Mistä Nivaa takapyörän laakeri?
Mistä Nivaa takapyörän laakeri?
Kävin kysymässä Nivaan vm -95 takapyörän laakeria varaosaliikkeestä. Tarvikkeena ei noin uuteen saa, ainoastaan vm -90 saakka oleviin. Myyjä vielä varmisti kolmelta eri tukkurilta. Eli onko tosiaan Nivan uudemmissa perissä jokin ero? Vai onko luettelo virhe?
Deltassa laakerisarja(yhden puolen) maksaa noin 100 euroa. Pitäisi halvemmalla päästä.
Deltassa laakerisarja(yhden puolen) maksaa noin 100 euroa. Pitäisi halvemmalla päästä.
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Ei pitäisi olla mitään muutoksia vm.90 ja 95 välillä tolta osin mutta varmaks en sano.
Motonetin myymä laakerisarja ei sitten sovi, se on aivan liian pienellä krympillä, varmaan myyvät takapotkun laakerisarjaa Nivaankin.
SKF:n laakerisarja rokkaa eli toimii ja sen mukana tuleva stefakin pitää öljyt sisällään mutta ovh:kin on sen mukanen 75€
Motonetin myymä laakerisarja ei sitten sovi, se on aivan liian pienellä krympillä, varmaan myyvät takapotkun laakerisarjaa Nivaankin.
SKF:n laakerisarja rokkaa eli toimii ja sen mukana tuleva stefakin pitää öljyt sisällään mutta ovh:kin on sen mukanen 75€
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Eli sopiikos toi takapotkun laakeri ja stefa Nivan perään, ainoastaan krymppirengas ei sovi? Säästäisi jonkinverran jos sorvauttaisi krymppirenkaan.TOVERI NIVA kirjoitti:Ei pitäisi olla mitään muutoksia vm.90 ja 95 välillä tolta osin mutta varmaks en sano.
Motonetin myymä laakerisarja ei sitten sovi, se on aivan liian pienellä krympillä, varmaan myyvät takapotkun laakerisarjaa Nivaankin.
SKF:n laakerisarja rokkaa eli toimii ja sen mukana tuleva stefakin pitää öljyt sisällään mutta ovh:kin on sen mukanen 75€
Eli onko takapotkun ja Nivan takaperillä ainoat erovaisuudet napa/vetoakselissa? Jarrutkin samat?
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Kiitoksia vaan Toveri Niva tiedoista. Mikähän on krymppirenkaan halkaisija? Voisi mitata samantien kaupassa, että saa oikeat tavaraa.TOVERI NIVA kirjoitti:Eroja takapotkun ja Nivan taka-akseleissa:
-akseliputken päädyt
-laakerit
-stefat
-krympit
-vetarit
-jarrurummut
Jarrukengät ilmeisesti samat kunnes tuli automaattisäätö.
Jarrukilvet?? ei muista oliko näissä vanhemmissa takapotkuissa epäkeskosäätöpultit kilvissä
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Noni nyt tulee mittoja Venäläisestä orkkis laakerisarjasta (on muuten sottasta puuhaa tää mittaaminen, venäjän poijjaat ei säästele varastorasvan kanssa
)
Laakeri:
-ulkohalkasija 80mm
-sisähalkasija 40mm
-paksuus 23mm
Stefa:
-ulkohalkasija 45mm
-sisähalkasija 28mm
-paksuus 8mm
Krymppi:
-ulkohalkasija 49/54,2mm
-sisähalkasija 34,9mm
-paksuus 14,8mm

Laakeri:
-ulkohalkasija 80mm
-sisähalkasija 40mm
-paksuus 23mm
Stefa:
-ulkohalkasija 45mm
-sisähalkasija 28mm
-paksuus 8mm
Krymppi:
-ulkohalkasija 49/54,2mm
-sisähalkasija 34,9mm
-paksuus 14,8mm
Minulle kanssa varaosatiskillä (ei Motonet) tyrkyttivät laakerisarjaa liian pienellä pidätinrenkaalla (krymppi). Taitaa olla yleistä. Nuo ylempänä olevat mitat on oikeita, tosin leveyttä en mitannut.
Vetoakselin kun irrotin, niin eihän laakerissa vikaa ollutkaan vaan pidätinrengas oli hiukan liikkunut ja akseli seilasi laakerin sisällä eestaas. Lääkkeeksi tarjosin paikalleen naputtelun ja hitsillä varmistus. Täytyy seurata pysyykö. Oli näköjään kaksi stefaa peräkkäin, toinen tosin tuli pois akselin mukana irtonaisena. Ladan omassa stefassa on metallinen, harmaa ulkokuori, joten voi näyttää että tiivistettä ei ole ollenkaan. Tai sitten joku on tuumannut että kaksi on parempi kuin yksi, itse korvasin molemmat yhdellä uudella.
Vetoakselin kun irrotin, niin eihän laakerissa vikaa ollutkaan vaan pidätinrengas oli hiukan liikkunut ja akseli seilasi laakerin sisällä eestaas. Lääkkeeksi tarjosin paikalleen naputtelun ja hitsillä varmistus. Täytyy seurata pysyykö. Oli näköjään kaksi stefaa peräkkäin, toinen tosin tuli pois akselin mukana irtonaisena. Ladan omassa stefassa on metallinen, harmaa ulkokuori, joten voi näyttää että tiivistettä ei ole ollenkaan. Tai sitten joku on tuumannut että kaksi on parempi kuin yksi, itse korvasin molemmat yhdellä uudella.