Virranjakaja?

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Liepuska

Virranjakaja?

Viesti Kirjoittaja Liepuska »

Ladassa on näin saksalaisiin autoihin tottuneelle todella ihmeellinen virranjakaja, tai oikeammin sanottuna pyörijä. Itse muovinen pyörijä on siis kahdella ruuvilla kiinni metallisessa aluslevyssä, jossa taas on ilmeisesti jonkinlainen jousitettu ennakonsäätö.

Miten saan tuon alustan siitä pois, että pääsen vaihtamaan/säätämään kärjet? Millä tavalla se on kiinnitetty? Millään en sitä saa nousemaan ylös vaikka kuinka yritän...

Onko virranjakajan akselissa normaalia että siinä on aikamoinen välys? Kun se painuu alas niin paljon ettei tuota itse pyörijää saa edes kiinni. Pitää nostaa akselia että ruuvit riittää.

Jos ei perhana irtoa niin pitää sitten kai vaihtaa koko jakaja. :evil:
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Mikä ihmeen alusta? Puhutko nyt takatuuppariladasta? Kyllä Ladan virranjakajassa pääsee käsiksi kärkiin heti kun ottaa virranjakajan kannen auki.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Lada-Jussi

jeps

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

ja jos on alkuperäiset työkalut tallella niin helpoiten kärkien säätö onnistuu, kun ensin irrottaa jakajan kannen, ja kärkien löysäämiseen käyttää työkalulaatikossa olevaa pientä avainta jossa on myös kärkiviila ja liuskamitta kärkien kanssa puuhailuun.
Liepuska

Kyllä joo takatuupparista, 1200 '88.
Siinä on pyöreä muovinen pyörijä, jonka alla metallilevy, melkolailla pyöreä sekin. Lisäksi levyssä on kolot, joihin pyörijässä olevat tapit sopivat ja se lukittuu siihen paikalleen. Tässä levyssä on kaksi jousta sekä kaksi metallipalaa, joilla itse pyörijään säädetään ennakkoa. Palat estävät liiallisen liikkumisen.
Jakajan akselissa on uritus, kuten myös levyssä. Millään näkyvällä tavalla levy ei ole lukittuna, mutta ei liiku milliäkään, saattaisi olla jumissa, mutta edes lievä väkivalta ei auta.

Sopiiko minkään muun valmistajan jakaja suoraan tuon tilalle?
Lada-Jussi

jeps

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

siis toi jakajan keskipakosäädinlevy on mullekin joskus tuottanut tuskaa. vaikka se on ihan kunnossa ollutkin niin joku on mättänyt niin ettei pyörijää ole millään meinannut saada kohdalleen, jotenkin se on kuitenkin onnistunut. ei kai siinä yleensä vikaa olekaan, lähinnä väljyyttä on siellä kärkisillassa??
Jankos

Kärjet.

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Miksi irroitat pyörijän jos haluat kärjet vaihtaa? Isolla ruuvarilla kärkien kiinnitysruuvit auki (mikäli alkuperäiset tasapääruuvit) ja kärjet pois ja uudet tilalle. Säätö tapahtuu toistaa ruuvia löysäämällä ja kun oikea säätö niin ruuvi kiinni.

Ei Ladaa tarvii kokonaan purkaa jos jonkun osan vaihtaa, guntterin viritykset on eri asia.
Liepuska

Juu kyllä kärkien säätö on tuttua puuhaa, mutta ei sinne mun muistaakseni ruuvari mahdu, koska se levy on tiellä. Eli miten sen saa poies?
Ladan jakaja on erikoisin mihin oon koskaan törmänny. Muissa ei oo ollu tollasta levyä, tai mitään muutakaan mikä tukkisi itse jakajaan kunnolla käsiksi pääsemisen. Kyllähän kärkien säätäminen onnistuu levyä irrottamattakin, mutta tässä pähkäilen sen olemassaolon syytä.
kapa

Viesti Kirjoittaja kapa »

Ei kärkien säätöä varten tarvitse irroittaa pyörijää tai sen alla olevaa levyä (en edes tiedä saako tuota levyä irti ilman väkivaltaa). Kärkien säätö on siis tarkoitus tehdä nuo kyseiset osat paikallaan, kyllä se onnistuu.

Tosin on kyllä hieman hankalampi homma kuin joissain muissa autoissa, ymmärrän kyllä mitä ajat takaa :wink:
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Liepuska

kapa kirjoitti: (en edes tiedä saako tuota levyä irti ilman väkivaltaa).
Tosin on kyllä hieman hankalampi homma kuin joissain muissa autoissa, ymmärrän kyllä mitä ajat takaa :wink:
Juuri tätä hainkin. Eli annetaan levyn olla paikallaan. Hermot meni kun pähkäilin sen kanssa tuolla parkkiksella sateessa.
Vastaa Viestiin