhkasuuttimella ei vaikuta mitään, tietysti eri jos on pesurissa pistesuutin ja yli 150 baaria painetta, sitten taas alkaa tervekin maali irrota.

Huoltoasemilla on yleensä hyvät painepesurit, kaikki eivät tosin anna niitä käyttää.

Vanhalle autolle dinitroll ML on hyvä kotelosuojaaine, vahapohjaiset aineet joita suojaamoilla uusiin autoihin pistetään eivät taida ruosteen päällä toimia kovin hyvin. Itse suojamassoissa ei suuria eroja olekaan.
Avatar
Tatu Waloranta
Lada kerhon jäsen
Viestit: 391
Liittynyt: 25.4.2006 13:34
Paikkakunta: Kellokoski

Viesti Kirjoittaja Tatu Waloranta »

Tämmöisen yleisohjeen auton ruosteen suojaukseen olen löytänyt netistä 8)

1. Auton pohja pestään niin, että vanha irtomassa lähtee pois
2. Vanhemman auton suojauksessa ruostekohdat korjataan
3. Koteloiden tulpat avataan ja koteloihin sumutetaa kotelosuoja-aine
4. Tulpat suljetaan
5. Pohjaan laitetaan tartunta-aineeksi ohut kotelosuoja-aine
6. Auton pohjaan ruiskutetaan paksumpi alustamassa kotelosuojan päälle
7. Lopuksi pitkä huolellinen kuivatus

Kunnollisen suojauksen tekeminen kestää yleensä muutamia päiviä.
UAZ 31512 4x4 Cabriolet vm. 1988 Off-Road
Volvo 940 STW 2.3T vm. 1998
Ford F100 Stepside 292 Y-Block V8 vm.1956
Harley-Davidson Sportster 883R
Latanisti

Re: Paras tapa ruostesuojata vanha Larva?

Viesti Kirjoittaja Latanisti »

Omaan autoon olen käyttänyt teräketjuöljyn,massan ja bensiini sekoitusta.
Eikä unohdeta sisäpuolta.. Lattialta kaikki matot ja eristeet pois ja eikun kunnolla suoja-aineita sinnekkin, sekä kuivat eristeet kehiin, jos entiset litimärät!!
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja audiq »

Tatu Waloranta kirjoitti:Tämmöisen yleisohjeen auton ruosteen suojaukseen olen löytänyt netistä 8)

1. Auton pohja pestään niin, että vanha irtomassa lähtee pois
2. Vanhemman auton suojauksessa ruostekohdat korjataan
3. Koteloiden tulpat avataan ja koteloihin sumutetaan kotelosuoja-aine
4. Tulpat suljetaan
5. Pohjaan laitetaan tartunta-aineeksi ohut kotelosuoja-aine
6. Auton pohjaan ruiskutetaan paksumpi alustamassa kotelosuojan päälle
7. Lopuksi pitkä huolellinen kuivatus

Kunnollisen suojauksen tekeminen kestää yleensä muutamia päiviä.
Tuota ML:ää ei välttämättä tarvitse ohentaa ja sen annetaan sitten kuivua vuorokausi.
Koska käytännössä vanhan massan poistaminen on iso homma, kannattaa panostaa helmojen vierustoihin, eli sellainen 30cm helmasaumasta sisäänpäin, kun käsittelee kunnolla, niin on ihan riittävä.

Itse olen käyttänyt kaavaa sinkkimaali/Rostex/panssari-peltikattomaali ja siihen kotelosuoja ja hyvä massa ruiskulla levittäen, jota ohennettu tärpätillä ja ML:lä.
Kivisuoja kannattaa sitten maalata, muuten imee kaikki paskat itseensä. Pintamaaliksi riittää sihi, kun varsinainen suojaava maalikerroshan tulee jo massan alle.

Alustamassoissa on sitten hitosti eroa.
Toiset on suunniteltu katsastusmeikkaukseen (yleensä mustia) ja toiset ruostesuojaukseen.
Kun ostaa suoraan ruostesuojaus-liikkeestä, saa varmasti asiallista tavaraa, eikä maksa litratavarana sen enempää kuin nuo "meikitkään".

Ainakaan noita ammattimömmöjä ei tarvitse kuivatella, vaan auton voi ottaa heti ajoon, satoi tai paistoi.
Avatar
4stroke
Viestit: 185
Liittynyt: 11.2.2004 20:06
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja 4stroke »

Dinitrol tai Tectyl. siinä ainakin varmat merkit näitä käyttää ruostesuojaliikkeet. massaruiskupurkkina ostettuna ei mitään ihme hintaisia edes.
Avatar
Samara87/88
Viestit: 1006
Liittynyt: 7.10.2006 14:33
Paikkakunta: vesi

Re: Paras tapa ruostesuojata vanha Larva?

Viesti Kirjoittaja Samara87/88 »

Latanisti kirjoitti:Omaan autoon olen käyttänyt teräketjuöljyn,massan ja bensiini sekoitusta.
Eikä unohdeta sisäpuolta.. Lattialta kaikki matot ja eristeet pois ja eikun kunnolla suoja-aineita sinnekkin, sekä kuivat eristeet kehiin, jos entiset litimärät!!
Tuo sisäpuoli kannattaa tarkastaa vaikka ei mikään nyt sisään vuotaisikaan, etenkin jos oikein kunnolla aikoo pohjaan panostaa... Itelläkin aika hyvältä pohja näyttää ulkoa mutta pelottaa mitä löytyy kun vetää sisältä auki :oops:
Chevrolet Cavalier Z24 3.1 V6 Convertible 93"
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
Vastaa Viestiin