Wanhoja niksejä kun auto lakkoilee....
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Wanhoja niksejä kun auto lakkoilee....
Akun varautuneisuuden tarkastus:
Jos käytettävissäsi on nipistinkaapeli,kiinnitä sen toinen pää akun maatettuun napaan ja napauta tai hankaa toisella päällä akun toista napaa.Jos tällöin syntyy räiskyviä sinivalkoisia valokaaria,akku on kunnolla varautunut.Ellei valokaaria sunny lainkaan tai jos ne ovat vain heikkoja ja keltaisia,akku on kokonaan tai osittain purkautunut.----Ellei sopivaa kaapelia ole,voi yhtä hyvin käyttää paksua rautalangan pätkää (muista,että voi kuumeta melkoisesti) tai paria ruuvitaltaa.Pääasia kunnollinen kosketus maattonapaan.
Jos käytettävissäsi on nipistinkaapeli,kiinnitä sen toinen pää akun maatettuun napaan ja napauta tai hankaa toisella päällä akun toista napaa.Jos tällöin syntyy räiskyviä sinivalkoisia valokaaria,akku on kunnolla varautunut.Ellei valokaaria sunny lainkaan tai jos ne ovat vain heikkoja ja keltaisia,akku on kokonaan tai osittain purkautunut.----Ellei sopivaa kaapelia ole,voi yhtä hyvin käyttää paksua rautalangan pätkää (muista,että voi kuumeta melkoisesti) tai paria ruuvitaltaa.Pääasia kunnollinen kosketus maattonapaan.
Waroke palanut:
Jos jokin sähkölaite ei toimi,epäile ensiksi waroketta.Waroke voi olla syynä häiriöön vaikka se ei olisikaan palanut.Kierrä waroketta pitimissään ja puhdista sen kosketinpinnat. Jos uusi waroke palaa heti,on wirtapiirissä oikosulku.Yritä silloin korjata vika.Irroita viallisen wirtapiirin laitteen kytkennät todetaksesi,onko vika laitteessa vai johtimessa.Jälkimmäisessä tapauksessa voidaan alkuperäiset johtimet jättää irti ja kytkeä laite mukana olevilla varajohtimilla.Johtimessa on hyvä olla molemmissa päissä hauwen leuat.Palaneen varokkeen voi "paikata" savuke- tai suklaapakkauksesta repäistyllä alumiinisuikalkeella,mutta tällöin on varmistuttava siitä,että vika on todella jo korjattu.Tilalle on pian vaihdettava oikea waroke.
Jos jokin sähkölaite ei toimi,epäile ensiksi waroketta.Waroke voi olla syynä häiriöön vaikka se ei olisikaan palanut.Kierrä waroketta pitimissään ja puhdista sen kosketinpinnat. Jos uusi waroke palaa heti,on wirtapiirissä oikosulku.Yritä silloin korjata vika.Irroita viallisen wirtapiirin laitteen kytkennät todetaksesi,onko vika laitteessa vai johtimessa.Jälkimmäisessä tapauksessa voidaan alkuperäiset johtimet jättää irti ja kytkeä laite mukana olevilla varajohtimilla.Johtimessa on hyvä olla molemmissa päissä hauwen leuat.Palaneen varokkeen voi "paikata" savuke- tai suklaapakkauksesta repäistyllä alumiinisuikalkeella,mutta tällöin on varmistuttava siitä,että vika on todella jo korjattu.Tilalle on pian vaihdettava oikea waroke.
Tilapäinen katkojan varren jousi:
Jos katkojan varren jousi on väsynyt tai katkennut,voidaan varren ja virranjakajan kotelon väliin kiilata kappale kumia.Sen on oltava niin suuri,että se painaa katkojan kärjet kiinni.Jos katkojan jousi on katkennut täysin,katkojan varsi on yhdistettävä pienjänniteliitäntään eristetyllä johtimenpätkällä.Sopivan kuminpalan voi saada vanhasta kumisaappaan kannasta tai jopa auton renkaasta.Jos pala otetaan ajettavasta renkaasta niin ota vastaavan kokoinen pala myös renkaan vastakkaiselta puolelta tasapainon säilyttämiseksi.Terävä talouspuukko kannataa pitää mukana.
Jos katkojan varren jousi on väsynyt tai katkennut,voidaan varren ja virranjakajan kotelon väliin kiilata kappale kumia.Sen on oltava niin suuri,että se painaa katkojan kärjet kiinni.Jos katkojan jousi on katkennut täysin,katkojan varsi on yhdistettävä pienjänniteliitäntään eristetyllä johtimenpätkällä.Sopivan kuminpalan voi saada vanhasta kumisaappaan kannasta tai jopa auton renkaasta.Jos pala otetaan ajettavasta renkaasta niin ota vastaavan kokoinen pala myös renkaan vastakkaiselta puolelta tasapainon säilyttämiseksi.Terävä talouspuukko kannataa pitää mukana.
Kaasuttimen tulviminen:
Joskus uimuriventtiili,joka pitää kaasuttimen uimurikammion polttonesteen oikeana alkaa vuotaa.Moottori käyttäytyy samalla tavoin kuin jos se kävisi rikastin täysin ulosvedettynä.Lisäksi kaasutin on kostea ulkopuolelta.Bensan haju on vahva.Jos autossa on sähköinen bensapumppu niin se "tikittää" sytytysvirran ollessa kytkettynä.Tällöin auttaa usein kaasuttimen napauttaminen jollakin työkalulla läheltä bensiiniletkun liitäntää.Pidä moottoria käynnisttäessäsi kaasupoljin pohjaan painettuna ettei sytytystulpat kastu.
Joskus uimuriventtiili,joka pitää kaasuttimen uimurikammion polttonesteen oikeana alkaa vuotaa.Moottori käyttäytyy samalla tavoin kuin jos se kävisi rikastin täysin ulosvedettynä.Lisäksi kaasutin on kostea ulkopuolelta.Bensan haju on vahva.Jos autossa on sähköinen bensapumppu niin se "tikittää" sytytysvirran ollessa kytkettynä.Tällöin auttaa usein kaasuttimen napauttaminen jollakin työkalulla läheltä bensiiniletkun liitäntää.Pidä moottoria käynnisttäessäsi kaasupoljin pohjaan painettuna ettei sytytystulpat kastu.
Virta-avain kadonnut:
Kytke induktiokela suoraan akkuun ja käynnistä moottori mäkikäynnistyksellä tai kytke käynnistyselektrodi suoraan vaihteen ollessa vapaalla käsijarru vedettynä.Monessa autossa on vielä käynnistyskampi.Uusimmissa autoissa on nk. rattilukko.Sen joutuu vapauttamaan ennenuin ohjaaminen onnistuu.
Kytke induktiokela suoraan akkuun ja käynnistä moottori mäkikäynnistyksellä tai kytke käynnistyselektrodi suoraan vaihteen ollessa vapaalla käsijarru vedettynä.Monessa autossa on vielä käynnistyskampi.Uusimmissa autoissa on nk. rattilukko.Sen joutuu vapauttamaan ennenuin ohjaaminen onnistuu.
Öljynpaineen merkkivalo ei sammu:
Ellei merkkivalo sammu tai se syttyy ajon aikana,pysäytä moottori heti ja tarkista öljynmittapuikolla öljyn taso sen hetken laskeuduttua onko kampikammiossa riittävästi öljyä.Ellei öljyä ole riittävästi moottoria ei missään tapauksessa saa käynnistää ennenkuin öljyä on lisätty.Jos öljyä on niin tarkista onko vika varoitusjärjestelmässä.Merkkivalosta johtaa johto anturiin (painekatkaisimeen),joka on kierretty sylinteriryhmään.Koeta ensin napauttaa tätä anturia.Ellei tämä auta,irroita anturi ja käynnistä moottori.Jos tällöin anturin reiästä suihkuaa öljyä,voit asentaa anturin takaisin ja ajaa korjaamolle,jossa viallinen anturi vaihdetaan.
Ellei merkkivalo sammu tai se syttyy ajon aikana,pysäytä moottori heti ja tarkista öljynmittapuikolla öljyn taso sen hetken laskeuduttua onko kampikammiossa riittävästi öljyä.Ellei öljyä ole riittävästi moottoria ei missään tapauksessa saa käynnistää ennenkuin öljyä on lisätty.Jos öljyä on niin tarkista onko vika varoitusjärjestelmässä.Merkkivalosta johtaa johto anturiin (painekatkaisimeen),joka on kierretty sylinteriryhmään.Koeta ensin napauttaa tätä anturia.Ellei tämä auta,irroita anturi ja käynnistä moottori.Jos tällöin anturin reiästä suihkuaa öljyä,voit asentaa anturin takaisin ja ajaa korjaamolle,jossa viallinen anturi vaihdetaan.
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
- Samara87/88
- Viestit: 1006
- Liittynyt: 7.10.2006 14:33
- Paikkakunta: vesi
Jäätä polttoainejärjestelmässä:
Jää aiheuttaa usein lakkoilua pakkasella.Jäätukkeuma muodostuu polttoaineputken alimpaan kohtaan.Usen sen edellä olevaan mutkaan.Sulata tukkeuma kuumaan veteen kastetulla rievulla tai vaikka pitämällä kättä putken ympärillä.Jäätä saattaa olla myös pumpussa.sekin voidaan saada sulamaan kuumalla vedellä tai rievulla.Vajaalla tankilla ajettaessa voi joskus kuulla jääklöntin kolahtelevan polttoainesäiliön seinämiä vasten.Sprii sulattaa jään.
Jää aiheuttaa usein lakkoilua pakkasella.Jäätukkeuma muodostuu polttoaineputken alimpaan kohtaan.Usen sen edellä olevaan mutkaan.Sulata tukkeuma kuumaan veteen kastetulla rievulla tai vaikka pitämällä kättä putken ympärillä.Jäätä saattaa olla myös pumpussa.sekin voidaan saada sulamaan kuumalla vedellä tai rievulla.Vajaalla tankilla ajettaessa voi joskus kuulla jääklöntin kolahtelevan polttoainesäiliön seinämiä vasten.Sprii sulattaa jään.
Pysähtynyt pyyhkijän moottori:
Vapauta moottori mekanismeista,niin että pyyhkijät liikuvat vapaasti.
Tapa yksi:
Sido suikale polkupyörän sisärengasta kuljettajan puolimaiseen pyyhkijän varteen.Toiseen varteen tulee naru joka kulkee apukuskin sivuikkunasta tai tupakkaikkunasta sisään.Tästä narusta vetämällä pyyhkijät kääntyvät oikealle.Kumiremmi palautuessaan vetää pyyhkijät takaisin kun narusta päästetään.
Tapa kaksi:
Sama kuin edellä mutta narulla tehdään myös palautusliike.Tähän tarvitaan jo apukuljettaja.
Vapauta moottori mekanismeista,niin että pyyhkijät liikuvat vapaasti.
Tapa yksi:
Sido suikale polkupyörän sisärengasta kuljettajan puolimaiseen pyyhkijän varteen.Toiseen varteen tulee naru joka kulkee apukuskin sivuikkunasta tai tupakkaikkunasta sisään.Tästä narusta vetämällä pyyhkijät kääntyvät oikealle.Kumiremmi palautuessaan vetää pyyhkijät takaisin kun narusta päästetään.
Tapa kaksi:
Sama kuin edellä mutta narulla tehdään myös palautusliike.Tähän tarvitaan jo apukuljettaja.