Sivu 1/2
Kytkin meni, mutta mitä tapahtuikaan?
Lähetetty: 24.8.2006 21:49
Kirjoittaja kalle
Ei ole Lada aikaisemmin tielle jättänyt, mutta tänään jätti. 200 m kotoa. Eikä tosin minua, vaan vaimon ja pojan: kytkin oli pettänyt satakympistä.
Kuski oli pysähtymässä liikennevaloihin ja vaihtamassa vapaalle auton rullatessa kun kytkinpoljin hävisi jaloista, eikä sitä löytynyt jalkatuntumalla enää uudestaankaan. Auto tienposkeen ja kävellen kotiin.
Lähdin tarkistamaan vauriot. Poljin oli tallella, mutta pohjassa. Kytkin ei silti toiminut, eikä luonnollisesti poljinkaan palautunut. Ja vaikka sitä jalalla kuinka nostelin lattianrajasta, mitään ei tapahtunut. Hinattiin auto sitten pihaan.
Kun kytkimestä en mitään ymmärrä, huudan viisaampia apuun. Mitä tapahtui? Aika ylhäältähän se pitkään otti, eikä tuntuma Deltan huollon jälkeenkään miksikään muuttunut. Säätivätköhän edes? Kaputt on, mutta mikä siellä?
Kiitos jo etukäteen.
Lähetetty: 24.8.2006 22:30
Kirjoittaja ladamaster
110:ssä on vaijeri kytkimelle. Kytkinvaijeri on moottoritilassa näkyvissä vaihteiston päällä. Onkohan vaijeri mennyt poikki?
Lähetetty: 24.8.2006 22:49
Kirjoittaja larssi21074
Vaijeri männä poikki tai irronnut (yleensä irtoaa) kytkimen haarukasta. Se että on ottanu ylhäällä viittaa siihen että vaijeri on ollu perseelleen säädetty eli on voinu irrota.
Lähetetty: 25.8.2006 4:02
Kirjoittaja samarai
Galleriasta löytyy toi
Samaran/110 kytkinvaijerin kiinnityskuva
eli tossa vasemmalla on se kiinnitys vaihteiston päällä ja oikealla kiinnitys polkimessa.
Lähetetty: 25.8.2006 8:53
Kirjoittaja ,_,/ukka
En 110:n tai samaran kytkimestä tiedä mitään, mutta eikös siellä polkimessa ole jousi joka nostaa polkimen ylös vaikka vaijeri katkeaisi/irtoaisi?
,_,/ukka
Lähetetty: 25.8.2006 9:24
Kirjoittaja pappa- igor
,_,/ukka kirjoitti:En 110:n tai samaran kytkimestä tiedä mitään, mutta eikös siellä polkimessa ole jousi joka nostaa polkimen ylös vaikka vaijeri katkeaisi/irtoaisi?
,_,/ukka
ei koska se jousi vetää vaijeri vetosessa poljinta lattiaan päin ja vaijeri nostaa polkimen ylös

Lähetetty: 25.8.2006 17:42
Kirjoittaja Warreossi
Itsellänikin irtosi vaijeri kytkimen haarukasta,melkein hetimiten auton ostamisen jälkeen.Säätömutterin ja sen muovisen kappaleen vastapuolella on sellainen kuminen rengas,jonka tulee olla siirtohaarukassa kiinni,se estää vaijeria luiskahtamasta irti.
Lähetetty: 25.8.2006 17:46
Kirjoittaja Warreossi
Ainakin tossa omassa 110:ssa (16V Festival)on erilainen kytkimen siirtomekanismi kuin Samarassa.
Lähetetty: 25.8.2006 17:51
Kirjoittaja Warreossi
ehkä vaijeri
Lähetetty: 25.8.2006 22:46
Kirjoittaja kv60
Minulle kävi kerran 112 mallissa samoin. Huollossa olivat "säätäneet" hivenen kytkintä, koska oli ottanut ylhäällä. No se kumitutti oli mennyt vaijerin moottorin päästä väärälle puolelle "haarukkaa". Läksin ajamaan ja jalka vahingossa nosti poljinta. Silloin se tapahtui. Poljin lattiaan ja kytkin ei toiminut. Pähkäilin moottoritilan puolella ja vaihdoin kumitutin toiselle puolelle. Lukittaa haarukan silloin. Ei ole sen jälkeen irronnut.
Mutta voihan vikanasi olla joku muukin kuin vaijerin irtoaminen/katkeaminen.
Lähetetty: 26.8.2006 0:55
Kirjoittaja samarai
Warreossi kirjoitti:
Ainakin tossa omassa 110:ssa (16V Festival)on erilainen kytkimen siirtomekanismi kuin Samarassa.
joo, niinhän se näyttää olevan tossa omassakin (16V)

. Ja 110:n korjauskirjan mukaan on sama myös 8V-110. No toimintaperiaate on kuitenkin samanlainen.

Lähetetty: 26.8.2006 13:39
Kirjoittaja kalle
Kiitoksia kaikille nopeasta avusta!
Oli vasta nyt aikaa tuijotella kytkintä. Vaijerihan sieltä oli irti. Vaijerin pää oli lähtenyt kävelemään, vaijeri siis napsahtanut poikki. Pohjapanssarin päältä löytyi kuvan
http://www.automan.ru/images/010/scepl.jpg osa 8 ja nähtävästi osa 7.
Mietin, että voiko tapauksella olla mitään yhteyttä 700 km sitten tehtyyn huoltoon, jossa kytkintä säädettiin.
vaijerin katkeaminen
Lähetetty: 26.8.2006 14:44
Kirjoittaja kv60
joskus jossain joku sanoi,että vaijerin päähän pitäisi laittaa vaikka vaseliinia siihen haarukkaa vasten. Näin vaijerin kesto voisi olla pitempi. Tietysti jo ajetut kilometritkin ratkaisevat. Minulla 90t ja vaijeri edelleen ehyt.
Lähetetty: 26.8.2006 15:50
Kirjoittaja pressa
tänään klo. 12.05 kolahti satakympin kytkinpoljin lattiaan
tarkistin vaijerin joka oli ehjä ja paikallaan
viaksi paljastui kytkimen siirtohaarukan vipu joka oli murtunut lähes irti
ajelin kaupungilta ilman kytkintä kotiin ja sitten pajalle
akkutelineen ja ilmanputsarikotelon irrotuksen jälkeen pääsi vikakohtaa näkemään
akselin muovilaakeri pois ja sitten vipu kohdilleen ja hitsaus
toivotaan että hitsaus kestää ettei tarvitse purkaa ja vaihtaa uutta tilalle
Lähetetty: 27.8.2006 21:52
Kirjoittaja kalle
Käväisin eilen autotarvikeliikkeessä kyselemässä kytkinvaijeria satakymppiin. Ei kuulemma ole tarvikeosana saatavissa. Deltaan mars.