Mistä Nivaa takapyörän laakeri?

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Kamrat

Mistä Nivaa takapyörän laakeri?

Viesti Kirjoittaja Kamrat »

Kävin kysymässä Nivaan vm -95 takapyörän laakeria varaosaliikkeestä. Tarvikkeena ei noin uuteen saa, ainoastaan vm -90 saakka oleviin. Myyjä vielä varmisti kolmelta eri tukkurilta. Eli onko tosiaan Nivan uudemmissa perissä jokin ero? Vai onko luettelo virhe?

Deltassa laakerisarja(yhden puolen) maksaa noin 100 euroa. Pitäisi halvemmalla päästä.
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Ei pitäisi olla mitään muutoksia vm.90 ja 95 välillä tolta osin mutta varmaks en sano.

Motonetin myymä laakerisarja ei sitten sovi, se on aivan liian pienellä krympillä, varmaan myyvät takapotkun laakerisarjaa Nivaankin.

SKF:n laakerisarja rokkaa eli toimii ja sen mukana tuleva stefakin pitää öljyt sisällään mutta ovh:kin on sen mukanen 75€
Kuva
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Mistä -95 Niva? Saksasta? Eikös ruisku-Nivaa myyty vasta -96?
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Lada-infon mukaan ruisku-Niva tuli Suomeen myyntiin juurikin vuodeksi -95.
Kuva
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Kas, kai niitä sitten on jo 1995 myyty, meidän ruutta on -96. Yhteensä 26 kpl näitä autoja myytiin.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Kamrat

Viesti Kirjoittaja Kamrat »

TOVERI NIVA kirjoitti:Ei pitäisi olla mitään muutoksia vm.90 ja 95 välillä tolta osin mutta varmaks en sano.

Motonetin myymä laakerisarja ei sitten sovi, se on aivan liian pienellä krympillä, varmaan myyvät takapotkun laakerisarjaa Nivaankin.

SKF:n laakerisarja rokkaa eli toimii ja sen mukana tuleva stefakin pitää öljyt sisällään mutta ovh:kin on sen mukanen 75€
Eli sopiikos toi takapotkun laakeri ja stefa Nivan perään, ainoastaan krymppirengas ei sovi? Säästäisi jonkinverran jos sorvauttaisi krymppirenkaan.

Eli onko takapotkun ja Nivan takaperillä ainoat erovaisuudet napa/vetoakselissa? Jarrutkin samat?
Kamrat

Viesti Kirjoittaja Kamrat »

Nonnis kirjoitti:Mistä -95 Niva? Saksasta? Eikös ruisku-Nivaa myyty vasta -96?
Oho, muistin väärin. Tarkistin rekisteriotteesta ja oli -96.
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Eroja takapotkun ja Nivan taka-akseleissa:

-akseliputken päädyt
-laakerit
-stefat
-krympit
-vetarit
-jarrurummut

Jarrukengät ilmeisesti samat kunnes tuli automaattisäätö.
Jarrukilvet?? ei muista oliko näissä vanhemmissa takapotkuissa epäkeskosäätöpultit kilvissä
Kuva
Kamrat

Viesti Kirjoittaja Kamrat »

TOVERI NIVA kirjoitti:Eroja takapotkun ja Nivan taka-akseleissa:

-akseliputken päädyt
-laakerit
-stefat
-krympit
-vetarit
-jarrurummut

Jarrukengät ilmeisesti samat kunnes tuli automaattisäätö.
Jarrukilvet?? ei muista oliko näissä vanhemmissa takapotkuissa epäkeskosäätöpultit kilvissä
Kiitoksia vaan Toveri Niva tiedoista. Mikähän on krymppirenkaan halkaisija? Voisi mitata samantien kaupassa, että saa oikeat tavaraa.
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Mä voin mitata vähä myöhemmin, mulla pitäs olla ainakin yks sarja varastossa.
Kuva
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Noni nyt tulee mittoja Venäläisestä orkkis laakerisarjasta (on muuten sottasta puuhaa tää mittaaminen, venäjän poijjaat ei säästele varastorasvan kanssa :D )

Laakeri:
-ulkohalkasija 80mm
-sisähalkasija 40mm
-paksuus 23mm

Stefa:
-ulkohalkasija 45mm
-sisähalkasija 28mm
-paksuus 8mm

Krymppi:
-ulkohalkasija 49/54,2mm
-sisähalkasija 34,9mm
-paksuus 14,8mm
Kuva
Avatar
Nivaismi
Viestit: 174
Liittynyt: 16.9.2004 12:53

Viesti Kirjoittaja Nivaismi »

Minulle kanssa varaosatiskillä (ei Motonet) tyrkyttivät laakerisarjaa liian pienellä pidätinrenkaalla (krymppi). Taitaa olla yleistä. Nuo ylempänä olevat mitat on oikeita, tosin leveyttä en mitannut.

Vetoakselin kun irrotin, niin eihän laakerissa vikaa ollutkaan vaan pidätinrengas oli hiukan liikkunut ja akseli seilasi laakerin sisällä eestaas. Lääkkeeksi tarjosin paikalleen naputtelun ja hitsillä varmistus. Täytyy seurata pysyykö. Oli näköjään kaksi stefaa peräkkäin, toinen tosin tuli pois akselin mukana irtonaisena. Ladan omassa stefassa on metallinen, harmaa ulkokuori, joten voi näyttää että tiivistettä ei ole ollenkaan. Tai sitten joku on tuumannut että kaksi on parempi kuin yksi, itse korvasin molemmat yhdellä uudella.
Vastaa Viestiin