Kierteet
Biltema myy näitä tee-se-itse korjaussarjoja:
14mm kierteelle
18mm kierteelle
hintaan 7,90€ - omaa kokemusta noista ei kuitenkaan ole.
Koneistamot myös tekee myös noita "hylsyttämällä" uudet kierteet, mutta kansi on otettava irti. Näin ainakin oli 20vuotta sitten, kun Iiceen kanteen piti saada uudet jengat, kun "koyhä patentti" -tulpan prikka kannen alapuolella kiristämässä ei enää pitänyt
- nykyisestä käytännöstä en tiedä.
14mm kierteelle
18mm kierteelle
hintaan 7,90€ - omaa kokemusta noista ei kuitenkaan ole.
Koneistamot myös tekee myös noita "hylsyttämällä" uudet kierteet, mutta kansi on otettava irti. Näin ainakin oli 20vuotta sitten, kun Iiceen kanteen piti saada uudet jengat, kun "koyhä patentti" -tulpan prikka kannen alapuolella kiristämässä ei enää pitänyt

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
minun 127 Fiatista oli vuonna -95 tulpan kierre risa. Auto ainakin vietiin kokonaisena koneistamolle ja nopeudesta ja laskun pienestä loppusummasta päätellen saivat sen korjattua ilman kannen irroitustakin.

Kyllä ne sitten ropisee pakoputkesta ulos 
Sisällehän ne taitaa mennä jos kansi on paikallaan, varauksella suhtautuisin noihin värkkeihin. Liekö nuo tarkoitettu autojobbareille jotka kunnostavat autoa myyntiä varten, ei pitoa.

Sisällehän ne taitaa mennä jos kansi on paikallaan, varauksella suhtautuisin noihin värkkeihin. Liekö nuo tarkoitettu autojobbareille jotka kunnostavat autoa myyntiä varten, ei pitoa.
Viimeksi muokannut noose01, 13.10.2006 9:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- pappa- igor
- Viestit: 1099
- Liittynyt: 12.4.2005 18:51
- Paikkakunta: Tampere
Sehän tossa vähän itseäkin ihmetyttää, mutta ei kai tosta nyt niin paljoa tule
Onnistuisko "loppuputsauksen" tekemään jollain imurinletkuun kytkettävällä "köyhällä patentilla" joku pilli mikä menee tulpanreiästä sisään?
Joo kyllä ne koneistamotkin tekee niitä irrottamatta niinkuin L-J kertoi, eli laittaa niitä "helicoileja"- tämä tosiaan unohtui, niitä kyllä tehtiin jo 20v. sittenkin. Sellaisen "oikean holkin" teko ei varmaan kuitenkaan onnistu vieläkään kantta irroittamatta.

Joo kyllä ne koneistamotkin tekee niitä irrottamatta niinkuin L-J kertoi, eli laittaa niitä "helicoileja"- tämä tosiaan unohtui, niitä kyllä tehtiin jo 20v. sittenkin. Sellaisen "oikean holkin" teko ei varmaan kuitenkaan onnistu vieläkään kantta irroittamatta.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- liukastelija
- Viestit: 123
- Liittynyt: 1.12.2005 18:36
- Paikkakunta: Espoo
- pappa- igor
- Viestit: 1099
- Liittynyt: 12.4.2005 18:51
- Paikkakunta: Tampere
jos paikallaan tulpan reikään laitetaan helicoili niin sitä putua tulee niin vähän että jos se palaa mäntään kiinni niin sillä ei oo mitään merkitystä.. ja meilläpäin on ajetuissa koneissa männänpäällä muutenkin karstaaliukastelija kirjoitti:Jos kierteytetään kantta sen ollessa kiinni, saattavat alumiinimujut palaa mäntään kiinni..

Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Helicoilia suosittelen minäkin. Helppo laittaa, ja teräskierre alumiinikannessa kestää hyvin. En vaan muista että jyrsittiinkö vanhaa kierrettä mitenkää. Jotenkin on sellainen kuva että ei olisi tarvinnut, korjatkoon joku joka muistaa.
http://www.masino.fi/index.php?pathid=y ... ria=kierre
http://www.masino.fi/index.php?pathid=y ... ria=kierre
tuo teräskierre holkki helicoil ja kilpailijansa kuten töissä käyttämäni molyteam keylock http://www.molyteam.net/html/body_special_verktyg.html
on alumiinissä ja valuraudassa käytettynä ja kunnolla asennettuna kestävämpi kuin alkuperäinen, syystä että, kun asennetaan m12 kierreholkki niin sille tarvitaan esim. m16 kierteet ,ja tuo m16 kestää enemmän kuin m12, jolloin liitoskohdassa teräs/alumiini vaikuttaa tuo m16 kierre ja tuo m12 liitos holkin ja tulpan tai pultin välissä on teräs/teräs, toissä on näitä asennettu moniin uusiin teollisuusvaihteisiin ym. valurauta tahi alu osiin kiinitystä vahvistamaan jos ei suurempien pulttien käyttö tilan tms. takia ole mahdollista...
esim. nivan etuperän kiinitykseen meinasin tuollaiset laittaa ennen kun ongelmia tulii, kerkesin vaan hukkaan nivan ennen...
ei nuita pelätä kannata....
toki jos kyseessä on vakio rotsaamaton kansi niin lienee helpompaa vaihtaa koko kansi... omaan autooni en kumminkaan kantta irrottamatta asentaisi juuri tuon lastu homman takia, muuten kyllä ...
oliko riittävän hankalasti selostettu....
on alumiinissä ja valuraudassa käytettynä ja kunnolla asennettuna kestävämpi kuin alkuperäinen, syystä että, kun asennetaan m12 kierreholkki niin sille tarvitaan esim. m16 kierteet ,ja tuo m16 kestää enemmän kuin m12, jolloin liitoskohdassa teräs/alumiini vaikuttaa tuo m16 kierre ja tuo m12 liitos holkin ja tulpan tai pultin välissä on teräs/teräs, toissä on näitä asennettu moniin uusiin teollisuusvaihteisiin ym. valurauta tahi alu osiin kiinitystä vahvistamaan jos ei suurempien pulttien käyttö tilan tms. takia ole mahdollista...
esim. nivan etuperän kiinitykseen meinasin tuollaiset laittaa ennen kun ongelmia tulii, kerkesin vaan hukkaan nivan ennen...
ei nuita pelätä kannata....
toki jos kyseessä on vakio rotsaamaton kansi niin lienee helpompaa vaihtaa koko kansi... omaan autooni en kumminkaan kantta irrottamatta asentaisi juuri tuon lastu homman takia, muuten kyllä ...
oliko riittävän hankalasti selostettu....
Viimeksi muokannut liero, 13.10.2006 20:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.