Pallonivelet

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Pallonivelet

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Repsikan puolella etupäässä joku paukkuu, varmaankin pallonivel, mutta mistä mä tiedän onko se ylä- vai alapallo? Klappia tuntuu pyörää liikutellessa, mutta niin kyllä tuntuu paukkumattomassa puolessakin. Katsastusmies ei huomannut mitään, mutta pauke saattoi kyllä alkaa vasta katsastuksen jälkeenkin, en muista.

Ei viittis huvikseen vaihtaa kumpaakin palloa.

Edit: kyse on 2105:sta.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3664
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Veikkaisin apusimpukkaa, siitä ei tule katsastuksessa sanomista vaikka vähän väljä olisikin.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
miksu
Viestit: 221
Liittynyt: 16.8.2004 16:24
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja miksu »

se pauke voi myös kuulua etuiskarista, jos on löysällä.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3664
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

miksu kirjoitti:se pauke voi myös kuulua etuiskarista, jos on löysällä.
Mutta ei aiheuta klappia kuten apusimpukka...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
Toveri Sladimir
Viestit: 853
Liittynyt: 13.7.2004 20:16
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja Toveri Sladimir »

Apusimpukka voi kuivuuttaan antaa melkoista pauketta.Itsekkin epäilin palloniveliä, kunnes ääni paikallistui apusimpukkaan.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Etuiskaria olen vahtinut hysteerisesti, koska se kerran pääsi irtoomaan. Ääni kuuluu erityisesti töyssyissä. Apusimpukka on kyllä joku kuulalaakeroitu Venäjän ihme, joten en tiedä olisiko tullut tiensä päähän jo näin nopeaan.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Tarkennetaan siis että klappi tuntuu kun heiluttaa iskarin alta ylöstunkattua pyörää pysty- ja sivuttaissuunnassa (käsin). Laakerinvälystäkin toki on. Mutta kolina kuuluu toiselta puolelta pyörää kun pyörää lonksuttaa pystysuunnassa putkenpätkää lisävoimana käyttäen. Ja ajaessa tietty.

Onko motonetin pallonivelet niitä jotka hajoaa ennen seuraavaa katsastusta (03/07)? Jos joutuu vaihtamaan kummankin pallon kun ei tiedä kumpi on paskana niin ei huvittas ihan turhaa työtä tehä.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Nivaan käy muistaakseni takavedon pallonivelet. Ainut ero että yläpallo ja alapallo on samanlaiset. Eli takavedon alapalloja ei tartte. Noin joskus eräästä opuksesta tavasin (100% varma en ole mistään muusta kuin itsestäni) :lol: .
Lada rules
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

RTJN65 kirjoitti:Nivaan käy muistaakseni takavedon pallonivelet. Ainut ero että yläpallo ja alapallo on samanlaiset. Eli takavedon alapalloja ei tartte. Noin joskus eräästä opuksesta tavasin (100% varma en ole mistään muusta kuin itsestäni) :lol: .
No kyllä mä varmaan tohon orkkisklassikkoon tarviin takavedon pallot :lol:
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Nonnis kirjoitti:
RTJN65 kirjoitti:Nivaan käy muistaakseni takavedon pallonivelet. Ainut ero että yläpallo ja alapallo on samanlaiset. Eli takavedon alapalloja ei tartte. Noin joskus eräästä opuksesta tavasin (100% varma en ole mistään muusta kuin itsestäni) :lol: .
No kyllä mä varmaan tohon orkkisklassikkoon tarviin takavedon pallot :lol:
Sorry. Ajattelin vaan että olet jo 100% Niva ihminen.

Eikä tuo takavedon pallojen vaihto ole vaikea homma Venäläisellä erikoistyökalulla. Max. 15 min/pallo (kokeiltu juttu Pietarissa keskellä tietä, Jaakkima todistaa).
Lada rules
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

RTJN65 kirjoitti: Eikä tuo takavedon pallojen vaihto ole vaikea homma Venäläisellä erikoistyökalulla.
Sirppi ja vasara? :lol:

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Okei, mutta uskaltaako niitä niveliä ostaa motonetista? Motonetin irrotushaarukka ainakin vääntyy muodottomaksi yhdestä raidetengonpäästä :lol:

Vai myykö Risto mulle edullisesti palloja ja työkalun? ;)
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3664
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Pallonivelen (kuten myös raidetankojen päiden) väljyys tuntuu myös siten että toinen heiluttaa rengasta ja toinen tunnustelee nivelen kumista että onko siellä väljää, jos on niin sisukset selvästi heiluu.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

^Selkeetä eroa ei tuntunut ylä- ja alapallon sisusten heilumisesta, pientä liikettä molemmissa, mutta ei tuntunut dramaattiselta.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

kyllä katsastusmies noi viat sitten löytää, niitä kannata ite pohtia, vai löytääköhän se sittenkään (viittaus: jaakkiman tapaus)
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vastaa Viestiin