Niin, onko kukaan koskaan funaillut miltä perinteisten Ladojen ja yleensäkin Ladailun tilanne näyttää vaikkapa kymmenen vuoden kuluttua?
- Kuinka paljon mahtaa olla takatuuppareita jäljellä, nykyinen vuosittainen poistuma on kuitenkin suuri?
- Saakohan varaosia mistään. Loppuuko/väheneekö niiden valmistus Venäjälläkin?
- Entäs vaikkapa Samara? Saakohan siihenkään enään hiluja?
- Vai muuttuuko varaosien kauppakin mustan pörssin tyyppiseksi, jossa hinnat nousevat pilviin ja osista käydään verisiä taisteluita?
- Miltä vanhat Ladat näyttävät ihmisten silmissä? Onko mielikuva jo T-Fordin tasolla?
- Mahtaako Lada Kerho enää olla voimissaan? Onko tapaamisetkin jotain salaseuratyyppisiä yöllä järjestettäviä tapahtumia?
Kohta taitaa olla viimeiset ajat pelastella vaikkapa takavetoja jemmaan. Yksi on jo...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Jokari kirjoitti:Niin, onko kukaan koskaan funaillut miltä perinteisten Ladojen ja yleensäkin Ladailun tilanne näyttää vaikkapa kymmenen vuoden kuluttua?
Varmaan samanlainen ku 10v vanhempien yleisimpien autojen tilanne nyt? Kuplavolkkarit, kusiaiset, takaveto ekkerit, ooppelit, tojotat, datsunit, yms. Eli tarjontaa on enempi ja myytävät yksilöt parempikuntoisia, tosin hintaakin on tullut lisää.
Takavetoa ja Nivaa onneksi vielä valmistetaan Venäjällä, joten siintä kun valmistus loppuu olettaisin että väh. 10 vuotta saa ainakin itänaapurista osia. Eli kyllä vielä kymmenen vuoden päästä takapotkuun osia saa, mutta saatavuus Suomen puolella on hyvin oletettavasti huonontunut.
Samarassa, Samara 2:ssa ja napakympissä paljon etenkin tekniikan puolella ristiin meneviä osia, joten huolta ei pitäisi olla. Samaran peltiosat joiltain osin saattavat olla kiven alla.
Kerho kyllä on voimissaan, koska nämä loppupään 1700i:t on "vasta" 20 vuotta nuoria ja monella jo museoitu tai museointia odottava alkuperäiskunnossa oleva tai restaurointiprojekti viimisillään. Sitten vielä jos Suomesta/muualta Euroopasta saa uusia, niin näillä ajavat pitävät kerhon edelleen voimissaan. Mahdollisesti heikentynyt varaosatilanne saattaa jopa nostaa kerhon jäsenmäärää, koska kerhotovereilta saattaa löytyä tarvitsema osa, joskin hinnat nykyisestä ovat saattaaneet nousta.
Ei välttämättä ihan T-Fordin tasolla, mutta etenkin takapotkujen kohdalla ja miksei alkupään Samaroidenkin kohdalla on käynyt kova kato ja jäljellä olevia arvostetaan ja tämä taasen näkyy hinnoissa. Osittain jo senkin takia että näitä on harvoin etenkin hyväkuntoisia tarjolla.
Eli en vielä 10 vuoden päästä pidä tilannetta kovinkaan huonona, mutta tähän 10 vuotta lisää, on etenkin takapotkujen varaosien saatavuus jo hankalaa myös itänaapurissa.
Jaakkima kirjoitti:Ei välttämättä ihan T-Fordin tasolla, mutta etenkin takapotkujen kohdalla ja miksei alkupään Samaroidenkin kohdalla on käynyt kova kato ja jäljellä olevia arvostetaan ja tämä taasen näkyy hinnoissa. Osittain jo senkin takia että näitä on harvoin etenkin hyväkuntoisia tarjolla.
Juuri tuo hinnan nousu takaa sen, että hyväkuntoisena säilyneet pysyvätkin hyväkuntoisena, kun niiden säilyttäminen on taloudellisesti järkevää.
Mä olen kyllä funaillut asiaa paljonkin ja erityisesti huolettaa 80-lukuisten autojen massatuhoaminen, hyviäkin papan orkkisklassikoita päätyy surutta pellolle ja tuninkiin.
jos katsoo ajoneuvorekisteritilastoa niin vuoden vaihteessa 1977 käyttöönotettuja ladoja oli vielä 35 kpl, 1987 yhteensä 1460 + 108 Nivaa, luvussa mukana 340 Samaraa, 1997 käyttöönotettuja 623 joista takapotkuja 137 ja samaroita 486 kpl.
äkkiseltään löysin rekisteröinti tiedot takavetojen osalta 1977: 7959 kpl, 1987: 9776 kpl, 1997: 187 kpl
30 vuotta vanhoja jäljellä 0,4%, 20 vuotta vanhoja jäljellä 11,5%, 10 vuotta vanhoja jäljellä 73,3%, mielenkiintoista olisi tietää paljonkon näistä luvuista on orkkisten osuus? Lisäksi jakautuma eri malleille, varmasti on joitain malleja mitkä on häipynyt kokonaan, hyvänä esimerkkinä vuosi 1978 jolloin myytiin kolmea eri versiota tuplavaloista ja nyt ei yhtään sen vuotista ole enää rekisterissä!
10 vuoden päästä 1977:t on 40 vuotiaita, näiden arvoa on alettu jo ymmärtää joten muutamia saattaa jo palata liikenteeseen, kun toisia vielä romutetaan, eli määrä ei varmasti paljoa enää vähene. mutta uudempien osalta voidaan tuosta suhteuttaa, että 1987:t on 30 vuotiaita ja niistä on jäljellä 0,4% eli noin 39 kpl ja 1997 käyttöönotettuja 20 vuotiaita 11,5% eli noin 21,5 kpl. autojen säilöntää täytyy jonkun harrastaa, koska muuten niitä ei säily.
Venäjältä osaa varmasti vielä löytyy, sinänsä osien helpohko saatavuus pitää vanhat autotkin arkiliikenteessä, joka osaltaa tukee tuninkia ja muuta kuluttavaa käyttöä.
Lada kerhoilun luonne tulee varmasti jonkun verran muuttumaan, jos uudet mallit ei saa takavedon tyylistä arvostusta (toisaalta Samaraa ja 110 tulee olemaan vähän, koska myyty vähemmän ja itävientiä on) niin tuninki-jepet tulee jäämää syrjään kerhosta, ja 110 harrastajien piiri on pieni ja useat niistä ei pidä Ladaa edes harrastuksena.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Lada-Jussi kirjoitti:30 vuotta vanhoja jäljellä 0,4%, 20 vuotta vanhoja jäljellä 11,5%, 10 vuotta vanhoja jäljellä 73,3%, mielenkiintoista olisi tietää paljonkon näistä luvuista on orkkisten osuus? Lisäksi jakautuma eri malleille, varmasti on joitain malleja mitkä on häipynyt kokonaan, hyvänä esimerkkinä vuosi 1978 jolloin myytiin kolmea eri versiota tuplavaloista ja nyt ei yhtään sen vuotista ole enää rekisterissä!
Nykyinen verokäytäntö pistää ihmiset poistamaan rekisteristä autot joilla ei ajeta. Ei silti tarkoita että autot olisi tuhottu.
Lada-Jussi kirjoitti:30 vuotta vanhoja jäljellä 0,4%, 20 vuotta vanhoja jäljellä 11,5%, 10 vuotta vanhoja jäljellä 73,3%, mielenkiintoista olisi tietää paljonkon näistä luvuista on orkkisten osuus? Lisäksi jakautuma eri malleille, varmasti on joitain malleja mitkä on häipynyt kokonaan, hyvänä esimerkkinä vuosi 1978 jolloin myytiin kolmea eri versiota tuplavaloista ja nyt ei yhtään sen vuotista ole enää rekisterissä!
Nykyinen verokäytäntö pistää ihmiset poistamaan rekisteristä autot joilla ei ajeta. Ei silti tarkoita että autot olisi tuhottu.
,_,/ukka
tuo on kyllä totta, ehkä nuo esittämäni luvut on hyviä keskiarvoja, hyviä saattaa notkua tallessa ilman rekisteriä, mutta rekisterissä saattaa olla kaikenlaisia raatoja
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Itse en olisi niinkään huolissaan wanhan kaluston, varaosien ja kerhon jäsenistön puolesta -ladahenkisyyttä kyllä tästä kaartista löytyy, sen mukana autoja ja varaosiakin joltain suunnalta. Ennemmin tulee mieleen, mikähän on Ladan tilanne 10v:n päästä Suomen automarkkinoilla, jos sille ei löydy oikeaa maahantuojaa joka ottaa sen tosissaan.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Viimeksi muokannut Red Zhiguli, 26.1.2015 20:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pahoittelut vuosina 2006-2008 kirjoittamistani lapsellisista ja asiasisällöttömistä viesteistä, jotka poistin yksitellen. Nykyisin aikuistunut, joten mitäpä noita lähes vuosikymmenen takaisia juttuja murehtia enempää.
-Red Zhiguli 26.1.2015
Nuorison ja köyhempien autoilu on kirveen terän alla parhaillaan.
Monet poliitikot(kusipäisimmät) ja osa kansasta ovat sitä mieltä että autot uusiksi, ajaminen kalliiksi, huolto merkkiliikkeille ja köyhät yksityistettyyn kaupunkibussiin (hinta n.10%palkasta/km, ratin takana kahju ulkolainen).
Samat ovat näköjään sitä mieltä että ulkolaiset tänne hinnalla millä hyvänsä, töihin tai kortistoon. Suomalaiset köyhiksi, velkaisiksi ja yksinäisiksi, tuotanto ulkomaille, osakkeet ulkomaille, suomi yliopisto-konsulttimaaksi, eläkeläisille ja työttömille säälirahat, opiskelijoille ei mitään, hiilidioksidinormit päälle joka paikkaan, rikolliset vapaaksi, poliisi alas, talot kalliiksi, homot kunniaan. Heidän mielestään suomi pitää ilmeisesti muuttaa joksikin..mutta miksi ja mitä varten?
Ennenkin on pärjätty aivan hyvin vaikka on ollut eläkepommia isompiakin ongelmiakin, eikä ole ulkolaisia tai kansalaispalkkoja tarvittu
Poliitikoilta tämän vielä ymmärtää, ne kai helpoimmin hyötyvät, mutta mitä ihmettä liikkuu ihmisten päässä kun tälläistä äänetävät, kannattavat ja puolustavat sankoin joukoin..?
Itse ainakin kannatan jotain ihan muuta, ja äänestän vaaleissakin sen mukaan.
aika vaikea vaaleissakaan löytää ehdokasta mikä ei kannattaisi rotsi4:n mainitsemaa linjaa. Vasemmanpuolen puolueet yrittää vielä vähän ajatella köyhää, mutta usein heilläkin on linjana, että köyhä jotenkin hyötyy kun siirrytään käytön verotukseen, silloinhan saa köyhäkin halvalla "hienoja" autoja. Vasemmistopuolueilla on kuitenkin tuo viheraate sen verran voimakas, että se menee köyhä edun edelle. Vasemmisto sentään yrittää vastapainoksi parantaa julkistaliikennettä, että se ei olisi sitä mitä se nykyään on. Kai se on kaikkien lopunkin väestön muutettava suurhelsingin alueelle, siellä kun menee kaikenlaista kuljetinta ympärivuorokauden ja yhdellä hinnalla pääsee tunnin sisää joka laitteeseen, ei siellä autoa voikaan pitää kun ei missään ole edes parkkipaikkoja, tällainen Helsinki malli ei toimi muualla maassa. ite en ainakaan tahtoisi lähteä kotiseudultani pakolaiseksi Helsinkiin.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Jotenkin minulle on tullut käsitys että Delta-auto ei enää kovin mielellään jatkaisi Ladojen maahantuontia. Jääneekö kate liian pieneksi?
Pitänee haaveilla. Lada-Kerhon väessä on muutama henkilö joille on helpohkoa perustaa esim. autojen maahantuontia harjoittava yritys. Neuvottelut Deltan kanssa käyntiin ja ladojen maahantuonti uudelle yritykselle. Kyllä lada pitää pintansa Varsinkin maaseudun väki ei autoihin mitään ihmevimpaimia kaipaa, heille auto on kulkuväline paikasta toiseen siirtymiseen.
Voivat nämä uudet mallit ladan myyntiä piristää, aika paljon riippuu siitä ovatko ne ihmisten mieleen, ja mitä kilpailijat tekevät.
On niitä sellaisiakin ehdokkaita ja jopa puolueita jotka ajavat minun kannattamia asioita, eivät ehkä kaikkia, mutta paljon enempi kuin muut yhteensä.
Perussuomalaisilla on sen suuntaiset puheet, ja eräät edustajat tuntuvat iskukykyisiltä, ainakin muissa kuin pirkanmaan vaalipiirissä.
Samaten muutamat pienpuolueet. Sitten isoillakin on listoilla muutamia hyviä, mutta näille annetut äänet tahtovat valua jollekin ihan muille. Ja vaalisysteemin vuoksi pienpuolueidenkin äänet valuvat roskiin, mutta jos niitä tulee tarpeeksi niin roskiin lentävätkin ihan muut äänet..
Ihmisten pitäisi äänestää sitä mitä kannattavat, eikä mitään vanhoja haamuja.
Pelkäävät kai natsi-saksan palaavan Soinin Timon hahmossa, ja toiset Stalinin nostavan päätään, ja vanhan kunnon Kekkosen puhuvan Vanhasen suulla..