Juu on varmasti mielenkiintoista ja voin tunnustaa etten ole vielä yhteenkään autoon hitsattua laittanut kiinni mutta periaatteet :
Leikkaat lokasuojan sauman vierestä irti, rälläkkä ja 1mm laikka hyvä yhdistelmä. Ovet tietysti ovat irti ja ikkunat suojattu kipinöiltä!
Jos tiedät millainen on pistehitsiporan terä niin hyvä jos et niin menet harrastamaan teollisuusvakoilua johonkin työkalufirmaan mistä löydät sellaisen vehkeen, niitä teriä saa kyllä ihan irtonaisiakin muistaakseni Wurthilta mutta sellaisen hioo kyllä normi HSS terästäkin. Eli toimii poralla tai sitten ostat sellaisen siihen tarkoitetun laitteen eli missä on sellainen vastapuolelle menevä kaari, jolla toi on paljon helpompaa. Raakempi vaihtoehto on että poraat ne pistehitsit läpi normaali poranterällä tai riittävän isolla melkein läpi sillain että lokasuojan pelti lähtee vääntämällä/leveällä puutaltalla (n.25mm laatuvehje) irti.
Kun saat kaikki lokasuojanroippeet irti korista nii hiot saumat puhtaaksi sopivaksi katsomallasi tavalla. Esim vinku ja virsikirja, rälläkkä ja lamellilaikka, sitten jos on varaa harrastaa niin sellainen käsikäyttöinen nauhahiomakone (n. 10 mm nauha).
Sauma on hyvä käsitellä jollakin maalilla esim 3M pistehitsi saumamaali eli sinkkispray ainoa ongelma ettei tule suosiolla purkista eli äärimmäisenä keinona kun suutin tukossa tehdään pulloon reikä ja taas ruiskii, tätä ei tietenkään saa tehdä eli tämän ohjeen voi unohtaa, eli en ota vastuuta seurauksista vaikkei itelle ole ikinä mitään tullut vaikka noita on tullut puhkottua. Toinen vaihtoehto on joku varsinainen saumamaali joka mielellää irtotavaraa, paukkupurkit ovat aina huonoja. Yhtenä vaihtoehtona mitä ite olen käyttänyt on NorMaalin (tai jonkun muun firman) Pajapohja joka siis standardoitu metallirakenteiden pohja ja varastomaali jota pystyy vaikeuksitta hitsaamaan jos ei älytöntä kerrosta pistä, eli palaa hyvin ja suht pieneltä alalta. Wurthin sinkkispray ei käy koska se ei pysy kiinni missään ja toiseksi sen hitsaus ei onnistu hyvin eli räkii.
Lokasuojan reuna täytyy rei'ittää jos hitsailet migillä eli pokkaus/stanssaus työkalu hyvä mutta poraamallakin saa tehtyä kunhan ei venytä peltiä. Reikäväli niinkuin alkuperäisissä pisteissä tai tiheämpi n. 25 mm.
Sitten sovittelet lokasuojan paikalleen etualareunan saat tod näk sisäpuolelta lukkopihdeillä yhteen mutta ylä- ja takareuna täytyy vetää peltiruuveilla. Jos vetää suoraan akkuporalla niin itsarit ei hyviä koska se porapää tekee liian ison reiän ja kierre korkkaa samantien ohuilla pelleillä. Eli sellaiset teräväpäiset 25mm pitkät peltiruuvit (suora laippa) olen havainnut parhaiksi eli kun vähän aikaa painaa niin se kärki työntyy läpi ja kierre vetää sen pohjaan = kierteytys
Hitsaamisesta niin pisteet n 100 mm välein ja keskeltä yläsaumasta alkaen sivuille. Edellyttää siis että lokasuoja kohdistettu ja saumarako kiinni. Johonkin isoihin sivupelteihin (pakut) suositeltiin että vetää ylä reunan ensin niin että muut saumat vapaat mutta en tiedä toimiiko noin pienessä muotokappaleessa. Tarkoitus pitää pellit suht viileinä, ite olen jatkanut kun kestää kädellä juuri koskea viereen, hidastahan se tollain on

mutta kai se hiukan auttaa varppaamiseen.
Uittaisin sitten saumaan vielä maalia kun paikallaan ja tietysti kotelosuoja ja massa, lokasuoja voi olla hyvä maalata sisäpuolelta ennen asennusta jollakin pintamaalilla varastomaalin lisäksi (ei saumaa).
Hitsistä vielä niin ite vedän suhteessa isoilla virroilla pienellä langansyötöllä niin että pisteestä tulee tasainen ja on vähän hiottavaa = lyhyt kaariaika. Eli jos tekis jatkuvaa saumaa niin palais puhki reilusti.
Omaa älliä saa käyttää jos jokin ohjeissa mättää
