Sivu 1/2
Kierteet
Lähetetty: 13.10.2006 0:53
Kirjoittaja Onni
Ykkös pytyn tulpalta menny kierteet, 1600 kone
Kannen vaihto ?
tai jotain muuta, kertokaapa hyvät ja tarkat ohjeet !
Kiitos jo näin etukäteen
Lähetetty: 13.10.2006 1:59
Kirjoittaja samarai
Biltema myy näitä tee-se-itse korjaussarjoja:
14mm kierteelle
18mm kierteelle
hintaan 7,90€ - omaa kokemusta noista ei kuitenkaan ole.
Koneistamot myös tekee myös noita "hylsyttämällä" uudet kierteet, mutta kansi on otettava irti. Näin ainakin oli 20vuotta sitten, kun Iiceen kanteen piti saada uudet jengat, kun "koyhä patentti" -tulpan prikka kannen alapuolella kiristämässä ei enää pitänyt

- nykyisestä käytännöstä en tiedä.
Lähetetty: 13.10.2006 6:01
Kirjoittaja v.paasio
käytin omaan kanteen (meinasin laittaa että omaan reikään) sitä bilteman kierteen eheytintä ja kyllä se toimi noista irtokierteistä en tiedä muuta kun että veljen vanhassa corollassa oli irtokierteet yhdessä reiässä ja hyvin toimi
Lähetetty: 13.10.2006 8:34
Kirjoittaja Lada-Jussi
minun 127 Fiatista oli vuonna -95 tulpan kierre risa. Auto ainakin vietiin kokonaisena koneistamolle ja nopeudesta ja laskun pienestä loppusummasta päätellen saivat sen korjattua ilman kannen irroitustakin.
Lähetetty: 13.10.2006 9:18
Kirjoittaja Pavlovits
Se mietityttää, että minne ne uutta kierrettä jyrsittäessä syntyvat murut menevät.
Lähetetty: 13.10.2006 9:32
Kirjoittaja noose01
Kyllä ne sitten ropisee pakoputkesta ulos

Sisällehän ne taitaa mennä jos kansi on paikallaan, varauksella suhtautuisin noihin värkkeihin. Liekö nuo tarkoitettu autojobbareille jotka kunnostavat autoa myyntiä varten, ei pitoa.
Lähetetty: 13.10.2006 9:34
Kirjoittaja pappa- igor
noose01 kirjoitti:Kyllä ne sitten ropisee pakoputkesta ulos

niin o

kyllä reittinsä ulos löytää

ja tommonen alumiini silppu on niin pehmeetä ettei se mitään riko

Lähetetty: 13.10.2006 9:35
Kirjoittaja samarai
Sehän tossa vähän itseäkin ihmetyttää, mutta ei kai tosta nyt niin paljoa tule

Onnistuisko "loppuputsauksen" tekemään jollain imurinletkuun kytkettävällä "köyhällä patentilla" joku pilli mikä menee tulpanreiästä sisään?
Joo kyllä ne koneistamotkin tekee niitä irrottamatta niinkuin L-J kertoi, eli laittaa niitä "helicoileja"- tämä tosiaan unohtui, niitä kyllä tehtiin jo 20v. sittenkin. Sellaisen "oikean holkin" teko ei varmaan kuitenkaan onnistu vieläkään kantta irroittamatta.

Lähetetty: 13.10.2006 12:26
Kirjoittaja liukastelija
Jos kierteytetään kantta sen ollessa kiinni, saattavat alumiinimujut palaa mäntään kiinni..

Lähetetty: 13.10.2006 12:34
Kirjoittaja pappa- igor
liukastelija kirjoitti:Jos kierteytetään kantta sen ollessa kiinni, saattavat alumiinimujut palaa mäntään kiinni..

jos paikallaan tulpan reikään laitetaan helicoili niin sitä putua tulee niin vähän että jos se palaa mäntään kiinni niin sillä ei oo mitään merkitystä.. ja meilläpäin on ajetuissa koneissa männänpäällä muutenkin karstaa

Lähetetty: 13.10.2006 13:39
Kirjoittaja Mika-75
Helicooli sarjasta löytyy ainakin oikeenlainen kierre... on hyviä kokemuksia itsellä ainakin... pystyy laittamaan kantta irroittamatta ja metalli putua tuulee erittäin vähän ei haittaa menoa...
Lähetetty: 13.10.2006 13:52
Kirjoittaja IlkkaHe
Ja kun on kierteet teheny, niin iliman tuluppaa starttailee/käyttää, nii eiköhän sieltä ainaki osa puhise pois, ja loput jää sinne alkuvoiteluksi
Se on vaan lada.
Lähetetty: 13.10.2006 13:57
Kirjoittaja jartsa
Helicoilia suosittelen minäkin. Helppo laittaa, ja teräskierre alumiinikannessa kestää hyvin. En vaan muista että jyrsittiinkö vanhaa kierrettä mitenkää. Jotenkin on sellainen kuva että ei olisi tarvinnut, korjatkoon joku joka muistaa.
http://www.masino.fi/index.php?pathid=y ... ria=kierre
Lähetetty: 13.10.2006 19:48
Kirjoittaja liero
tuo teräskierre holkki helicoil ja kilpailijansa kuten töissä käyttämäni molyteam keylock
http://www.molyteam.net/html/body_special_verktyg.html
on alumiinissä ja valuraudassa käytettynä ja kunnolla asennettuna kestävämpi kuin alkuperäinen, syystä että, kun asennetaan m12 kierreholkki niin sille tarvitaan esim. m16 kierteet ,ja tuo m16 kestää enemmän kuin m12, jolloin liitoskohdassa teräs/alumiini vaikuttaa tuo m16 kierre ja tuo m12 liitos holkin ja tulpan tai pultin välissä on teräs/teräs, toissä on näitä asennettu moniin uusiin teollisuusvaihteisiin ym. valurauta tahi alu osiin kiinitystä vahvistamaan jos ei suurempien pulttien käyttö tilan tms. takia ole mahdollista...
esim. nivan etuperän kiinitykseen meinasin tuollaiset laittaa ennen kun ongelmia tulii, kerkesin vaan hukkaan nivan ennen...
ei nuita pelätä kannata....
toki jos kyseessä on vakio rotsaamaton kansi niin lienee helpompaa vaihtaa koko kansi... omaan autooni en kumminkaan kantta irrottamatta asentaisi juuri tuon lastu homman takia, muuten kyllä ...
oliko riittävän hankalasti selostettu....
Lähetetty: 13.10.2006 19:59
Kirjoittaja Warreossi
Useinhan noissa jyrsimisissä käytetään paksua vaseliinia keräämään lastuja.