Sivu 1/2
Pallonivelet
Lähetetty: 24.7.2006 17:51
Kirjoittaja Nonnis
Repsikan puolella etupäässä joku paukkuu, varmaankin pallonivel, mutta mistä mä tiedän onko se ylä- vai alapallo? Klappia tuntuu pyörää liikutellessa, mutta niin kyllä tuntuu paukkumattomassa puolessakin. Katsastusmies ei huomannut mitään, mutta pauke saattoi kyllä alkaa vasta katsastuksen jälkeenkin, en muista.
Ei viittis huvikseen vaihtaa kumpaakin palloa.
Edit: kyse on 2105:sta.
Lähetetty: 24.7.2006 18:26
Kirjoittaja AI
Veikkaisin apusimpukkaa, siitä ei tule katsastuksessa sanomista vaikka vähän väljä olisikin.
Lähetetty: 24.7.2006 18:32
Kirjoittaja miksu
se pauke voi myös kuulua etuiskarista, jos on löysällä.
Lähetetty: 25.7.2006 10:36
Kirjoittaja AI
miksu kirjoitti:se pauke voi myös kuulua etuiskarista, jos on löysällä.
Mutta ei aiheuta klappia kuten apusimpukka...
Lähetetty: 25.7.2006 12:56
Kirjoittaja Toveri Sladimir
Apusimpukka voi kuivuuttaan antaa melkoista pauketta.Itsekkin epäilin palloniveliä, kunnes ääni paikallistui apusimpukkaan.
Lähetetty: 25.7.2006 14:28
Kirjoittaja Nonnis
Etuiskaria olen vahtinut hysteerisesti, koska se kerran pääsi irtoomaan. Ääni kuuluu erityisesti töyssyissä. Apusimpukka on kyllä joku kuulalaakeroitu Venäjän ihme, joten en tiedä olisiko tullut tiensä päähän jo näin nopeaan.
Lähetetty: 4.8.2006 7:31
Kirjoittaja Nonnis
Tarkennetaan siis että klappi tuntuu kun heiluttaa iskarin alta ylöstunkattua pyörää pysty- ja sivuttaissuunnassa (käsin). Laakerinvälystäkin toki on. Mutta kolina kuuluu toiselta puolelta pyörää kun pyörää lonksuttaa pystysuunnassa putkenpätkää lisävoimana käyttäen. Ja ajaessa tietty.
Onko motonetin pallonivelet niitä jotka hajoaa ennen seuraavaa katsastusta (03/07)? Jos joutuu vaihtamaan kummankin pallon kun ei tiedä kumpi on paskana niin ei huvittas ihan turhaa työtä tehä.
Lähetetty: 4.8.2006 7:40
Kirjoittaja RTJN65
Nivaan käy muistaakseni takavedon pallonivelet. Ainut ero että yläpallo ja alapallo on samanlaiset. Eli takavedon alapalloja ei tartte. Noin joskus eräästä opuksesta tavasin (100% varma en ole mistään muusta kuin itsestäni)

.
Lähetetty: 4.8.2006 7:55
Kirjoittaja Nonnis
RTJN65 kirjoitti:Nivaan käy muistaakseni takavedon pallonivelet. Ainut ero että yläpallo ja alapallo on samanlaiset. Eli takavedon alapalloja ei tartte. Noin joskus eräästä opuksesta tavasin (100% varma en ole mistään muusta kuin itsestäni)

.
No kyllä mä varmaan tohon orkkisklassikkoon tarviin takavedon pallot

Lähetetty: 4.8.2006 8:08
Kirjoittaja RTJN65
Nonnis kirjoitti:RTJN65 kirjoitti:Nivaan käy muistaakseni takavedon pallonivelet. Ainut ero että yläpallo ja alapallo on samanlaiset. Eli takavedon alapalloja ei tartte. Noin joskus eräästä opuksesta tavasin (100% varma en ole mistään muusta kuin itsestäni)

.
No kyllä mä varmaan tohon orkkisklassikkoon tarviin takavedon pallot

Sorry. Ajattelin vaan että olet jo 100% Niva ihminen.
Eikä tuo takavedon pallojen vaihto ole vaikea homma Venäläisellä erikoistyökalulla. Max. 15 min/pallo (kokeiltu juttu Pietarissa keskellä tietä, Jaakkima todistaa).
Lähetetty: 4.8.2006 8:14
Kirjoittaja ,_,/ukka
RTJN65 kirjoitti:
Eikä tuo takavedon pallojen vaihto ole vaikea homma Venäläisellä erikoistyökalulla.
Sirppi ja vasara?
,_,/ukka
Lähetetty: 4.8.2006 8:19
Kirjoittaja Nonnis
Okei, mutta uskaltaako niitä niveliä ostaa motonetista? Motonetin irrotushaarukka ainakin vääntyy muodottomaksi yhdestä raidetengonpäästä
Vai myykö Risto mulle edullisesti palloja ja työkalun?

Lähetetty: 4.8.2006 9:02
Kirjoittaja AI
Pallonivelen (kuten myös raidetankojen päiden) väljyys tuntuu myös siten että toinen heiluttaa rengasta ja toinen tunnustelee nivelen kumista että onko siellä väljää, jos on niin sisukset selvästi heiluu.
Lähetetty: 4.8.2006 9:04
Kirjoittaja Nonnis
^Selkeetä eroa ei tuntunut ylä- ja alapallon sisusten heilumisesta, pientä liikettä molemmissa, mutta ei tuntunut dramaattiselta.
Lähetetty: 4.8.2006 9:21
Kirjoittaja Lada-Jussi
kyllä katsastusmies noi viat sitten löytää, niitä kannata ite pohtia, vai löytääköhän se sittenkään (viittaus: jaakkiman tapaus)