lada 1700i:n turbottaminen

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
zimppa89

lada 1700i:n turbottaminen

Viesti Kirjoittaja zimppa89 »

Mistä mahdollisesti saisi turbo satsin? onhan niitä konela autokin tehnyt.. ja mitä hintaluokkaa turbosatsilla yleensä on :?:
Tarkoituksena saada kesän aikana isolohko lada liikkumaan.. :lol:
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Valmiita turbosarjoja ei ole olemassa.

Vähäpäästöinen -> unohda, tai teetä vtt:llä noin 2ke maksavat pakokaasutestit.

Ruisku menisi kokonaisuudessaan sitten myös uusiksi. Lisää infoa löytyy yllättäen haulla ja faq:sta jotain.
Vauhdin tae - alamäki
zimppa89

Viesti Kirjoittaja zimppa89 »

yhdellä tutulla ainakin on juuri tuohon ladaan turbosatsi maahantuojalta ostettuna.. ja mitä päästöihin tulee ne on helppo ohittaa kun ottaa ammattikoululla jostain muusta autosta.. :twisted:
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

On noita konelan turbosarjoja joskus ollut. Eri asia tekeekö niillä mitään.

Pelkkä käytönaikainen päästömittaus ei riitä.
Vauhdin tae - alamäki
DELETED

Viesti Kirjoittaja DELETED »

DELETED
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

On eri asia virittää moottoria ahtamalla tai vaparina. Vähäpäästöisen jälkiturbottamisessa on se ongelma, että sitä moottoria kun ei ole koskaan tehty ahdettuna, niin ei ole näyttöä että se täyttäisi päästönormit myös ahdettuna. Jolloin vaaditaan tuo VTT:n (tai vastaavan puolueettoman tahon) mittaukset, ja ne maksaa. Eli käytönaikainen mittaus ei riitä.

Vaparina saat virittää sitä kunhan se läpäisee käytönaikaisen mittauksen. Nokka on se joka tekee noita päästöongelmia, eli tiukemmalla nokalla tulee ongelmia. Todennäköisesti myös vähäpäästöinen täyttää päästönormit ahdettunakin kunhan moottorinohjaus on kunnossa.
Vauhdin tae - alamäki
zimppa89

Viesti Kirjoittaja zimppa89 »

pitää käydä katastuskonttorilla kyselemässä, mitä mieltä ne ovat asiasta.. kiitoksia neuvoista nii ei tuu ihan turhaa työtä tehtyä jos se tulee päästöjen kanssa probleemaa.. :|
Tuomas
Viestit: 133
Liittynyt: 15.5.2005 0:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Stefa kirjoitti:jälkiturbottamisessa on se ongelma, että sitä moottoria kun ei ole koskaan tehty ahdettuna, niin ei ole näyttöä että se täyttäisi päästönormit myös ahdettuna.
Ei pidä paikkaansa. Sillä ei ole mitään tekemistä minkään kanssa onko moisesta moottorista olemassa ahdettua versiota. Jos moottoria muuttaa, se pitää päästötyypittää.
Vaparina saat virittää sitä kunhan se läpäisee käytönaikaisen mittauksen.
Ja tämä on sitten täyttä paskaa.

Vähäpäästöiseen moottoriin ei saa tehdä oikein mitään muutoksia. Samat päästötestit tulee vastaan myös vaparina kuin ahdettuna. Käytönaikainen päästömittaus ei riitä.

Vähäpäästöiseen saat käytännössä vaihtaa ilmanputsarin ja pakoputkiston sekä kasvattaa iskutilavuutta korkeintaan 10 %. Kaikki muu vaatii VTT:n tai muun riippumattoman tahon tekemän päästötyypityksen.

<A HREF="http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... tm">AKE</A>
Vähäpäästöisen tai kolmitoimikatalysaattorilla varustetun auton päästöihin vaikuttavia rakenteita tai laitteita saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa ainoastaan auton valmistajan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin rakenteisiin tai laitteisiin. Tällöinkin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien (tai myöhempien) päästövaatimusten tulee täyttyä. Auton moottoria saa kuitenkin muuttaa sylinterihalkaisijaa tai iskunpituutta suurentamalla, kuitenkin siten, että iskutilavuus suurenee korkeintaan 10 %.
DELETED

Viesti Kirjoittaja DELETED »

DELETED
Tuomas
Viestit: 133
Liittynyt: 15.5.2005 0:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Voi, kunhan täyttää vaaditut päästönormit, mitkä se myös täyttää. Tarvitset jonkun todisteen että vaaditut normit täyttyvät, esimerkiksi luovuttaja-auton rekisteriote tai maahantuojan todistus.
DELETED

Viesti Kirjoittaja DELETED »

DELETED
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Kauanhan taas näemmä kestikin ennenkuin meni saivarteluksi...

Jos koneesta olisi ahdettu versio, voisi sen vaihtaa keulalle. Mutta tällä ei niin väliä, koska moista ei ole.

Vaparina virittäminen ei vaadi sen kummempaa muutoskatsastusta, joten kukaan ei kiinnitä huomiota jos siitä koneesta on vaikka kanavat kohdisteltu, hierottu hieman paremmiksi ja puristuksia nostettu. Periaatteessa näin ei kyllä saa tehdä, joten Suomessa ei lie ole kun kourallinen viritettyjä vähäpäästöisiä. Jokusen tiedän noita pakokaasutyypityksiäkin tehdyn ja kaikki jälkiahdettuihin.

Voihan pakoputkiston muuttaminenkin johtaa vaikka overscavenging-ilmiöön ja sitä kautta sotkea päästöt? Toisaalta väittäisin että kanavien siloittelu ja kohdistaminen sekä puristuksen nosto parantaa päästöjä ehkäisemällä seoksen erottumista sekä tehokkaamman palamisen muodossa.

Kuitenkin vähäpäästöisen virittäminen on aika turhaa puuhaa, koska ei niistä mitään tehoa saa kuitenkaan, ilman että joutuisi tekemään aina leimalle mittavia muutoksia. Etsii mielummin vanhemman kopan johon tekee, ei ne niin kalliita ole kuitenkaan...
Vauhdin tae - alamäki
DELETED

Viesti Kirjoittaja DELETED »

DELETED
Tuomas
Viestit: 133
Liittynyt: 15.5.2005 0:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Stefa kirjoitti:Kauanhan taas näemmä kestikin ennenkuin meni saivarteluksi...
Ei tuo ollut saivartelua, pienellä provosoinnilla vaan saa paremmin huomiota.
Jos koneesta olisi ahdettu versio, voisi sen vaihtaa keulalle. Mutta tällä ei niin väliä, koska moista ei ole.
Voisi toki, mutta tuolla ylempänä puhuit itse ahdetun vertaamisesta tehtaan turboon, mikä on täysin toinen asia.

Jos jostain löytyy valmis turbokone joka sopii teho-, koko- ja päästörajoihin niin tokihan sellaista saa käyttää. Ei tarvitse olla samasta mallisarjasta tai edes Ladasta.
Vaparina virittäminen ei vaadi sen kummempaa muutoskatsastusta
Itse asiassa vähäpäästöisen moottorin muuttaminen vaatii muutoskatsastuksen, jossa tarkistetaan että kone muutosten jälkeen on edelleen vaatimusten (käytännössä päästöt) mukainen.
kukaan ei kiinnitä huomiota jos siitä koneesta on vaikka kanavat kohdisteltu, hierottu hieman paremmiksi ja puristuksia nostettu. Periaatteessa näin ei kyllä saa tehdä, joten Suomessa ei lie ole kun kourallinen viritettyjä vähäpäästöisiä.
Se on totta että katsastuksessa ei kovin helposti siihen kiinnitetä huomiota jos kone on päällisin puolin suhteellisen vakio.

Tuossa ylempänä kuitenkin sanoit että vaparina sitä saisi virittää kunhan läpäisee käytönaikaisen mittauksen, mikä on aivan toinen juttu eikä pidä paikkaansa.

Vähäpäästöisiä on Suomessa paljonkin viritettyinä, mutta juuri näistä päästövaatimuksista johtuen ne ovat hyvin usein laittomia. Vähäpäästöiseen kyllä voi vaihtaa nokan ja olla hiljaa leimalla eikä sitä kukaan huomaa, mutta se tosiaan on eri asia kuin että se olisi sallittua.
Jokusen tiedän noita pakokaasutyypityksiäkin tehdyn ja kaikki jälkiahdettuihin.
Aika harvassa kyllä ovat. Suomessa ei juuri ole asiantuntemusta eikä välineitä rakentaa vähäpäästöisiä virivirimoottoreita, johtuen ihan vaan markkinoiden pienuudesta.
Voihan pakoputkiston muuttaminenkin johtaa vaikka overscavenging-ilmiöön ja sitä kautta sotkea päästöt? Toisaalta väittäisin että kanavien siloittelu ja kohdistaminen sekä puristuksen nosto parantaa päästöjä ehkäisemällä seoksen erottumista sekä tehokkaamman palamisen muodossa.
Tämä on sitä saivartelua. Totta kaikki, monessa viritetyssä moottorissa on parempi hyötysuhde ja pienemmät päästöt kuin vakiossa. Siksipä niitä ei olekaan kielletty, joten aika turha kommentti. Päästörajojen täyttyminen muutoksen jälkeen vain on pystyttävä näyttämään toteen, mikä tulee valitettavan kalliiksi.
Kuitenkin vähäpäästöisen virittäminen on aika turhaa puuhaa, koska ei niistä mitään tehoa saa kuitenkaan, ilman että joutuisi tekemään aina leimalle mittavia muutoksia.
Monista vähäpäästöisestä saa suuriakin lisätehoja suhteellisen vakiossa kuosissa, jolloin leimallekaan ei tarvitse isoja operaatioita tehdä vaikka ei olisikaan muutoskatsastettu. Länsimaisiin autoihin saa valmiita päästöhyväksyttyjä settejäkin joilla saa helposti ja laillisesti (ja kovalla rahalla) sitä lisätehoa..
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

vaihtoehtona voi ottaa nettiautosta pikalinkin turbot, sieltä löytyy jo varsin edullisesti valmiita luvallisia turbo-autoja, erityisesti saabeja saa halvalla. Volvokin on lähelle Ladaa vastaava takavetoinen laatikkoauto ja sitä on kans turbolla :wink:
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vastaa Viestiin