Ostin Samaran syksyllä 2006 kun parempi puolisko sai töitä toiselta paikkakunnalta ja tarvii siellä autoa arkisin. Jäin siis yksin, Ladan kanssa

Tämä Samara on siis kolmiovinen, ajettu ostaessa n.50 000, nyt n.60 000 km. Ostin auton liikkeestä juuri katsastettuna, autoliike oli hoitanut tarvittavat korjaukset
= hapertuneiden jarrujetkujen vaihdon.
Huollossa olen autoa käyttänyt kerran, Delta-autossa. Sitä ennen autoa riivasi raivostuttava nykiminen (jota ei ollut heti ostettaessa). Perushuollon lisäksi vaihtoivat kaasuläpän asentotunnistimen, muutaman satasen köyhdyin kokonaisuudessaan huollosta. Huollon jälkeen auto toimi kuin rasvattu, nykimätön salama. Paitsi että 5km huollosta poistumisen jälkeen mittari- ja kojelaudan valot sekä vasen takavalo sammuivat. Vaihdoin sulaketta useampaan kertaan, välillä se auttoi pariksi päiväksi, välillä sekunniksi. Vikaa ei löytynyt takavalon "piirilevystä" eikä vetokoukun johdoista. Sattuneesta syystä vetokoukun "sähköosasto" on varaston lattialla

Alkuun oli aika ihmeellistä Ladailla, mutta olin alusta asti hyvin vaikuttunut siitä että vaikka alla on uusin omistamani auto, on siinä silti "80-luvun" hyvä meininki. Eli eräänlainen aikakone-efekti, pelkästään positiivisessa mielessä.
Itse asiassa Samarasta tuli monella tapaa mieleen 80-luvun VW Polot (olen ajanut monia vuosia vm. -84 ja -85 Poloilla).
Mielestäni plussia ja miinuksia kyseisessä Samarassa(ni):
Hyvää:
+ lähtee käyntiin vaikka olisi kuinka kylmä
+ on riittävän tehokas
+ muuttuu kuorma-autoksi, kun kääntää takapenkin
+ näkyvyys joka puolelle oikein hyvä
+ bensankulutus kohtuullinen
+ mukava ajaa niin kaupungissa kuin moottoritiellä mersuja ohitellen
+ hyvät penkit (totuttelun jälkeen)
+ puskee liukkaalla kelillä vähemmän mutkissa kuin aiemmat autoni
+ valaistu hanskalokero (luxusta)
+ valaistu moottoritila (luxusta)
+ kattovalon lisäksi kohdevalo (luxusta)
+ kattovalo himmenee hienosti asteittain (luxusta)
Huonoa (tai korjattavaa):
- turhan kylmää kyytiä kun pakkasta alkaa olla väh. 15
- lämpenee sisältä hitaasti
- ikkunat jäätyy kiinni helposti
- vänkärin oven lukko jäätyy "auki" helposti (ovea ei saa kiinni)
- tuhat avainta ja vielä ajonestolaitelakritsi rasittavat kunnon pakkasilla
- epäselvä lämmityslaite / puhallin
- ratti liian kovaa materiaalia
- paljon turhan kovaa muovia siellä täällä
- parkkeja ei saa päälle lainkaan (valot palaa joka asennossa)
- turhan paljon nitinöitä tms. (johtuu stereoiden puutteesta)

- ei istuinlämmitystä
- ei stereoita (mutta nitinöitä voi kuunnella)

Eli plussat näyttäis olevan oikeasti hyviä ominaisuuksia ja miinukset turhaa märisemistä

Nyt on seuraavanlaiset vaihtoehdot mielessä:
a) ajan Samaralla vielä vuosia
b) pistän sen vaihdossa uuteen Hyundai Getziin
c) pistän sen vaihdossa uuteen Lada 110:n
d) pistän sen vaihdossa käytettyyn Lada 110:n
Tämä keskustelupalsta (ja Pravda-lehti) ovat syypäitä siihen että todennäköisesti Ladailen hamaan tulevaisuuteen