
Johdanto:
Näyttäviin ja tehokkaisiin autoihin erikoistunut ajoneuvos Jussi Halli esitteli viime viikkoisessa ohjelmassaan poikkeuksellisesti Lada-merkkisen henkilöauton. Vastavuoroisesti testasi Ladidos Tampere yhteistyössä Leppäkosken Lada-farmin kanssa kuluneena viikonloppuna 1995-mallisen Jaguar Sovereign XJ40 edustusauton.
Ajoneuvon esitettely:
Nykyaikaisista autoista Jaguar on Volga 3111:n ohella ainoa, joka onnistuu ulkonäöllään tekemään allekirjoittaneeseen vaikutuksen. Tuunaajat älkööt vaivautuko.

Etusektorista tarkasteltuna pedon leveys ja mataluus korostuu entisestäänkin. Tämän irvistyksen on moni hetkellisesti saattanut nähdä taustapeilistään...

...kunnes näkymä piakkoin yleensä vaihtuu tällaiseen näkymään. Kaksoispakoputket takaavat muhkeat murinat ja myöskin antavat pienen aavistuksen pedon todellisesta luonteesta.

Jaggen sivulinjasta paljastuu auton valtava pituus. Omansa on helppo löytää parkkipaikalta perän ollessa pitkällä muusta autorivistöstä. Kromiosat huokovat perusbrittiläistä arvokkuutta.

Jaguar XJ40 -mallin sydän on 228 hp kehittävä kuusisylinterinen rivimoottori. Kuutosmoottori on todellinen herrasmiesten moottori ja sen ääni kantautuu sinänsä hyvin äänieristettyyn matkustamoon miellyttävänä murinana.

Moottoritilasta löytyvät myöskin auton huoltotöissä tarvittavat työkalut. Hienostuneen tavan mukaisesti työkalut on järjestelty pölytiiviiseen ja sametilla vuorattuun koteloon.

Auton sisällä huokuu eleganssi ja hienostuneisuus. Sisustusmateriaalina on käytetty nahkaa ja pähkinäpuuta. Erittäin sivistyneesti ja nykäyksettömästi toimivan automaattivaihteiston valitsin noudattaa Jaguaarille tyypillistä J-kaaviota.

Ajettua ja koettua:
Testipäivä 1 aloitettiin ajamalla reitti Tampere - Helsinki - Tampere. Paluumatkalla vallinnut poikkeuksellisen huono sääkään ei sanottavasti poistanut ajamisen nautittavuutta. Ajoneuvosta sinänsä johtumaton huono näkyvyys kylläkin edellytti normaalia suurempaa varovaisuutta ja suurentuneiden turvavälien käyttöä. Vakionopeudensäädin on mukava varuste matka-ajossa, mutta liukkaalla ja polanteisella tiellä sitä ei tule käyttää. Ensimmäisen testipäivän loppuosuus suoritettiin kaupunkiajeluna Tampereen keskustan tuntumassa.
Testipäivä 2 aloitettiin perusbrittiläiseen tyyliin nauttimalla mannermainen aamiainen paikallisen Jaguar-piirimyyjän tarjoamana. Aamiaiseen kuului cappucino kahvin lisäksi coctailpaloja ja muita pikkunaposteltavia unohtamatta tietenkään voileipäkakkua. Testipäivän ollessa vasta alussa, oli testiryhmän pitäydyttävä nauttimasta tarjolla ollutta shampanjaa.

Toisen testipäivän aurinkoinen sää suosi testiryhmää. Testialue rajattiin Pirkanmaan talousalueeen sisään. Toisinaan ajettiin selkeää maantieajoa ja välillä pieniä kyläteitä aina Hämeenkyrön perukoille saakka. Testikeskuksena toimi ansiokkaasti ABC Lahdesjärvi, joka huolehti testiryhmän ravitsemisesta ja nestetasapainon säilymisestä. Parkkirivistössä auton mataluus muihin autoihin nähden korostuu.

Kolmannen testipäivän aikana selvitettiin vielä hyvän sään maantieominaisuuksia ajamalla uudelleen reitti Tampere - Helsinki - Tampere.
Loppupäätelmät:
Testiviikonlopun aikana (pe - su) kilometrejä kertyi Jaguaarin mittariin 1220. Lyijytöntä 95 oktaanista polttoainetta kului 130 litraa keskikulutuksen pysyessä tasaisen maantieajon suurehkosta määrästä johtuen maltillisena 10,7 litrana/100 km.
Testiryhmä kiittää auton ajo-ominaisuuksia.
Auton testin aikana sivullisilta saama huomioarvo on erityismaininnan arvoinen seikka. Varsinaista moitittavaa autosta emme löytäneet. Koko testin ikävin osuus oli se, kun auto piti luovuttaa testin päätyttyä takaisin omistajalleen.