Automaattiryyppy
Automaattiryyppy
Mitenkä sitä automaattiryypyä sais pienemmälle? ku on kaasari rempan jälkeen ollu vähä outo tuo ryyppy (2105 vm. 92) Ku pistää kylmänä käyntiin niin kone huutaa pirusti ja kiihtyy vaan kokoajan.. sit ku lämpiää niin ei oo mitn vikaa ja toimii niinku pitääkin.. Liittyykö se mötikkä siinä kaasarin etuosassa ryyppyyn? Siihenhän menee kaks letkua ja sielä sisäsä on joku jousi, vähä niinku rullamitasa.. Ku senkin menin aukaseen.. Jos se ois menny vaikka liian tiukalle se jousi.. Häh?
Osien tarkoitus
Letkut ovat tulo- ja paluuletku moottorin jäähdytysvedelle.Jäähdytysveden lämpö vaikuttaa jouseen siten että lämmettyään täysin sen pitäisi kiertyä siten että jousi avaa täysin rikastinläpän.Jos moottori ei lämpene täysin se jättäää rikastinta päälle,mikä nostaa moottorin kierroksia ja lisää polttoaineenkulutusta.Myös mekaanisia häiriöitä voi olla.Läppä ilman jousta pitää liikkua riittävän herkästi.Muös alkuasento jousen asennuksessa on tärkeää.Jos automaattirikastinboksin laittaa väärään asentooon,niin bi-metallijousen säätö toimii väärin.Sekin on tarkistettava ettei letkuissa ole ilmaa.Jos säätö toimii viivästettynä voi kysymyksessä veden kiertämättömyys ja säätöjousi saa toimintalämpötilansa lohkon kautta kaasariin ja sieltä säätöjouseen.Joskus rikastiläppä voi hangata kaasuttimen kurkkuun ja takeltelee.Silloin voi nähdä hankausjäljet.Ennenkuin käynnistää kylmää autoa voi nähdä toimiiko rikastin käynnistyksessä,ota ilmanpuhdistin pois,paina kaasu pohjaan,rikastinläppä pitäisi olla lähes kiinni asennossa.