Tämmöinen ongelma..
Palat oon vaihtanut vuoden aikana jo kahdesti.. Kuluttaa sisäpuolen palat raudoille, mutta ulkopuolen palat ovat kuin uudet.
Sylinterit ei ole jumissa, eikä jarrulevyissä häikkää.. (kaikki käyty läpi)
Pistää epäilemään mielenterveyttä..
Mikä nakertaa ne sisimmäiset palat raudoille?
En ummarra enaa.
Niin ja se kuluminen kummassakin pyöräs.. Ei pelkästään toises.
Sitähän miekin ensin epäilin ja puhdistin männät ja muut romppeet ja kupari vaseliinia melkein joka paikkaan, ei mäntiin..
Männät toimii niinkuin pitää, tulevat kiltisti ulos pumpatessa ja pakenevat takaisin painaessa.. Henkimailman hommia sanon minä..
Vaikuttaako jos kitinälevyt puuttuvat jarrupalojen eripuoliseen kulumiseen?
Ei vieläkään ummarra!
Latanisti kirjoitti:Tämmöinen ongelma..
Palat oon vaihtanut vuoden aikana jo kahdesti.. Kuluttaa sisäpuolen palat raudoille, mutta ulkopuolen palat ovat kuin uudet.
Sylinterit ei ole jumissa, eikä jarrulevyissä häikkää.. (kaikki käyty läpi)
Pistää epäilemään mielenterveyttä..
Mikä nakertaa ne sisimmäiset palat raudoille?
En ummarra enaa.
Jos männät liikkuu käsin se ei vielä kerro palauttaako mäntä myös itellään. Kanitusta voipi aiheuttaa soikea sylinteri! Nuo kun ovat alumiinia ja ympätty rautaiseen satulaan = korroosiota liitoskohdassa joka voi painaa sylinterin soikeaksi ja käytössä tietty kuluu aina vaan pahemmaksi... No tää oli taas mutuilua noista syistä mutta jokatapauksessa soikeus sylintereissä on parissa satulassa aiheuttanut itellä em oireita...
Toinen yleinen vikapaikka on se että palat ei pääse liikkumaan satulassa johtuen ruosteen aiheuttamasta tiukkuudesta... Yhteen autoon oli joku edellinen jopa hitsannut tavaraa paloihin ettei palat kolise
Kolmas ongelma voi tulla palan ja tapin liitoksesta mutta ladassa harvinaista, jarrupalojen reiät kun ovat melko väljät (=hyvä)...
Itsellä ollut tossa Transitissa toi sama juttu, toiset palat kuluu mutta toiset ei. Jarrut ottaa silti tasaisesti niin en ole juuri välittänyt koko asiasta vaan vaihtanut vain sen kuluneemman palan. Ilmeisesti siinä toinen mäntä on vain jostain syystä hieman herkempi liikkumaan, niin se toinen ei tule silloin kunnolla mukaan.
Näinkin voi sattua
Omistaja alkoi vaihtamaan jarrupaloja kuin takaa kuului jarruista raudan kirskuntaa. Auton alle katsottaessa avautui tällainen kuva
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Kiitos hyvistä vinkeistä, täytyy ottaa satula kauniiseen kätöseen ja rueta tutkailemaan.. Halpojahan nuo palat on, mutta ei jaksas aina olla vaihtamassa niitä..
Jos paloja joutuu vaihtamaan kaksi kertaa vuodessa, niin autossahan täytyy olla koko ajan jarrut selvästi päällä, jonka huomaisi myös kuumenneista navoista/levyistä/vanteesta.
Voikohan siinä olla nuo liukutapit jumissa eli sillon ne jarrusatula voi jäädä kanittamaan, mutta myös tässä tilanteessa toisen jarrusylinterin täytyy olla herkempi kuin toisen! Mulla on kansa itellä jumivat jarrut, mutta en ole jaksanut selvittää vikaa. Johtuneenko sitten vähästä ajusta??
Eli jos ajatellaan, että jarrusatula liikkuu vapaasti ja sylinterit yhtä herkästi, niin sitten ei ole enää muuta vaihtoehtoa, kuin se, että jarrusatulassa on vika. Se neste ei palaudu sieltä toiselta sylinteriltä kunnolla takaisin. En kyllä tiedä jarrusatulan sisäistä rakennetta, mutta jotenkin se neste siellä kulkee? Jarruletkussa tuskin on vikaa, koska toinen sylinteri palautuu??
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
köhmä kirjoitti:Voikohan siinä olla nuo liukutapit jumissa eli sillon ne jarrusatula voi jäädä kanittamaan, mutta myös tässä tilanteessa toisen jarrusylinterin täytyy olla herkempi kuin toisen! Mulla on kansa itellä jumivat jarrut, mutta en ole jaksanut selvittää vikaa. Johtuneenko sitten vähästä ajusta??
Eli jos ajatellaan, että jarrusatula liikkuu vapaasti ja sylinterit yhtä herkästi, niin sitten ei ole enää muuta vaihtoehtoa, kuin se, että jarrusatulassa on vika. Se neste ei palaudu sieltä toiselta sylinteriltä kunnolla takaisin. En kyllä tiedä jarrusatulan sisäistä rakennetta, mutta jotenkin se neste siellä kulkee? Jarruletkussa tuskin on vikaa, koska toinen sylinteri palautuu??
Jos ja kun tässä nyt on kuitenkin ilmeisesti takavetoladan jarruista kysymys niin siellähän ei liukutappeja tahi liikkuvia satuloita ole.
ja missään kohtaahan ei mainita minkä jarruista on kysymys
mutta kannattaa uusien jarrupalojen päistä pyyhkäistä kulmahiomakoneella vajaa milli pois
silloin pääsevät varmasti liikkumaan eikä jumita
Joo, siis takavedon jarruista on kyllä varmaan kysymys (näin ainakin oletin) ja ne ovat ainoat jarrut joista edes vähän tiedän. Eihän ne kyllä semmoset "normaalit" liukutappi systeemit ole, mutta ajattelin, että pitäisikö sen jarrusatulan liikkua vapaasti sivuttaissuunnassa niissä kiinnitystapeissa? Vikahan on minun, kun en just nyt muista, että oliko takaveto Ladassa ne jarrusatulat 100% kiinteät eli sillon ainoat liikkuvat osat olisivat jarrusylinterit. Pitänee tarkistaa ja perehtyä ensi kerralla
Vian ratkaisuksi epäilen kyllä vahvimmin jarrunesteen kanavia siinä jarrusatulassa, joko siellä on tukos tai sitten joku muu vika. Pakko sanoa tähän sekin vielä, että jarrusatulan rakennekaan ei ole täysin hallussa, kun en ole siitä koskaan nähnyt minkäänlaista läpileikkauskuvaa. Jos on kuvia, niin olisin kiinnostunut näkemään.
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
köhmä kirjoitti:Joo, siis takavedon jarruista on kyllä varmaan kysymys (näin ainakin oletin) ja ne ovat ainoat jarrut joista edes vähän tiedän. Eihän ne kyllä semmoset "normaalit" liukutappi systeemit ole, mutta ajattelin, että pitäisikö sen jarrusatulan liikkua vapaasti sivuttaissuunnassa niissä kiinnitystapeissa? Vikahan on minun, kun en just nyt muista, että oliko takaveto Ladassa ne jarrusatulat 100% kiinteät eli sillon ainoat liikkuvat osat olisivat jarrusylinterit.
Joo, satulat on tosiaan kiinteää mallia.
Jos nyt pilkkua viilataan, niin ainoat liikkuvat osat on männät, ei sylinterit.
köhmä kirjoitti:Joo, siis takavedon jarruista on kyllä varmaan kysymys (näin ainakin oletin) ja ne ovat ainoat jarrut joista edes vähän tiedän. Eihän ne kyllä semmoset "normaalit" liukutappi systeemit ole, mutta ajattelin, että pitäisikö sen jarrusatulan liikkua vapaasti sivuttaissuunnassa niissä kiinnitystapeissa? Vikahan on minun, kun en just nyt muista, että oliko takaveto Ladassa ne jarrusatulat 100% kiinteät eli sillon ainoat liikkuvat osat olisivat jarrusylinterit.
Joo, satulat on tosiaan kiinteää mallia.
Jos nyt pilkkua viilataan, niin ainoat liikkuvat osat on männät, ei sylinterit.
Joo, viilataan mielummin pilkkua kuin paloja, eli liikkuuhan siellä tietysti myös palat, joten palojen kiinnitystappien pitää olla puhtaat ja muutenkin kunnossa.