Ostin Jussilta Riston trokaamia italialaisia tarvikepalloja ja nyt pitäis ne tunnistaa. Tai kerran jo tunnistimme, mutta nyt autossa oleviin kun vertaa niin semmoinen minkä piti olla yläpallo (levee ja korkee rasvanipallinen kuppi päässä) on Ladassa alapallona ja yläpallona on matalammalla leveellä kupilla. Tarvikeosissa taas on alapalloksi tarjolla semmonen missä on rasvanipaton, nännimäisempi pää, ei siis levee.
(kuvat varmaan auttais )
Siksi kysynkin mikä ratkaiseva ero näillä nivelillä on? Ainakin oikee yläpallo on sökö enkä tiä uskallanko laittaa siihen tilalle tollasta alapallon näköstä yläpalloo
Nonnis kirjoitti:Siksi kysynkin mikä ratkaiseva ero näillä nivelillä on? Ainakin oikee yläpallo on sökö enkä tiä uskallanko laittaa siihen tilalle tollasta alapallon näköstä yläpalloo
kyllä sen siihen voi laittaa jos kartio ja muut pultit sopii ja muuten mahtuu sielä olemaan ei niillä muuta eroo kai oo kun se että alapallos on yleensä rasva nippa mutta munkin ladas on nyt ala- ja yläpallot saman näköset ilman rasvanippoi
Ladan niveliä en ole tutkinut sen tarkemmin, mutta toisessa harrastamassani merkissä ylä- ja alapallolla erona että yläpallonivelen liikevara auton poikittaissuunnassa suurempi.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Konelan-Uutisissa oli joskus varoitus ylä- ja alapallonivelen vaihtamista keskenään ja kaikkihan me uskomme alan julkaisun painettua sanaa.Alapallon tehtävänä on kannattaa puolta etuakselipainosta, kun yläpalloniveleen kohdistuu vain sivuttaisia voimia.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Voi olla että mulla on vaan erimallisia alapalloja. Ei kai noita sitten h*lvetilläkään tunnista. Pitänee marssia varaosaliikkeeseen ostamaan tarvikep*ska.
Kuvan mukaiset tarvikenivelet ja tähän mennessä venäläisetkin ovat olleet yläniveliä, koskaan ennen en tuollaista alaniveltä ole nähnyt. Eli tuon näköisen italiaanon laittaisin ylös.
AI kirjoitti:Kuvan mukaiset tarvikenivelet ja tähän mennessä venäläisetkin ovat olleet yläniveliä, koskaan ennen en tuollaista alaniveltä ole nähnyt. Eli tuon näköisen italiaanon laittaisin ylös.
Meikäläisen ladoissa on tuollaiset yläpalloina ja 2107:ssa alhaalla taasen sellaiset jossa on se nännin muotoinen kuppi. Azteekissa taitaa olla jopa alkuperäiset tai ainakin vastaavat alapallot, kun niissä on se kuppi paljon isompi kuin mitä tarvike mallisissa ( ei mikään nänni.. samanmuotoinen kylläkin) ja rasvanipatkin löytyy.
Kai mä ryssin tonkin jotenkin. Kaikki pitää kiristää olkamomenttiin. Kun ei se varmaan oo mikään hyvä merkki että koko tappi alkaa pyöriä kun alamutteria kiristää. Joko toi on p*skana?
Onhan mulla vielä toinen varmuuden vuoksi mutta vettä tulee kuin saavista kaatamalla
Nonnis kirjoitti: Kun ei se varmaan oo mikään hyvä merkki että koko tappi alkaa pyöriä kun alamutteria kiristää. Joko toi on p*skana?
Ei oo paskana. Pallo vaan pyörii mukana ku yrität kiristää. Oisko menny rasvaa siihen kartioon tai paskaa mutteriin, ettei pyöri riittävän jouhevasti vaan nappaa tapin mukaansa. Pistä ruuvimeisseli sinne mutterin alle ja koppaa vasaralla siihen. Näin saat kartion ottamaan kiinni ja mutteria kiristetyä. Tai sitten tarvikenivelessä on väärän mallinen kartio, eikä ota kiinni kuten pitäisi
No joo sai sen väkisin kiristettyä silleen että kierrettä näkyi jo niin pirusti etten uskaltanut enempää kiristää, silti tappi pyörii paikallaan ilman pakotusta.
Kolina etupäästä jatkuu, joten yläpallo ei sitten kaiketi ollutkaan syyllinen.