
Tarkoituksena saada kesän aikana isolohko lada liikkumaan..

Ei pidä paikkaansa. Sillä ei ole mitään tekemistä minkään kanssa onko moisesta moottorista olemassa ahdettua versiota. Jos moottoria muuttaa, se pitää päästötyypittää.Stefa kirjoitti:jälkiturbottamisessa on se ongelma, että sitä moottoria kun ei ole koskaan tehty ahdettuna, niin ei ole näyttöä että se täyttäisi päästönormit myös ahdettuna.
Ja tämä on sitten täyttä paskaa.Vaparina saat virittää sitä kunhan se läpäisee käytönaikaisen mittauksen.
Vähäpäästöisen tai kolmitoimikatalysaattorilla varustetun auton päästöihin vaikuttavia rakenteita tai laitteita saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa ainoastaan auton valmistajan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin rakenteisiin tai laitteisiin. Tällöinkin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien (tai myöhempien) päästövaatimusten tulee täyttyä. Auton moottoria saa kuitenkin muuttaa sylinterihalkaisijaa tai iskunpituutta suurentamalla, kuitenkin siten, että iskutilavuus suurenee korkeintaan 10 %.
Ei tuo ollut saivartelua, pienellä provosoinnilla vaan saa paremmin huomiota.Stefa kirjoitti:Kauanhan taas näemmä kestikin ennenkuin meni saivarteluksi...
Voisi toki, mutta tuolla ylempänä puhuit itse ahdetun vertaamisesta tehtaan turboon, mikä on täysin toinen asia.Jos koneesta olisi ahdettu versio, voisi sen vaihtaa keulalle. Mutta tällä ei niin väliä, koska moista ei ole.
Itse asiassa vähäpäästöisen moottorin muuttaminen vaatii muutoskatsastuksen, jossa tarkistetaan että kone muutosten jälkeen on edelleen vaatimusten (käytännössä päästöt) mukainen.Vaparina virittäminen ei vaadi sen kummempaa muutoskatsastusta
Se on totta että katsastuksessa ei kovin helposti siihen kiinnitetä huomiota jos kone on päällisin puolin suhteellisen vakio.kukaan ei kiinnitä huomiota jos siitä koneesta on vaikka kanavat kohdisteltu, hierottu hieman paremmiksi ja puristuksia nostettu. Periaatteessa näin ei kyllä saa tehdä, joten Suomessa ei lie ole kun kourallinen viritettyjä vähäpäästöisiä.
Aika harvassa kyllä ovat. Suomessa ei juuri ole asiantuntemusta eikä välineitä rakentaa vähäpäästöisiä virivirimoottoreita, johtuen ihan vaan markkinoiden pienuudesta.Jokusen tiedän noita pakokaasutyypityksiäkin tehdyn ja kaikki jälkiahdettuihin.
Tämä on sitä saivartelua. Totta kaikki, monessa viritetyssä moottorissa on parempi hyötysuhde ja pienemmät päästöt kuin vakiossa. Siksipä niitä ei olekaan kielletty, joten aika turha kommentti. Päästörajojen täyttyminen muutoksen jälkeen vain on pystyttävä näyttämään toteen, mikä tulee valitettavan kalliiksi.Voihan pakoputkiston muuttaminenkin johtaa vaikka overscavenging-ilmiöön ja sitä kautta sotkea päästöt? Toisaalta väittäisin että kanavien siloittelu ja kohdistaminen sekä puristuksen nosto parantaa päästöjä ehkäisemällä seoksen erottumista sekä tehokkaamman palamisen muodossa.
Monista vähäpäästöisestä saa suuriakin lisätehoja suhteellisen vakiossa kuosissa, jolloin leimallekaan ei tarvitse isoja operaatioita tehdä vaikka ei olisikaan muutoskatsastettu. Länsimaisiin autoihin saa valmiita päästöhyväksyttyjä settejäkin joilla saa helposti ja laillisesti (ja kovalla rahalla) sitä lisätehoa..Kuitenkin vähäpäästöisen virittäminen on aika turhaa puuhaa, koska ei niistä mitään tehoa saa kuitenkaan, ilman että joutuisi tekemään aina leimalle mittavia muutoksia.