Tarkoituksena saada kesän aikana isolohko lada liikkumaan..
lada 1700i:n turbottaminen
-
zimppa89
lada 1700i:n turbottaminen
Mistä mahdollisesti saisi turbo satsin? onhan niitä konela autokin tehnyt.. ja mitä hintaluokkaa turbosatsilla yleensä on 
Tarkoituksena saada kesän aikana isolohko lada liikkumaan..
Tarkoituksena saada kesän aikana isolohko lada liikkumaan..
-
zimppa89
On eri asia virittää moottoria ahtamalla tai vaparina. Vähäpäästöisen jälkiturbottamisessa on se ongelma, että sitä moottoria kun ei ole koskaan tehty ahdettuna, niin ei ole näyttöä että se täyttäisi päästönormit myös ahdettuna. Jolloin vaaditaan tuo VTT:n (tai vastaavan puolueettoman tahon) mittaukset, ja ne maksaa. Eli käytönaikainen mittaus ei riitä.
Vaparina saat virittää sitä kunhan se läpäisee käytönaikaisen mittauksen. Nokka on se joka tekee noita päästöongelmia, eli tiukemmalla nokalla tulee ongelmia. Todennäköisesti myös vähäpäästöinen täyttää päästönormit ahdettunakin kunhan moottorinohjaus on kunnossa.
Vaparina saat virittää sitä kunhan se läpäisee käytönaikaisen mittauksen. Nokka on se joka tekee noita päästöongelmia, eli tiukemmalla nokalla tulee ongelmia. Todennäköisesti myös vähäpäästöinen täyttää päästönormit ahdettunakin kunhan moottorinohjaus on kunnossa.
Vauhdin tae - alamäki
-
zimppa89
Ei pidä paikkaansa. Sillä ei ole mitään tekemistä minkään kanssa onko moisesta moottorista olemassa ahdettua versiota. Jos moottoria muuttaa, se pitää päästötyypittää.Stefa kirjoitti:jälkiturbottamisessa on se ongelma, että sitä moottoria kun ei ole koskaan tehty ahdettuna, niin ei ole näyttöä että se täyttäisi päästönormit myös ahdettuna.
Ja tämä on sitten täyttä paskaa.Vaparina saat virittää sitä kunhan se läpäisee käytönaikaisen mittauksen.
Vähäpäästöiseen moottoriin ei saa tehdä oikein mitään muutoksia. Samat päästötestit tulee vastaan myös vaparina kuin ahdettuna. Käytönaikainen päästömittaus ei riitä.
Vähäpäästöiseen saat käytännössä vaihtaa ilmanputsarin ja pakoputkiston sekä kasvattaa iskutilavuutta korkeintaan 10 %. Kaikki muu vaatii VTT:n tai muun riippumattoman tahon tekemän päästötyypityksen.
<A HREF="http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... tm">AKE</A>
Vähäpäästöisen tai kolmitoimikatalysaattorilla varustetun auton päästöihin vaikuttavia rakenteita tai laitteita saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa ainoastaan auton valmistajan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin rakenteisiin tai laitteisiin. Tällöinkin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien (tai myöhempien) päästövaatimusten tulee täyttyä. Auton moottoria saa kuitenkin muuttaa sylinterihalkaisijaa tai iskunpituutta suurentamalla, kuitenkin siten, että iskutilavuus suurenee korkeintaan 10 %.
Kauanhan taas näemmä kestikin ennenkuin meni saivarteluksi...
Jos koneesta olisi ahdettu versio, voisi sen vaihtaa keulalle. Mutta tällä ei niin väliä, koska moista ei ole.
Vaparina virittäminen ei vaadi sen kummempaa muutoskatsastusta, joten kukaan ei kiinnitä huomiota jos siitä koneesta on vaikka kanavat kohdisteltu, hierottu hieman paremmiksi ja puristuksia nostettu. Periaatteessa näin ei kyllä saa tehdä, joten Suomessa ei lie ole kun kourallinen viritettyjä vähäpäästöisiä. Jokusen tiedän noita pakokaasutyypityksiäkin tehdyn ja kaikki jälkiahdettuihin.
Voihan pakoputkiston muuttaminenkin johtaa vaikka overscavenging-ilmiöön ja sitä kautta sotkea päästöt? Toisaalta väittäisin että kanavien siloittelu ja kohdistaminen sekä puristuksen nosto parantaa päästöjä ehkäisemällä seoksen erottumista sekä tehokkaamman palamisen muodossa.
Kuitenkin vähäpäästöisen virittäminen on aika turhaa puuhaa, koska ei niistä mitään tehoa saa kuitenkaan, ilman että joutuisi tekemään aina leimalle mittavia muutoksia. Etsii mielummin vanhemman kopan johon tekee, ei ne niin kalliita ole kuitenkaan...
Jos koneesta olisi ahdettu versio, voisi sen vaihtaa keulalle. Mutta tällä ei niin väliä, koska moista ei ole.
Vaparina virittäminen ei vaadi sen kummempaa muutoskatsastusta, joten kukaan ei kiinnitä huomiota jos siitä koneesta on vaikka kanavat kohdisteltu, hierottu hieman paremmiksi ja puristuksia nostettu. Periaatteessa näin ei kyllä saa tehdä, joten Suomessa ei lie ole kun kourallinen viritettyjä vähäpäästöisiä. Jokusen tiedän noita pakokaasutyypityksiäkin tehdyn ja kaikki jälkiahdettuihin.
Voihan pakoputkiston muuttaminenkin johtaa vaikka overscavenging-ilmiöön ja sitä kautta sotkea päästöt? Toisaalta väittäisin että kanavien siloittelu ja kohdistaminen sekä puristuksen nosto parantaa päästöjä ehkäisemällä seoksen erottumista sekä tehokkaamman palamisen muodossa.
Kuitenkin vähäpäästöisen virittäminen on aika turhaa puuhaa, koska ei niistä mitään tehoa saa kuitenkaan, ilman että joutuisi tekemään aina leimalle mittavia muutoksia. Etsii mielummin vanhemman kopan johon tekee, ei ne niin kalliita ole kuitenkaan...
Vauhdin tae - alamäki
Ei tuo ollut saivartelua, pienellä provosoinnilla vaan saa paremmin huomiota.Stefa kirjoitti:Kauanhan taas näemmä kestikin ennenkuin meni saivarteluksi...
Voisi toki, mutta tuolla ylempänä puhuit itse ahdetun vertaamisesta tehtaan turboon, mikä on täysin toinen asia.Jos koneesta olisi ahdettu versio, voisi sen vaihtaa keulalle. Mutta tällä ei niin väliä, koska moista ei ole.
Jos jostain löytyy valmis turbokone joka sopii teho-, koko- ja päästörajoihin niin tokihan sellaista saa käyttää. Ei tarvitse olla samasta mallisarjasta tai edes Ladasta.
Itse asiassa vähäpäästöisen moottorin muuttaminen vaatii muutoskatsastuksen, jossa tarkistetaan että kone muutosten jälkeen on edelleen vaatimusten (käytännössä päästöt) mukainen.Vaparina virittäminen ei vaadi sen kummempaa muutoskatsastusta
Se on totta että katsastuksessa ei kovin helposti siihen kiinnitetä huomiota jos kone on päällisin puolin suhteellisen vakio.kukaan ei kiinnitä huomiota jos siitä koneesta on vaikka kanavat kohdisteltu, hierottu hieman paremmiksi ja puristuksia nostettu. Periaatteessa näin ei kyllä saa tehdä, joten Suomessa ei lie ole kun kourallinen viritettyjä vähäpäästöisiä.
Tuossa ylempänä kuitenkin sanoit että vaparina sitä saisi virittää kunhan läpäisee käytönaikaisen mittauksen, mikä on aivan toinen juttu eikä pidä paikkaansa.
Vähäpäästöisiä on Suomessa paljonkin viritettyinä, mutta juuri näistä päästövaatimuksista johtuen ne ovat hyvin usein laittomia. Vähäpäästöiseen kyllä voi vaihtaa nokan ja olla hiljaa leimalla eikä sitä kukaan huomaa, mutta se tosiaan on eri asia kuin että se olisi sallittua.
Aika harvassa kyllä ovat. Suomessa ei juuri ole asiantuntemusta eikä välineitä rakentaa vähäpäästöisiä virivirimoottoreita, johtuen ihan vaan markkinoiden pienuudesta.Jokusen tiedän noita pakokaasutyypityksiäkin tehdyn ja kaikki jälkiahdettuihin.
Tämä on sitä saivartelua. Totta kaikki, monessa viritetyssä moottorissa on parempi hyötysuhde ja pienemmät päästöt kuin vakiossa. Siksipä niitä ei olekaan kielletty, joten aika turha kommentti. Päästörajojen täyttyminen muutoksen jälkeen vain on pystyttävä näyttämään toteen, mikä tulee valitettavan kalliiksi.Voihan pakoputkiston muuttaminenkin johtaa vaikka overscavenging-ilmiöön ja sitä kautta sotkea päästöt? Toisaalta väittäisin että kanavien siloittelu ja kohdistaminen sekä puristuksen nosto parantaa päästöjä ehkäisemällä seoksen erottumista sekä tehokkaamman palamisen muodossa.
Monista vähäpäästöisestä saa suuriakin lisätehoja suhteellisen vakiossa kuosissa, jolloin leimallekaan ei tarvitse isoja operaatioita tehdä vaikka ei olisikaan muutoskatsastettu. Länsimaisiin autoihin saa valmiita päästöhyväksyttyjä settejäkin joilla saa helposti ja laillisesti (ja kovalla rahalla) sitä lisätehoa..Kuitenkin vähäpäästöisen virittäminen on aika turhaa puuhaa, koska ei niistä mitään tehoa saa kuitenkaan, ilman että joutuisi tekemään aina leimalle mittavia muutoksia.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10253
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
vaihtoehtona voi ottaa nettiautosta pikalinkin turbot, sieltä löytyy jo varsin edullisesti valmiita luvallisia turbo-autoja, erityisesti saabeja saa halvalla. Volvokin on lähelle Ladaa vastaava takavetoinen laatikkoauto ja sitä on kans turbolla 
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)