Lada 110:n nykivä käynti ja moottoriongelmat

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
tohoyn

Lada 110:n nykivä käynti ja moottoriongelmat

Viesti Kirjoittaja tohoyn »

Oma Lada 110:ni saattaa joskus käydä nykivästi ajossa (siis auto saattaa alkaa kulkemaan nykivästi) ja Check Engine palaa joskus moottorin käydessä. Autoa on korjattu monta kertaa tämän takia ja siihen on vaihdettu tai korjattu akku, nopeusanturin liitin, sytytystulpat, sytytysjohtosarja, suorasytytyspuola ja tuulilasinpesimen moottori. Lisäksi pakoputki on paikattu. Näistä korjauksista huolimatta ongelmaa esiintyy silloin tällöin. Auton vuosimalli on 1999 ja ajokilometrejä on vajaa 90000.

Osaako kukaan sanoa mistä tällainen ongelma voi johtua? Voisi ajatella, että nykivä käynti viittaa esim. kytkinvikaan (onko näin?), mutta toisaalta kytkinvika ei varmaankaan aiheuta Check Enginen palamista.

Onko muuten Lada 110:n vaihteiston kanssa niin, ettei vaihdetta saa vaihtaa vauhdissa korkeammalta vaihteelta 1-vaihteelle?

- Tommi Höynälänmaa
Avatar
pressa
Viestit: 10517
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

olisikahan kaasuläpän asentotunnistin kulunut
(eikä tuo tuulilasinpesimenmoottorista ainakaan voi johtua)
Avatar
jasu35
Viestit: 582
Liittynyt: 3.10.2003 14:35
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja jasu35 »

Sanoisin että jossain piuhaliitoksessa on hapettumaa,käy kaikki konehuoneessa olevat piuha liitokset läpi crc:llä,niin pitäis nykimiset loppua. :wink:
FIAT Stilo 115 JTD, VW LT -83.
stt1

Viesti Kirjoittaja stt1 »

Otappa tyhjäkäyntimoottori irti ja tarkista onko sen O-rengas paikoillaan. Jostain käsittämättömästä syystä multa puuttui koko O-rengas mötikän rungon ympäriltä.

Jaaniin, raportoi toimenpiteen jälkeen tänne oliko tästä kyse vai ei. Tai jos löydät jonkun muun syyn, niin kerro siitäkin, kiitos.

- Saku
tohoyn

Viesti Kirjoittaja tohoyn »

Missä nuo osat sijaitsevat? Minkä näköinen tyhjäkäyntimoottori on?

Tässä linkissä:

http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 576ad46738

sanotaan, että kaasuläpän asentotunnistin on musta ja tikkuaskin näköinen.
Tämän linkin mukaan:

http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?t ... 4a0a5d4174

kaasuläpän asentotunnistin sijaitsee Opelissa kaasuläppäakselin päässä vastapäätä kaasuvaijeria, eikä se ole ilmansuodattimen kotelon yhteydessä.

Lada 110:ssä näkyi ilmansuodattimen vieressä metallinen osa, johon moottoriin menevä ilmaletku tulee kiinni, ja tämän osan alla oli kiinni musta tulitikkuaskin muotoinen mötikkä (siihen tulee liitin jossa on 3 johtoa). Kaasuläppäakselin toisessa päässä oli myös jokin osa, johon tuli kolmijohtoinen liitin. Tämä osa ei ole laatikon muotoinen ja oli väriltään vaaleanruskea. Kumpi näistä on kaasuläpän asentotunnistin? Veikkaan ensiksi mainittua.

Onko Lada 110:lle korjausoppaita, joista näkyy osien sijainnit?

- Tommi Höynälänmaa
stt1

Viesti Kirjoittaja stt1 »

Yritän keritä viikonloppuna pukkaamaan kuvia kamerasta nettiin, niistä näkyy sijaintipaikka.

Sanallisesti:

Suurinpiirtein suoraan öljyntäyttökorkista tulipeltiin päin on kaasuläppäkotelo, sen vasemmanpuoleiseen sivuun (kuskinpuolelle) tulee kaasuläpän akselin päähän kaasupolkimen vaijeri. Ja toisella puolella (oikeanpuoleisella sivulla kuskista nähden) on siis kaasuläpän anturi. Se on kahdella ruuvilla kiinni ja siihen tulee yksi johtoliitin ylänurkkaan (osoittaa tulipeltiin päin). Älä tiputa ruuveja avatessa. Kun ruuvit ovat auki, niin anturi lähtee suoraan akselin suuntaisesti vetämällä pois.

Tyhjäkäyntimoottori on pieni musta mötikkä ja sijaitsee niinikään kaasuläppäkotelossa. Se on samalla puolella kuin kaasuläppäanturi ja siitä hiukan enemmän tulipeltiin päin ja vähän alempana kotelossa. Siihen tulee myöskin yksi johtoliitin. Ota liitin irti ja sitten ristipäämeisselillä (kärki PH2) kaksi ruuvia auki. Huom. tähän tarvitaan aika sopivan pituiset meisselit, tila on vähän lyhyehkö. Älä tipauta näitäkään ruuveja... Kun johto on irti ja ruuvit noukittu talteen, niin tyhjäkäyntimoottori lähtee suoraan sivulle vetämällä irti. Muista tarkkailla vetäessä onko O-rengasta vai ei, jos se on tallessa, se voi tuossa ulosvetovaiheessa päästä tipahtamaan auton alle tai pakosarjan päälle tms.

Nämä molemmat ovat hyvin esillä ja onnistuu kyllä ilman ihmeempiä kikkailuja tarkistaa ensikertalaiseltakin. Lähinnä auton kupeeseen voi sotkea housunsa kun kurottaa ruuvaamaan ja ottamaan osia irti/pistämään takaisin.


Niin, ja se ilmansuodatinkotelon liki oleva metallinen mötikkä sisältää ilmamassamittarin. Siinäkin voi olla tietysti vikaa, mutta älä koske siihen tässä vaiheessa. Kaasuläppäkotelo antureineen ja tyhjäkäyntimoottoreineen on siellä koneen "päällä" imusarjan jatkeena.

- Saku
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

laitoin galleriaan kuvan Samaran (sama kuin 110) kaasuläppärungosta ja sinne selvitykset mitä mistäkin löytyy

http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/di ... =370&pos=4
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
tohoyn

Viesti Kirjoittaja tohoyn »

Minkä näköinen on O-rengas, ja mihin kohtaan tyhjäkäyntimoottoria se tulee?
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

O:n muotoinen renkula mikä tulee kaasuläppärungon ja tyhjäkäyntimoottorin väliin
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
jasu35
Viestit: 582
Liittynyt: 3.10.2003 14:35
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja jasu35 »

No joko tämä auto toimii? ja jos toimii niin mistä löytyi syy? Näihin teknisiin kysymyksiin kannattaisi aina lopuksi kertoa syy ja millä korjaantui,siitä olisi vaan sitten apua seuraavalle joka painii saman ongelman kanssa. :wink:
FIAT Stilo 115 JTD, VW LT -83.
tohoyn

Viesti Kirjoittaja tohoyn »

Tein seuraavat testit ja huollot:

- Testasin kaasuläpän asentotunnistimen, ks.

http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 576ad46738

Kaasuläpän asentotunnistin oli kunnossa.

- Mittasin resistanssit tyhjäkäyntimoottorin liittimen (moottorin päässä) nastojen välillä. Tämän säikeen

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?t=15121

mukaan ne olivat ohjearvojen mukaiset.

- Puhdistin kaasuläppäkotelon ja tyhjäkäyntimoottorin (t.k.m. ulkoa päin) ja laitoin niihin CRC:tä. Tyhjäkäyntimoottorin O-rengas oli paikallaan.

- Käsittelin liittimet konepellin alta, sulakerasiasta ja sulakerasian takaa Oxide Cleanilla ja Oxide Protectilla.

Check Engine palaa edelleen ja ainakin eilen oli vielä nykivää käyntiä, ennen kuin olin puhdistanut liittimet. Nykimistä esiintyy vain ajoittain, joten en osaa sanoa, onko ongelma poistunut.
tohoyn

Viesti Kirjoittaja tohoyn »

Sulakkeetkin testasin, ja ne olivat kunnossa.
Vastaa Viestiin