Kardaaniremppa tehty ja tärisee...

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Kardaaniremppa tehty ja tärisee...

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Hohhoijjakkaa...Ladaan vaihdettiin tänään kardaaniin uudet osat, eli tukilaakeri, ristikot sekä kumilimppu.

Ja tietenkin nyt täristää niin perkeleesti. Alkaa neljästäkympistä ja ainakin 110 asti jytkyttelee miten sattuu. Vapaallakin tärisee. Ennen remonttia täristi vain hieman nelosella yli 100 vauhdissa, eli ei käytännön merkitystä.

Kardaanin puoliskot on asennettu samoin kuin ennenkin. Enkä muutenkaan epäile entisen Konelan asentajan taitoja. Joku mutteri oli ollut hieman löysällä laatikon takapäässä (?) johtuen väljästä keskilaakerista.

Lupasi ottaa maanantaina auton takaisin katsottavaksi. Itseänikin kyllä kiinnostaisi tietää mistä tärinä voi johtua vaikka kardaani on nyt tiukkaa kamaa. Voiko kumilimppu olla epätasapainossa? Voiko laatikon takapään hieman löysä tuenta vaikuttaa asiaan? Onko joku muu törmännyt vastaavaan?

Hieman syö taas miestä... :?
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
BA3
Viestit: 840
Liittynyt: 5.11.2004 20:39
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BA3 »

Tuttua tarinaa Latailu on yleisesti ottaen jatkuvaa vikojen paikallistusta... Mutta Latamies ei sääliä kaipaa :wink:
Tällä hetkellä ei Lataa, ja hermo lepää...

* Latakerho Sons of Kymi
Avatar
Lada110
Viestit: 648
Liittynyt: 28.9.2003 16:33
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kardaaniremppa tehty ja tärisee...

Viesti Kirjoittaja Lada110 »

Jokari kirjoitti:Hohhoijjakkaa...Ladaan vaihdettiin tänään kardaaniin uudet osat, eli tukilaakeri, ristikot sekä kumilimppu.

Ja tietenkin nyt täristää niin perkeleesti. Alkaa neljästäkympistä ja ainakin 110 asti jytkyttelee miten sattuu. Vapaallakin tärisee. Ennen remonttia täristi vain hieman nelosella yli 100 vauhdissa, eli ei käytännön merkitystä.

Kardaanin puoliskot on asennettu samoin kuin ennenkin. Enkä muutenkaan epäile entisen Konelan asentajan taitoja. Joku mutteri oli ollut hieman löysällä laatikon takapäässä (?) johtuen väljästä keskilaakerista.

Lupasi ottaa maanantaina auton takaisin katsottavaksi. Itseänikin kyllä kiinnostaisi tietää mistä tärinä voi johtua vaikka kardaani on nyt tiukkaa kamaa. Voiko kumilimppu olla epätasapainossa? Voiko laatikon takapään hieman löysä tuenta vaikuttaa asiaan? Onko joku muu törmännyt vastaavaan?

Hieman syö taas miestä... :?
tasapainotus vois olla kohillaan :)
Nyt:Lada 112 1.5i -02~Mazda 121 -91~Mazda MPV 2.0i -00~Exät-->~Lada 2101 JM~Volvo V40 1.9TD -98~VW Jetta -91~Lada 2105 1.5 -95 ~Suzuki Baleno 4WD -01 ~Mitsu Colt -92~Lada 112 1.5i 16V -03 ~Suzuki Swift 1.3i -01 ~Lada 2107 1500 -88 "PMR"~
Avatar
pappa- igor
Viestit: 1099
Liittynyt: 12.4.2005 18:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pappa- igor »

tuli mieleen että voisko olla jotenkin huonosti keskittynyt perän laippaan tai jotenkin huonosti kiinni kumilimpussa... en oo kyllä ennen tavannut itse akselia joka yleis kunnostuksessa olis epätasapainoon mennyt :?
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Avatar
Lada110
Viestit: 648
Liittynyt: 28.9.2003 16:33
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lada110 »

pappa- igor kirjoitti:tuli mieleen että voisko olla jotenkin huonosti keskittynyt perän laippaan tai jotenkin huonosti kiinni kumilimpussa... en oo kyllä ennen tavannut itse akselia joka yleis kunnostuksessa olis epätasapainoon mennyt :?
Kokemuksi yhdestä sierrasta....
Nyt:Lada 112 1.5i -02~Mazda 121 -91~Mazda MPV 2.0i -00~Exät-->~Lada 2101 JM~Volvo V40 1.9TD -98~VW Jetta -91~Lada 2105 1.5 -95 ~Suzuki Baleno 4WD -01 ~Mitsu Colt -92~Lada 112 1.5i 16V -03 ~Suzuki Swift 1.3i -01 ~Lada 2107 1500 -88 "PMR"~
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

pappa- igor kirjoitti:tuli mieleen että voisko olla jotenkin huonosti keskittynyt perän laippaan tai jotenkin huonosti kiinni kumilimpussa... en oo kyllä ennen tavannut itse akselia joka yleis kunnostuksessa olis epätasapainoon mennyt :?
Tuohan se minuakin ihmetyttää...maailman sivu on vaihdeltu kardaanin hilppeitä eikä ole täristänyt. Tai en ole ainakaan kuullut että kenellekään olisi tullut mitään ongelmia.

Sen verta kävin kurkkaamassa ladan alle että ainakin kaikki kohdistusmerkit ovat kohdakkain, jopa perän laipassakin.
Ainoa erohan tossa vehkeessä on n. 5-6 senttiä vakioladaa korkeampi perä, joka tietty aiheuttaa risteihin enemmän murtoa. Mutta toimihan se ennenkin :shock:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Vaan ettei olis päässy kumminkin pyörähtään toisin päin se kardaanin toinen osa. *nimimerkillä kokemusta on*

Eli se kardaanin taempi osa päässy pyörähtään silleen että se pää mikä tulee siihen perälaippaan kiinni niin olisikin nyt sitten siellä tukilaakerin puoleisessa päässä.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Vaikea sanoa, kun en itse ole tehnyt enkä tietty tajunnut kattoa aikaisemmin jotain tuntomerkkejä takapätkän oikeasta asennosta.

Tärinä on kyllä sen verran roisia että ihan pienellä epätasapainolla ei kyllä saa tuollaista aikaan...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Ei siinä kardaanissa tarvii paljon epätasapainoa ollakaan niin tärisee niin vietävästi -nehän on tasapainotkin vaan sellaisia "peltilappuja". Ei muuta kuin kardaani tasapainotukseen - maksaa kyllä jotain 50eur., mutta tuskin pääset tosta vaivasta ilman sitä tolla kardaanilla. Itse sain Transitista tärinän kardaaniremontin jälkeen pois sillä "klemmaripatentilla - mutta siinä oli jo kamala tuuri.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

No mulla ei ole aavistustakaan tekeekö mikään firma täällä tuppukylässä kardaanin tasapainotuksia. Eikä siihen 50€ riitä, mitänyt juttuja olen tässä lueskellut koko illan...

Ens alkuun herra korjaaja saa kyllä luvan yrittää klemmareilla. Nosturilla vaan ylös ja renkaat pyörimään. Säkäähän siinä saa olla, mut yrittänyttä ei laiteta.

Oliskohan pitänyt vaan vaihdattaa se tukilaakeri :?
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Espoon Juvanmalmilla Ko-Met tekee kardaanin tasapainotuksia ja henkilöautojen kardaanit oli muistaakseni 50€ - en tiedä sitten sielläpäin.

Itse kiristin kierrenauhan pätkän pultilla aivan kardaanin takapäähän Transitiin ja meni tsäkällä heti tasapainoon - ravisti sitä ennen tosi rajusti 70-100:n nopeudessa. Alko samoin ravistaa kardaaniremontin jälkeen - vaihdoin 3 ristikkoa, tukilaakerin (tai mikä se rullalaakeri siellä sisällä on) ja sen kumituennan keskellä - kaikissa hieman klappia - eikä ennen remonttia ei ravistanut yhtään.

Ekan kerran toi mullekin sattu -on noita ennenkin vaihdettu kardaaneihin, eikä ole ravistanut. Joku putki siellä varmaan pääsi pyörähtää - epäilen että se oli siellä keskellä sellainen booreilla ollut lyhyt tumppi - piti irrottaa että sai sen laakerin vaihdettua. Kyllä vatutti.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3664
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Oliko ristikot mallia "halvin mahdollinen"? Joskus kymmenisen vuotta sitten sain vonkuvan kardaanin täristäviksi sellaisilla. Joutui sitten ristikot vaihtamaan malliin "kallein mahdollinen" ja tärinät poistuivat.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2701
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Ei ole halvimmat vaikka rajan tajaa tuotu. Noissa on jopa rasvanipoilla varustettu.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Joo ei ristit tosiaan olleet mitään venäläisen kyläsepän pataraudasta takomia, vaan tämmöinen firma niiden takana.
Olivat ihan täynnä rasvaakin, joten ei siitäkään pitäisi jäädä kiinni.

En sitten tiedä olisko mahdollista että kardaanin etupätkän ristikon haarukka olis päässyt pyörähtämään. Senkin vissiin saa laitettua mille booreille tahansa :?
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
markku
Viestit: 1098
Liittynyt: 31.3.2004 14:12
Paikkakunta: Neuvoton / Hamina

Viesti Kirjoittaja markku »

Menisin takuuseen siitä korjaajasta että kuntoon tulee , ei manninen mikään tusina korjaaja ole vaan cccp laatua !! :wink:
Vastaa Viestiin