Samaran termostaatin vaihto

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Voitto
Viestit: 187
Liittynyt: 11.3.2004 11:03
Paikkakunta: Helsinki

Samaran termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja Voitto »

Voiko termostaatin vaihtaa siten että ei tyhjennä ensin jäähdytinnesteitä?
Yksi kaverini nimittäin kertoi vaihtaneensa moneen autoon termostaatin tuolla tavoin jolloin kuulemma alle kolmannes jäähdytinnesteistä valuu maahan.

Entä jos valuttaa jäähdytinnesteet puhtaaseen vatiin tms. ennen operaatiota niin kannattaako ne samat nesteet laittaa takaisin jos ne ovat melko uudet?

Voitto
Voitto
Avatar
pressa
Viestit: 10517
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

voi mikäli neste ei ole kuumaa
ja jos neste melekein uutta niin lisää vain sen mitä ei saanut talteen
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Mulla on käynyt noiden jäähdytysnesteiden kanssa aina niin, että vaikka olet valuttanut ne puhtaaseen astiaan niin koko vati on aina ollut täynnä koneesta/moottoritilasta/pohjasta irronnutta kuraa.

Onko se joku 6€ sitten liikaa siitä 3L pytystä, se on jokaisen itse päätettävissä :wink:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Voitto
Viestit: 187
Liittynyt: 11.3.2004 11:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Voitto »

pressa kirjoitti:voi mikäli neste ei ole kuumaa
ja jos neste melekein uutta niin lisää vain sen mitä ei saanut talteen
Paljastan nyt tietämättömyyteni, mutta jos ja kun sinne jäähdytysjärjestelmään jää ilmakuplia niin onko mahdollista että ne aiheuttaisivat vahinkoa esim. mennessään vesipumpun läpi? :?:
Voitto
Avatar
aropupu
Viestit: 574
Liittynyt: 2.12.2004 12:45
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja aropupu »

Aiheeseen liittyen...
mitä ylempän termostaatti on ja mitä helpompi vaihtaa niin nopeasorminen kaveri vaihtaa sen aika nopeasti eikä näin ollen jäähdytysnestettä mene hukkaan juuri mitään..

Ilmakuplat ei aiheuta ainakaan minun mielestä vahinkoa vesipumpulle mutta ilma saattaa estää nesteen kiertämistä oikein josta johtuu koneen ylikuumeneminen,tai se että sisälle ei tule kunnolla lämmintä.
Kun koneeseen on lisätty nestettä kunnolla,käytä kone ihan lämpimäksi (flekti pyörimään jos onnistuu),pidä sisäpuhallusta vähän päällä..tämän jälkeen kokeile että sisälle tulee lämmintä hyvin ja ylä- sekä alavesiletku on lähes yhtä kuumat.sitten tarkasta että nestettä on riittävästi ja lisää tarvittaessa..jos tuntuu että neste ei kierrä,ota ylin letku raolleen ja laske ilmat pihalle :wink:
Avatar
pressa
Viestit: 10517
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

vesipumppuhan on alhaalla joten sinne ei ilmakuplia jää kun termostaatin vaihtaa
vaihdon jälkeen paisuntasäiliö täyteen nestettä ja auto käyntiin
aja auto niin että keula on ylempänä niin lämppärinkennostakin tulee ilmat pois
sen jälkeen auton keula alemma niin syyläristäkin tulee ilmat pois ja homma on valmis
rotsi4

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Jäähdyttimen matkustajanpuoleisessa päässä olevasta tulpasta voi päästää liiat nesteet, jonkinlaisen toron virittelyllä saa aika tarkasti säilöön.

Termostaatin letkuliitoksien tekemissä kannattaa olla huolellinen ja käyttää hyviä klemmareita,ehkä jopa puhdistaa lika pois ja laittaa tiivisteliimaa..muuten jää vuotamaan helposti.

Ilmauksen voi tehdä lämmityslaitteen letkuja raottomalla jos katsoo tarpeelliseksi.
Vastaa Viestiin