Sivu 1/2

saab 99

Lähetetty: 5.6.2006 20:55
Kirjoittaja ralli lada
http://ladakerho.fi/ladagalleria/displa ... =429&pos=0

toivotaan että linkki toimii, mutta tuommoinen kaivettiin pihan perältä :)
vuosimalli on -80 ja se on toiminut poliisin apulaisena joskus.
isä maalautti ja teetätti uudet ovien ala-osat, lokarin kaaret ja pohjaan peltiä. mutta koneesta paloi kansipahvi ja laatikko särkyi :(
nyt siihen on uudempi kone ja 5-lovinen laatikko jotka odottavat vaihtoa.
tarkoitus on laittaa liikenteeseen ja ajella kesällä ja miksei talvellakin.

onko muilla kerholaisilla vanhoja saabeja tai muuten pelaillut niiden kanssa? maaleiltaan auto on aika siisti jos saisi pestyä sammaleet pois :)
kuinka tarkaa on nykyään museo-rekisteröinti?

Re: saab 99

Lähetetty: 5.6.2006 21:03
Kirjoittaja aon
ralli lada kirjoitti: onko muilla kerholaisilla vanhoja saabeja tai muuten pelaillut niiden kanssa?
Ekana autona kerkesi puolisen vuotta olemaan Saab 90 vuosimallia 85. Myin kun rupesi uhkaavasti lähenemään remonttia, jonka hinta olisi ylittänyt auton hankintahinnan, ja ostin 1200L:n. Tuolla se sama saabi näkyy taas olevan nettiautossa ;)

Ihan kohtuullinen vehje se oli, ei vielä liiaksi sähkövirityksillä pilattu (tekniikkahan on melko pitkälti sama kuin 99:ssä). Kulutus oli kyllä reiluhko eikä talvella ollut mitenkään erityisen lämmin, varsinkin kun lämppärin puhallin ei meinannut ihan heti kylmiltään lähteä pyörimään :)

Lähetetty: 5.6.2006 21:23
Kirjoittaja ralli lada
mulla kanssa jääradalla vm-84 saab 90
ja minusta oli melkein yhtä lämmin kun lada :)

Lähetetty: 5.6.2006 21:36
Kirjoittaja Lada Scandinavia
Omistin aikoinani saman värisen 99 GLS ja 1978 mallisen. Ihan kiva matka-auto. Tässä 2000 luvulla oli 900 -85 ja kaasari koneella mutta oli tuossa pari -88 mallista 900i:tä ja kyllä ruisku Saabbi on mukavampi käyttää ja kulutuskin on pienempi. Saabin ikävin hitsaus paikka on edessä etukolmio tukivarsien välissä oleva korin palkkinkorjaus. Käytettyjä varaosa autoja vielä löytyy ja ne ei ole kalliita. Kytkin remontti on helppo tehdä ja muutenkin tilaa on konehuoneessa. Ikävää, että Saab on niin vähän arvostettu auto vanhana.

Lähetetty: 5.6.2006 22:22
Kirjoittaja RussianTUNER
Kaverilla noita on mut lähinnä vaan on niitä tuhottu romuttamoon lähtöä varten. Yks ihan ok kuntonen 90 on mitä ei tuhota vielä, pitäis ajelemaan alkaa tässä kesällä pellossa niin sitten sekin lähtee paaliin kun ei oo ostajaa löytynyt. :? 100€ olis hintaa, kiinnostuneille järjestän kuvia ja lisätietoja. Veroja rästissä.

Lähetetty: 5.6.2006 22:24
Kirjoittaja Jusu
Minulla oli aikoinaan peltoautona -80 ysisatanen ja se oli melkoisen laho.
Kone pelasi mainiosti ja lämmintä riitti kunnes lämppäri jäätyi halki. Laitoin siihen talvella piikkirenkaat eteen ja mätä kun oli, niin kesti vain hetken kunnes eturipustukset otti etäisyyttä ja vetoakseli tipahti.
Koetin sitä sitten myydä osiksi ja aikani kuluksi purinkin sen lähes kokonaan mutta eipä tehneet nippelit kauppaansa. Taka-akselin sain myytyä peräkärryn akseliksi. Viime kesänä vihdoin raahasin lopun auton tienlaitaan ja siivosin tallista kaikki saabin osat ja muuta metalliroinaa täyteen ja laitoin romukuormaan koko paskan. Moottorin rahjusin joskus jossain mielenhäiriössä talliin enkä saanut sitä kelkottua viimevuotiseen romukuormaan.
Kevättalvella kyllästyin sitten kompuroimaan siihen moottoriin joten siivosin sen viimein kuusenjuurelle ja viime viikolla vipusin sen tuon kadetin takaluukkuun jotta poistuu seuraavassa romukuormassa.

Lähetetty: 6.6.2006 0:29
Kirjoittaja destor
Kokemusta löytyy -83 vuoden 99 saapikkaasta. Heikkoja paikkoja tuntuu olevan erityisesti virranjakajan pyörijä joka pääsee pienen muovilirpakkeet murtumisen jälkeen pyörimään akselissaan vapaasti ja samalla sytytys menee tietysti pieleen. Kolmekohan noita pyörijöitä olisi nyt noin vuoden aikana hajonnut, tietysti ajokin on ollut kovaa mutta herkkiä tuntuvat olevan. Viimeinen pyörijä on kestänyt hyvin kun se liimattiin pikaliimalla kiinni.

Vaihteisto on toinen heikko paikka, ensin pakki rupesi hyppimään pois paikaltaan ja sitten hajosi vaihteensiirrintangon kuminivel tulipellin takaa. Se korjattiin letkuklemmarilla, jonka jälkeen laatikkoon iski hammaspeikko ja rattaat koittivat karata apukuskin puolelta vetarin laipan kohdalta. Eipä siis liiku enään tuo vehje.
Etuvetoinen auto ja käsijarru etupyörissä.. Ei siis kuullosta kovin kivalta, onneksi 2 litrainen kone kuitenkin antaa noinkin painavalla rotiskolle kohtalaisesti vauhtia ja auto käyttäytyy vielä vähän yliohjaavasti joten kyllä sillä päästelee.

Vetarit vaikuttavat äärimmäisen kestäviltä, niitä ei saatu rikki, eikä edes lonksumaan vaikka kyseessä oli 350tkm ajettu yksilö. Myöskin alusta vaikuttaa kestävältä, useamman metrin loikista tulee vain pää kipeäksi jos istuu takapenkillä koska pää tosiaan osuu kattoon, mutta edessä ei ole onneksi sitäkään harmia.

Kone kestää kierroksia hyvin, meteli on tosin kova mutta ei se vaan hajoa.

http://koti.mbnet.fi/ba3/Peltoautoilua/hyppy%e423.avi
http://koti.mbnet.fi/ba3/Peltoautoilua/ ... e4htee.avi
http://koti.mbnet.fi/ba3/Peltoautoilua/Saab%20incar.avi

Lähetetty: 6.6.2006 12:56
Kirjoittaja 'aatee'
kaverilla pelto autona 900 saabi oikee hauki 2litranen 4 piste ruisku :P talvella oli ongelmia ajella koska puski todella paljon ja sitten kun lähti sladii se kans lähti kerra mentii puuhunki :D sitten kytkin menny mutta vissii laittaa kuntoon... hyvin tuntu kulkevan :shock:

Lähetetty: 6.6.2006 21:00
Kirjoittaja ralli lada
talvella oli saabissa piikit edessä ja huonot nastat takana :)
tuli ihan hyviä aikoja kun kaasulla sääteli luistoa ja piti kunnolla vetoa mutkissa :)
mutta ei sillä etuvedolla oppinu ajaan kunnolla.

laatikot noissa ei kyllä kestä mitään raketti-lähtöjä, isältäkin särkyny useempi.
ja kerran katsastusmies lähti ylös jarrudynosta ja vetari meni poikki :shock:

Lähetetty: 7.6.2006 14:59
Kirjoittaja nalleolut
vetari ..... murros hajoaa yhtään vetaria ei saabista ole koskaan saatu poikki....

Lähetetty: 7.6.2006 17:35
Kirjoittaja ralli lada
nalleolut kirjoitti:vetari ..... murros hajoaa yhtään vetaria ei saabista ole koskaan saatu poikki....
no nytpä on saatu vetari poikki!
laatikon vaihdossa huomasi että vanhan laatikon vetarit oli liian pitkät,
joten rälläkällä pätkä pois ja kempilla kiinni.
kempilla liimaus ei ollut hyvä ja vetari meni saumasta poikki.

Lähetetty: 7.6.2006 18:13
Kirjoittaja nalleolut
taas ranetettu ja saatu osia paskaksi... amatöörimäistä....

Lähetetty: 7.6.2006 19:20
Kirjoittaja ralli lada
tuo kyseinen tapahtuma sattui noin 20v. sitten!
sillon tais olla yleisempiä köyhät patentit

Lähetetty: 7.6.2006 20:37
Kirjoittaja nalleolut
heh näkeehän noita lasikuitu patentteja nyky tyyning autojenki persuuksissa... juu 99 on paras talvi/harraste auto mitä on koskaan valmistettu

Lähetetty: 8.6.2006 5:30
Kirjoittaja Vanja-eno
Mulla oli 900i -89 jolla oli ajettu vasta vähän yli 250 tkm. Hyvä ja lämmin kin Lada, bensaakin vei yhtä paljon kuin Lada, mutta oli parempi ajaa. Mätäviat ovat noissa ikäviä. Myin Saappin ex-vaimon siskolle jolla se on pelannut ihan hyvin ja tyytyväinen on siihen ollu.