Samara ja pakkanen

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
laadatar

Samara ja pakkanen

Viesti Kirjoittaja laadatar »

Täällä taas pörisevän Samaran omistaja. Pörinän lisäksi auto temppuilee pakkasella (Oulussa tänään -22 C-astetta). Vaihteet eivät toimi kunnolla ja turvavyö ei liiku mihinkään. Mikä siis neuvoksi?

PS. Auto ollut roikassa 2 tuntia ennen ajoa.
Avatar
Samara87/88
Viestit: 1006
Liittynyt: 7.10.2006 14:33
Paikkakunta: vesi

Viesti Kirjoittaja Samara87/88 »

itellä temppuja mm:

auto pätkii

veto hukassa yläkierroksilla, jossa sen pitäisi olla

vaihteet jäykät menemään kylmällä, joskus myös lämpimällä :wink:

lasit ei pysy sulina&AUTO PERKELEEN KYLMÄ!

Näihin ensimmäisiin huomattavaa helpotusta on tuonut lämmitys, ennen kun en autoa lämmittänyt.


Vaihteiston temput voisivat helpottua jos vaihtaisi vaihteisto öljyn.
Turvavyö? itellä kaikki on jäässä autossa kun sisään päässyt vesi on nyt jäätynyt. olisiko jäässä?

itelläki samara pörisee sitä kovempaa mitä kylmempi...
Chevrolet Cavalier Z24 3.1 V6 Convertible 93"
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
laadatar

Viesti Kirjoittaja laadatar »

Samara87/88 kirjoitti:itellä temppuja mm:

auto pätkii

veto hukassa yläkierroksilla, jossa sen pitäisi olla

vaihteet jäykät menemään kylmällä, joskus myös lämpimällä :wink:

lasit ei pysy sulina&AUTO PERKELEEN KYLMÄ!

Näihin ensimmäisiin huomattavaa helpotusta on tuonut lämmitys, ennen kun en autoa lämmittänyt.


Vaihteiston temput voisivat helpottua jos vaihtaisi vaihteisto öljyn.
Turvavyö? itellä kaikki on jäässä autossa kun sisään päässyt vesi on nyt jäätynyt. olisiko jäässä?

itelläki samara pörisee sitä kovempaa mitä kylmempi...

Ja sulla on vuoden 1988 Samara? Mulla sentäs 2001. Luulis auton toimivan hiukka paremmin. Toinen lada alla ja saattaa olla, ettei kolmatta tule! Olin oikeasti olettanut, että lada on kylmien seutujen auto...
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Re: Samara ja pakkanen

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

laadatar kirjoitti:Täällä taas pörisevän Samaran omistaja. Pörinän lisäksi auto temppuilee pakkasella (Oulussa tänään -22 C-astetta). Vaihteet eivät toimi kunnolla ja turvavyö ei liiku mihinkään. Mikä siis neuvoksi?

PS. Auto ollut roikassa 2 tuntia ennen ajoa.
Nythän olemme perimmäisten kysymysten äärellä; vaihteisto on aina jäykkä jos on pakkasta. Jos saat vaihteen päälle ja auton eteenpäin on kaikki kunnossa. Kyllä se notkistuu muutaman rauhallisesti ajetun kilometrin jälkeen.
Jos turvavyö ei toimi pakkasella, on se valitettavaa. Samanlaisia lieviä hankaluuksia on myös allekirjoittaneen Samarassa, joten kelin lämpenemistä odotellessa voi hiljaksiin nytkytellä vyön esiin tai radikaalisti koettaa vaihtaa toimivan vyön tilalle.

ps lohkolämmitin ei lämmitä vyötä tai vaihteistoa. :D
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Samara87/88 kirjoitti:itellä temppuja mm:

lasit ei pysy sulina&AUTO PERKELEEN KYLMÄ!
Samara on talvella on oikein käytettynä lämmin auto! - jos ei ole, suurin vika on penkin ja ratin välisessä tiivisteessä. :wink:

Tuleeko ilmaa kunnolla sisälle - ei ole puunlehtiä yms. tukkimassa?
Aukeaako lämmitysventtiili (nr.38 ) kunnolla - silloin molemmat letkut on kuumat.
Sulkeeko luukku (nr.2) kunnolla kylmän ilman tulon ja suuntaa sen lämppärin kennolle? - tarkastukseksi voi irrottaa luukun puoleinen vaijerin pään ja kokeilla sulkea luukun käsin.

Lämpö pitää nousta n. 90 asteeseen, toimiiko termari kunnolla? -mittarin neula vähän yli pystyasennon.

Vanhassa voi tietysti kennokin ja ripojen välit olla tukossa.

Kuva
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Re: Samara ja pakkanen

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Idän Ihme 1 kirjoitti:
ladamaster kirjoitti:
laadatar kirjoitti:Täällä taas pörisevän Samaran omistaja. Pörinän lisäksi auto temppuilee pakkasella (Oulussa tänään -22 C-astetta). Vaihteet eivät toimi kunnolla ja turvavyö ei liiku mihinkään. Mikä siis neuvoksi?

PS. Auto ollut roikassa 2 tuntia ennen ajoa.
Nythän olemme perimmäisten kysymysten äärellä; vaihteisto on aina jäykkä jos on pakkasta. Jos saat vaihteen päälle ja auton eteenpäin on kaikki kunnossa. Kyllä se notkistuu muutaman rauhallisesti ajetun kilometrin jälkeen.
Jos turvavyö ei toimi pakkasella, on se valitettavaa. Samanlaisia lieviä hankaluuksia on myös allekirjoittaneen Samarassa, joten kelin lämpenemistä odotellessa voi hiljaksiin nytkytellä vyön esiin tai radikaalisti koettaa vaihtaa toimivan vyön tilalle.

ps lohkolämmitin ei lämmitä vyötä tai vaihteistoa. :D

P.S. Lohkolämmitin lämmittää moottoria, jolloin vaihteistokin lämpenee nopeammin? :D
Ja säästää siinä aina konetta ja hermoja. :)
Varmastikin mitattavaa lämpötilannousua on havaittavissa vaihteistossa lohkolämmitinkäytön jälkeen. Vaihteistoon voi johtaa lämpöjohtumista vain kytkinkopan kuorien ja ja kytkimen rakenteen välityksellä. Ilman kautta lämpeneminen on todennäköisesti vähäisempää....

Silti lohkolämmittimenkin kanssa on vaihteisto pakkasaamuina "suhteellisen" koomassa. :lol:
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Kuten muinaiset rättärikuskit asian ilmaisivat:"Usein autossa ei ole kylmempää kuin ulkonakaan"
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Samara87/88
Viestit: 1006
Liittynyt: 7.10.2006 14:33
Paikkakunta: vesi

Viesti Kirjoittaja Samara87/88 »

niin no kukaan ei ole väittänytkään että samara ei olisi lämmin. Mulla se ei vaan ole lämmin.

samara on vm. 87 ja 1.3 kaasari.

Vaihteisto on itellä kyllä ihan ok pelannu, ohan se vähän jäykempi mut ei se haittaa. Aamulla pakkasta n. - 24 c....

hmm. eikös nää vanhemmat samarat just paremmin toimi kuin nuo uudet :wink:
Chevrolet Cavalier Z24 3.1 V6 Convertible 93"
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Neljä eri Samaraa omistettuani vm. -89, -90, -94 ja -98, on kokemuksena kaikissa ollut ei kovin tehokas lämpiävyys alle -10 c lämpötiloilla; varsinkaan verrattuna takavetoiseen.

Toiminnaltaan kokonaisuutena, moottori nelipisteruiskulla, on uusin mielestäni paras kokonaisuus; ei kovin onnistunut -94 axtecilla.
laadatar

Re: Samara ja pakkanen

Viesti Kirjoittaja laadatar »

ps lohkolämmitin ei lämmitä vyötä tai vaihteistoa. :D[/quote]

Heh - no en mie ihan niin tyhmä ole, vaikken autoista paljoa ymmärräkään :). Kiitokset KAIKILLE hyvistä neuvoista. Pitänee korjata ensitöiksi turvavyö, koska pelottaa huristella moottoritiellä ilman sitä. Paljonkohan tuo maksaa? Entä asentaminen (hampaiden kiristystä - nykyään kaikki pienetkin korjaamiset maksaa ihan törkeästi :x)?
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Eikö vyö tule ollenkaan ulos?
Sitten se vaan on vaihdettava toimivaan.

Ehjän vyön saamiseksi on eri tapoja, kalleimmasta halvimpaan
- Delta
- Autotarvikeliike
- Käytetty romikselta
- Käytetty yksityishenkilöltä
- Venäjältä jonkun mukana

Vaihtoon tuskin korjaamon tuntia kauempaa pitäisi saada tuhrattua.

... minulla saattaa olla tallissa uusi mahdollisesti samaraan sopiva vyö.
Avatar
noose01
Viestit: 1352
Liittynyt: 27.7.2004 10:15
Paikkakunta: Paalaamo

Viesti Kirjoittaja noose01 »

Poikkeaakos muuten kanttilampun ja samaran vyöt toisistaan?
Kanttilampun vöitä kun olisi vaikka muille jakaa :D
.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3664
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Mulla oli takavedossa joskus samanlaisia ongelmia turvavyön kanssa pakkasilla. Vyö rupesi aina toimimaan kun sitä rullaa käänsi käsin sisäänpäin vähän matkaa. Tätä varten suojakuori piti tietysti irrottaa.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
laadatar

Viesti Kirjoittaja laadatar »

ladamaster kirjoitti:Eikö vyö tule ollenkaan ulos?
Sitten se vaan on vaihdettava toimivaan.

Ehjän vyön saamiseksi on eri tapoja, kalleimmasta halvimpaan
- Delta
- Autotarvikeliike
- Käytetty romikselta
- Käytetty yksityishenkilöltä
- Venäjältä jonkun mukana

Vaihtoon tuskin korjaamon tuntia kauempaa pitäisi saada tuhrattua.

... minulla saattaa olla tallissa uusi mahdollisesti samaraan sopiva vyö.
Pakkasella (yli -20 c-astetta) turvavyö ei tule muuta kuin hitaasti nykien (jos silloinkaan). Leudolla kelillä ei mitään ongelmia. En ole kuullut, että turvavyö ei toimisi pakkasilla. Mutta nytpä tämäkin ihme nähty :).
Samarama

Re: Samara ja pakkanen

Viesti Kirjoittaja Samarama »

Morjens.

Täältä löytyy vuoden -00 Samara. Sen verran omista talvikokemuksista että vaikka ei lämpötila sisällä -15 kylmemmillä keleillä nouse trooppisiin lukemiin, niin nopeasti kone lämpiää ja sisäilmakin siis tiettyyn pisteeseen asti. Vaihteisto on -25 pakkasella aluksi aikamoisen jähmeä, mutta lämpenee lähes salamannopeasti kun lähtee ajoon :)

Itse asiassa kaikki mahdollinen tuntuu toimivan puolet paremmin n. -15 pakkasella kuin esim. +15 asteessa :)

Ainut miinuspuoli on, että moottori ei lämpene lämmittäviin lukemiin vasta kuin ajon myötä. Jos tyhjäkäynnillä yrittää vaikka laseja saada sulamaan miltä puolelta hyvänsä, niin kyllä vuodenaika ennemmin vaihtuu kuin näin käy. Ajoon lähtiessä asia alkaa korjaantua.

Turvavyö on toiminu niin hitaasti, hankalasti ja kuristavasti millä säällä hyvänsä, että yleensä en vaivaudu.

Kysymyksiä Samara-kuskeille:

Miksihän sivuikkunoille puhaltava ilma on parhaimmillaan haaleaa, kun taas keskeltä puskee tosi lämmintä? Ja onkohan tuulilasille puhallus vaan yksinkertaisesti niin heikko kuin se on?
Vastaa Viestiin