Tuo merkkivalo alkoi tänään palamaan...
Onko valon syttyminen yleensä osoitus jostain oikeasta viasta, vai voiko sen laskea näihin muihinkin satunnaisesti mielensä mukaan palaviin Samaran merkkivaloihin (jäähdytinneste, jarrujen kuluneisuus..)? Moottori nimittäin toimii ihan yhtä hyvin ja tasaisesti kuin ennenkin.
Jos on jotain aiheellista, millaisia vikoja on löytynyt korjaamolla?
JA kyseessä on Samara 1500i vm -02
Samaran Check Engine
tossa kaverilla on palanut vuodesta 97-lähtien (ajettu n.80tuh. senjälkeen)(95 i) ja eipä ole kuulemma mitään vaikuttanut. Verrattiin noita pakokaasuarvoja keskenään, niin oli paremmat kuin omassa (96 i) vaikka ei ole koskaan palanut. Korjaamot ollaan myös molemmat kierretty kaukaa 

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Periaatteessa ko. esimerkissä valot indikoi jostakin vioista, mutta onko vika primäärinen vai sekundäärinen, niin se olisi hyvä selvittää.
Tuntuu siltä, että näitä sekundäärisiä vikoja, jotka eivät näytä vaikuttavan
auton tekniikkaan on huomattavasti enemmän. Kyllä diagnostiikkapistokkeesta sen oletetun vian saa tarkastikin, mutta
tohonhan kannattaa satsata silloin kun on pakko eli kyseisessä tapauksessa ei mene enää katsastuksesta läpi jos poppa palaa.
Tuntuu siltä, että näitä sekundäärisiä vikoja, jotka eivät näytä vaikuttavan
auton tekniikkaan on huomattavasti enemmän. Kyllä diagnostiikkapistokkeesta sen oletetun vian saa tarkastikin, mutta
tohonhan kannattaa satsata silloin kun on pakko eli kyseisessä tapauksessa ei mene enää katsastuksesta läpi jos poppa palaa.
Vielä lisähuomioita
Aiemmissa kekusteluissa mainitaan että check engine varoitusvalo viittaisi sytytys tai polttoainepuolen ongelmiin. Autoon on kuitenkin vaihdettu n. 12 tkm sittten tulpat ja 5 tkm sitten bensansuodatin, joten en oikein jaksa uskoa sen puolen vikoihin. Myös öljynvaihdot + suodattimenvaihto on tehty aina ajallaan. Autolla on ajettu kaikkiaan vain alle 45 tkm.
Mutta yhden asian huomasin tuossa työpaikan parkkipaikalla: Samaran pakoputken kohdalta puskuri + takavalo on ihan huurussa (lienee pakokaasujen jäätynyttä vesihöyryä). Muissa autoissa vastaavaa huurua ei ole.
Onko tämä ominaisuus vai merkki viasta?
Mutta yhden asian huomasin tuossa työpaikan parkkipaikalla: Samaran pakoputken kohdalta puskuri + takavalo on ihan huurussa (lienee pakokaasujen jäätynyttä vesihöyryä). Muissa autoissa vastaavaa huurua ei ole.
Onko tämä ominaisuus vai merkki viasta?
Check Engine "nollaaminen"
Jos irrotan akun, silloinhan obd virhekoodien pitäisi pyyhkiytyä pois... Vaikuttaako tämä myös Check Engine valoon siten, ettei se enää pala ellei jotakin oikeasti ole vialla?
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
hmm
se voi palaa akun irroituksenkin jälkeen sen takia että siinä on muistiasetukset pielessä. Autoa pitää taas käyttää jonkin aikaa että moottorin tila tulee älyboksille selväksi.
Tohonkin Samaraan olisi hyvä hankkia venäjältä ajotietokone, mistä näkis vikakoodit suoraa helposti. Mutta onko asentaminen sitten helppoa?
Itseasiassa noissa Euro-3 vehkeissä pitäisi älyboksi järjestelmän olla täysin kunnossa ettei tule hylkyä katsastuksessa, vaikka toisaalta onhan vikakoodi osoitus siitä että järjestelmä selvästi toimii.
Tohonkin Samaraan olisi hyvä hankkia venäjältä ajotietokone, mistä näkis vikakoodit suoraa helposti. Mutta onko asentaminen sitten helppoa?
Itseasiassa noissa Euro-3 vehkeissä pitäisi älyboksi järjestelmän olla täysin kunnossa ettei tule hylkyä katsastuksessa, vaikka toisaalta onhan vikakoodi osoitus siitä että järjestelmä selvästi toimii.

Samaran Check Engine vika selvisi
Tilasin sitten ajan merkkihuoltoon testerille...
Testeri näytti vikaa laiha seos. Huoltomiehet olivat kyllä asiansa osaavia: toinen sanoi heti että vika on aktiivihiilipöntön anturin liittimessä (lienee kai jotain näitä saasteidenvähennyslaitteita). Liitin ei ollut hapettunut, vaan tehtaalla johdot kytketty väärin, joka saattaa aiheuttaa vikavalon palamista. Asentaja vaihtoi johdot oikein ja ei ole påalanut sen jälkeen.
Säädätin samalla venttiilit kun se jäi 30 tkm huollossa tekemättä.
Kukkaroa tuo kyllä kevensi 98 € (työt, venttiili säätölevy, kopan tiiviste), mutta nyt voi taas ajella huoleti.
Jotkut ovat moittineet huoltojen työn laatua, mutta kyllä minä olen aina saanut asiallista palvelua kyseisessä liikkeessä aiempienkin ajokkien korjauksiin. Kyllähän se maksaa, mutta kaikkiin korjauksiin ei ole itsellä paikkaa, taitoa tai tarvittavia erikoisvälineitä.
Testeri näytti vikaa laiha seos. Huoltomiehet olivat kyllä asiansa osaavia: toinen sanoi heti että vika on aktiivihiilipöntön anturin liittimessä (lienee kai jotain näitä saasteidenvähennyslaitteita). Liitin ei ollut hapettunut, vaan tehtaalla johdot kytketty väärin, joka saattaa aiheuttaa vikavalon palamista. Asentaja vaihtoi johdot oikein ja ei ole påalanut sen jälkeen.
Säädätin samalla venttiilit kun se jäi 30 tkm huollossa tekemättä.
Kukkaroa tuo kyllä kevensi 98 € (työt, venttiili säätölevy, kopan tiiviste), mutta nyt voi taas ajella huoleti.
Jotkut ovat moittineet huoltojen työn laatua, mutta kyllä minä olen aina saanut asiallista palvelua kyseisessä liikkeessä aiempienkin ajokkien korjauksiin. Kyllähän se maksaa, mutta kaikkiin korjauksiin ei ole itsellä paikkaa, taitoa tai tarvittavia erikoisvälineitä.