Mikähän olisi vialla kun auto on seissyt 10min-tunnin niin saa sahata eikä meinaa lähteä hyvin käymään? Kylmänä lähtee kuin unelma.
Haulla en löytänyt aiheeseen mitään vastausta
pressa kirjoitti:höyrylukko polttoaine letkussa?
eli seuraavan kerran kokeile ennen starttausta pari pumppausta polttoainepumpun käsikäyttövivulla
onko apua
Missä tämä käsikäyttövipu on? Kaasarin kyljessä kenties? Muistan zil:issä sellaisen olleen, mutta että ihan ladassakin, enpä tiennyt
pressa kirjoitti:höyrylukko polttoaine letkussa?
eli seuraavan kerran kokeile ennen starttausta pari pumppausta polttoainepumpun käsikäyttövivulla
onko apua
Missä tämä käsikäyttövipu on? Kaasarin kyljessä kenties? Muistan zil:issä sellaisen olleen, mutta että ihan ladassakin, enpä tiennyt
Bensapumpun kyljestä löytyy jos on alkuperäinen/venäläinen pumppu. Eli lohkon vasemmassa kyljessä alhaalla, bensaletkua seuraamalla löytää. Vipu osoittaa suoraan vasempaan etulokariin päin. Jos on vaihdettu joku tarvikepumppu niin vipua ei ole
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
pressa kirjoitti:höyrylukko polttoaine letkussa?
eli seuraavan kerran kokeile ennen starttausta pari pumppausta polttoainepumpun käsikäyttövivulla
onko apua
Missä tämä käsikäyttövipu on? Kaasarin kyljessä kenties? Muistan zil:issä sellaisen olleen, mutta että ihan ladassakin, enpä tiennyt
Bensapumpun kyljestä löytyy jos on alkuperäinen/venäläinen pumppu. Eli lohkon vasemmassa kyljessä alhaalla, bensaletkua seuraamalla löytää. Vipu osoittaa suoraan vasempaan etulokariin päin. Jos on vaihdettu joku tarvikepumppu niin vipua ei ole
Kiitos tiedoista. Täytyy huomenna kokeilla kun kylillä pyörähtelee.
Niin ja sellainen juttu, että tämä kuumana/puolilämpöisenä esiintyvä huono käynnistyvyys on ihan ominaisuus. Bensa vissiinkin höyrystyy bensapumpun sisässä ja eihän se pumppu höyryä pysty pumppaamaan. Tai ainakin näin olen käsittänyt tämän jutun foorumin juttujen perusteella.
Omassa Ladassa pahin aika on 5-15 min sammutuksen jälkeen, tosta kun menee eteenpäin niin ei juuri ole ongelmia. Ei se mitään jos hieman huonosti käynnistyisi mutta ilman ryyppyä on kyllä niin tuskasta tyhjäkäyntiä, usein meinaa sammua kun laittaa valot päälle. Mikähän piru tuossakin on...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Kilpakäytössä tuo höyrystyminen estetään pakosarjan eristyksellä.Siihen on kallista teippiä saatavilla, tosin sammutuspeitekin käy.Onnistuiskohan tuollaisen sammutuspeitteen kääriminen tuonne pakosarjan ja kaasarin välille?Peltipakosarjoissa kun tilaa on vähän enemmän.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Siviilikäytössä laitetan sellainen korokepakeliitti siihen kaasarin ja imusarjan väliin ja ongelma jos ei ihan poistu niin vähenee huomattavasti sillä. Tuo myös hitusen lisää alavääntöä.
.
Puolilämmin nappis lähtee kokemukseni mukaan käyntiin ainoastaan flodaamalla ja tuulettamalla kaasari näin:
1. kolme - neljä kertaa kaasu nopeasti pohjaan startatessa.
2. kaasu jätetään alas ja jatketaan starttaamista.
3. kohta lupaa, jolloin sahataan vielä ja kun hörähtää, taas 2 - 3 ruiskausta kiihdytyspumpulla. Jo vain taas käy ynnä kolisee.
Hankalat on keinot far angstilla. Itse laitoin tuohon 1200 pataan sen korotuspalan kaasarin alle ja kyllähän se selvästi auttaa, vielä jos eristäisi pakosarjan vaikka sillä sammutuspeitteellä niin voisi koko ongelma kadota tyystin.
Itsekin olen tätä kovasti ihmetellyt, mutta asteekissa tuota ongelmaa ei juurikaan ole. Kaasu puoliksi auki kun starttaa niin kone tärähtää oitis tulille.
asteekissa onkin kohtuu paksu pakeliittilevy vakiona ja lisäksi vielä peltinen lämpökilpi estämäsä lämmön säteilemistäkin. Silloin joskus kun mulla vielä oli kaasari niin, ainut apu lämpöisenä käynistykseen oli tuo tuuletus eli kaasu hiljaa pohjaan ja sitten starttausta.
Kustannusosakeyhtiön kirjamiehen Autokäsikirjan numero 3:n mukaan vuodelta 1954 sanotaan höyrylukosta seuraavaa:
"Höyrylukko on polttoainejärjestelmässä esiintyvä vika,joka aiheutuu siitä,että bensiini muodostaa liian paljon höyryä bensiiniputkissa tai pumpussa.Pumppu ja kaasutin pystyvät käsittelemään höyryä vain rajoitetusti,joten nestemäisestä bensiinistä putkissa muodostunutta bensiinihöyrystä johtuen ei moottori saa riittävästi bensiiniä pysyäkseen käynnissä.Jo yksikin kohta putkistossa,pumpussa tai kaasuttimessa voi johtaa auton sammumiseen."
Höyrylukon ilmestyessä on todettava seuraavaa:
-tarkistetaan,että polttoainepumpun paine on riittävä.
-etsitään mahdolliset kuumat kohdat polttoaineputkessa kaasuttimen ja polttoainesäiliön välillä.
asennetaan ilmavirran ohjaajat suuntaamaan ilmaa kuumiin kohtiin.
-asennetaan suojuksia kuumuuden ohjaamiseksi pois niistä polttoainejärjestelmän osista,jotka ovat alttina moottorin ja jäähdytysjärjestelmän säteilemälle lämmölle.
-tilapäinen höyrylukon poistaminen maantiellä voidaan suorittaa peittämällä polttoainepumppu ja -putket märiksi kastutetulla rievulla.
-polttoaineputkesta poistetaan kaiki jyrkät mutkat ja ahtaat kohdat.
Jos on mahdollista käyttää elektronista laserilla toimivaa pistelämpömittaria niin sillä kuumat kohdat löytyvät helposti.
Ladan polttoainepumpussa on 90-asteen jyrkkä mutka,jossa on paljon lämpöä vastaanottavaa pintaa höyrylukon muodostumiseksi.
Vaikea uskoa etä ladan pensapumppuun tulisi höyrylukkoa, sekun sijaitsee kohtu viileässä paikassa. Pensaptki pumpulta kaasarille taas ei haittaa vaikka oli täynnä höyryä, sen tilavus on niin pieni että se täyttyy nopeasti. Ongelma on käsittääkseni juri kaasarin kumeneminen ja jolloin kohokammiossa olevapensa kiehuu ja koko imusarja ja ilman sodatin täyttyy höyrystä, tämä aiheuttaa sen että kone ei saa tarpeeksi ilmaa ja kastelee tulpat.
destor kirjoitti:Hankalat on keinot far angstilla. Itse laitoin tuohon 1200 pataan sen korotuspalan kaasarin alle ja kyllähän se selvästi auttaa, vielä jos eristäisi pakosarjan vaikka sillä sammutuspeitteellä niin voisi koko ongelma kadota tyystin.
Luettuna hankala, tehtynä noin kolme sekuntia/startti. Eikä tällainen kikka olekaan pysyvä parannus.
Se on ensiapu niille, joilla on sama ongelma.
Miten itse ehdotat startattavaksi, kun ei ole korotuspalaa eikä eristettyä pakosarjaa?