Etujarrut ihmetyttää!

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Latanisti

Etujarrut ihmetyttää!

Viesti Kirjoittaja Latanisti »

Tämmöinen ongelma..
Palat oon vaihtanut vuoden aikana jo kahdesti.. Kuluttaa sisäpuolen palat raudoille, mutta ulkopuolen palat ovat kuin uudet.
Sylinterit ei ole jumissa, eikä jarrulevyissä häikkää.. (kaikki käyty läpi)
Pistää epäilemään mielenterveyttä..
Mikä nakertaa ne sisimmäiset palat raudoille?
En ummarra enaa.
:roll:
Avatar
iigorr
Viestit: 553
Liittynyt: 23.8.2004 19:33
Paikkakunta: karjalohja

Viesti Kirjoittaja iigorr »

toinen mäntä jumissa.
Ex:niva:-89
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo
Latanisti

Viesti Kirjoittaja Latanisti »

iigorr kirjoitti:toinen mäntä jumissa.
Niin ja se kuluminen kummassakin pyöräs.. Ei pelkästään toises.

Sitähän miekin ensin epäilin ja puhdistin männät ja muut romppeet ja kupari vaseliinia melkein joka paikkaan, ei mäntiin..

Männät toimii niinkuin pitää, tulevat kiltisti ulos pumpatessa ja pakenevat takaisin painaessa.. Henkimailman hommia sanon minä..
Vaikuttaako jos kitinälevyt puuttuvat jarrupalojen eripuoliseen kulumiseen?
Ei vieläkään ummarra!
Avatar
pressa
Viestit: 10517
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

huonot nesteet
eli paine ei siirry putkea pitkin ulompaan sylinteriin yhtä voimakkaana kuin sisempään mihin letku tulee
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Etujarrut ihmetyttää!

Viesti Kirjoittaja arpati »

Latanisti kirjoitti:Tämmöinen ongelma..
Palat oon vaihtanut vuoden aikana jo kahdesti.. Kuluttaa sisäpuolen palat raudoille, mutta ulkopuolen palat ovat kuin uudet.
Sylinterit ei ole jumissa, eikä jarrulevyissä häikkää.. (kaikki käyty läpi)
Pistää epäilemään mielenterveyttä..
Mikä nakertaa ne sisimmäiset palat raudoille?
En ummarra enaa.
:roll:
Jos männät liikkuu käsin se ei vielä kerro palauttaako mäntä myös itellään. Kanitusta voipi aiheuttaa soikea sylinteri! Nuo kun ovat alumiinia ja ympätty rautaiseen satulaan = korroosiota liitoskohdassa joka voi painaa sylinterin soikeaksi ja käytössä tietty kuluu aina vaan pahemmaksi... No tää oli taas mutuilua noista syistä mutta jokatapauksessa soikeus sylintereissä on parissa satulassa aiheuttanut itellä em oireita...

Toinen yleinen vikapaikka on se että palat ei pääse liikkumaan satulassa johtuen ruosteen aiheuttamasta tiukkuudesta... Yhteen autoon oli joku edellinen jopa hitsannut tavaraa paloihin ettei palat kolise :shock:

Kolmas ongelma voi tulla palan ja tapin liitoksesta mutta ladassa harvinaista, jarrupalojen reiät kun ovat melko väljät (=hyvä)...
124/2101 practical beauty
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Itsellä ollut tossa Transitissa toi sama juttu, toiset palat kuluu mutta toiset ei. Jarrut ottaa silti tasaisesti niin en ole juuri välittänyt koko asiasta vaan vaihtanut vain sen kuluneemman palan. Ilmeisesti siinä toinen mäntä on vain jostain syystä hieman herkempi liikkumaan, niin se toinen ei tule silloin kunnolla mukaan. :roll:

Näinkin voi sattua :wink:

Omistaja alkoi vaihtamaan jarrupaloja kuin takaa kuului jarruista raudan kirskuntaa. Auton alle katsottaessa avautui tällainen kuva :lol:
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
ff8728
Viestit: 1893
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Tuohan on just niinku minä oisin asentanut noi palat.
warre 353w sedan,
Latanisti

Re: Etujarrut ihmetyttää!

Viesti Kirjoittaja Latanisti »

Kiitos hyvistä vinkeistä, täytyy ottaa satula kauniiseen kätöseen ja rueta tutkailemaan.. Halpojahan nuo palat on, mutta ei jaksas aina olla vaihtamassa niitä.. 8)
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja audiq »

Kyllähän tuolla täytyy ihan selvä vika olla.

Jos paloja joutuu vaihtamaan kaksi kertaa vuodessa, niin autossahan täytyy olla koko ajan jarrut selvästi päällä, jonka huomaisi myös kuumenneista navoista/levyistä/vanteesta.
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja köhmä »

Voikohan siinä olla nuo liukutapit jumissa eli sillon ne jarrusatula voi jäädä kanittamaan, mutta myös tässä tilanteessa toisen jarrusylinterin täytyy olla herkempi kuin toisen! Mulla on kansa itellä jumivat jarrut, mutta en ole jaksanut selvittää vikaa. Johtuneenko sitten vähästä ajusta??

Eli jos ajatellaan, että jarrusatula liikkuu vapaasti ja sylinterit yhtä herkästi, niin sitten ei ole enää muuta vaihtoehtoa, kuin se, että jarrusatulassa on vika. Se neste ei palaudu sieltä toiselta sylinteriltä kunnolla takaisin. En kyllä tiedä jarrusatulan sisäistä rakennetta, mutta jotenkin se neste siellä kulkee? Jarruletkussa tuskin on vikaa, koska toinen sylinteri palautuu??
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

köhmä kirjoitti:Voikohan siinä olla nuo liukutapit jumissa eli sillon ne jarrusatula voi jäädä kanittamaan, mutta myös tässä tilanteessa toisen jarrusylinterin täytyy olla herkempi kuin toisen! Mulla on kansa itellä jumivat jarrut, mutta en ole jaksanut selvittää vikaa. Johtuneenko sitten vähästä ajusta??

Eli jos ajatellaan, että jarrusatula liikkuu vapaasti ja sylinterit yhtä herkästi, niin sitten ei ole enää muuta vaihtoehtoa, kuin se, että jarrusatulassa on vika. Se neste ei palaudu sieltä toiselta sylinteriltä kunnolla takaisin. En kyllä tiedä jarrusatulan sisäistä rakennetta, mutta jotenkin se neste siellä kulkee? Jarruletkussa tuskin on vikaa, koska toinen sylinteri palautuu??
Jos ja kun tässä nyt on kuitenkin ilmeisesti takavetoladan jarruista kysymys niin siellähän ei liukutappeja tahi liikkuvia satuloita ole. :!:
Avatar
pressa
Viestit: 10517
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

ja missään kohtaahan ei mainita minkä jarruista on kysymys
mutta kannattaa uusien jarrupalojen päistä pyyhkäistä kulmahiomakoneella vajaa milli pois
silloin pääsevät varmasti liikkumaan eikä jumita
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja köhmä »

Joo, siis takavedon jarruista on kyllä varmaan kysymys (näin ainakin oletin) ja ne ovat ainoat jarrut joista edes vähän tiedän. Eihän ne kyllä semmoset "normaalit" liukutappi systeemit ole, mutta ajattelin, että pitäisikö sen jarrusatulan liikkua vapaasti sivuttaissuunnassa niissä kiinnitystapeissa? Vikahan on minun, kun en just nyt muista, että oliko takaveto Ladassa ne jarrusatulat 100% kiinteät eli sillon ainoat liikkuvat osat olisivat jarrusylinterit. Pitänee tarkistaa ja perehtyä ensi kerralla :!:
Vian ratkaisuksi epäilen kyllä vahvimmin jarrunesteen kanavia siinä jarrusatulassa, joko siellä on tukos tai sitten joku muu vika. Pakko sanoa tähän sekin vielä, että jarrusatulan rakennekaan ei ole täysin hallussa, kun en ole siitä koskaan nähnyt minkäänlaista läpileikkauskuvaa. Jos on kuvia, niin olisin kiinnostunut näkemään.
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mara »

köhmä kirjoitti:Joo, siis takavedon jarruista on kyllä varmaan kysymys (näin ainakin oletin) ja ne ovat ainoat jarrut joista edes vähän tiedän. Eihän ne kyllä semmoset "normaalit" liukutappi systeemit ole, mutta ajattelin, että pitäisikö sen jarrusatulan liikkua vapaasti sivuttaissuunnassa niissä kiinnitystapeissa? Vikahan on minun, kun en just nyt muista, että oliko takaveto Ladassa ne jarrusatulat 100% kiinteät eli sillon ainoat liikkuvat osat olisivat jarrusylinterit.


Joo, satulat on tosiaan kiinteää mallia.
Jos nyt pilkkua viilataan, niin ainoat liikkuvat osat on männät, ei sylinterit. :wink:
2102 16V ex.
2103 -75
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja audiq »

Mara kirjoitti:
köhmä kirjoitti:Joo, siis takavedon jarruista on kyllä varmaan kysymys (näin ainakin oletin) ja ne ovat ainoat jarrut joista edes vähän tiedän. Eihän ne kyllä semmoset "normaalit" liukutappi systeemit ole, mutta ajattelin, että pitäisikö sen jarrusatulan liikkua vapaasti sivuttaissuunnassa niissä kiinnitystapeissa? Vikahan on minun, kun en just nyt muista, että oliko takaveto Ladassa ne jarrusatulat 100% kiinteät eli sillon ainoat liikkuvat osat olisivat jarrusylinterit.


Joo, satulat on tosiaan kiinteää mallia.
Jos nyt pilkkua viilataan, niin ainoat liikkuvat osat on männät, ei sylinterit. :wink:
Joo, viilataan mielummin pilkkua kuin paloja, eli liikkuuhan siellä tietysti myös palat, joten palojen kiinnitystappien pitää olla puhtaat ja muutenkin kunnossa.
Vastaa Viestiin