Samara 1500 -92:n kaasutin

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
tohoyn

Samara 1500 -92:n kaasutin

Viesti Kirjoittaja tohoyn »

Samara 1500 -92:n kaasuttimia ei kuulemma myydä enää. Olen kysynyt Delta-Autosta. Pitäisi vaihtaa tuo kaasutin, koska se on kulunut, mistä johtuen auto käynnistyy huonosti ja kierrokset heittävät joutokäynnillä.

Onko tuon kaasutinmallin valmistus tosiaan lopetettu? Saako noita kaasuttimia jostain varastoista vielä, esim. Venäjältä?

Onko Samara 1500:n -92:ssa kaasutin- vai ruiskumalli? Onko tuon mallin kaasutin Solex vai Axtec?

Jos kaasuttimia ei saa enää uusina, niin pystyykö tähän malliin laittamaan jonkin toisen kaasuttimen?

Deltan mukaan kaasutinongelmat johtuvat kaasuttimen kulumisesta ja ne vaativat kaasuttimen vaihtamisen. Kaasuttimessa on ollut välillä ruuvit löysällä ja se on saattanut päästä heilumaan tms. Pystyisikö tuota kaasutinta kuitenkin jotenkin korjaamaan? Yhdessä liikkeessä puhuttiin jotakin korjaamisesta koneistamolla, mutta Deltasta sanottiin, ettei sellainen kannata.

- Tommi Höynälänmaa -
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Morjensta Tommi

Kyseinen kaasutin on siis solex, ja axtec. Eli aksteekin siitä tekee ne vähäpäästöisyyshärpäkkeet.

Samaran perus-solexin saa varmasti Venäjältä, mutta en tiedä sitten kuinka siihen on sovitettavissa axtec-jutut. Runkohan on sama, ja kuluneisuudesta jos on kysymys, niin silloinhan uskoakseni perus-solexin saisi hyödynnettyä. Automaattiryyppy, solenoidisuuttimet ym pitää sitten viritellä vanhasta.

RTJN65 tällä foorumilla on axtekkiguru joten hän voinee kertoa enemmän ja tarkemmin.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Vaatii vähän koneistustaitoja kyllä jos meinaa siitä solexista tehdä axtec solexin :? Jos on tosiaan niin (?) että kaasari vuotaa läppäakseleista niin koittaa hommata paremman rungon (vähemmän ajetun)... Muita varaosia noista normi solexeista kyllä saa 8) Voishan ton jollakin saada tilkittyä päästömittauksen ajaksi... Paksua öljyä tai vaseliinia vaan akseleitten päihin ettei ilmaa pääse läpi :lol:

Jos tuo nyt on vikanakaan... :shock:

Jaa niin tuolla sanottiin että käynnistyy huonosti ja joutokäynti seilaa...

Jos ei käynnisty nii ei todennäköisesti saa oikein bensaa ja vaeltelua nyt on axtecissa jo uutenakin :lol: Voipi tuon kaasarin saada toimimaan ilman vaihtoakin vai onko päästöissä ollut ongelmia katsastuksessa?
124/2101 practical beauty
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Arpati tossa jo diagnosoi ja samaa heitän minäkin. Miten häiriöt tulee??. Jos tyhjäkäynti lämpimänä epätasainen niin vaelteleeko silloin myös päästöavot (rikkaalla->köyhälle->rikkaalle).

Tuntuu kaasarin neulaventtiili ongelmalta. Samalla tarkastettava myös letkutus ja jos jäännöshappea liikaa niin EGR systeemin Metalliputken kunto.

Kerran ostin naapurista (joka on hiukka boikotissa nyt) uuden 21083-1107010-31 kaasarin ja purin sen. Samalla purin vieressä 21053-1107010-62 kaasarin ja rakensin yhden toimivan.

Toi 21083 kaaasari ei käy suomalaisiin Samaroihin (päästöt) mutta edellisen kanssa "sotkettuna" siitä saa lähes uudenveroisen laitteen.

Itse katsastin sillä auton (hyvät arvot) ja veto oli todella hyvä (pieni viritys aina paikallaan). Myytiin lopulta auton mukana Eestiin.

Varaosia saa Venäjältä (joka on boikotissa) ja mulla on ollut, alkaa olla
tosin aika vähissä.
Lada rules
Vastaa Viestiin