Lada 110:n nykivä käynti ja moottoriongelmat
Lada 110:n nykivä käynti ja moottoriongelmat
Oma Lada 110:ni saattaa joskus käydä nykivästi ajossa (siis auto saattaa alkaa kulkemaan nykivästi) ja Check Engine palaa joskus moottorin käydessä. Autoa on korjattu monta kertaa tämän takia ja siihen on vaihdettu tai korjattu akku, nopeusanturin liitin, sytytystulpat, sytytysjohtosarja, suorasytytyspuola ja tuulilasinpesimen moottori. Lisäksi pakoputki on paikattu. Näistä korjauksista huolimatta ongelmaa esiintyy silloin tällöin. Auton vuosimalli on 1999 ja ajokilometrejä on vajaa 90000.
Osaako kukaan sanoa mistä tällainen ongelma voi johtua? Voisi ajatella, että nykivä käynti viittaa esim. kytkinvikaan (onko näin?), mutta toisaalta kytkinvika ei varmaankaan aiheuta Check Enginen palamista.
Onko muuten Lada 110:n vaihteiston kanssa niin, ettei vaihdetta saa vaihtaa vauhdissa korkeammalta vaihteelta 1-vaihteelle?
- Tommi Höynälänmaa
Osaako kukaan sanoa mistä tällainen ongelma voi johtua? Voisi ajatella, että nykivä käynti viittaa esim. kytkinvikaan (onko näin?), mutta toisaalta kytkinvika ei varmaankaan aiheuta Check Enginen palamista.
Onko muuten Lada 110:n vaihteiston kanssa niin, ettei vaihdetta saa vaihtaa vauhdissa korkeammalta vaihteelta 1-vaihteelle?
- Tommi Höynälänmaa
Otappa tyhjäkäyntimoottori irti ja tarkista onko sen O-rengas paikoillaan. Jostain käsittämättömästä syystä multa puuttui koko O-rengas mötikän rungon ympäriltä.
Jaaniin, raportoi toimenpiteen jälkeen tänne oliko tästä kyse vai ei. Tai jos löydät jonkun muun syyn, niin kerro siitäkin, kiitos.
- Saku
Jaaniin, raportoi toimenpiteen jälkeen tänne oliko tästä kyse vai ei. Tai jos löydät jonkun muun syyn, niin kerro siitäkin, kiitos.
- Saku
Missä nuo osat sijaitsevat? Minkä näköinen tyhjäkäyntimoottori on?
Tässä linkissä:
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 576ad46738
sanotaan, että kaasuläpän asentotunnistin on musta ja tikkuaskin näköinen.
Tämän linkin mukaan:
http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?t ... 4a0a5d4174
kaasuläpän asentotunnistin sijaitsee Opelissa kaasuläppäakselin päässä vastapäätä kaasuvaijeria, eikä se ole ilmansuodattimen kotelon yhteydessä.
Lada 110:ssä näkyi ilmansuodattimen vieressä metallinen osa, johon moottoriin menevä ilmaletku tulee kiinni, ja tämän osan alla oli kiinni musta tulitikkuaskin muotoinen mötikkä (siihen tulee liitin jossa on 3 johtoa). Kaasuläppäakselin toisessa päässä oli myös jokin osa, johon tuli kolmijohtoinen liitin. Tämä osa ei ole laatikon muotoinen ja oli väriltään vaaleanruskea. Kumpi näistä on kaasuläpän asentotunnistin? Veikkaan ensiksi mainittua.
Onko Lada 110:lle korjausoppaita, joista näkyy osien sijainnit?
- Tommi Höynälänmaa
Tässä linkissä:
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 576ad46738
sanotaan, että kaasuläpän asentotunnistin on musta ja tikkuaskin näköinen.
Tämän linkin mukaan:
http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?t ... 4a0a5d4174
kaasuläpän asentotunnistin sijaitsee Opelissa kaasuläppäakselin päässä vastapäätä kaasuvaijeria, eikä se ole ilmansuodattimen kotelon yhteydessä.
Lada 110:ssä näkyi ilmansuodattimen vieressä metallinen osa, johon moottoriin menevä ilmaletku tulee kiinni, ja tämän osan alla oli kiinni musta tulitikkuaskin muotoinen mötikkä (siihen tulee liitin jossa on 3 johtoa). Kaasuläppäakselin toisessa päässä oli myös jokin osa, johon tuli kolmijohtoinen liitin. Tämä osa ei ole laatikon muotoinen ja oli väriltään vaaleanruskea. Kumpi näistä on kaasuläpän asentotunnistin? Veikkaan ensiksi mainittua.
Onko Lada 110:lle korjausoppaita, joista näkyy osien sijainnit?
- Tommi Höynälänmaa
Yritän keritä viikonloppuna pukkaamaan kuvia kamerasta nettiin, niistä näkyy sijaintipaikka.
Sanallisesti:
Suurinpiirtein suoraan öljyntäyttökorkista tulipeltiin päin on kaasuläppäkotelo, sen vasemmanpuoleiseen sivuun (kuskinpuolelle) tulee kaasuläpän akselin päähän kaasupolkimen vaijeri. Ja toisella puolella (oikeanpuoleisella sivulla kuskista nähden) on siis kaasuläpän anturi. Se on kahdella ruuvilla kiinni ja siihen tulee yksi johtoliitin ylänurkkaan (osoittaa tulipeltiin päin). Älä tiputa ruuveja avatessa. Kun ruuvit ovat auki, niin anturi lähtee suoraan akselin suuntaisesti vetämällä pois.
Tyhjäkäyntimoottori on pieni musta mötikkä ja sijaitsee niinikään kaasuläppäkotelossa. Se on samalla puolella kuin kaasuläppäanturi ja siitä hiukan enemmän tulipeltiin päin ja vähän alempana kotelossa. Siihen tulee myöskin yksi johtoliitin. Ota liitin irti ja sitten ristipäämeisselillä (kärki PH2) kaksi ruuvia auki. Huom. tähän tarvitaan aika sopivan pituiset meisselit, tila on vähän lyhyehkö. Älä tipauta näitäkään ruuveja... Kun johto on irti ja ruuvit noukittu talteen, niin tyhjäkäyntimoottori lähtee suoraan sivulle vetämällä irti. Muista tarkkailla vetäessä onko O-rengasta vai ei, jos se on tallessa, se voi tuossa ulosvetovaiheessa päästä tipahtamaan auton alle tai pakosarjan päälle tms.
Nämä molemmat ovat hyvin esillä ja onnistuu kyllä ilman ihmeempiä kikkailuja tarkistaa ensikertalaiseltakin. Lähinnä auton kupeeseen voi sotkea housunsa kun kurottaa ruuvaamaan ja ottamaan osia irti/pistämään takaisin.
Niin, ja se ilmansuodatinkotelon liki oleva metallinen mötikkä sisältää ilmamassamittarin. Siinäkin voi olla tietysti vikaa, mutta älä koske siihen tässä vaiheessa. Kaasuläppäkotelo antureineen ja tyhjäkäyntimoottoreineen on siellä koneen "päällä" imusarjan jatkeena.
- Saku
Sanallisesti:
Suurinpiirtein suoraan öljyntäyttökorkista tulipeltiin päin on kaasuläppäkotelo, sen vasemmanpuoleiseen sivuun (kuskinpuolelle) tulee kaasuläpän akselin päähän kaasupolkimen vaijeri. Ja toisella puolella (oikeanpuoleisella sivulla kuskista nähden) on siis kaasuläpän anturi. Se on kahdella ruuvilla kiinni ja siihen tulee yksi johtoliitin ylänurkkaan (osoittaa tulipeltiin päin). Älä tiputa ruuveja avatessa. Kun ruuvit ovat auki, niin anturi lähtee suoraan akselin suuntaisesti vetämällä pois.
Tyhjäkäyntimoottori on pieni musta mötikkä ja sijaitsee niinikään kaasuläppäkotelossa. Se on samalla puolella kuin kaasuläppäanturi ja siitä hiukan enemmän tulipeltiin päin ja vähän alempana kotelossa. Siihen tulee myöskin yksi johtoliitin. Ota liitin irti ja sitten ristipäämeisselillä (kärki PH2) kaksi ruuvia auki. Huom. tähän tarvitaan aika sopivan pituiset meisselit, tila on vähän lyhyehkö. Älä tipauta näitäkään ruuveja... Kun johto on irti ja ruuvit noukittu talteen, niin tyhjäkäyntimoottori lähtee suoraan sivulle vetämällä irti. Muista tarkkailla vetäessä onko O-rengasta vai ei, jos se on tallessa, se voi tuossa ulosvetovaiheessa päästä tipahtamaan auton alle tai pakosarjan päälle tms.
Nämä molemmat ovat hyvin esillä ja onnistuu kyllä ilman ihmeempiä kikkailuja tarkistaa ensikertalaiseltakin. Lähinnä auton kupeeseen voi sotkea housunsa kun kurottaa ruuvaamaan ja ottamaan osia irti/pistämään takaisin.
Niin, ja se ilmansuodatinkotelon liki oleva metallinen mötikkä sisältää ilmamassamittarin. Siinäkin voi olla tietysti vikaa, mutta älä koske siihen tässä vaiheessa. Kaasuläppäkotelo antureineen ja tyhjäkäyntimoottoreineen on siellä koneen "päällä" imusarjan jatkeena.
- Saku
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
laitoin galleriaan kuvan Samaran (sama kuin 110) kaasuläppärungosta ja sinne selvitykset mitä mistäkin löytyy
http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/di ... =370&pos=4
http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/di ... =370&pos=4

- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Tein seuraavat testit ja huollot:
- Testasin kaasuläpän asentotunnistimen, ks.
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 576ad46738
Kaasuläpän asentotunnistin oli kunnossa.
- Mittasin resistanssit tyhjäkäyntimoottorin liittimen (moottorin päässä) nastojen välillä. Tämän säikeen
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?t=15121
mukaan ne olivat ohjearvojen mukaiset.
- Puhdistin kaasuläppäkotelon ja tyhjäkäyntimoottorin (t.k.m. ulkoa päin) ja laitoin niihin CRC:tä. Tyhjäkäyntimoottorin O-rengas oli paikallaan.
- Käsittelin liittimet konepellin alta, sulakerasiasta ja sulakerasian takaa Oxide Cleanilla ja Oxide Protectilla.
Check Engine palaa edelleen ja ainakin eilen oli vielä nykivää käyntiä, ennen kuin olin puhdistanut liittimet. Nykimistä esiintyy vain ajoittain, joten en osaa sanoa, onko ongelma poistunut.
- Testasin kaasuläpän asentotunnistimen, ks.
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 576ad46738
Kaasuläpän asentotunnistin oli kunnossa.
- Mittasin resistanssit tyhjäkäyntimoottorin liittimen (moottorin päässä) nastojen välillä. Tämän säikeen
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?t=15121
mukaan ne olivat ohjearvojen mukaiset.
- Puhdistin kaasuläppäkotelon ja tyhjäkäyntimoottorin (t.k.m. ulkoa päin) ja laitoin niihin CRC:tä. Tyhjäkäyntimoottorin O-rengas oli paikallaan.
- Käsittelin liittimet konepellin alta, sulakerasiasta ja sulakerasian takaa Oxide Cleanilla ja Oxide Protectilla.
Check Engine palaa edelleen ja ainakin eilen oli vielä nykivää käyntiä, ennen kuin olin puhdistanut liittimet. Nykimistä esiintyy vain ajoittain, joten en osaa sanoa, onko ongelma poistunut.