Olen kerran aikaisemmin kysynyt tätä samaa, mutta en ole saanut mistään selventävää vastausta. Minulla on Samara 1500i 5ov -95 Mulla alkoi autossa vilkut käyttäytyä omituisesti, mutta se sekä muut valo-ongelmat poistuivat kun puhdistin, esim. takavalojen+vilkkujen kytkennät ym. Edelleen mulla on pois maadoituskaapeli, minkä toinen pää oli kiinnitetty vasemman puolen takavalosyst. viereen eli ruuvin alle runkoon.
Tiukkasin aina välillä tätä päätä johdosta, että oli varmasti kosketus runkoon. NO, sitten aloi tutkia mihin kaapelin toinen pää on kytketty ja yllätys se oli irti? Liittimestä päätellen oli ollut jonkun ruuvin alla. Etsin oikeanpuoleisesta takavalo syst. kohtaa missä se olisi ollut mahd. kytketty. Mutta en ole kohtaa löytänyt??? Nyt mulla on noin metrin pituinen kuparikaapeli päällä läpinäkyvä muovi kokonaan pois autosta.
Kaikki mielestäni toimii kyllä ok. mutta täytyyhän sillä kaapelilla olla joku tarkoitus. Osaisiko joku ystävällisesti kertoa mihin kaapelin toinen pää kytketään.
Maadoituskaapeli takavaloissa??????
Samaran takavaloryhmät
Takavaloissa on seuraavat valot:vilkku,jarru,peruutus,takavalo,sumu.
Molemmissa takavalopattereissa on oma maadoitusjohtonsa.Koska auton runko on miinus potentiaalia voi johdon laittaa mihin tahansa,missä se saa metallisen kosketuksen runkoon.Johdon toinen pää valoyksikössä kytketään sellaiseen pisteeseen,josta johtuu folio kaikkiin viiteen alussa mainittuun polttimoon.Se on yhteinen maapiste.
Molemmissa takavalopattereissa on oma maadoitusjohtonsa.Koska auton runko on miinus potentiaalia voi johdon laittaa mihin tahansa,missä se saa metallisen kosketuksen runkoon.Johdon toinen pää valoyksikössä kytketään sellaiseen pisteeseen,josta johtuu folio kaikkiin viiteen alussa mainittuun polttimoon.Se on yhteinen maapiste.