Kytkin meni, mutta mitä tapahtuikaan?
Kytkin meni, mutta mitä tapahtuikaan?
Ei ole Lada aikaisemmin tielle jättänyt, mutta tänään jätti. 200 m kotoa. Eikä tosin minua, vaan vaimon ja pojan: kytkin oli pettänyt satakympistä.
Kuski oli pysähtymässä liikennevaloihin ja vaihtamassa vapaalle auton rullatessa kun kytkinpoljin hävisi jaloista, eikä sitä löytynyt jalkatuntumalla enää uudestaankaan. Auto tienposkeen ja kävellen kotiin.
Lähdin tarkistamaan vauriot. Poljin oli tallella, mutta pohjassa. Kytkin ei silti toiminut, eikä luonnollisesti poljinkaan palautunut. Ja vaikka sitä jalalla kuinka nostelin lattianrajasta, mitään ei tapahtunut. Hinattiin auto sitten pihaan.
Kun kytkimestä en mitään ymmärrä, huudan viisaampia apuun. Mitä tapahtui? Aika ylhäältähän se pitkään otti, eikä tuntuma Deltan huollon jälkeenkään miksikään muuttunut. Säätivätköhän edes? Kaputt on, mutta mikä siellä?
Kiitos jo etukäteen.
Kuski oli pysähtymässä liikennevaloihin ja vaihtamassa vapaalle auton rullatessa kun kytkinpoljin hävisi jaloista, eikä sitä löytynyt jalkatuntumalla enää uudestaankaan. Auto tienposkeen ja kävellen kotiin.
Lähdin tarkistamaan vauriot. Poljin oli tallella, mutta pohjassa. Kytkin ei silti toiminut, eikä luonnollisesti poljinkaan palautunut. Ja vaikka sitä jalalla kuinka nostelin lattianrajasta, mitään ei tapahtunut. Hinattiin auto sitten pihaan.
Kun kytkimestä en mitään ymmärrä, huudan viisaampia apuun. Mitä tapahtui? Aika ylhäältähän se pitkään otti, eikä tuntuma Deltan huollon jälkeenkään miksikään muuttunut. Säätivätköhän edes? Kaputt on, mutta mikä siellä?
Kiitos jo etukäteen.
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Vaijeri männä poikki tai irronnut (yleensä irtoaa) kytkimen haarukasta. Se että on ottanu ylhäällä viittaa siihen että vaijeri on ollu perseelleen säädetty eli on voinu irrota.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Galleriasta löytyy toi Samaran/110 kytkinvaijerin kiinnityskuva
eli tossa vasemmalla on se kiinnitys vaihteiston päällä ja oikealla kiinnitys polkimessa.
eli tossa vasemmalla on se kiinnitys vaihteiston päällä ja oikealla kiinnitys polkimessa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- pappa- igor
- Viestit: 1099
- Liittynyt: 12.4.2005 18:51
- Paikkakunta: Tampere
ei koska se jousi vetää vaijeri vetosessa poljinta lattiaan päin ja vaijeri nostaa polkimen ylös,_,/ukka kirjoitti:En 110:n tai samaran kytkimestä tiedä mitään, mutta eikös siellä polkimessa ole jousi joka nostaa polkimen ylös vaikka vaijeri katkeaisi/irtoaisi?
,_,/ukka

Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Ainakin tossa omassa 110:ssa (16V Festival)on erilainen kytkimen siirtomekanismi kuin Samarassa.samarai kirjoitti:Galleriasta löytyy toi Samaran/110 kytkinvaijerin kiinnityskuva
eli tossa vasemmalla on se kiinnitys vaihteiston päällä ja oikealla kiinnitys polkimessa.
ehkä vaijeri
Minulle kävi kerran 112 mallissa samoin. Huollossa olivat "säätäneet" hivenen kytkintä, koska oli ottanut ylhäällä. No se kumitutti oli mennyt vaijerin moottorin päästä väärälle puolelle "haarukkaa". Läksin ajamaan ja jalka vahingossa nosti poljinta. Silloin se tapahtui. Poljin lattiaan ja kytkin ei toiminut. Pähkäilin moottoritilan puolella ja vaihdoin kumitutin toiselle puolelle. Lukittaa haarukan silloin. Ei ole sen jälkeen irronnut.
Mutta voihan vikanasi olla joku muukin kuin vaijerin irtoaminen/katkeaminen.
Mutta voihan vikanasi olla joku muukin kuin vaijerin irtoaminen/katkeaminen.
joo, niinhän se näyttää olevan tossa omassakin (16V)Warreossi kirjoitti:
Ainakin tossa omassa 110:ssa (16V Festival)on erilainen kytkimen siirtomekanismi kuin Samarassa.


Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Kiitoksia kaikille nopeasta avusta!
Oli vasta nyt aikaa tuijotella kytkintä. Vaijerihan sieltä oli irti. Vaijerin pää oli lähtenyt kävelemään, vaijeri siis napsahtanut poikki. Pohjapanssarin päältä löytyi kuvan http://www.automan.ru/images/010/scepl.jpg osa 8 ja nähtävästi osa 7.
Mietin, että voiko tapauksella olla mitään yhteyttä 700 km sitten tehtyyn huoltoon, jossa kytkintä säädettiin.
Oli vasta nyt aikaa tuijotella kytkintä. Vaijerihan sieltä oli irti. Vaijerin pää oli lähtenyt kävelemään, vaijeri siis napsahtanut poikki. Pohjapanssarin päältä löytyi kuvan http://www.automan.ru/images/010/scepl.jpg osa 8 ja nähtävästi osa 7.
Mietin, että voiko tapauksella olla mitään yhteyttä 700 km sitten tehtyyn huoltoon, jossa kytkintä säädettiin.
vaijerin katkeaminen
joskus jossain joku sanoi,että vaijerin päähän pitäisi laittaa vaikka vaseliinia siihen haarukkaa vasten. Näin vaijerin kesto voisi olla pitempi. Tietysti jo ajetut kilometritkin ratkaisevat. Minulla 90t ja vaijeri edelleen ehyt.
tänään klo. 12.05 kolahti satakympin kytkinpoljin lattiaan
tarkistin vaijerin joka oli ehjä ja paikallaan
viaksi paljastui kytkimen siirtohaarukan vipu joka oli murtunut lähes irti
ajelin kaupungilta ilman kytkintä kotiin ja sitten pajalle
akkutelineen ja ilmanputsarikotelon irrotuksen jälkeen pääsi vikakohtaa näkemään
akselin muovilaakeri pois ja sitten vipu kohdilleen ja hitsaus
toivotaan että hitsaus kestää ettei tarvitse purkaa ja vaihtaa uutta tilalle
tarkistin vaijerin joka oli ehjä ja paikallaan
viaksi paljastui kytkimen siirtohaarukan vipu joka oli murtunut lähes irti
ajelin kaupungilta ilman kytkintä kotiin ja sitten pajalle
akkutelineen ja ilmanputsarikotelon irrotuksen jälkeen pääsi vikakohtaa näkemään
akselin muovilaakeri pois ja sitten vipu kohdilleen ja hitsaus
toivotaan että hitsaus kestää ettei tarvitse purkaa ja vaihtaa uutta tilalle