Pakettiautoon lisäpenkkejä?
Pakettiautoon lisäpenkkejä?
Laitetaas tänne kysymys, koska tällä ihmisillä tuntuisi olevan tietoa hyvin näihin lainkirjainaiheisiin kysymyksiin: saako enää vanhasta pakettiautosta (1990 - 1997) tehtyä 3 + 3(4) rekisteröityä, jos sitä ei ole aikaisemmin rekisteröity tälläiselle henkilöluvulle? Nämä 3 + jotain rekisteröidyt ovat yleensä kovilla penkeillä olevia. Toki näitä on valmiinakin, mutta yleensä ne ovat jotain vanhoja pikkubusseja tai muuten henkilökuljetuksessa olleita autoja. Tämä kysymys lähinnä siksi, koska näyttäisi olevan aina tarvetta tavarankuljetusmahdollisuudelle sekä samaan aikaan vaadittaisiin lisäksi riittävää henkilöluvun kuljetusmahdollisuutta...
Ford Mondeo 2.0 TDCi ECOnetic HB -10
Hypnotic Silver
Ladoja ollut 7 x Samara ja 2 x 110 16V
Hypnotic Silver
Ladoja ollut 7 x Samara ja 2 x 110 16V
Tuota puikkia ostaissa törmäsin samaan ongelmaan, kun tarjottiin yhtä ainoastaan kolmelle rekisteröityä. Yleensähhän nämä on 3+3, kovilla takapenkeillä. Halusin nimenomaan 3+3mallin ja myyjä kysyi puolestani tuon 3hengen auton muuttamisesta 3+3malliksi. Olisi joutunut maksamaan sen veron mikä aikoinaan on jäänyt maksamatta(n.100.000mk) kun auto on suomeen verovapaana pakettiautona tuotu.
,_,/ukka
,_,/ukka
Autoton on huoleton
-
- Viestit: 672
- Liittynyt: 17.2.2005 8:01
- Paikkakunta: Dresden,Saksa
Nykyinen ohje:
Alennetun autoveron alaisen pakettiauton tavaratilassa saa olla tilapäiseen käyttöön tarkoitettuja istuimia seuraavasti:
- jos yhtenäisen tavaratilan tilavuus on alle 7 m3 = vain kuljettajan istuin ja kuljettajan vieressä olevat istuimet, tavaratilassa ei saa olla mitään istumia
- jos yhtenäisen tavaratilan tilavuus on vähintään 7 m3 = tavaratilassa saa olla tilapäiseen käyttöön tarkoitettu istuin yhdelle henkilölle
- jos yhtenäisen tavaratilan tilavuus on vähintään 8 m3 = tavaratilassa saa olla tilapäiseen käyttöön tarkoitetut istuimet kahdelle henkilölle
- jos yhtenäisen tavaratilan tilavuus on vähintään 9 m3 = tavaratilassa saa olla tilapäiseen käyttöön tarkoitetut istuimet kolmelle henkilölle
- tilapäiseen käyttöön tarkoitettu istuin = istuinosaltaan ylöskäännettävissä ja yläasentoon lukittavissa oleva istuin, istuin voi olla normaalipaksuinen ja turvavöitä ei edellytetä
- tilapäiseen käyttöön tarkoitetut istuimet on sijoitettava selkä menosuuntaan välittömästi kuljettajan istuimen ja sen vieressä olevien istuinten taakse.
Alennetun autoveron alaisen pakettiauton tavaratilassa saa olla tilapäiseen käyttöön tarkoitettuja istuimia seuraavasti:
- jos yhtenäisen tavaratilan tilavuus on alle 7 m3 = vain kuljettajan istuin ja kuljettajan vieressä olevat istuimet, tavaratilassa ei saa olla mitään istumia
- jos yhtenäisen tavaratilan tilavuus on vähintään 7 m3 = tavaratilassa saa olla tilapäiseen käyttöön tarkoitettu istuin yhdelle henkilölle
- jos yhtenäisen tavaratilan tilavuus on vähintään 8 m3 = tavaratilassa saa olla tilapäiseen käyttöön tarkoitetut istuimet kahdelle henkilölle
- jos yhtenäisen tavaratilan tilavuus on vähintään 9 m3 = tavaratilassa saa olla tilapäiseen käyttöön tarkoitetut istuimet kolmelle henkilölle
- tilapäiseen käyttöön tarkoitettu istuin = istuinosaltaan ylöskäännettävissä ja yläasentoon lukittavissa oleva istuin, istuin voi olla normaalipaksuinen ja turvavöitä ei edellytetä
- tilapäiseen käyttöön tarkoitetut istuimet on sijoitettava selkä menosuuntaan välittömästi kuljettajan istuimen ja sen vieressä olevien istuinten taakse.
Toisin sanoen kannattaa etsiä jo valmiiksi lisäpenkeillä ja pienellä verolla oleva paku, mikäli sellaista meinaa havitella. Tai sitten jos haluaa lisäkuljetuskapasiteettia, niin pakun on oltava aika suuri tavaratilaltaan, että sinne saisi järkevän määrän lisäistuimia. Kiitos kaikille.
Ford Mondeo 2.0 TDCi ECOnetic HB -10
Hypnotic Silver
Ladoja ollut 7 x Samara ja 2 x 110 16V
Hypnotic Silver
Ladoja ollut 7 x Samara ja 2 x 110 16V
- Toveri Sladimir
- Viestit: 853
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä
Nuo kuutiot ovat sitten Aken ohjeen mukaan laskettuja kuutioita, ei valmistajan ilmoittamia.Käytännössä lisäpenkkejä saa näihin pitkiin ja korkeisiin pakuihin.Penkinkiinnitysvaatimuksia ei tuohon ikäluokkaan vaadita pakettiautoissa, tilapäis-istuimiin tuskin uudenmissakaan.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
- Toveri Sladimir
- Viestit: 853
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä
Onnistuuhan se muuttaminen pikkuverolle, kun poistaa kaikki kuljettajan takana olevat penkkirivit. Ei taida olla vastaus alkuperäiseen kysymykseen.dealer kirjoitti:Eikös mieluummin kannata etsiä pikkubussi joka on katsastettu valmiiksi vaikkapa 9 hengelle ja muuttaa se pikkuverolle ?
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Voi sen niinkin tehdä ellei tarvitse istuimia useammalle kuin 2-3 hengelle, mutta ei kai tässä topikissa sellaisista autoista ollut kyse ?Onnistuuhan se muuttaminen pikkuverolle, kun poistaa kaikki kuljettajan takana olevat penkkirivit.
Pikkuverollisen voi tehdä myös niin että ajoneuvossa säilyvät alkuperäiset penkit ja auto on edelleen esim. 9 hengen auto.
En ymmärrä miksi vanhojen kovapenkkisten pakujen perään itketään, mukavampihan se on ajella autolla jossa pehmeät kunnolliset penkit ja "pakuvero".
Anteeksi, yritän olla häiritsemättä.Ei taida olla vastaus alkuperäiseen kysymykseen.

Olen sillointällöin lueskellut tätä foorumia ja havainnutkin jo aiemmin sen että pienikin aiheesta lipsuminen on täällä sopimatonta / tuomittavaa.
Näiden nk. Alajärven-vienti-mallien siis 9-hengen kovapenkkipakujen teko loppui toukokuussa 99 samoinkuin muutkin kovalla takapenkillä olevien. Ja nekin on alunperin olleet henkilöautoja joista ko. muutos on ollut mahdollista tehdä eli autovero on maksettu henkilöauton mukaan.
Jos tänä päivänä pakettiautossa on takapenkkejä (pois lukien ne ns. tilavuuspaikat eli ne joista Jusu kirjoitti) niin niistä menee hankilöauton diesel-varo.
Ainut mahdollisuus päästä pakun verolle ja saada enemmän paikkoja kuin ne etupenkit on ostaa vanha ns. taksi-bussi, eli henkilöautoksi rekisteröity Transporter, Hiace tai vastaava ja rakentaa siitä verollinen matkailuauto.
-Jimi-
Jos tänä päivänä pakettiautossa on takapenkkejä (pois lukien ne ns. tilavuuspaikat eli ne joista Jusu kirjoitti) niin niistä menee hankilöauton diesel-varo.
Ainut mahdollisuus päästä pakun verolle ja saada enemmän paikkoja kuin ne etupenkit on ostaa vanha ns. taksi-bussi, eli henkilöautoksi rekisteröity Transporter, Hiace tai vastaava ja rakentaa siitä verollinen matkailuauto.
-Jimi-
Olen ajanut eläessäni yli kymmentätuhatta eri autoa, olenko siis automaailman Gene Simmons?

Kaikenlaisia kuvia nelipyöräisistä pörisijöista: http://www.jimin.galleria.fi/kuvat/

Kaikenlaisia kuvia nelipyöräisistä pörisijöista: http://www.jimin.galleria.fi/kuvat/
Mitenkäs tuo onnistuu penkkejä poistamatta?
Jimi tuossa jo kertoikin, eli tehdään matkailuauto.
Tässä määritellään matkailuauton vaatimukset.
Muutos on siis varsin helppo eikä hintaakaan tule juuri mitään, omassa pikkubussissani vero putosi 800 eurosta

Ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus on toki nyt 80, mutta mistään se ei näy päällepäin.
Laskeskelin että meillä on pikkubussin tarvetta ainakin 10 vuotta jolloin muutaman tunnin työ ja alle satasen tarvikkeet + 60 euron muutoskatsastus säästävät rahaa noin 7000 euroa.
Eihän se nyt niin suuri summa ole, mutta köyhä yrittää säästää missä vain voi.

Jos auton oma paino jää alle 1800 kilon, tai siinä on ABS-jarrut ja kuljettajan air-bag niin sillä saa ajaa sataa, mutta silloin vaaditaan 100-lätkä takaluukkuun.
-Jimi-
-Jimi-
Olen ajanut eläessäni yli kymmentätuhatta eri autoa, olenko siis automaailman Gene Simmons?

Kaikenlaisia kuvia nelipyöräisistä pörisijöista: http://www.jimin.galleria.fi/kuvat/

Kaikenlaisia kuvia nelipyöräisistä pörisijöista: http://www.jimin.galleria.fi/kuvat/
- Toveri Sladimir
- Viestit: 853
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä
No tuleehan sitä selvitystä asiaan pienen itkemisen jälkeen. Ei se ole vastaus alkuperäiseen kysymykseen, mutta hyvä vaihtoehto kumminkin. Onko nämä rekisterissä olevat pikkubussista tehdyt matkailuautot sitten laillisia, on sitten toinen asia. Kaikissa ei täyty kaappivaatimus, eikä nukkumapaikkojen minimikoko. Jos alkuperäinen penkki on kaadettavissa makuuasentoon, niin kokovaatimus tuskin täyttyy. Jos joku katsuri on auton väärin perustein hyväksynyt, niin se on tietysti omistajan etu niin kauan kuin joku asiaan puuttuu.dealer kirjoitti:Mitenkäs tuo onnistuu penkkejä poistamatta?
Jimi tuossa jo kertoikin, eli tehdään matkailuauto.
Tässä määritellään matkailuauton vaatimukset.
Muutos on siis varsin helppo eikä hintaakaan tule juuri mitään, omassa pikkubussissani vero putosi 800 eurostanoin sataan euroon vuodessa eikä auton käytettävyys kärsinyt yhtään.
Ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus on toki nyt 80, mutta mistään se ei näy päällepäin.
Laskeskelin että meillä on pikkubussin tarvetta ainakin 10 vuotta jolloin muutaman tunnin työ ja alle satasen tarvikkeet + 60 euron muutoskatsastus säästävät rahaa noin 7000 euroa.
Eihän se nyt niin suuri summa ole, mutta köyhä yrittää säästää missä vain voi.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.