nihkeys ja nykiminen...
nihkeys ja nykiminen...
Elikkäs ladani (1200L -88) ei tykkää kylmänä kulkea lainkaan. Kuinka kauan teillä kestää, että kone lämpenee? Omani tuntuu kestävän vähän turhan kauan. Kakkosella saa iskeä kaasun lautaan kiinni, eikä auto tahdo kulkea lainkaan, kunnes jossain vaiheessa tulee voimakas nykäisy ja sitten se kyllä ampaisee eteenpäin ihan kiitettävää vauhtia. Kolmoselle kun vaihtaa niin sama juttu taas. Lada kyllä kulkee lämpimänä varsin moitteettomasti ja kylmänäkään käynnistys ei tuota ongelmia, vaan tuo raivostuttava nykiminen. Lisäksi kysyisin erästä toista asiaa: ohjauksessa tuntuisi olevan "löysää" elikkä sellainen kuollut alue, kun rattia kääntää. Tuntuu, ettei mitään tapahdu. Kiitos jo etukäteen vastauksista. Auttakaa nyt tyhmempää...
Mulla oli vähän samoja oireita kun kaasuttimen kakkoskurkun alipaine kalvo oli rikki. Tasaista ajoa ajettaessa et juuri mitään huomannut mutta kun piti kiihdyttää niin kaasu pohjaan ja odotus... ja yhtä-äkkiä tuli tehoa lisää. Jos ongelma on vain kylmällä niin voihan vivustokin olla vähän jumissa.
Tosin se ei vaikuttanut lämpenemiseen millään tavalla.
Tosin se ei vaikuttanut lämpenemiseen millään tavalla.
Lada rules
Ratin klappi on valitettava tosiasia.
Katso jos autossasi on automaattisesti säätyvä imuilman sisäänotto (siis se läppä ja lämpötoiminen sylinteri), tarkasta, että läppä todella toimii ja liikkuu (sormet putkeen kuin gynegologilla). Itselläni aiheutti nykimistä aikoinaan farmarissa se, että yksinkertaisesti kaasari veti jäähän. Lämmin ilma on tärkeää.
Sen sijaan jos tuo läppä jumittaa siihen asentoon, että kone saa vain lämmintä ilmaa, oli efektinä ruiskumallissa se, että koneen kierrokset jäi tyhjäkäynnillä noin 3000-4000rpm paikkeille.
Katso jos autossasi on automaattisesti säätyvä imuilman sisäänotto (siis se läppä ja lämpötoiminen sylinteri), tarkasta, että läppä todella toimii ja liikkuu (sormet putkeen kuin gynegologilla). Itselläni aiheutti nykimistä aikoinaan farmarissa se, että yksinkertaisesti kaasari veti jäähän. Lämmin ilma on tärkeää.
Sen sijaan jos tuo läppä jumittaa siihen asentoon, että kone saa vain lämmintä ilmaa, oli efektinä ruiskumallissa se, että koneen kierrokset jäi tyhjäkäynnillä noin 3000-4000rpm paikkeille.
Matti / Ladidos Tampere
BMW E28 520i '83 > 21043 '91 > 21073-40 '95 + Chrysler Stratus '96 + Dodge Caravan '89 + 2108 '95 + ex-VW Golf '94 + ex-Ford Ka '09 + Saab 9-5 Aero '00
BMW E28 520i '83 > 21043 '91 > 21073-40 '95 + Chrysler Stratus '96 + Dodge Caravan '89 + 2108 '95 + ex-VW Golf '94 + ex-Ford Ka '09 + Saab 9-5 Aero '00
Ohjauksesta
Mun Ladan rattiklappi katosi (tai väheni- ainahan sitä on enemmän kuin juppiautoissa) kun vaihdoin raidetangon ulommat pallonivelet (muistaakseni osan nimet oli jotenkin tollaset). Tarkkana kannattaa olla, ettei sotke aurauskulmia vaihdon yhteydessä.
Myös tukivarren kiinnitys on hyvä tarkastaa. Yläkiinnityskohdassa, missä on sellaiset puslat ja pultti läpi, oli omassani kovasti kiristysvaraa.
kiristyksen ja palloniveltenvaihdon jälk olin noin 15e köyhempi ja lada tuli paremmaksi ajaa. myös eturenkaan sivuttaissuuntainen välys katosi.
Myös tukivarren kiinnitys on hyvä tarkastaa. Yläkiinnityskohdassa, missä on sellaiset puslat ja pultti läpi, oli omassani kovasti kiristysvaraa.
kiristyksen ja palloniveltenvaihdon jälk olin noin 15e köyhempi ja lada tuli paremmaksi ajaa. myös eturenkaan sivuttaissuuntainen välys katosi.