Startti vaan naksuu

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
pmatilai

Startti vaan naksuu

Viesti Kirjoittaja pmatilai »

Hei,

Ongelmana on, että ei toi starttimoottori lähe pyörimään. Virta-avainta kääntäessä kuuluu vaan naks. Vähän aikaa sitten lähti vielä apuvirralla laiskasti pyörimään ja käynnistyikin, mutta ei enää.

Akku on täynnä (hätäpäissäni hankin jo uuden akunkin), kaikki johdot oon kattonu niin pitkälle kun on pystyny.

Voisiko vika olla vielä jossain sähköpuolella, vai onko starttimoottorin vaihto edessä? (vai maalaanko vihreäksi ja työnnän metsään?)

Malli on siis 1200S -88.
harry

tarkista solenoidi

Viesti Kirjoittaja harry »

Semmonen pitkulaainen mokkula startin kyljessä.
Kaveri starttaamaan ja itse annat vasaralla samaan aikaan reippaan nasauksen solenoidin kylkeen.Yritä useita kertoja.
Jos tämä auttaa edes kerran niin solenoidin kontaktit ovat vaihdettavassa kunnossa
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

öh

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

tuttu juttu ton ikäisissä Ladoissa, mutta ei siihen koko startinkaan (solenoideineen) vaihtaminen ole auttanut. Lähinnä koko auton vaihto.

Epäilisin syylliseksi joko startin relettä siellä konehuoneessa startin puoleisessa lokasuojassa tai sitten mittariston takana olevaa sytytys relettä.

Koskaan ei ole vika selvinnyt, mutta onneksi on aina silloin tällöin lähtenyt käyntiin.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
lata

Viesti Kirjoittaja lata »

Mulla oli sama ongelma mä vaihoin startiin uudet hiilet ja puhistin käämin raot ja toimi kun uus
Avatar
Pakkasukko
Viestit: 101
Liittynyt: 29.9.2003 17:55
Viesti:

RE: startista

Viesti Kirjoittaja Pakkasukko »

Kuuluu naks eli virtaa tulee releelle ja solenoidille asti. Vika voi myös olla sytytyspuolella joko heikko tai vahvajännitteessä.. tarkista et sytytysjohdot virranjakajalle (4+1) on OK kiinni ja että puolan johdot (+ sekä maa) on kunnolla kontaktissa.
Ladamerkkistä henkilöautoilua vuodesta 1990
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3664
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Mitä tekemistä sytytyksellä on startin pyörimisen kanssa? Starttihan pyörii (kunnossa ollessaan) vaikkei sytytysvehkeitä ole koko autossa.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
Pakkasukko
Viestit: 101
Liittynyt: 29.9.2003 17:55
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja Pakkasukko »

Ei suoranaisesti mitään, mutta käytännössä auton sähköt on vedetty niin että ne ei ole erillisiä kokonaisuuksia vaan sidoksissa toisiinsa. Esim heikko maakiinnitys yhdessä pisteessä ei välttämättä riitä antamaan nollapotentiaalia.

No okei voin antaa sen verran periksi että unohda noi virranjakajan johdot mutta puolan johdoista kinaan viimeiseen hengenvetoon ;)
Ladamerkkistä henkilöautoilua vuodesta 1990
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3664
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Irroitapa puolasta piuhat niin kyllä se startti vieläkin pyörii... Viimeiseen asti? Nuijasota Idän Ihmeet 04:ssä?
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
Pakkasukko
Viestit: 101
Liittynyt: 29.9.2003 17:55
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja Pakkasukko »

Unohdit tässä nyt sen että startti ei pyöri, sehän oli ogelman nimi. Jos startti pyörittäisi niin ongelmaa ei olisi. Minun ladassani ei ainakaan kuulunut naksua joka tarvitaan ennenkuin startti saa virtaa. Silloin kun puolan maajohto oli huonosti. Tutkimattomat ovat sähkön tiet.
Ladamerkkistä henkilöautoilua vuodesta 1990
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Jos naksahdus kuuluu...

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

....se osoittaa solenoidin toimivan,mutta ei todista päävirtakontaktin toimintaa.Solenoidin kontakti voidaan todeta kytkemällä volttimittari tai lamppu käynnistinkaapeliliitokseen solenoidinkäynnistimen puolen ja maan väliin.Kun virta-avaimesta käynnistetään pitäisi lamppu palaa tai volttimittarin näyttää jännitettä.Jos näin ei ole on vika solenoidissa.Jos taas virta tulee solenoidin yli on vika käynnistysmoottorissa.
Vastaa Viestiin