Vuokra-autona Chevrolet Matiz

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Vuokra-autona Chevrolet Matiz

Viesti Kirjoittaja Misha »

Kävin Kreikassa lomalla ja vuokrasin siellä ollessani halvimman kinnerin mitä vuokrafirmasta sai. Käteen lyötiin Chevrolet Matizin avaimet. Koska Matiz on Suomessa about samoissa hinnoissa kuin uudet Ladat, ajattelin hiukan arvostella vehjettä. Tässä muuten kuva autosta, vuokra-auto oli muuten punainen:

Kuva

Ulkopuolelta katsottuna auto on ihan tosi pienen näköinen. Kiinnostavaa on se, että se taitaa olla kokonsa puolesta samaa luokkaa kuin KIA Picanto, mutta näyttää huomattavasti kapeammalta. Kapeutta ei kuitenkaan huomaa auton sisällä, joka on jotenkin outoa. Allekirjoittanut 178cm pitkä kuski sai helposti hyvän ajoasennon eikä lyhyemmällä ja kauniimmalla apukuskilla ollut myöskään vaikeuksia. Hartiat eivät osuneet yhteen, mutta vaikea tietty sanoa miten kaksi bodaria viihtyisi autossa.

Ohjaimet olivat kevyitä käyttää ja päälimmäisenä tuli mieleen, että kyseessä on nimenomaan työkalu jolla pääsee helposti ja halvasti paikasta A paikkaan B sen enempää vipujen ja vipstaakien kanssa tanistamatta. Ohjaamo oli ihan kohtuullisesti varustettu, mitään vikaa ei sisustuksessa ollut, mitä nyt keskelle kojelautaa sijaitsevat mittarit hiukan häiritsivät alkuun, mutta niihinkin tottui. Penkit olivat riittävän mukavat.

Tässä kuva kojelaudasta:

Kuva

Autossa oli ilmastointi, joka todellakin tuli tarpeen Rodoksen saaren tulikuumassa pätsissä. Hyvin toimi ja piti päät kylmänä.

Auton jousitus toimi ihan hyvin, sisällä ei ollut mitenkään erityisen hiljaista, muttei ajometeli häiritsevääkään ollut. Vauhti pysyi alle 120kmh joten vaikea sanoa mitä auto sanoo jos lujempaa ajaa. Kurveihin ei uskaltanut mennä mitenkään erityisen lujaa, mutta eipä tämä mikään urheiluauto olekkaan, hyvin auto silti tiellä pysyi eikä jousitus mitenkään huonolta tuntunut.

Huonointa autossa oli moottori, aika laiska vehje on kyseessä. Edes kierrättämällä ei juurikaan saanut mitään merkittävää aikaseksi. Vaikea sanoa oliko autossa 0,8 litrainen kolmonen vaiko 1,0 litrainen nelipyttyinen kone, veikkaan pienempää. Auto pysyi silti hyvin liikenteen mukana ja kiipesi jyrkätkin vuorenrinteet ylös kunhan löysi oikean vaihteen. Voi olla että tottuminen 110 heppaiseen kaksilitraiseen Volvoon on hemmotellut allekirjoittaneen pilalle. Toisaalta, kulutus oli jatkuvasta ilmastoinnista ja vuoren rinteitä ylös ja alas ajelemisesta huolimatta erittäin alhainen, jossain kuuden-seitsemän kieppeillä.

On myös hyvin mahdollista että autossa oli saarta vaivaavan pölyn tukkima ilmansuodatin.

Jarrut toimivat ihan hyvin, joskaan en luottanut niihin vuorilta laskeutuessa, eipä taida useimpienkaan autojen jarrut olla sellaisia että ne kestäisivät jatkuvaa jarrutusta sellaisia aikoja. Moottorijarrutus sai vuorikipeilijät kuitenkin turvallisesti perille.

Yhteenvetona sanoisin, että kyseessä on mitä mainioin kauppakassi tai työmatkavehje. Varsinkin jos tarkoituksena on enimmäkseen siirtää yksi tai kaksi ihmistä paikasta A paikkaan B kaupunkialueella pienin kustannuksin. Mikäli vaikkapa työmatkaan kuuluu moottoritieajoa, voi auto kuitenkin osoittautua hieman liian pieneksi ja kulutuskin noussee.

Hinta Suomessa nousee kuitenkin aika korkeaksi, varsinkin jos ostaa litraisen version ilmastoinnila. Saksassa kallein versio on kuitenkin kymppitonnin luokkaa, eli ihan kohtuullinen. Saisi autovero hiukan laskea niin tässäkin olisi enemmän järkeä.

Mutta, kun bensan hinta jatkaa nousuaan ja tuskin tulee kovinkaan paljon alas, voi tällaisen pienen vehkeen hankkiminen vaikuttaa oikeen erityisen fiksulta ostokselta. Auto on ihan riittävän iso neljälle ja minusta Suomessa voitaisiin hyvällä omatunnolla ohjata autonostajia vaikkapa verotuksella kohti tämmöisiä pikkuautoja.

Kuva

Kenelle voisin suositella? Jos tarvitsee halvan ja luotettavan työmatka-auton eikä tarvitse kullin pidentäjää, voi Matiz olla hyvä vaihtoehto. Samoin vaikkapa perheen kakkosautoksi auto voi sopia. Jos kuitenkin ajaa enemmän pitkiä matkoja, tarvitsee paljon tilaa ja ajaa maantieajoa, voi vaikkapa Lada 110 olla parempi vaihtoehto.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Pikku autoa harkitsevan kannattaa mielestäni ehdottomasti suorittaa koeajo talvella. Ero isoon autoon tulee selvemmin esille.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Onkos toi muuten niitä "Chevroletin nimellä" tehtyjä Daewoita :roll:
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
aon
Viestit: 728
Liittynyt: 13.3.2006 17:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja aon »

samarai kirjoitti:Onkos toi muuten niitä "Chevroletin nimellä" tehtyjä Daewoita :roll:
On. Kyllähän täälläkin jokunen vuosi sitten myytiin Daewoo Matizia mutta nykyään taitavat olla Euroopassa Chevroleteja kaikki.
Exät: 21013, 21093-20, 2111-P00-110
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

varmaan ihan hyvä kaupunkiauto, mutta tarviiko kaupungissa välttämättä autoilla, siellä menis jo mopoautokin.

monien auton valintaan varmasti vaikuttaa myös näköseikat ja täytyy sanoa että mielestäni ton auton kojetaulu on todella sairaan ruma, en pystyis oksentamatta ajamaan tollasta autoa kovin pitkään. :wink: muuten noin nykyaikaiset korimuodot voi normaalikäytössä ihan mennäkin

mitenkähän tollasessa turvallisuuden laita? mahtaa pysähdyspusseja löytyä ainakin parit, mutta kun on niin pienen ja heiveröisen oloinen!
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Kimmo86
Viestit: 1429
Liittynyt: 12.10.2005 19:06

Re: Vuokra-autona Chevrolet Matiz

Viesti Kirjoittaja Kimmo86 »

Misha kirjoitti: Auto on ihan riittävän iso neljälle ja minusta Suomessa voitaisiin hyvällä omatunnolla ohjata autonostajia vaikkapa verotuksella kohti tämmöisiä pikkuautoja.


Huoh. Kyllä siinä on varmasti tilaa juuri ja juuri neljälle ihmiselle mutta entäs matkatavarat? Ja jos ne vielä saa kyytiin niin koneesta kyllä loppuu veto, se on ihan varma.

Ei tuollaisesta ole miksikään perheautoksi, joten nuo verot osuisi taas sellaisen autonostajan nilkkaan joka tarvitsee edullista mutta tilavaa ajokkia, kuten Lada 110. Joka verotuksen myötä kallistuisi edelleen?

Edit: Ja muutenkin tuo verotuksella pelleily on melkein kansalaisoikeuksiin puuttumista, sehän tästä vielä puuttuisi että eduskunnassa ruvettaisiin päättämään millaisilla autoilla suomalaiset saa ajaa! Ikäänkuin ne kaikki muut verot ei olisi jo tarpeeksi. Mutta tähän ollaan jo ilmeisesti menossa..

Joo tämä meni aiheen ohi mutta oli pakko päästä sanomaan.
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Re: Vuokra-autona Chevrolet Matiz

Viesti Kirjoittaja Misha »

Kimmo86 kirjoitti:
Misha kirjoitti: Auto on ihan riittävän iso neljälle ja minusta Suomessa voitaisiin hyvällä omatunnolla ohjata autonostajia vaikkapa verotuksella kohti tämmöisiä pikkuautoja.


Huoh. Kyllä siinä on varmasti tilaa juuri ja juuri neljälle ihmiselle mutta entäs matkatavarat? Ja jos ne vielä saa kyytiin niin koneesta kyllä loppuu veto, se on ihan varma.


Eihän tuohon mitään älyttömiä mahdu, mutta kyllä siihen mahtuu ehkä 90% niisä jutuista mitä minä autossa kuljetan.
Kimmo86 kirjoitti:Ei tuollaisesta ole miksikään perheautoksi, joten nuo verot osuisi taas sellaisen autonostajan nilkkaan joka tarvitsee edullista mutta tilavaa ajokkia, kuten Lada 110. Joka verotuksen myötä kallistuisi edelleen?


Kyllähän tuosta on perheautoksi. Tokkai se osuisi, mutta se tietysti riippuu siitä miten verosysteemi hoidetaan. Jos se on moottorin iskutilavuuden mukaan, niin iskee uusladistiin, mutta jos on vaikkapa kulutuksen mukaan, niin ei niin pahasti. Fakta on se, että öljyn hinta jatkaa nousuaan, että ehkä tämmöset vehkeet muodostuu vaihtoehdoks joka tapauksessa.

Kimmo86 kirjoitti:Edit: Ja muutenkin tuo verotuksella pelleily on melkein kansalaisoikeuksiin puuttumista, sehän tästä vielä puuttuisi että eduskunnassa ruvettaisiin päättämään millaisilla autoilla suomalaiset saa ajaa! Ikäänkuin ne kaikki muut verot ei olisi jo tarpeeksi. Mutta tähän ollaan jo ilmeisesti menossa..
No, onhan se ihan totta, mut jos näkee sen, että öljy pitää porata maasta jossain lähi-idässä, roudata tänne ja jalostaa, niin ymmärtää ehkä hyvin, että sen kuluttaminen ei ole mikään yksityinen asia, vaan oikeastaan julkienen. Oikeastaan vähän sama kuin valittaisi julkisen liikenteen maksuista.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Vuokra-autona Chevrolet Matiz

Viesti Kirjoittaja samarai »

Misha kirjoitti:
No, onhan se ihan totta, mut jos näkee sen, että öljy pitää porata maasta jossain lähi-idässä, roudata tänne ja jalostaa, niin ymmärtää ehkä hyvin, että sen kuluttaminen ei ole mikään yksityinen asia, vaan oikeastaan julkienen. Oikeastaan vähän sama kuin valittaisi julkisen liikenteen maksuista.
Öljyä ei pitäisi tarvita juurikaan enää Suomessa 20:n vuoden päästä. Tukehtukoon opecit sitten ölhyihinsä kun täällä ajetaan biolla. :wink: :)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Lada-Jussi kirjoitti:varmaan ihan hyvä kaupunkiauto, mutta tarviiko kaupungissa välttämättä autoilla, siellä menis jo mopoautokin.

mitenkähän tollasessa turvallisuuden laita? mahtaa pysähdyspusseja löytyä ainakin parit, mutta kun on niin pienen ja heiveröisen oloinen!
No eiköhän tuo turvallisuudessa ole ihan eri luokkaa kuin nuo ehdottamasi mopoautot :roll:

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

,_,/ukka kirjoitti:
Lada-Jussi kirjoitti:varmaan ihan hyvä kaupunkiauto, mutta tarviiko kaupungissa välttämättä autoilla, siellä menis jo mopoautokin.

mitenkähän tollasessa turvallisuuden laita? mahtaa pysähdyspusseja löytyä ainakin parit, mutta kun on niin pienen ja heiveröisen oloinen!
No eiköhän tuo turvallisuudessa ole ihan eri luokkaa kuin nuo ehdottamasi mopoautot :roll:

,_,/ukka
no onhan noissa ihan eri ajonopeudetkin, tänään moottoritiellä meni ohitte vanhanmallin Matiz, eli vielä Daewoon nimellä myytyä vuosikertaa. Kyllä sillä kaikista näytti ohi pääsevän, mutta oli se aika pienen näköinen siellä.

autoilijan ei pitäisi koskaan alkaa omatoimisesti puhumaan veroilla ohjaamisesta, sillä silloin kansan ääni kyllä kuullaan, mutta ohjaus lopulta koituu auton käyttäjän vahingoksi. Jos oikeasti välittää luonnosta niin unohtaa kaikki kääpiöautotkin ja julkisen liikenteen, polkupyörällä ja kävellen ei paljon rasita luontoa.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3662
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Lada-Jussi kirjoitti:Jos oikeasti välittää luonnosta niin unohtaa kaikki kääpiöautotkin ja julkisen liikenteen, polkupyörällä ja kävellen ei paljon rasita luontoa.
Mutta silloinhan ruisleivän kulutus kasvaa ja sen myötä metaanipäästöt!
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

AI kirjoitti:
Lada-Jussi kirjoitti:Jos oikeasti välittää luonnosta niin unohtaa kaikki kääpiöautotkin ja julkisen liikenteen, polkupyörällä ja kävellen ei paljon rasita luontoa.
Mutta silloinhan ruisleivän kulutus kasvaa ja sen myötä metaanipäästöt!
aivan tosiaan ja ongelma on taas siellä pahin missä on eniten ihmisiä, monta käveliää samassa paikkaa tekee runsaasti metaanipäästöjä, kuten monta autoa samassa paikkaa hiilidioksiidipäästöjä tms. eli luonnonsuojelun ykköskeinoksi tulisi ottaa aluepolitiikka
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
pressa
Viestit: 10480
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

toisaalta jos pyöräilijöille laitetaan metaanin talteenotto
niin saadaan taas kulkuvoimaa autoille
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

AI kirjoitti:
Lada-Jussi kirjoitti:Jos oikeasti välittää luonnosta niin unohtaa kaikki kääpiöautotkin ja julkisen liikenteen, polkupyörällä ja kävellen ei paljon rasita luontoa.
Mutta silloinhan ruisleivän kulutus kasvaa ja sen myötä metaanipäästöt!
Kasvihuonepäästöt ei suurene, koska vilja kasvaessaan sitoo ilmasta noita kaasuja. Toisin kuin fossiilisten poltto.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
lada-juntti
Viestit: 482
Liittynyt: 23.5.2006 8:42
Paikkakunta: Ilmajoki

Ladakuskit myös pyöräilee

Viesti Kirjoittaja lada-juntti »

Jos on mahdollista käyttää polkupyörää auton sijaan, se on erittäin suositeltavaa. itse olen viimeisen kuukauden aikana käyttänyt polkupyörää 845km. Toinen Ladisti ff8728 on ajanut jo 1450km!!!. Haastan kaikki Ladistit käyttämään polkupyörää jos mahdollista. Luonnon saastuminen vähenee ja Ladat pysyvät käyttökunnossa todellista ajo tarvetta varten!!
tulipa kokeiltua Ladaa... no comments
Vastaa Viestiin