Samara ja pakkanen
Samara ja pakkanen
Täällä taas pörisevän Samaran omistaja. Pörinän lisäksi auto temppuilee pakkasella (Oulussa tänään -22 C-astetta). Vaihteet eivät toimi kunnolla ja turvavyö ei liiku mihinkään. Mikä siis neuvoksi?
PS. Auto ollut roikassa 2 tuntia ennen ajoa.
PS. Auto ollut roikassa 2 tuntia ennen ajoa.
- Samara87/88
- Viestit: 1006
- Liittynyt: 7.10.2006 14:33
- Paikkakunta: vesi
itellä temppuja mm:
auto pätkii
veto hukassa yläkierroksilla, jossa sen pitäisi olla
vaihteet jäykät menemään kylmällä, joskus myös lämpimällä
lasit ei pysy sulina&AUTO PERKELEEN KYLMÄ!
Näihin ensimmäisiin huomattavaa helpotusta on tuonut lämmitys, ennen kun en autoa lämmittänyt.
Vaihteiston temput voisivat helpottua jos vaihtaisi vaihteisto öljyn.
Turvavyö? itellä kaikki on jäässä autossa kun sisään päässyt vesi on nyt jäätynyt. olisiko jäässä?
itelläki samara pörisee sitä kovempaa mitä kylmempi...
auto pätkii
veto hukassa yläkierroksilla, jossa sen pitäisi olla
vaihteet jäykät menemään kylmällä, joskus myös lämpimällä

lasit ei pysy sulina&AUTO PERKELEEN KYLMÄ!
Näihin ensimmäisiin huomattavaa helpotusta on tuonut lämmitys, ennen kun en autoa lämmittänyt.
Vaihteiston temput voisivat helpottua jos vaihtaisi vaihteisto öljyn.
Turvavyö? itellä kaikki on jäässä autossa kun sisään päässyt vesi on nyt jäätynyt. olisiko jäässä?
itelläki samara pörisee sitä kovempaa mitä kylmempi...
Chevrolet Cavalier Z24 3.1 V6 Convertible 93"
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
Samara87/88 kirjoitti:itellä temppuja mm:
auto pätkii
veto hukassa yläkierroksilla, jossa sen pitäisi olla
vaihteet jäykät menemään kylmällä, joskus myös lämpimällä![]()
lasit ei pysy sulina&AUTO PERKELEEN KYLMÄ!
Näihin ensimmäisiin huomattavaa helpotusta on tuonut lämmitys, ennen kun en autoa lämmittänyt.
Vaihteiston temput voisivat helpottua jos vaihtaisi vaihteisto öljyn.
Turvavyö? itellä kaikki on jäässä autossa kun sisään päässyt vesi on nyt jäätynyt. olisiko jäässä?
itelläki samara pörisee sitä kovempaa mitä kylmempi...
Ja sulla on vuoden 1988 Samara? Mulla sentäs 2001. Luulis auton toimivan hiukka paremmin. Toinen lada alla ja saattaa olla, ettei kolmatta tule! Olin oikeasti olettanut, että lada on kylmien seutujen auto...
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
Re: Samara ja pakkanen
Nythän olemme perimmäisten kysymysten äärellä; vaihteisto on aina jäykkä jos on pakkasta. Jos saat vaihteen päälle ja auton eteenpäin on kaikki kunnossa. Kyllä se notkistuu muutaman rauhallisesti ajetun kilometrin jälkeen.laadatar kirjoitti:Täällä taas pörisevän Samaran omistaja. Pörinän lisäksi auto temppuilee pakkasella (Oulussa tänään -22 C-astetta). Vaihteet eivät toimi kunnolla ja turvavyö ei liiku mihinkään. Mikä siis neuvoksi?
PS. Auto ollut roikassa 2 tuntia ennen ajoa.
Jos turvavyö ei toimi pakkasella, on se valitettavaa. Samanlaisia lieviä hankaluuksia on myös allekirjoittaneen Samarassa, joten kelin lämpenemistä odotellessa voi hiljaksiin nytkytellä vyön esiin tai radikaalisti koettaa vaihtaa toimivan vyön tilalle.
ps lohkolämmitin ei lämmitä vyötä tai vaihteistoa.

Samara on talvella on oikein käytettynä lämmin auto! - jos ei ole, suurin vika on penkin ja ratin välisessä tiivisteessä.Samara87/88 kirjoitti:itellä temppuja mm:
lasit ei pysy sulina&AUTO PERKELEEN KYLMÄ!

Tuleeko ilmaa kunnolla sisälle - ei ole puunlehtiä yms. tukkimassa?
Aukeaako lämmitysventtiili (nr.38 ) kunnolla - silloin molemmat letkut on kuumat.
Sulkeeko luukku (nr.2) kunnolla kylmän ilman tulon ja suuntaa sen lämppärin kennolle? - tarkastukseksi voi irrottaa luukun puoleinen vaijerin pään ja kokeilla sulkea luukun käsin.
Lämpö pitää nousta n. 90 asteeseen, toimiiko termari kunnolla? -mittarin neula vähän yli pystyasennon.
Vanhassa voi tietysti kennokin ja ripojen välit olla tukossa.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
Re: Samara ja pakkanen
Varmastikin mitattavaa lämpötilannousua on havaittavissa vaihteistossa lohkolämmitinkäytön jälkeen. Vaihteistoon voi johtaa lämpöjohtumista vain kytkinkopan kuorien ja ja kytkimen rakenteen välityksellä. Ilman kautta lämpeneminen on todennäköisesti vähäisempää....Idän Ihme 1 kirjoitti:ladamaster kirjoitti:Nythän olemme perimmäisten kysymysten äärellä; vaihteisto on aina jäykkä jos on pakkasta. Jos saat vaihteen päälle ja auton eteenpäin on kaikki kunnossa. Kyllä se notkistuu muutaman rauhallisesti ajetun kilometrin jälkeen.laadatar kirjoitti:Täällä taas pörisevän Samaran omistaja. Pörinän lisäksi auto temppuilee pakkasella (Oulussa tänään -22 C-astetta). Vaihteet eivät toimi kunnolla ja turvavyö ei liiku mihinkään. Mikä siis neuvoksi?
PS. Auto ollut roikassa 2 tuntia ennen ajoa.
Jos turvavyö ei toimi pakkasella, on se valitettavaa. Samanlaisia lieviä hankaluuksia on myös allekirjoittaneen Samarassa, joten kelin lämpenemistä odotellessa voi hiljaksiin nytkytellä vyön esiin tai radikaalisti koettaa vaihtaa toimivan vyön tilalle.
ps lohkolämmitin ei lämmitä vyötä tai vaihteistoa.
P.S. Lohkolämmitin lämmittää moottoria, jolloin vaihteistokin lämpenee nopeammin?![]()
Ja säästää siinä aina konetta ja hermoja.
Silti lohkolämmittimenkin kanssa on vaihteisto pakkasaamuina "suhteellisen" koomassa.

- Samara87/88
- Viestit: 1006
- Liittynyt: 7.10.2006 14:33
- Paikkakunta: vesi
niin no kukaan ei ole väittänytkään että samara ei olisi lämmin. Mulla se ei vaan ole lämmin.
samara on vm. 87 ja 1.3 kaasari.
Vaihteisto on itellä kyllä ihan ok pelannu, ohan se vähän jäykempi mut ei se haittaa. Aamulla pakkasta n. - 24 c....
hmm. eikös nää vanhemmat samarat just paremmin toimi kuin nuo uudet
samara on vm. 87 ja 1.3 kaasari.
Vaihteisto on itellä kyllä ihan ok pelannu, ohan se vähän jäykempi mut ei se haittaa. Aamulla pakkasta n. - 24 c....
hmm. eikös nää vanhemmat samarat just paremmin toimi kuin nuo uudet

Chevrolet Cavalier Z24 3.1 V6 Convertible 93"
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
Neljä eri Samaraa omistettuani vm. -89, -90, -94 ja -98, on kokemuksena kaikissa ollut ei kovin tehokas lämpiävyys alle -10 c lämpötiloilla; varsinkaan verrattuna takavetoiseen.
Toiminnaltaan kokonaisuutena, moottori nelipisteruiskulla, on uusin mielestäni paras kokonaisuus; ei kovin onnistunut -94 axtecilla.
Toiminnaltaan kokonaisuutena, moottori nelipisteruiskulla, on uusin mielestäni paras kokonaisuus; ei kovin onnistunut -94 axtecilla.
Re: Samara ja pakkanen
ps lohkolämmitin ei lämmitä vyötä tai vaihteistoa.
[/quote]
Heh - no en mie ihan niin tyhmä ole, vaikken autoista paljoa ymmärräkään
. Kiitokset KAIKILLE hyvistä neuvoista. Pitänee korjata ensitöiksi turvavyö, koska pelottaa huristella moottoritiellä ilman sitä. Paljonkohan tuo maksaa? Entä asentaminen (hampaiden kiristystä - nykyään kaikki pienetkin korjaamiset maksaa ihan törkeästi
)?

Heh - no en mie ihan niin tyhmä ole, vaikken autoista paljoa ymmärräkään


-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
Eikö vyö tule ollenkaan ulos?
Sitten se vaan on vaihdettava toimivaan.
Ehjän vyön saamiseksi on eri tapoja, kalleimmasta halvimpaan
- Delta
- Autotarvikeliike
- Käytetty romikselta
- Käytetty yksityishenkilöltä
- Venäjältä jonkun mukana
Vaihtoon tuskin korjaamon tuntia kauempaa pitäisi saada tuhrattua.
... minulla saattaa olla tallissa uusi mahdollisesti samaraan sopiva vyö.
Sitten se vaan on vaihdettava toimivaan.
Ehjän vyön saamiseksi on eri tapoja, kalleimmasta halvimpaan
- Delta
- Autotarvikeliike
- Käytetty romikselta
- Käytetty yksityishenkilöltä
- Venäjältä jonkun mukana
Vaihtoon tuskin korjaamon tuntia kauempaa pitäisi saada tuhrattua.
... minulla saattaa olla tallissa uusi mahdollisesti samaraan sopiva vyö.
Pakkasella (yli -20 c-astetta) turvavyö ei tule muuta kuin hitaasti nykien (jos silloinkaan). Leudolla kelillä ei mitään ongelmia. En ole kuullut, että turvavyö ei toimisi pakkasilla. Mutta nytpä tämäkin ihme nähtyladamaster kirjoitti:Eikö vyö tule ollenkaan ulos?
Sitten se vaan on vaihdettava toimivaan.
Ehjän vyön saamiseksi on eri tapoja, kalleimmasta halvimpaan
- Delta
- Autotarvikeliike
- Käytetty romikselta
- Käytetty yksityishenkilöltä
- Venäjältä jonkun mukana
Vaihtoon tuskin korjaamon tuntia kauempaa pitäisi saada tuhrattua.
... minulla saattaa olla tallissa uusi mahdollisesti samaraan sopiva vyö.

Re: Samara ja pakkanen
Morjens.
Täältä löytyy vuoden -00 Samara. Sen verran omista talvikokemuksista että vaikka ei lämpötila sisällä -15 kylmemmillä keleillä nouse trooppisiin lukemiin, niin nopeasti kone lämpiää ja sisäilmakin siis tiettyyn pisteeseen asti. Vaihteisto on -25 pakkasella aluksi aikamoisen jähmeä, mutta lämpenee lähes salamannopeasti kun lähtee ajoon
Itse asiassa kaikki mahdollinen tuntuu toimivan puolet paremmin n. -15 pakkasella kuin esim. +15 asteessa
Ainut miinuspuoli on, että moottori ei lämpene lämmittäviin lukemiin vasta kuin ajon myötä. Jos tyhjäkäynnillä yrittää vaikka laseja saada sulamaan miltä puolelta hyvänsä, niin kyllä vuodenaika ennemmin vaihtuu kuin näin käy. Ajoon lähtiessä asia alkaa korjaantua.
Turvavyö on toiminu niin hitaasti, hankalasti ja kuristavasti millä säällä hyvänsä, että yleensä en vaivaudu.
Kysymyksiä Samara-kuskeille:
Miksihän sivuikkunoille puhaltava ilma on parhaimmillaan haaleaa, kun taas keskeltä puskee tosi lämmintä? Ja onkohan tuulilasille puhallus vaan yksinkertaisesti niin heikko kuin se on?
Täältä löytyy vuoden -00 Samara. Sen verran omista talvikokemuksista että vaikka ei lämpötila sisällä -15 kylmemmillä keleillä nouse trooppisiin lukemiin, niin nopeasti kone lämpiää ja sisäilmakin siis tiettyyn pisteeseen asti. Vaihteisto on -25 pakkasella aluksi aikamoisen jähmeä, mutta lämpenee lähes salamannopeasti kun lähtee ajoon

Itse asiassa kaikki mahdollinen tuntuu toimivan puolet paremmin n. -15 pakkasella kuin esim. +15 asteessa

Ainut miinuspuoli on, että moottori ei lämpene lämmittäviin lukemiin vasta kuin ajon myötä. Jos tyhjäkäynnillä yrittää vaikka laseja saada sulamaan miltä puolelta hyvänsä, niin kyllä vuodenaika ennemmin vaihtuu kuin näin käy. Ajoon lähtiessä asia alkaa korjaantua.
Turvavyö on toiminu niin hitaasti, hankalasti ja kuristavasti millä säällä hyvänsä, että yleensä en vaivaudu.
Kysymyksiä Samara-kuskeille:
Miksihän sivuikkunoille puhaltava ilma on parhaimmillaan haaleaa, kun taas keskeltä puskee tosi lämmintä? Ja onkohan tuulilasille puhallus vaan yksinkertaisesti niin heikko kuin se on?