Suomen nopein katulaillinen lada

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Suomen nopein katulaillinen lada

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Keneltäköhän moinen löytyisi ja kuinka nopea se on? Millä tekniikalla tehty? Löytyykö kerholaisilta nopeita ladoja? Itsellä tarkoitus rakennella 1600 tc:llä turbon kanssa, tavoitteena joku 150hp takapyörille.
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Mulla on 1600 turbo ei vielä aivan valmis, mutta kyllä se kesällä katsastetaan. Teho tavoite olisi yli 200 heppaa koneelta nyt ehkä 150. Koneena on ihan ladan oma 1600 kone. En ole nopeuksia testannu muutaku 160km/h asti mutta se saavutettiin aika äkkiä, ja vaihteitakin oli vielä 2 käyttämättä :roll:
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Milläs ahtimella tuo on? Minkälaisia ahtoja käyttänyt? Mitä koneelle tehty, puristukset? Kaasareilla vai ruiskulla? Jäällä tuli ajettua toisella tc-ladalla 180km/h, loppui välitykset siihen kun on tehty jääradalle, kone kierti about 7000rpm. Omasta mielestä vakioalustalle tuo 160km/h on aika maksimi ainakin jos pitää kääntyäkin johonkin.
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

ahtimena toyota ct20, puristukset on vielä vakiot joten paineita on vaan 0.6 bar sunnitelmissa on nostaa 1.5 bar. Poltoaineen syöttää tällähetkellä axteekki rankasti muokattuna että toimii ahtrojen kanssa ilman mitään sähköjä (ei tosin toimi ilman ahtoja), vaihtuu luultavasti aitoon solexiin tai jopa ruiskuun. Kone kiertää helposti 8000 rpm ja rupeaa vetämäänkin kunnolla vasta 6000 rpm. Ja tarvittaessa muita muutoksia jo ei teho tavoite täyty, kansi joka tapauksessa menee työstettäväksi katsastuksen jälkeen.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Turbiini sulla kun on toi sama ahdin kun mullakin hankittuna niin mitä sanot käyttökokemuksista eli koon sopivuudesta tuohon koneeseen...

Mulla siis tarkoituksena vetää 1300 ketju/remmikoneeseen toi toyota CT20 & 40 tuplat, 3.5 kg teräsvauhtipyörä ja kanaviin ja venoihin vähän muutosta, pitäis siis saada kiertämään kovaa ja korkealta (kaikki osat menee tietysti tasapainotettavaksi mutta ihan lada osilla pitäis tehdä) :mrgreen:
124/2101 practical beauty
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Olen kuullut että Jyväskylässä cruisailee Lada jossa on Fiatin 2,0-litrainen TC, joka on porattu 2,1-litraiseksi. Lisäksi laitteessa on Volvon nelipisteruisku ja muuta palikkaa. Kulkee 4-vaihteisella laatikolla ja 14-tuuman pyörillä kuulemma 240 km/h. Varmaan ihan kiva kapine, kun on kuulemma katsastettu kyseisellä tekniikalla.

Tämä siis ihan vain kuulopuhetta... :?
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

arpati kirjoitti:Turbiini sulla kun on toi sama ahdin kun mullakin hankittuna niin mitä sanot käyttökokemuksista eli koon sopivuudesta tuohon koneeseen...

Mulla siis tarkoituksena vetää 1300 ketju/remmikoneeseen toi toyota CT20 & 40 tuplat, 3.5 kg teräsvauhtipyörä ja kanaviin ja venoihin vähän muutosta, pitäis siis saada kiertämään kovaa ja korkealta (kaikki osat menee tietysti tasapainotettavaksi mutta ihan lada osilla pitäis tehdä) :mrgreen:
1600 koneessa toimii ihan hyvin 4000rpm rupeaa ahtamaan. Tuon ollut mulla kiinni myös datsun 140y koneessa ja toimi siinäkin kohtuu hyvin tosin piti kierräätää 5000rpm että rupesi kunnolla ahtamaan, mutta siinä oli pakosarja kaikkien sääntöjen vastainen joten olisi toiminut paremminkin. Mistäs autosta toi sun ahdin on? noita kun on useilla eri siivillä, omani on toyotan 2L-T( 2.4diesel) moottorista mutta ct20 löytyy myöskin carina/camry 1.8 ja 2.0 dieseleistä ja myöskin wrc corolla omaa ct20 ahtimen joka on luultavasti vielä isommilla siivillä.

Mitenkäs meinaat tuplat sovittaa minä en ainakaan saanut turboa niin alas mahtumaan että mahtuisi vaakaimut sen päälle. Imusarjaan pitäisi tehdä 180 asteen mutka eli kaasarit venakopan päälle, mutta turbo kone kyllä tykkää pitkistä imuputkista joten toimisi se hyvin niinkin hulto toimet vaan vaikeutuu kun jää öljykorkki kaasarien alle.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Suosittelisin kyllä ruiskun laittamista, tai ainakin kaasareiden kanssa seosmittaria ettei mene kone turhan päiten. Ja katukoneeseen ruisku on ajetavuuden kannaltakin mukavampi. Noilla suunnittelemillasi ahdoilla kannaittaisi varmaan myös kunnon takomännät ja öljyruiskut eikä pakoventtiilien vaihtaminenkaan yhtään pieleen menisi.

Asustelen Jyväskylän kupeessa (90km) enkä ole moisesta ladasta kuullut mitään, aika legendalta kuullostaisi 240km/h vapari 2-litraiselta. Tiedän kyllä jokusen 2l tc ladan mutta moiset huiput laittaisin esson baarin piikkiin. Joku laskutaitoinen voisi laskea mitä tulee koneen kierroksiksi 4-v laatikolla 240? Tosiaan oma tc-lada 4-v laatikolla ja 1200:n perällä otta sen 180km/h ja silloin kiertää noin 7000rpm
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Turbiini kirjoitti: 1600 koneessa toimii ihan hyvin 4000rpm rupeaa ahtamaan. Tuon ollut mulla kiinni myös datsun 140y koneessa ja toimi siinäkin kohtuu hyvin tosin piti kierräätää 5000rpm että rupesi kunnolla ahtamaan, mutta siinä oli pakosarja kaikkien sääntöjen vastainen joten olisi toiminut paremminkin. Mistäs autosta toi sun ahdin on? noita kun on useilla eri siivillä, omani on toyotan 2L-T( 2.4diesel) moottorista mutta ct20 löytyy myöskin carina/camry 1.8 ja 2.0 dieseleistä ja myöskin wrc corolla omaa ct20 ahtimen joka on luultavasti vielä isommilla siivillä.

Mitenkäs meinaat tuplat sovittaa minä en ainakaan saanut turboa niin alas mahtumaan että mahtuisi vaakaimut sen päälle. Imusarjaan pitäisi tehdä 180 asteen mutka eli kaasarit venakopan päälle, mutta turbo kone kyllä tykkää pitkistä imuputkista joten toimisi se hyvin niinkin hulto toimet vaan vaikeutuu kun jää öljykorkki kaasarien alle.
Toi hyrrä pitäis kanssa olla tosta 2.4 L dieselistä

Kaasareiden asennuksesta ei tiedä vielä kun ei niihin ole vielä ollut varaa mutta tuota venakopan päälle asennusta hiukan suunnitellut. Jos tilaongelmia niin peltiä voi muokata, ja todennäköisesti muokataankin tosin en tiedä vielä mihin kinneriin se tulee edes kine :lol: Vaihtoehtoina ainakin -77 nappis ja -78 2000 132 fiude joka kyllä joutuu siinä tapauksessa laihdutuskuurille (1130 kg vaatimattomasti eli 30 kg enemmän kuin farmi tane :shock: )......siinä kun ei tullut konetta mukaan ja perässä saattaa olla lukko (en ihan varma kun en vielä tsekannut), aukeaa kuitenkin taaksepäin kuten foortin iso atlas...

No miksi fiudeen, nin sitten sais penkittää vähän tehojakin......115 x 1.2 = 138 hummaa....ja jos sais vertailumalliksi uudemman 132 niin niistähän löytyy enempikin tehoa. Toi menee tietysti siihen että fiude miehet hirttää munista mutta so what :lol: Tuossa taitaa vaan olla se vika että ton fiuden kanssa joutuu jo päästömittaukseen :? mutta ei kai se niin paha vielä ton ikäiselle ole kun kone pitäis rakentaa kuitenkin uusiksi. Eihän tästä mitään käyttöautoa (tai sitten tehdään :roll: ) tehdä vaan opetteluversio ja näkis vähän mitä ladan kone kestää......

Seosmittari ja ahtojen mukaan säätyvä sytkä tietysti hankintalistalla ja aavistus tosta sytkä hommelista onkin mutta siitä ei vielä varmaa tietoa (rakenteilla... no ei mulla kuitenkaan :lol: ), Öljyruiskuhommelit tietysti tarttee rakentaa ja kaikkea mahdollista eli tuskin valmistuu ihan heti, lohko ja kansi työstämisen alle joskus kesällä tai ensi talvena, rahatilanteesta riippuen :?
124/2101 practical beauty
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Stefa kirjoitti:Suosittelisin kyllä ruiskun laittamista, tai ainakin kaasareiden kanssa seosmittaria ettei mene kone turhan päiten. Ja katukoneeseen ruisku on ajetavuuden kannaltakin mukavampi. Noilla suunnittelemillasi ahdoilla kannaittaisi varmaan myös kunnon takomännät ja öljyruiskut eikä pakoventtiilien vaihtaminenkaan yhtään pieleen menisi.
En ole tekemässä käyttö autoa vaan tuolla olisi tarkoitus ajella vain kesäisin ja silloinkin vain harvoin. Laihalle seoksille menosta ei ole pelkoa, mutta tahtoo kastella tulpat kun ajelee hiljokseen. aluksi ainakin kokeilen vakiomännillä öljy ruiskuja en katso tarpeelisiksi, koska tarkoitus ei ole ajaa pitkiä matkoja täysillä ja erittäin rikas seoskin jäähdyttää mäntiä. Pakoventtiilit kyllä voi joutua vaihtamaan. Muuten kyllä tulisi ruisku mutta sitten joutuisi muutoskatsastamaan jolloin vaatisivat luultavasti tehotodistuksen, nyt kun tuossa on niin onnellinen tilanne että tuo on rekisteröity pakokaasuahtimelle ilman sen suurempia mainintoja tehoja, paineita,ahtimen mallia eikä mitään muutakaan ole merkitty otteeseen. Luultavasti cooleriakaan ei saa laittaa joten joutuu turvautumaan vesiruikuun, ellei sitten saa piilotettua sitä vaikka jonnekin sisälokarin päälle ahtoputket saisi ainakin menemään sinne piilossa mutta ilma kanava mietityttää.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tuota tulppien kastelua olen kuullut tapahtuneen vähän kaikissa kaasari-turboissa ja jopa kireissä vapareissakin (>100hp/l). Aika hurjalta kuulostaa tuo 1,5bar vakiomännillä. Minkälaisia puristuksia suunnittelit, vakioilla? Jos kaasar(e)illa tekee niin varmaan kannattaa tuon axteekin tilalle laittaa edes ihan kunnon paineistettu kaasutin, korjannee huomattavasti ajettavuutta ja antanee tehojakin paremmin :wink:
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

No axtekin luultavasti vaihdan sitten kun saan sen muuten kasaan, tehoja ei varmaan paljoa lisää mutta saa käymään paremmein nyt kun kone meinaa tuhkehtua 1500rpm-3500rpm liikaan pensaan. puristussuhteen tiputan niin lähelle 7 kuin vaan keksin työstettäviä kohtia palotilasta. En pitäisi vakio mäntien kestoa suurimpana riskinä noissa 1,5bar paineissa ellei rupea nakuttamaan sitä ne ei kestä noilla paineilla. Joten syttyn joutunee joko jättämään myöhäiselle tai rakentamaan jonkun laitteen joka myöhäistää syttyä ahtojen noustua. Toisaalta jyrkkä nokkakin vähentää nakutus herkkyyttä, mutta turbokoneessa jyrkällä nokalla hukkaa lopunkin alaväännön. Toisaalta jos kannen porttaus onnistuu hyvin ja löytää hyvän nokan niin tehotavoite voi täyttyä jo 1.0bar, joka kuulostaa vähemmän räjähdysherkältä.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
evo2
Viestit: 251
Liittynyt: 24.9.2003 7:28
Paikkakunta: lahti

nopea

Viesti Kirjoittaja evo2 »

eiköhän todistetusti nopein lada ollut Karl Lemströmin valkoinen 2105.tais nopein aika ollut 10.9s/varttimaili. tosi usein katkaisi vetoakselinsa. ajan perusteella koneessa oli n.500 heppaa. viimeisen kerran näin ko. auton alastarossa vuonna (en muista) jolloin auto teki tuttavuutta betoni kaiteen kanssa. kyselin fhran sivuilla et tietääkö kukaan missä on lada tällä hetkellä ja joku vastas et oli inspiraatio loppunut ja olis vieny sulattoon koko vehkeen. jotenkin en jaksa uskoa et olis koko tekniikan romuttanut (oli aika kallista tekniikkaa)
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tuosta virranjakajan turbo-muunnoksesta löytyy hyvä juttu Ville Vierin sivuilta http://www.ele.tut.fi/~vvieri/dstr.htm elikkäs tavallisen alipainekellon muuttaminen turbokäyttöön.

7:n puristussuhteella 1.5bar on jo ihan realistista, nakutusriskiähän pystyy hyvin pienentämään kun huolehtii ettei palotilaan/mäntiin jää mitään teräviä kulmia.

evo2: Löytyisiköhän moisesta ladasta kuvia jostain? Oliko kyseessä millä tekniikalla tehty auto? Ainakin ladan voimansiirrolle kuulostaa aika hurjalta 500hp vaikka sisuskalutkin olisi tehty uusiksi. Toisaalta olen nähnyt Alastarossa pari vuotta sitten kiihdytyskuplan jollain turbotetulla vesikoneella ja ainakinvaihdelaatikon kuoret oli volkkarin omat. Taisi olla sellainen IRS-laatikko.
Avatar
pelti kiinni
Viestit: 114
Liittynyt: 30.9.2003 23:55
Paikkakunta: Hki

back to the eighties !

Viesti Kirjoittaja pelti kiinni »

Kenpä olisi se ( ? ? ) , kellä tieto 80-luvun lopulla strip:piä tahkonneesta valkoisesta kanttilamppu-ladasta , mikä oli todella nopea. Ainakin suoraan. Muistaakseni jotain 13,xx s 1/4-mile aikoja se tahkosi , ehkä parempiakin , kilvissä , jäähdyttimet ja muu turha paino takana , putkikehikko , 'ja silleen' . Yhdessä niistä harvoista katukiihdytyskisoista ( Hanko , olikohan se edes 1/4 vaan vaiko 1/8 , muisti pätkii ... ) , missä ikinä olen ehtinyt käymään , oli tämä yksilö radalla , herättäen ansaittua huomiota. Varmasti niin suurta , että siitä täytyy olla todistusmateriaalia joissakin lehdissä tuolta aikakaudelta.


Ken on tietäjämestari , t. pe ki
the better it behaves.
the more punishment it gets
Vastaa Viestiin