Nivan sähköjuttuja

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Nivan sähköjuttuja

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Piti tuossa aamulla antaa vähän aikaa laturilla sähköä Nivalle, kun oli akku mennyt tyhjäksi. Tuossa äsken sitten töistä palattuani vähän ihmettelin, että mikä sen akun tyhjensi, niin se oli ilmeisesti tämä takalasinlämmitin jäänyt päälle. Se oli jäänyt siksi päälle, kun ei toimi, mutta silti päällä asennossa näyttää menevän joku 300mA, vai oliko se 30. NO kuitenkin siis päättelin, että tuo virta menee releen vetokäämiin, ja rele on jumissa, koska ei missään naksu. Onko hajua, että missä suunnalla Nivassa sijaitsee takalasin lämppärin rele?

Sitten toinen juttu, minkä huomasin tuossa konetilassa möyriessäni:
Kertokaa minulle, mikä ihme tämä on, ja puuttuuko siitä nyt jotakin?
Kumma mötikkä, johon menee sähköjohdot, ja letku joka lähtee mötikästä, kiertää lenkin ei missään, ja palaa takaisin samaan mötikkään.
Käytöstä poistettu lasinpesijän pumppu kävi kans mielessä, mutta ei se oikein minusta siltäkään näyttänyt.

Kuva
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
NivaUkko

Viesti Kirjoittaja NivaUkko »

Takalasin lämppärin rele löytyy omastani sulakerasian takaa sivupanelin alta. Vaan tuollaista purkkia en ole konehuoneen puolelta löytänyt. Sen vissiin korvasi letku joka lähti imusarjan nippelistä ja päättyi maskin taakse ilman että siinä olisi ollut mitään kiinni.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

hmm

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

mitäs vuosimallia toi Niva olikaan?
Köntti näyttäisi olevan kaasuttimen saasteen alennusjärjestelmä, joka on 2107-1107010 ja 2105-1107010 kaasuttimissa. Nivaan ja muihin pöyreä lamppuisiin Ladoihin tuli vuonna -80 2107-1107010-20 jossa alipaine systeemiä ei ole mutta esimerkiksi 1200 L sai -86 vuonna saasteen alennusjärjestelmän.

Hassu letkutus johtuu siitä että kyseinen järjestelmä ei ole koskaan oikein toiminut ja siksi se on jo uudesta lähtine kytketty poiskäytöstä. Nähtävästi Nivassasi menee imusarjalta letku suoraan kaasuttimelle? Oikeasti letku menisi imusarjalta alipaineventtiilille jota ohjataan sähköisesti ja siitä lähtee letku kaasuttimen tyhjäkäynti piirille. Järjestelmän tarkoistus olisi vähentää saasteita. Ja koska -87 kiristyi pakokaasupäästö säännökset niin silloin kaikkiin vanhempiinkin Lada malleihin tuli kyseinen järjestelmä (vaikka käytännön hyötyä siitä ei olekaan).

Onko Nivasi siis -86 tai uudempi? Tämä onkin ensimmäinen esimerkki tapaus Nivasta jossa olisi tämä järjestelmä. Odotan mielenkiinnolla...
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
hessu

Viesti Kirjoittaja hessu »

Vaikka on vanha keskustelu,päätin vastata koska omasta nivasta löytyy myös kyseinen "saaste systeemi". Niva on vm-90 ja armeijan vanha. Kaasarikin näytti olevan tyypiltään 2107. En tiedä tuosta nestehukan autosta,mutta jos kuva on hänen autosta niin taitaa myös olla armeijan peruja. Olisiko armeija niitä sitten ostanut saastevehkeisinä vai onko vuosimallista kiinni,sitä en tiedä?
hessu

Viesti Kirjoittaja hessu »

Vaikka on vanha keskustelu,päätin vastata koska omasta nivasta löytyy myös kyseinen "saaste systeemi". Niva on vm-90 ja armeijan vanha. Kaasarikin näytti olevan tyypiltään 2107. En tiedä tuosta nestehukan autosta,mutta jos kuva on hänen autosta niin taitaa myös olla armeijan peruja. Olisiko armeija niitä sitten ostanut saastevehkeisinä vai onko vuosimallista kiinni,sitä en tiedä?
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

hmm

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Olen päätynyt sellaiseen ratkaisuun että 1987 kiristyneiden pakokaasupäästö vaatimusten johdosta myös 1200 L ja Niva 1600 malleihin lisättiin kyseinen saastejärjestelmä. Muissa malleissa se jo olikin.
eli siis muutos on tapahtunut ehkäpä 1986 vuonna.
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Juu, armeijan peruja on Niva, ja myöskin vuosimallia -90. Näitä on taidettu juuri 90-vuonna ostaa armeijalle paljon, koska tuntuu olevan suht yleinen tuolla Keltaisessa pörssissä.

Tampereellakin olen nähnyt toisen samanlaisen, ja jos menisin kysymään, niin voisin melkein lyödä vetoa, että vuosimalli on -90
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Vastaa Viestiin