nyt rupes tuprauttelemaan savua
nyt rupes tuprauttelemaan savua
elikkäs autona on 1200s -88 ja mittarissa on varmaan joku 160 tkm. Nyt se on alkanut pölläytämään kunnon sinisen savun käynnisettäessä hetken seisotuksen jälkeen. öljyä myös kuluu huomattavasti enemmän. kun kone on lämmin ei savutusta ole havaittavissa.
on tässä tarkoitus säätää venojen välyset niin oisko siellä jotain mitä pientä mitä ois helppo vaihtaa? esim venttiilin varren kumit?
sitten toiseen kysymykseen... kuinka kovaa melua löysä nokkaketju pitää, kun olen sitä yrittänyt kiristellä vähän väliä, mutta en ole huomannut mitään eroa käyntiäänessä? oiskohan se kiristin nyt sitte mullakin jumissa???
ja kolmas... lämppäristä ei tulee namiskasta säädön jälkeen kuin kuumaa tai woihan wanha wihtahousu kuumaa???
on tässä tarkoitus säätää venojen välyset niin oisko siellä jotain mitä pientä mitä ois helppo vaihtaa? esim venttiilin varren kumit?
sitten toiseen kysymykseen... kuinka kovaa melua löysä nokkaketju pitää, kun olen sitä yrittänyt kiristellä vähän väliä, mutta en ole huomannut mitään eroa käyntiäänessä? oiskohan se kiristin nyt sitte mullakin jumissa???
ja kolmas... lämppäristä ei tulee namiskasta säädön jälkeen kuin kuumaa tai woihan wanha wihtahousu kuumaa???
Nokkaketju kyllä pitää todella pahaa ääntä mikäli pääsee löystyyn kunnolla. Oletkos millon säätäny venttiilinvälykset? Kun ei kerta ääni muutu ketjunkiristyksen jälkiin niin voi tulla kalinat sieltä.
Ja tuohon lämppäri juttuun niin kannattaa tarkistaa että hana sulkeutuu kunnolla.
Ja tuohon lämppäri juttuun niin kannattaa tarkistaa että hana sulkeutuu kunnolla.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Jos siellä on alkuperänen ketju+laahaimet, niin ensinnäkin ketju lienee venähtänyt noilla kilometreillä, sekä laahaimissa ei liene juuri yhtään pintaa, saattavat jopa olla kuluneet metallille. Itse vaihdoin ketjun ja laahaimet 164 tkm kohdilla, kannen laahain oli kolmessa osassa apuakselin rattaan päällä hyppimässä, ja varsinaisessa kiristinkengässä näkyi paikoin metallit. Ja kyllä kannatti, hiljeni todella mukavasti.
Mutta kokeile sen kiristinvehkeen kanssa sellaista, että otat sen ison mutterin pois kokonaan, ja laitat kaverin työntämään lataa iso vaihde päällä, samaan aikaan tunnustelet sieltä alta paljastunutta tappia, kun se painuu kaikkein syvimmälle niin stop ja mutteri kiinni. Sitä tappia voi myös paukuttaa vasaralla, saattaa herkistyä. Noilla ohjeilla pitäisi ruveta hiljenemään...
Ja käytähän hakua noihin lämppäriongelmiin...vastaavanlaisia juttuja on vaikka kuinka paljon.
Mutta kokeile sen kiristinvehkeen kanssa sellaista, että otat sen ison mutterin pois kokonaan, ja laitat kaverin työntämään lataa iso vaihde päällä, samaan aikaan tunnustelet sieltä alta paljastunutta tappia, kun se painuu kaikkein syvimmälle niin stop ja mutteri kiinni. Sitä tappia voi myös paukuttaa vasaralla, saattaa herkistyä. Noilla ohjeilla pitäisi ruveta hiljenemään...
Ja käytähän hakua noihin lämppäriongelmiin...vastaavanlaisia juttuja on vaikka kuinka paljon.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
auto on ollu mulla 1,5 vuotta ja maisemat on vaihtunu noin 9 tkm verran, enkä oo välyksiä säätänyt kertaakaan, nyt aattelin sen urheilutunnelman ylläpitämiseksi säätää, en myöskään ole sitä koskaan tehnyt, mutta ei vaikuttanu haastavalta kun sörtsäsin kyseisiä juttuja.
en kyllä ymmärtänyt ettämitä väliä sillä järjestyksellä on kunhan merkkaa ne mitä on jo säätäny ettei kahteen kertaan niitä turhaan säätele... vai olenko oikeassa???
onko ne kumit oikeesti vaikee vaihtaa?
mites sen ketju, pitääkö se vaihtaa jossakin vaiheessa?
mites se kiristäjä?, onko paha homma? mitäs maksaa uus?
en kyllä ymmärtänyt ettämitä väliä sillä järjestyksellä on kunhan merkkaa ne mitä on jo säätäny ettei kahteen kertaan niitä turhaan säätele... vai olenko oikeassa???
onko ne kumit oikeesti vaikee vaihtaa?
mites sen ketju, pitääkö se vaihtaa jossakin vaiheessa?
mites se kiristäjä?, onko paha homma? mitäs maksaa uus?
No eihän niissä venttiileissä ole välystä jos ne on auki. Eli tuolla oikeassa järjestyksessä säätämisellä ja välillä konetta pyöräyttäen varmistetaan se, että säädetään vain kiinni olevia venttiileitä. Varmasti kilisee ja käy(jos käy ollenkaan) huonosti jos säätelet rivissä vaan kaikkiin saman välyksenDADA kirjoitti:en kyllä ymmärtänyt ettämitä väliä sillä järjestyksellä on kunhan merkkaa ne mitä on jo säätäny ettei kahteen kertaan niitä turhaan säätele... vai olenko oikeassa???

Jos on hitsauskone ja taito tehdä työkalu jolla venttiilin jousta painaa samalla kun kiilat ottaa pois, niin ei se nyt nii ihmeellinen homma ole. Toisaalta jos aiempi remonttikokemus rajoittuu tulppien ja öljyn vaihtoon, niin voisi luokitella vaikeaksi ja aikaa vieväksi. Pariin japsiin oon ennen ladaa nuo vaihtanut, ja niissä homma oli helpompi kun ei tarvinnut ottaa nokka-akselia pois.DADA kirjoitti: onko ne kumit oikeesti vaikee vaihtaa?
Väärin ja/tai huolimattomasti tehtynä kone kyllä kilisee viimesen kerran.
,_,/ukka
Autoton on huoleton
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
tossa kantta olen korjaillut ja kyllä oli aika tiukassa ne kumit vaikka kunnon työkalulla irroitteli ja koko venttiilikoneisto oli purettu pois ympäriltä, myös uusien asennusta en pysty kuvittelemaan että sitä tehtäisiin kansi kasassa.

no helpostihhan ne kumit irti lähtee kun ei niitä tarvi ehyenä ottaa. Pihdeillä kiinni ja nykäsee, osa irtoaa ehyenä osa palasina. Eikä siinä paikoillaan tehdessä ole juurikaan eroa pöydällä vaihtoon verrattuna, kansi vaan on puoli metriä kauempanaLada-Jussi kirjoitti:tossa kantta olen korjaillut ja kyllä oli aika tiukassa ne kumit vaikka kunnon työkalulla irroitteli ja koko venttiilikoneisto oli purettu pois ympäriltä, myös uusien asennusta en pysty kuvittelemaan että sitä tehtäisiin kansi kasassa.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
No eihän niissä venttiileissä ole välystä jos ne on auki. Eli tuolla oikeassa järjestyksessä säätämisellä ja välillä konetta pyöräyttäen varmistetaan se, että säädetään vain kiinni olevia venttiileitä. Varmasti kilisee ja käy(jos käy ollenkaan) huonosti jos säätelet rivissä vaan kaikkiin saman välyksen,_,/ukka kirjoitti:DADA kirjoitti:en kyllä ymmärtänyt ettämitä väliä sillä järjestyksellä on kunhan merkkaa ne mitä on jo säätäny ettei kahteen kertaan niitä turhaan säätele... vai olenko oikeassa???

niin no kyllä mä nyt sen tajuun että sitä konetta pitää välillä pyörittää, että saa aina sen tietyn venttiilin alas, jotta sen välyksen voi säätää

Noh,noh ei ota Idän ihmettä aina kannata ottaa vakavasti.^^make^^ kirjoitti:näinkö tää ladaharrastus sit päättyy?![]()
![]()
![]()
Öljysuodattimen vaihto vois vähän vaikuttaa tai sit noi ohjurin kumit.
Vaz-21013 '88 x2
Vaz-2102 '72
Vaz-2102 '73
Vaz-21023 '84
Vaz-21023 '85
Vaz-21053 '92
Vaz-21072 '86
+ pari Eliteä, 2xFSO, Wartburg ja paljon muuta..
Сделано в CCCP
Vaz-2102 '72
Vaz-2102 '73
Vaz-21023 '84
Vaz-21023 '85
Vaz-21053 '92
Vaz-21072 '86
+ pari Eliteä, 2xFSO, Wartburg ja paljon muuta..
Сделано в CCCP
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala