Mikä p*rkele Ladan koneessa helistää?

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Jokari

Mikä p*rkele Ladan koneessa helistää?

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Pitemmän aikaa aikaa olen jo ihmetellyt tuon talvikulkineen (1500S -90) myllystä kuuluvaa helinää. Ääni kuulostaa tasantarkkaan nakutukselta. Kirkas helinä, kuuluu useimmin kaasua höllätessä tai pintakaasulla ajellessa. Aika lähellä sitä "vedetään ketjua pois peltiämpäristä" -vertausta, mut kirkkaampana. Ääni ei ole kovin kova, mutta selvästi kuultavissa.

Mulla on sytkä kokeeksi niin myöhäisellä ettei tahdo käydä oikein hyvin, mutta ei mitään vaikutusta, sytkää aikaistamalla ei myöskään tunnu muuttuvan mihinkään. Jakajan keskipakopuntit liikkuvat herkästi.

Voiko toi rähjä mukamas nakuttaa? Venttiilikoneistohan tossa on kulunut, mut mun mielestä sieltä ei tollasta ääntä pitäis kuulua missään tilanteessa. Tulpat on puhtaan ruskeat ja ketju kirrattu. Venttiilinvälykset säädetty muutamia tuhansia sitten. Ja muutenkin kaikki edellytykset koneen toiminnalle pitäs olla.

Vastaus ei ole "joo kyllä sieltä ladan koneesta kaikkea pitää kuulua"...tollanen ääni ei kuulu ladan koneeseen.

Osaako joku heitellä arvauksia mikä kusee? Vai jatkanko taas kerran ajamista...? :D
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
samarai
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja samarai »

Olisko jossain männässä pientä fibaa tai sitten esim. joku "laturin laakeri" :roll:
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Jokari

Hmm, eppäillä soppii että tulis laturin tms. laakereista, ääni on sen verta sidoksissa kierroksiin ja kuormitukseen. Uusi vesipumppukin tossa on, vanha kylläkin vain rahisi pahasti (aivan väljät laakerit).
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

P-Setä

Nakutus

Viesti Kirjoittaja P-Setä »

Tuli tosta Samarain heitosta mieleen yks kerta kun mun amisviritetty 127 Fiatti huonon jakajan takia täys kiihdytyksessä rupes nakuttamaan niin pirusti ja se ilmiö sit lasautti männän sen verran littiin et rupes jumittamaan tappiin.. Männän helman kolke pyttyyn kuulostaa just kuvailemaltasi. Laakerivikainen vesipumppu pitää kans mielenkiintoista ääntä eli kannattaa löysätä remmiä ja kokeilla välystä ennen kuin rupeat konetta purkamaan.
Jokari

Re: Nakutus

P-Setä kirjoitti:Tuli tosta Samarain heitosta mieleen yks kerta kun mun amisviritetty 127 Fiatti huonon jakajan takia täys kiihdytyksessä rupes nakuttamaan niin pirusti ja se ilmiö sit lasautti männän sen verran littiin et rupes jumittamaan tappiin.. Männän helman kolke pyttyyn kuulostaa just kuvailemaltasi. Laakerivikainen vesipumppu pitää kans mielenkiintoista ääntä eli kannattaa löysätä remmiä ja kokeilla välystä ennen kuin rupeat konetta purkamaan.
Tossa vehkeessä on alta 5k ajettu uusi vesipumppu ja hihna on suht löysällä, muttei luista. Noinhan se on paras laakereille. Hihnapyörästä kokeiltuna välystä ei ole.

Niin, toi ääni on kyllä kuulunut sen 10+ tkm, jonka olen tolla ajanut. Eli tässä ei jää muuta vaihtoehtoa kuin painaa sitä oikeanpuoleista vaan. Saa olla ihan kahjo että alkujaan satkun maksaneeseen, suht lahokoriseen romuun käy koneremppaa tekemään, huhhuh :lol: Jossain se raja tulee vastaan, tuonkin auton korjailuun on mennyt reilusti yli 5-kertainen summa ostohintaan nähden.

markku

Viesti Kirjoittaja markku »

Jos tuulettimen ropeli ottaa suojaan kiinni , minulla helisi punaisessa joskus mutta osoittauttui että otti ropeli otti kiinni ....vähän mutta ikävä kilinä !
Jokari

markku kirjoitti:Jos tuulettimen ropeli ottaa suojaan kiinni , minulla helisi punaisessa joskus mutta osoittauttui että otti ropeli otti kiinni ....vähän mutta ikävä kilinä !
Näissä uudemmissa takavedoissa on sähköflekti, joka rupeaa toimimaan just vähää ennen ku rupeaa punaraja lähestymään. Taitaa olla anturissa jotain hämyä :wink:

Eli eipä tule sieltäkään äänet...

markku

Viesti Kirjoittaja markku »

Hei AINAHAN lada sen verran nakuttaa .... no problem vaan kovaa ajoa ja putki punaiseksi !! :twisted:
mikko853

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Mulla pitää ladassa joku sähkövempain ihmeellistä sirinää :| En oo vielä saanu paikallistetuks mikä siellä sirisee kun tuo kuuluu vain ajossa..
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
mikko853

Jokari kirjoitti:
markku kirjoitti:Jos tuulettimen ropeli ottaa suojaan kiinni , minulla helisi punaisessa joskus mutta osoittauttui että otti ropeli otti kiinni ....vähän mutta ikävä kilinä !
Näissä uudemmissa takavedoissa on sähköflekti, joka rupeaa toimimaan just vähää ennen ku rupeaa punaraja lähestymään. Taitaa olla anturissa jotain hämyä :wink:

Eli eipä tule sieltäkään äänet...
Hätäseen vihreelle ehti tänään kotka-kouvola välillä ja silti tuuletin hurahti käyntiin kun parkkeeras :o
Jokari

mikko853 kirjoitti: Hätäseen vihreelle ehti tänään kotka-kouvola välillä ja silti tuuletin hurahti käyntiin kun parkkeeras :o
Ruiskussa flektiä ohjaa ruiskun ohjausboksi lämpötunnistimen lukeman perusteella, ja se lähtee huomattavasti järkevämpään aikaan päälle. Eli siis riittävän ajoissa. Näin meikäläisenkin ruiskupelissä.

Sitte näissä vanhemmissa flektiä ohjaa vastaava lämpöanturi perinteisellä relekytkennällä. Anturin vikaantuessa puhallin rupeaa sahaamaan 5 sekunnin rallia eikä tahdo lähteä riittävän ajoissa päälle. Tai sitten ei toimi ollenkaan :lol:
mikko853 kirjoitti:Mulla pitää ladassa joku sähkövempain ihmeellistä sirinää :| En oo vielä saanu paikallistetuks mikä siellä sirisee kun tuo kuuluu vain ajossa..
Bensapumppu varmaan jos kuuluu tulevan yhtään takaoikealta. Käännäppäs päätä siihen suuntaan ja kuuntele...

Kävin tankkaamassa ton pommin, kulutus tasantarkkaan 11l/100 km, noin 80% kaupunkirälläystä. Yllättävän vähän siihen nähden että kovin hiljakseen en ole ajellut :)

mikko853

Jokari kirjoitti:
mikko853 kirjoitti:Mulla pitää ladassa joku sähkövempain ihmeellistä sirinää :| En oo vielä saanu paikallistetuks mikä siellä sirisee kun tuo kuuluu vain ajossa..
Bensapumppu varmaan jos kuuluu tulevan yhtään takaoikealta. Käännäppäs päätä siihen suuntaan ja kuuntele...
Jostain etuvasemmalta tuo kuuluu.. Ite toivon että se on tuo varashälytin jolla ei oo mitään virkaa :roll: Heti ostaessani koitin pikasesti napata siitä kaikki piuhat irti, virrat tällöin kyllä tulee mutta starttimoottori ei inahdakkaan.. Pitää joskus paremmalla ajalla katella minne **tun rakosiin ne kaikki piuhat menee :P
sinihelmi

Viesti Kirjoittaja sinihelmi »

:? kaasarirempassa ihmeteltiin kun välillä kuului omituista vinkunaa.kone käy kuitenkin hyvin ja säädöt tehty sit tuli mieleen et jos laturissa häikkää.mutta eikös ladan ominaisuuteen kuulu ihmeelliset äänet ja viat.
GOODBYE KURJUUDELLE
vazili 2107

melut..

Viesti Kirjoittaja vazili 2107 »

Juu, Latassa kuuluu asiaan piänet metelit :)
Qulle

Re: melut..

Viesti Kirjoittaja Qulle »

vazili 2107 kirjoitti:Juu, Latassa kuuluu asiaan piänet metelit :)
Jos meitin ladasta loppuis yhtä-äkkiä kaikki kolinat, olisin huolestunut :)
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Vastaa Viestiin