Samaran pyyhkijäropleema

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Toveri
Viestit: 249
Liittynyt: 12.10.2003 22:44
Paikkakunta: Oravikoski

Samaran pyyhkijäropleema

Viesti Kirjoittaja Toveri »

Samarasta (-96 1500i HB) lakkasivat tuulilasin pyyhkijät toimimasta. Vettä saa kyllä laseille ja takapyyhkijä toimii. Purin viiksikatkaisijan irti koska vika näytti olevan siinä.
Ostin sitten uuden katkaisijan (tai siis purkuosan) mutta vika ei korjautunut.
Hyppylangalla katkaisimen liittimestä viritellen saa pyyhkijät kyllä päälle, joten vika on jossain matkalla.
Kerrottakoon vielä että ennen pyyhkijöiden totaalista häviämistä oli tihkuasennossa pientä toimintavajausta, se välillä toimi ja välillä ei.
Ei kai se purkuosakin ole viallinen ? Pitää kai mittailla sitä tarkemmin.
Mistä löytyisi sen verran sähkökaavioita että saisi selville sen liittimen napojen kytkennän ? Eli mikä napa/minkävärinen johto on millekin toiminnalle tarkoitettu ?

Hyvät neuvot tarpeen ennen kuin ollaan ojassa.
ABC -Absolutely Boring Compromise
Avatar
LADACAT
Viestit: 638
Liittynyt: 16.11.2005 10:32
Paikkakunta: Lahti,Uusikylä

Viesti Kirjoittaja LADACAT »

Tässä olis jonkinlainen kaavio.

KuvaKuva
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

lähisukulaisen samarassa alkoi edellisillä kosteilla ilmoilla pyyhkijät pyyhkimään aina kun virta oli päällä. vika ei koskaan selvinnyt mutta se helpotti kun räpelsi relettä ja pyyhinmoottorin liitintä, noitten päälle kivasti valuuu suoraa vesi konepellin reunalta, kun pellin avaa :( mutta tässä siis menee jotenkin muuten vikaan. silloin tutkittuna vaikutti hyvin vaikealta paketilta, huomasin myös että Samaraan on ainakin 7 erilllaista pyyhkimen relettä ja ne ei kaikki käy toistensa tilalle :?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Itseltä on joskus kanssa lopettanut pyyhkijät toimimasta ja vika on ollut siinä pyyhkijänmoottoriin tulevassa liittimessä - jota liikuttelemalla on taas toiminut. Pyyhkijän relehän löytyy sieltä sulakerasiasta merkinnällä K3 - taisi olla vielä suurin "palikka" - tässä nro 4
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Kimmo86
Viestit: 1429
Liittynyt: 12.10.2005 19:06

Viesti Kirjoittaja Kimmo86 »

Auttaisko tuohon onkelmaan jos laittais siihen moottorin päälle samanlaisen rätin kuin takapotkuissa on.
Avatar
Toveri
Viestit: 249
Liittynyt: 12.10.2003 22:44
Paikkakunta: Oravikoski

Viesti Kirjoittaja Toveri »

Pyyhkijät siis sinällään toimivat jos ne hyppylangalla virittelee suoraan liittimestä.
Mittailin tuota katkaisijaa ja tutkailin kytkentöjä. Sähkötietämykseni on rajallinen mutta jotain ehkä löysinkin.
Liittimen navalle 53ah tulee jännite. Viiksikatkaisin jakaa virtaa sitten eri suuntiin, pyyhkimille ja pesureille. Katkaisimen läpi mitattuna ja katkaisinta eri toimintoihin käännellen saan virran kulkemaan kaikille muille navoille paitsi en tuulilasinpyyhkimen navoille 53, 53b ja 53e. Myös navat 53a ja J pysyvät mykkinä. Navasta J näkyy menevän virta tihkupyyhinnän releelle ja 53a menee saman releen kautta 'lämpötoimisille pysäytinkärjille'

Onkohan siis tämä ostamani purkuosa viallinen ? Kun saisi toisesta Samarasta lainattua varmasti toimivan osan niin voisi senkin kokeilla. Maksoi kuitenkin 20e.
ABC -Absolutely Boring Compromise
samara88
Viestit: 252
Liittynyt: 19.3.2004 20:34
Paikkakunta: Syvänniemi, Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja samara88 »

Vahva veikkaukseni olisi pyyhkijöiden rele, joka ei saa kunnolla kosketusta tai on muuten sökö. Niitäkin taisi olla kahta eri mallia, toisessa on hieman enemmän nastoja kuin toisessa. Ei muuta kuin relettä katsomaan, olisiko vika siellä.
Ford Mondeo 2.0 TDCi ECOnetic HB -10
Hypnotic Silver

Ladoja ollut 7 x Samara ja 2 x 110 16V
Avatar
Toveri
Viestit: 249
Liittynyt: 12.10.2003 22:44
Paikkakunta: Oravikoski

Viesti Kirjoittaja Toveri »

Otin releen irti ja puhdistin kontaktit, ei apua. Rele saattaa siis olla viallinen mutta milläs sen kokeilee ? Pitäisi varmaan johdottaa suoraan kontaktista toiseen mutta mikä mihinkin ? Tässä loppuu sähkötietämykseni. Releessä on kuusi napaa, numeroitu kuten tuossa ladacatin lähettämässä kaaviossa. Kiitos muuten siitä.
Relevikaan viittaisi vahvasti sekin, että katkaisimen liittimestä suoraan johdottamalla saa pyyhkimet liikkumaan jatkuvalla pyyhinnällä ja suuremmalla nopeudella, mutta ei tihkunopeudella. Kun johdon laitaa sille navalle, himmenevät mittarivalot ym. Merkki oikosesta ?

Jostain tars saara sitten se toimiva relekin...
ABC -Absolutely Boring Compromise
Avatar
Toveri
Viestit: 249
Liittynyt: 12.10.2003 22:44
Paikkakunta: Oravikoski

Viesti Kirjoittaja Toveri »

Vaihdoin toisen releen. Se tosin on peräisin 110:stä, mutta navat on samassa järjestyksessä ja samoilla numeroilla merkitty joten pitäisi olla käypänen. Ei vaan toimi.
Kele näitä ryssän romuja... Eilen jätti Samara tiellekin. Jotain kosteudesta aiheutunutta häikkää. Hinattiin lämpimään talliin yöksi ja tänä aamuna käynnistyi ja pelasi ihan normaalisti.Paitsi ne pyyhkimet.
Taitaa pitää tehdä niin, että myy auton sateettomana päivänä... Rinta-Jouppi ilmoittelee 2000 € hyvitystä katsastetusta ja ajamalla pihaan tulevasta autosta. Vaihtaa vaikka johonkin tojotaan, ne kai edes toimii vaikka niissä ei muuta hyvää olekaan....
No ei sentään. :x
ABC -Absolutely Boring Compromise
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Tekniikan maailman mukaan ruostekasat pahimmasta päästä:Mondeo,Punto ja Corolla...vaikka tekniikka pelaa niin korinvaihto edessä....kuka vaihtaisi Corollan tekniikan Ladan koriin?? :lol:
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Mites olisi ne sulaketauluun tulevat isot liittimet - näkyy sieltä sisältä kojetaulun alta (yksí on siellä konepellin alla). Jos niissä olisi jotain hapettumaa :roll:
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Toveri
Viestit: 249
Liittynyt: 12.10.2003 22:44
Paikkakunta: Oravikoski

Viesti Kirjoittaja Toveri »

Purin sen tihkureleen. Suihkuttelin puhdistussprayta sisuksiin ja liikuttelin kontakteja. Laitoin paikalleen ja kas- toimii. Tosin samalla hävisi takapyyhin ja pesimet. No, parempi niin ajattelin ja ajoin kerhon tallilta kotiin. Auto seisoi kotona vartin ja kun lähdin uudestaan liikenteeseen oli tilanne taas ennallaan.
Okei, vika on siis releessä ajattelin. Soitin seuraavana päiväna Kuopioon Deltaan ja kyselin relettä. Ei ollut joten tilattiin.
Tänään sen hain. Maksoi 38 euroa. Laitoin releen paikalleen ja.... ei muutosta.
Kele.
Juttelin siinä sitten huoltoneuvojan kanssa ja hän sitten epäili sulakerasiaa vialliseksi. Se voisi ollakin, näitähän on mennyt Samaroista. Sellainen löytyisi hyllystäkin hintaan 220 euroa.
Ei vaan oikein innosta maksaa rasiasta tuollaisia summia, koko autokin maksoi tonnin...
Taitaa kohta olla myynnissä vähävikainen Samara. :evil:
ABC -Absolutely Boring Compromise
mam
Viestit: 204
Liittynyt: 17.10.2004 16:31
Paikkakunta: "paska kaupunni"

Viesti Kirjoittaja mam »

Siellä sulakerasiassa on piirilevy, josta ilmeisesti liittimen juotos on huono tai piirilevyn folio poikki. Sulakerasian voi purkaa. Hinta moiselle Venäjällä lienee 20-30 Euroa.
Yksi mahdollisuun on että alapuolen liittimista on joku irti - raollaan. Niitä on siellä useampikin.
corona
Viestit: 288
Liittynyt: 19.5.2004 14:36

Viesti Kirjoittaja corona »

Vanhan muisti palaa pätkittäin; kymmenen vuotta ajelin Samaralla, -90 mallilla ja melkein kaikki viat johtui sulakerasiasta, sen pohjasta ja noista liittimistä, joita muistaakseni on kolme siellä ajajan jalkatilassa. Sopivasti kun mattoa potkaisi pysähtyi auto siihen paikkaan! Kesti aikansa, montakin hinausta korjaamolle, ennenkuin opin tarkistamaan näiden liittimien paikallaanolon. CRC.tä kannattaa sinne suihkutella ja varmistaa liittimien paikallaan-/pohjassaolo. Sulakerasia kannattaa myös irrottaa ja suihkutella em aineella liittimien päät ylhäältä päin ja vielä kaikki kannat rasian sisältä jne. Itse asiassa tältä Samara -kaudelta taitaa olla peräisin tuo luja uskoni CRC:hen. Oikeasti 111 ei ole niin sen perään, mutta kuitenkin suihkuttelen...
corona
Viestit: 288
Liittynyt: 19.5.2004 14:36

Viesti Kirjoittaja corona »

Toveri kirjoitti: Kele näitä ryssän romuja...
PS2 Jos näin ajattelet, tulisiko siirtyä vaikkapa näihin "riisikuppeihin"?
Ainakin itselleni on tärkeää, että auto on tehty naapurissa. Uudenkaupungin ja Ruotsin vehkeet vaan on liian kalliita. Veli Venäläistä en koskaan nimittelisi noin, toivotanpa vaan yhä enevässä määrin tervetulleiksi pian työvoimapulaa potevaan maahan.
Vastaa Viestiin