Wanhoja niksejä kun auto lakkoilee....

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Wanhoja niksejä kun auto lakkoilee....

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Akun varautuneisuuden tarkastus:
Jos käytettävissäsi on nipistinkaapeli,kiinnitä sen toinen pää akun maatettuun napaan ja napauta tai hankaa toisella päällä akun toista napaa.Jos tällöin syntyy räiskyviä sinivalkoisia valokaaria,akku on kunnolla varautunut.Ellei valokaaria sunny lainkaan tai jos ne ovat vain heikkoja ja keltaisia,akku on kokonaan tai osittain purkautunut.----Ellei sopivaa kaapelia ole,voi yhtä hyvin käyttää paksua rautalangan pätkää (muista,että voi kuumeta melkoisesti) tai paria ruuvitaltaa.Pääasia kunnollinen kosketus maattonapaan.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Waroke palanut:
Jos jokin sähkölaite ei toimi,epäile ensiksi waroketta.Waroke voi olla syynä häiriöön vaikka se ei olisikaan palanut.Kierrä waroketta pitimissään ja puhdista sen kosketinpinnat. Jos uusi waroke palaa heti,on wirtapiirissä oikosulku.Yritä silloin korjata vika.Irroita viallisen wirtapiirin laitteen kytkennät todetaksesi,onko vika laitteessa vai johtimessa.Jälkimmäisessä tapauksessa voidaan alkuperäiset johtimet jättää irti ja kytkeä laite mukana olevilla varajohtimilla.Johtimessa on hyvä olla molemmissa päissä hauwen leuat.Palaneen varokkeen voi "paikata" savuke- tai suklaapakkauksesta repäistyllä alumiinisuikalkeella,mutta tällöin on varmistuttava siitä,että vika on todella jo korjattu.Tilalle on pian vaihdettava oikea waroke.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Tilapäinen katkojan varren jousi:
Jos katkojan varren jousi on väsynyt tai katkennut,voidaan varren ja virranjakajan kotelon väliin kiilata kappale kumia.Sen on oltava niin suuri,että se painaa katkojan kärjet kiinni.Jos katkojan jousi on katkennut täysin,katkojan varsi on yhdistettävä pienjänniteliitäntään eristetyllä johtimenpätkällä.Sopivan kuminpalan voi saada vanhasta kumisaappaan kannasta tai jopa auton renkaasta.Jos pala otetaan ajettavasta renkaasta niin ota vastaavan kokoinen pala myös renkaan vastakkaiselta puolelta tasapainon säilyttämiseksi.Terävä talouspuukko kannataa pitää mukana.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Kaasuttimen tulviminen:
Joskus uimuriventtiili,joka pitää kaasuttimen uimurikammion polttonesteen oikeana alkaa vuotaa.Moottori käyttäytyy samalla tavoin kuin jos se kävisi rikastin täysin ulosvedettynä.Lisäksi kaasutin on kostea ulkopuolelta.Bensan haju on vahva.Jos autossa on sähköinen bensapumppu niin se "tikittää" sytytysvirran ollessa kytkettynä.Tällöin auttaa usein kaasuttimen napauttaminen jollakin työkalulla läheltä bensiiniletkun liitäntää.Pidä moottoria käynnisttäessäsi kaasupoljin pohjaan painettuna ettei sytytystulpat kastu.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Virta-avain kadonnut:
Kytke induktiokela suoraan akkuun ja käynnistä moottori mäkikäynnistyksellä tai kytke käynnistyselektrodi suoraan vaihteen ollessa vapaalla käsijarru vedettynä.Monessa autossa on vielä käynnistyskampi.Uusimmissa autoissa on nk. rattilukko.Sen joutuu vapauttamaan ennenuin ohjaaminen onnistuu.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Öljynpaineen merkkivalo ei sammu:
Ellei merkkivalo sammu tai se syttyy ajon aikana,pysäytä moottori heti ja tarkista öljynmittapuikolla öljyn taso sen hetken laskeuduttua onko kampikammiossa riittävästi öljyä.Ellei öljyä ole riittävästi moottoria ei missään tapauksessa saa käynnistää ennenkuin öljyä on lisätty.Jos öljyä on niin tarkista onko vika varoitusjärjestelmässä.Merkkivalosta johtaa johto anturiin (painekatkaisimeen),joka on kierretty sylinteriryhmään.Koeta ensin napauttaa tätä anturia.Ellei tämä auta,irroita anturi ja käynnistä moottori.Jos tällöin anturin reiästä suihkuaa öljyä,voit asentaa anturin takaisin ja ajaa korjaamolle,jossa viallinen anturi vaihdetaan.
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Jos pitäisi lähteä Siperiaan Ladailemaan, pitäisi Jaska ottaa mukaan; vaikka väkisin sitten 8)
Avatar
Samara87/88
Viestit: 1006
Liittynyt: 7.10.2006 14:33
Paikkakunta: vesi

Viesti Kirjoittaja Samara87/88 »

hmm.. hyvä että jotkut jaksavat valistaa wanhoilla nikseillä, voivat tulla tarpeeseen niille jotka ajavat wanhoilla autoilla...

ihan vahingossa tätä lukiessa voi tarttua päähän tieto joka pelastaa ku lada jättää tielle :wink:
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Virranjakajan kannessa hiushalkeama:

-kynsilakkaa halkeamaan
-öljyn mittatikusta muutama pisara öljyä molemmin puolin saumaa.Pyyhitään kuivaksi.Parempi jos olisi tuoretta öljyä.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Jäätä polttoainejärjestelmässä:

Jää aiheuttaa usein lakkoilua pakkasella.Jäätukkeuma muodostuu polttoaineputken alimpaan kohtaan.Usen sen edellä olevaan mutkaan.Sulata tukkeuma kuumaan veteen kastetulla rievulla tai vaikka pitämällä kättä putken ympärillä.Jäätä saattaa olla myös pumpussa.sekin voidaan saada sulamaan kuumalla vedellä tai rievulla.Vajaalla tankilla ajettaessa voi joskus kuulla jääklöntin kolahtelevan polttoainesäiliön seinämiä vasten.Sprii sulattaa jään.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Pysähtynyt pyyhkijän moottori:
Vapauta moottori mekanismeista,niin että pyyhkijät liikuvat vapaasti.

Tapa yksi:
Sido suikale polkupyörän sisärengasta kuljettajan puolimaiseen pyyhkijän varteen.Toiseen varteen tulee naru joka kulkee apukuskin sivuikkunasta tai tupakkaikkunasta sisään.Tästä narusta vetämällä pyyhkijät kääntyvät oikealle.Kumiremmi palautuessaan vetää pyyhkijät takaisin kun narusta päästetään.

Tapa kaksi:
Sama kuin edellä mutta narulla tehdään myös palautusliike.Tähän tarvitaan jo apukuljettaja.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Katkojan kärjet eivät avaudu eikä työkaluja ole:

Sivele vaseliinia virranjakajan akselille.Vaseliinin muodostama kalvo nostaa kärkien säätöä sen verran että autolla pääsee lyhyen matkan perille.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Vuotava lämmityslaitteen hana:

Suora kupariputki,säätö lukkopihtejä kiristämällä
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Tyhjennyt rengas ja vararengasta ei ole:

Lainataan ilmaa muista renkaista auton pituisella letkulla.Jos kolmessa renkaassa on 2kp/cm2 niin neljään saadaan 1,5kp/cm2,millä pääsee perille.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Toimimaton rikastin:

Ilmanputsarin kansi pois...Toinen peittää kaasuttimen kurkun osittain kädellä toisen käynnistäessä.Kansi takaisin auton käydessä tasaisesti.
Vastaa Viestiin