Samaran jarrut

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Samaran jarrut

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Oire: jarrut jää päälle käytön jälkeen, rohisee ja vinkuu.

Vika oletettavasti on jarrusylintereissä, mikäli ei jarrupalat sitten ole täysin loppuun kuluneet.

Jarrupalojen/-kenkien kuluminenhan korjataan vaihtamalla kuluvat osat.

Mutta miten jarrusylinterit???

1) Jarruneste on sen näköistä että sitä ei varmaan koskaan ole vaihdettu. Onko näin että huono vanha jarruneste aiheuttaa korroosio ongelmia yms. jarrusylintereissä ja tästä syystä ne takertelee???

2) Miten korjaus, ei taida enää pelkkä nesteen uusiminen auttaa, jos sylinterit ovat kärsineet?

3) meneekö siis koko jarrusatulat edessä uusiksi vai onko olemassa jotain "motor up - Brake fluidia" jolla sylinterit saadaan taas palautettua normaali tilaan?

4) Onko mahdollista/järkevää alkaa korjaamaan jarrusatuloita?

5) Takajarrusylintereitähän lähes tulkoon jaetaan ilmaiseksi, joten niitä tuskin kannattaa edes yrittää korjata?

jarrunestehän neuvotaan vaihdettavaksi 2 vuoden välein, liekö Ladoissa yleisten jarruvikojen takana juuri laiminlyöty huolto.... sillä Ladahan ei oikein käytettynä hajoa, jos hajoaa on se huollon puutetta ja/tai käyttäjän vika :wink:
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Samaran jarrut

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Joissakin tarvikeliikkeissä ottavat etujarrusatulat vaihdossa vastaan,kun ostaa uuden.Hyvitys oli muistaakseni 150 mummon markaa ja uuden osan hinnaksi jäi alle kaksisataa.Jarrulevyn paksuus 10.8mm.Jarrupalojen kulutuspinnan paksuus 1.5mm.Levyn maksimaalinen sivuttaisheitto 0,15mm(naputus).
Takajarrut:Jarrusylinterit naurettavan halvat,ehkä 4-5€.Rummun halkaisija 200mm.Maksimihalkaisija 201,5.Jarrupolkimen vapaaliike 3-5mm.Käsijarrun naksahdukset 4-5.Neste:Yleinen kytkin ja jarruneste.Tietysti kannattaa katsoa jarruletkujen kunto,jos pinnassa on pykimiä uusiksi vaan.Lisäksi kannattaa katsoa paineensäätimen toiminta.Se on sellainen paketti kuljettajan puolella takapyörän etupuolella.
Joskus jarrupalat menevät hakaukseen,eivätkä palaa takaisin jos jarrupalan ja rungon välissä on töhnää,joka estää jarrupalan liikkeen satulan runkoon nähden.
Avatar
Warreossi
Viestit: 538
Liittynyt: 26.9.2003 16:13
Paikkakunta: Pornainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Warreossi »

Yleensähän noissa jarrusatuloissa hajoaa työsylinterien suojakumit,joista korroosio pääsee iskemään sylintereihin.Uusien hankkiminen lienee järkevin vaihtoehto.Sylintereitä voi yrittää hoonata,siihen tarkoitetulla työkalulla ja mikäli männät ovat huonot,niitäkin taidetaan myydä erikseen.Jos mäntä nimittäin on huono(pahasti syöpynyt)se rikkoo nopeasti uudet tiivisteet.Jarrusatulaa EI tule missään tapauksessa purkaa,sillä osat on tarkuuskoneistettu sopimaan yhteen ja uudelleen kasaus on kotikonstein mahdotonta.Niin ja ilmaus ruuvit kannataa uusia.
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Warreossi kirjoitti:Yleensähän noissa jarrusatuloissa hajoaa työsylinterien suojakumit,joista korroosio pääsee iskemään sylintereihin.Uusien hankkiminen lienee järkevin vaihtoehto.Sylintereitä voi yrittää hoonata,siihen tarkoitetulla työkalulla ja mikäli männät ovat huonot,niitäkin taidetaan myydä erikseen.Jos mäntä nimittäin on huono(pahasti syöpynyt)se rikkoo nopeasti uudet tiivisteet.Jarrusatulaa EI tule missään tapauksessa purkaa,sillä osat on tarkuuskoneistettu sopimaan yhteen ja uudelleen kasaus on kotikonstein mahdotonta.Niin ja ilmaus ruuvit kannataa uusia.
No ei ne kyylä mitään hirmuisen trarkkaan ole koneistettu eikä tuo kasauskaan tuota ongelmia, paitsi käsijarrullisissa satuloissa mutta ladassa kun ei ole levyjä takana niin eipähän ole sitäkään harmia. Jos satulat ei vuoda niin ei muutaku mäntä pihalle ja hieman vesihiomapaperilla enimpiä syöpymiä pois uudet tiivisteet ja kasaan tarkoitukseen tehdyn rasvan kera.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Turbiini puhuu asiaa. Mulla ainakin on hämärä muistikuva, että olen tuollaista ammattikoulussa joskus tehnyt. Muistelen kyllä että se mäntien takaisin paikalleen laittaminen aiheutti muutaman kirosanan, eli ruuvipenkki olis kova sana.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

hmm

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Samarassa tais olla aika vähän noita sylintereitä siellä satulassa, en ole kummemmin tutkinut, mut jossain väitettiin että vain yksi, mutta voiko se edes toimia sillai?

siis siellä hajoo kumit? onko jarrunesteen kunnolla mitään vaikutusta toimintaan vai ehkäistäänkö nesteen vaihdolla vain vettyneen nesteen jäätymisvaaraa :?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
99
Viestit: 170
Liittynyt: 29.9.2003 16:29
Paikkakunta: Punkalaidun

jarrut

Viesti Kirjoittaja 99 »

Tarkista nyt ensin ne jarrusatulan liukutapit ne yleensä rupeaa
jumittamaan. Niin ei tarvi purkaa koko keksintöä herkistys,kupari
tahnaa liukutappeihin ja taas pelaa
99
Avatar
Warreossi
Viestit: 538
Liittynyt: 26.9.2003 16:13
Paikkakunta: Pornainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Warreossi »

Jarrusatula on usein valmistettu kahdesta osasta ja nämä puoliskot on koneistettu sopimaan yhteen.Niitä ei purkamisen jälkeen saa toisiinsa kunnolla sopimaan.
Tosin toiset osaavat omasta ja äidin mielestä ihan mitä vaan itse,Jarruja korjatessa olisi varmaan joskus hyvä miettiä,mihin tarkoitukseen ne mahtaa olla tehty ja unohtaa,Ladoissa valitettavasti,usein nähdyt teippaa,liimaa,askartele viritykset.
Avatar
99
Viestit: 170
Liittynyt: 29.9.2003 16:29
Paikkakunta: Punkalaidun

jarrut

Viesti Kirjoittaja 99 »

pikku vinkki jarrupalojen asennukseen kannattaa kokeilla palaa
jarrusatulaan jos on nahee/kiree paikalleen niin rälläkällä
pikkasen palan liukupinnoista pois että liikkuu hiukan niin ei
jumita palat
99
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

hmm

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

tänään irroitin etupyörät ja avasin jarrut. Toinen etujarru oli kuluttanut palat loppuun ja aikapitkäälle oli kulunut jo jarrulevykin. Toinen puoli aivan kunnossa. Ilmeisesti vika on siinä jarrusylinterissä, se ei edes kevyellä väkivallalla suostunut vetäytymään sisään. eli uusi jarrusatula ja jarrulevy olisi hankittava.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

no jumissahan ne monta kertaa onkin. Satula irti ja mäntä ulos ja hoonausta sylinteriin (ehkä uusi männänkumi) kuten tuolla jo olikin aikaisemmin. Tuskin se sylinteri mikään loppu on. Turhaa rahan haaskausta epäilen toi satulan osto.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

tosiaan

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

taitaa tosiaan olla ihan korjattavaa tavaraa toi jarrusatula, kun motonetissakin myyvät mäntiä ja kumeja irtotavarana. Tulis kyllä halvemmaksi mutta osaakohan sitä ite korjata?

59,54 euroa maksaisi koko satula (+ 20 euron pantti jonka sais vanhasta)
jarrusatulan mäntä taas maksaa vain 18,16 eur ja tiivistekumi 13,12 eur

Jarrulevy pitää kai ostaa, sen hinta motonetissä 14,80 eur (löytyisikö keneltäkään käyttökelpoista käytettyä edullisesti?)
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Igor

Viesti Kirjoittaja Igor »

Mulle ei ainakaan myyty motonetissa koko jarrusatulaa vaan se osa missä on se sylinteri...Ja sitä kun ei saa itse vaihtaa lukee ainakin korjauskirjassa. Joten hoonasin sylinterin itse (koska oli kiero) ja uudet tiivisteet ja kumit ja johan toimii...Ei ole vaikea homma mutta kesti tajuta se että Ladassa voi olla kierot sylinterit. Itselläni remontti kesti ulkona varmaan tollaset 9 tuntia...Mutta jäipä omilleen :)
Igor

Viesti Kirjoittaja Igor »

Mulle ei ainakaan myyty motonetissa koko jarrusatulaa vaan se osa missä on se sylinteri...Ja sitä kun ei saa itse vaihtaa lukee ainakin korjauskirjassa. Joten hoonasin sylinterin itse (koska oli kiero) ja uudet tiivisteet ja kumit ja johan toimii...Ei ole vaikea homma mutta kesti tajuta se että Ladassa voi olla kierot sylinterit. Itselläni remontti kesti ulkona varmaan tollaset 9 tuntia...Mutta jäipä omilleen :)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

jeps

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

kävinpä sitten Riihimäen A-tarvikkeesta hakemassa, 40 euron hintaan jarrulevyn ja sylinterin korjaus sarjan (tiivisteet). Kalliimpi kuin motonetissa, mutta tulishan motonetin hintaan vielä postikulutkin.

Nyt vaan yrittämään systeemin korjaamista, toivottavasti sitä mäntää ei tarvii uusia, sitä ei uutta ole. Jarrupalathan pitää aina vaihtaa molemmin puolin, mutta ei kai levyä vaihtaessa ole niin väliä? Tarvikeliikkeessä kysyivät tyyliin "oletko varma että vain toiselle puolelle" eivät kuitenkaan sanoneet että molemmat täytyisi vaihtaa.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vastaa Viestiin