Ohjauksessa väljää (apusimpukkaan uudet helat)

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
wellu

Ohjauksessa väljää (apusimpukkaan uudet helat)

Viesti Kirjoittaja wellu »

Nyt viimein sain sitten katsastusasemalta tuomion -92 takatuuppari Ladaa koskien. Apusimpukassa väljää ja takakilven valo ei pala. Jälkitarkastukseen niine hyvineen siis.

Tällä apusimpukalla tarkoitetaan samaa mötikkää mitä Alfamerin korjausoppaassa sanotaan myös raidetangon kannattimeksi, eikö? Hain Motonetistä uudet helat tuonne sisälle, olivat oikein Ladan alkuperäisosia, mutta yllätys oli suuri kun korjausoppaassa mainitaan että tuota ei kunnostaan kykene. Selvästi sisällä on kaksi helaa tuon räjäytyskuvan perusteella joten luulisi että voi vaihtaa.

Auto on nyt pihassa pukeilla nokka ylhäällä ilman renkaita (samalla puran etujarrut) ja klappia tosiaan tuntuu olevan milli pari suuntaansa kun renkaat ovat kohtisuoraan edessä. Klappi on siis vain repsikan puolella ja todella tuntuu että tuo apusimpukka tuossa antaa millin-pari periksi. Jos kuskin puolelta yrittää rengasta heiluttaa niin ei tapahdu tuota heilumisista.

Pitäisiköhän tässä nyt kuitenkin vaihtaa samalla myös nuo muut pallonivelet? Saako tuota apusimpukkaa jotenkin kiristettyä vai pitääkö se todella ottaa irti asti ja vaihtaa ne helat? Eli miten tässä nyt kannattaisi edetä.

Tietysti tuollainen kuulalaakeroitu Venäjänmalli olisi poikaa mutta ei taida tähän hätään saada ellei jollain satu oleen nurkissa :)
ladamaster

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Apusimpukan saa purettua ja helat vaihdettua. Saako sen tehtyä apusimpukka autossa on varmasti vaativampi urakka, taitaapi olla mahdotonta?
Itse apusimpukan purkaminen on varsin yksikertainen juttu.

Jos Sinulla on uudet nivelet eteen, niin samallahan ne vaihtaa...
wellu

Viesti Kirjoittaja wellu »

ladamaster kirjoitti:Apusimpukan saa purettua ja helat vaihdettua.
Tätähän minäkin ajattelin mutta peräti kaksi kirjaa (Alfamerin Lada korjausopas ja toinen jota en nyt muista) erikseen tekstissä sanovat että homma on mahdotonta!

"Älä ryhdy purkamaan kannatinvartta. Erillisiä osia ei ole saatavana, ja se on suunniteltu sellaiseksi, ettei sitä pidä korjata." [Alfamer, s. 146]

Itse olen pitänyt näitä Alfamerin kirjoja luotettavina tietolähteinä mutta eivät näköjään ihan aina ole. Vai lieneekö kyseessä niin tärkeänä pidetty osa että tee-se-itse hommana lähtee ohjaus alta :) Luulisi että kirjassa ei sitten kyllä neuvottaisi paljon tankkaamista vaativampaa hommaa.

Uusi muita niveliä ei ole mutta reissu Motonettiin on joka tapauksessa tehtävä, joten periaatteessa nuo voisi samalla uusia. Nuo "normaalit" raidetangon päät olivat n. 5-7 euroa kappale riippuen minne tulivat ja keskitanko, jossa siis kiinteät kaksi niveltä, muistaakseni jotain 25 euron luokkaa.
pressa

Viesti Kirjoittaja pressa »

wellu kirjoitti:Itse olen pitänyt näitä Alfamerin kirjoja luotettavina tietolähteinä mutta eivät näköjään ole
apusimpukka irti autosta
ruuvi auki ja vasaralla kopauttamalla tulee akseli pois
jollain tuurnalla vasaraa apuna käyttäen vanhat holkit pois
vaseliinin kanssa varovasti vasaralla naputellen uudet paikalle
vaseliinin kanssa akseli takaisin ja mutteri kiinni
sitten takaisin autoon
(mikäli akselikin on kulunut on apusimpukka vieläkin väljä)
niin ja irrottaessa irrota se varsi apusimpukasta jolloin ei tarvitse niiutä niveliä turhaan aukoa
ja muitakaan niveliä on turha vaihtaa mikäli eivät ole väljiä
saattaa se alkuperäinen vanha nivel olla vielä pitkä ikäisempi kuin se motonetin italialainen
Jusu

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Korjausrompulla on ainakin selkeä ohje siitä miten tuollainen puretaan ja läjitetään. Alfamerin aapisella voisi nakata kalevisorsaa.
Tosin sitten kun sen on sieltä autosta pöydälle ottanut ja sitä tovin pällistellyt, niin ei siinä kyllä enää mitään korjausoppaita tarvitse, perin yksinkertainen rämmäle kun on kysymyksessä.
Itse otin apusimpukan irti kääntövarsineen eli löin ne nivelet irti siitä.
Suosittelen moista, varsinkin jos sitä on aikomus purkaa, koska kasattaessa sitä akselia ei saa kiristää liikaa ja kääntövarsineen pyörittelemällä sopiva tiukkuus ja herkkyys on helpompi todentaa.
Vastaa Viestiin