Apua! -95 Samaran jarruihin

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
juuus

Apua! -95 Samaran jarruihin

Viesti Kirjoittaja juuus »

Appiukon luotettava Samara 1.5i, -95 temppuilee. Vika on paikallistettu siihen jarrupaineventtiiliin vai mikä se nyt onkaan, siis se kuorman mukaan säätävä venttiili, joka on siinä taka-akselin kupeessa. Merkkiliikkeestä ei uutta saa, siis mistä saa, kertokaa, oi kohtalotoverit ??
Jaakkima
Ylläpito
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Sitä en osaa sanoa että mistä uuden jarrupaineensäätimen saat, mutta minulla on sellainen mielikuva että maahantuoja on velvoitettu tuomaan seuraavat 10 vuotta myynnin lopettamisesta varaosia. Eli Samaran tapauksessa vuoteen 2013 asti. Toinen mikä tuli mieleen että ei 110:ssä käytettäisi samaa paineensäätäjää? Luulisi tähän ainakin löytyvän uusi.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Jaakkima
Ylläpito
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Käväsin pesemässä auton ja samalla mielenkiinnosta kysäsin saako kyseistä osaa. Paikka oli Osaset-ketjuun kuuluva Risto Rämä Oy. Koivunen toimittaa osan ja hintaa tulee muistaakseni 58 €.
Viimeksi muokannut Jaakkima, 9.5.2006 15:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
ladamaster

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Motonetissa on:
JARRUPAINEEN SÄÄDIN LADA SAMARA
Samara Paineensäädin. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23-8590
33.50 €
juuus

Kyselin asiaa eilen itsekin paikallisilta tarvikemyyjiltä ja joka paikasta jarrupaineensäätimen saa ja lopulta ostin sen hintaan 34,80e. Mielenkiintoista sikäli, että paikallinen merkkiliike sanoo, että osaa ei enää saa !!
Huomenna pitäisi jarrupaineensäädin nyt vaihtaa, se ei lienee ongelma mutta, kertokaapas kuinka käsijarrun vaijeri säädetään ? Kun käkkärin vetää päälle, kahva törröttää pystyssä eikä käkkäri kunnolla pidä !! Kuinka ja mistä tuo säädetään ?
Appiukolla on metsää pari sataa hehtaaria niin tässä pitäisi vävypojan nyt näyttää kykynsä :D
Pavlovits
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Käsijarru pois päältä. Montulla tai nosturillä homma hoituu paremmin, auton alla ryömien, vikka tunkinkin avulla on on paskamainen homma.
Auton alla melko tasan keskellä autoa pakoputken vieressä on vaijerin päässä noin 10 cm:n kierretanko. Avaa ensin lukkomutteria ja sitten sitä toista mutteria siten, että vaijeri kiristyy. Paikka on ahdas ja erilaia avaimia kokeilemalla löydät oikean, jolla mutteri pyörähtää noin 1/10 kierrosta kerrallaan. Hommaa helpottaa kun vedät samalla vaijeria pakoputkesta poispäin. Kiristä lukkomutteri. Jos teit tämän heti ajon jälkeen laita Bacimysiniä palaneisiin sormiin.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
samarai
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja samarai »

voihan sitä tietysti vaijerista jonkun verran säätää, mutta kannattaa selvittää ettei ole jarrukengät lopussa (varsinkin ensiökenkä, monesti auttaa kun vaihtaa takakengän eteen, jossa on yleensä pintaa). Neuvostoinsinöörin symmetriset kengät tarvitsee vain vaijerin vivun pään vaihdon :wink: )

Pelkästään vain vaijerista säätämällä saa äkkiä rummutkin loppuun. Samarassahan on itsesäätyvät kengät takana (edellyttäen, että sylinterit toimii).
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Sdelano v SSSR

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Jarrupaineventtiilistä:

Venttiili menee helposti jumiin, mikä aiheutuu käytön puutteesta. Seurauksena on toisen (muistaakseni vasemman) takajarrun heikko teho.

Asiaa voi auttaa seuraavalla tempulla: Muutaman kuukauden välein vasen takapyörä ajetaan kiven tai muun kohouman päälle niin, että takajousitus painuu vasemmalta puolen kasaan. Tämä kuvaa tilannnetta, jolloin taka-akselilla on suuri kuorma ja kuormantunteva venttiili antaa taka-akselille suuren jarrunestepaineen. Nyt sitten poljetaan jarrupoljinta useita kertoja kohtuullisen suurella voimalla.

Käsijarruvaijerista:

Samaran takajarrut ovat itsesäätyvät, mutta se koskee vain jarrukenkiä, ei käsijarruvaijereita. Kun kengät kuluvat, on vaijereita vastaavasti kiristettävä. Vaijereiden asianmukainen säätö ei kuluta rumpuja sen kummemmin.
Sdelano v SSSR

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
juuus

Jees, tuo kuulostaakin oikein tutulta sillä nimenomaan vasen takapyörä ei "suttaa" äkkijarrutuksessa.
Tänään siis rempataan appiukon Samaran jarrut...
samarai
Lada kerhon jäsen

Sdelano v SSSR kirjoitti: Käsijarruvaijerista:

Samaran takajarrut ovat itsesäätyvät, mutta se koskee vain jarrukenkiä, ei käsijarruvaijereita. Kun kengät kuluvat, on vaijereita vastaavasti kiristettävä. Vaijereiden asianmukainen säätö ei kuluta rumpuja sen kummemmin.
:? No ei tää mun mielestä kyllä näin mene. Jos kengät säätyvät automaattisesti lähelle rumpua - ei mitään vaijerien säätöjä enää tarvita. Tottakai vaijereissa pitää olla tietty "perussäätö" ja eliminoida vaijerien venyminen. Tarkoitin tossa, että rummut saa loppuun, kun säätää lopussa olevat kengät pelkästään vaijerista, jolloin voi metalli olla vasten metallia.

Pitää huomioida, että jarrukengät eivät ole ikuisia vaan ne on joskus vaihdettava uusiin tai jos pintaa on vaihdettava keskenään- Samara kuluttaa yleensä pelkkää ensiökenkää.

Itse en ole muuten koskaan koskenut Samarassa käsijarruvaijerien säätöihin.
Sdelano v SSSR

Olet samarai tällä kertaa väärässä.

Samaran takajarrujen "automaattisäätö" on itse asiassa jarrusylintereissä, joissa on paluusuuntaan lyhyt "vapaaliike", minkä jälkeen sylinterin liikkeen pysäyttää jarrukenkien palautusjousia väkevämpi kitkavoima.

Käsijarru on yksinkertaisella mekaanisella vivustolla kenkiin vaikuttava. Kun kengät kitkapintojen kulumisen vuoksi "karkaavat" käsijarrumekanismin ulottumattomiin, on asia saatettava järjestykseen vaijereita säätäen.

Tässä kohtaa Samaran konstruktio ei ole maailman edistyksellis-huoltoystävällisin.

Itse olen muutamankin kerran säätänyt vaijereita, osin myös siksi, että hyvän hidastuvuuden saavuttamiseksi liukkailla keleillä olen säätänyt jarruja tarpeen mukaan takapainoisiksi. Seurauksena tietysti takajarrukenkien nopeahko kuluminen.

Vaijerit eivät muuten veny - ainakaan pysyvästi. Säätötarve aiheutuu kenkien ja rumpujen kulumisesta sekä joskus käsijarrumekanismin välittäjätangon (jarrusylinterin alla oleva käsijarruvoiman etumaiselle kengälle välittävä osa) päiden kulumisesta, jolloin tanko lyhenee.
Sdelano v SSSR

samarai
Lada kerhon jäsen

Sdelano v SSSR kirjoitti:Olet samarai tällä kertaa väärässä.

Samaran takajarrujen "automaattisäätö" on itse asiassa jarrusylintereissä, joissa on paluusuuntaan lyhyt "vapaaliike", minkä jälkeen sylinterin liikkeen pysäyttää jarrukenkien palautusjousia väkevämpi kitkavoima.

Käsijarru on yksinkertaisella mekaanisella vivustolla kenkiin vaikuttava. Kun kengät kitkapintojen kulumisen vuoksi "karkaavat" käsijarrumekanismin ulottumattomiin, on asia saatettava järjestykseen vaijereita säätäen.

Tässä kohtaa Samaran konstruktio ei ole maailman edistyksellis-huoltoystävällisin.

Itse olen muutamankin kerran säätänyt vaijereita, osin myös siksi, että hyvän hidastuvuuden saavuttamiseksi liukkailla keleillä olen säätänyt jarruja tarpeen mukaan takapainoisiksi. Seurauksena tietysti takajarrukenkien nopeahko kuluminen.

Vaijerit eivät muuten veny - ainakaan pysyvästi. Säätötarve aiheutuu kenkien ja rumpujen kulumisesta sekä joskus käsijarrumekanismin välittäjätangon (jarrusylinterin alla oleva käsijarruvoiman etumaiselle kengälle välittävä osa) päiden kulumisesta, jolloin tanko lyhenee.
no en mä tätä "pelkästään vaijereista säätöä" vieläkään täysin purematta niele. :wink:

Kyllä mä sen tiedän, että toi kenkien automaattisäätö on sylinterissä- "eikä mikään käsijarrun automaattisäätö"- yleensähän toi kenkien säätö tehdään epäkeskosäädöillä jarrukilven takaa.

Kyllä mun mielestä jos toi kahvassa oleva "liike" ei riitä, että käsijarru ei ota kunnolla- johtuu monesti siitä, että on ensiökenkä niin kulunut, että se pitää vaihtaa- jos siinä vaijerissa ei jo valmiiksi ole liikaa väljyyttä. :roll: Toi välitangon pään kuluminen on tosiaan yksi syy "vapaaliikkeeseen". Kyllä mun mielestä tohon käsijarruun vaikuttaa ensiökengän hihnankin paksuus.

Tottakai sitä kahvaa saa alemmaksi, jos vaijereita kiristää- mutta siinä jää helposti huomioimatta se, että lopussa olevilla kengien säädöillä saa rummut helposti poltettua.

Eikö kannata joskus tarkistaa jarrukenkienkin kunto, ennenkuin alkaa jarruja säätää käsijarruvaijerilla- eli vaikka jos toi ensiökenkä on lopussa, vai kiristetäänkö vaijerista aina vaan :roll:
Pavlovits
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Jos jarrukengät ovat lopussa, rumpuhan kuluu, kuitenkin kai enemmän jalkajarrun, kuin käsijarrun käytöstä.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Sdelano v SSSR

Terve!

Kokemuksieni mukaan rummun sisällä oleva käsijarruvipu (siis se johon vaijeri tulee kiinni) ottaa ensin kiinni pyörän napaan, kun jarrukengät kuluvat. Käsijarrulla ei siis pysty vetämään loppuun kuluneita kenkiä rumpuun kiinni lainkaan, vaikka kiristäisi vaijerit sinkeälle.

Eli niin kauan kuin vaijerista säätäen saa käsijarruun pitoa, on kengissä pintaa.

Tosin puhdistamisen takia on kyllä muuten silloin tällöin syytä avata rumpu.

Luonnollista tietysti on, että kenkien kuluminen vaikuttaa säätötarpeeseen. Siksi taannoinen kolhoositalonpoikain suunnittelukollektiivi aikanaan kehitti vaijerin, jossa säätö. Luotettavan venäläistiedon mukaan säädettävä vaijeri onkin aikanaan keksitty Volgan mutkassa. Se, että keksintö olisi muka anglo-amerikkalais-saksalainen, on historian vääristelyä.
Sdelano v SSSR

samarai
Lada kerhon jäsen

Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!

Kokemuksieni mukaan rummun sisällä oleva käsijarruvipu (siis se johon vaijeri tulee kiinni) ottaa ensin kiinni pyörän napaan, kun jarrukengät kuluvat. Käsijarrulla ei siis pysty vetämään loppuun kuluneita kenkiä rumpuun kiinni lainkaan, vaikka kiristäisi vaijerit sinkeälle.

Eli niin kauan kuin vaijerista säätäen saa käsijarruun pitoa, on kengissä pintaa.

Tosin puhdistamisen takia on kyllä muuten silloin tällöin syytä avata rumpu.

Luonnollista tietysti on, että kenkien kuluminen vaikuttaa säätötarpeeseen. Siksi taannoinen kolhoositalonpoikain suunnittelukollektiivi aikanaan kehitti vaijerin, jossa säätö. Luotettavan venäläistiedon mukaan säädettävä vaijeri onkin aikanaan keksitty Volgan mutkassa. Se, että keksintö olisi muka anglo-amerikkalais-saksalainen, on historian vääristelyä.

Terve terve!

En tarkoittanutkaan sitä, että loppuunkulunut ensiökenkä viottaisi rumpua käsijarrun kanssa vaan käyttöjarrun käyttö. Itse olen purkanut Samaran jarruja, joissa ensiökenkä on aivan luillaan ja on vaan säädetty vaijerit tiukaksi, että käsijarru pitää. Käyttöjarrun kanssa lopussa oleva ensiökenkä on syönyt samalla rummun "ranteille".

Mä en nyt ole ihan kurssissa, mikä tossa Samaran käsijarrumekanismissa on erilaista muiden autojen käsijarrujen kanssa. :roll: Kyllähän noi vaijerinsäädöt yleensä löytyy joka käsijarrusta, joissainhan ne on vaan siellä kahvassa sisällä.

Edelleen väitän, että käsijarrun säätö on vain "vaijerien perussäätöä" varten ei jarrujen säätöön. Sitä varten on automaattisäätö sylinterissä, joka myös vaikuttaa käsijarrun toimintaan. "Vaijerisäätöä" tarvitaan vain jos ensiökenkä niin lopussa, että sylinterin automaattisäätö ei riitä tai sitten se välirauta kulunut.

Selvitystyö jatkuu.. :wink:
Vastaa Viestiin