Sivu 1/2
Nopeusmittari
Lähetetty: 19.4.2006 17:41
Kirjoittaja XXX
Ladani (21053 ,vm. 1994) nopeusmittarin asteikolla on kolme punaista viivaa. Yksi niistä on vähän alle satasen kohdalla. Mikä on näiden merkkien tarkoitus?
Lähetetty: 19.4.2006 17:44
Kirjoittaja Toveri Sladimir
Ykkösellä ekaan viivaan, kakkosella toiseen jne.Siis maximissaan.Se on sellainen köyhän miehen kierroslukumittari.
Lähetetty: 19.4.2006 17:46
Kirjoittaja aon
Toveri Sladimir kirjoitti:Ykkösellä ekaan viivaan, kakkosella toiseen jne.Siis maximissaan.Se on sellainen köyhän miehen kierroslukumittari.
Hm, mä olen ajanut niin, että kakkosella ekaan, kolmosella tokaan jne. Vähän on huudatusta ykkösellä ajella neljäkymppiä

Lähetetty: 19.4.2006 17:52
Kirjoittaja XXX
Kun katti oli mennyt tukkoon, niin ajoin kolmosella reilua satasta että palaisi karstat pois.

Lähetetty: 19.4.2006 18:20
Kirjoittaja ralli lada
ei oo vielä paljonkaan kiekkoja noitten viivojen kohalla.
ainakaan mun latuskassa.
Lähetetty: 19.4.2006 20:50
Kirjoittaja Jokari
Muut viivat on suhteellisen järkevästi, paitsi että ykkösellä 40 km/h, ei p*rkele

Varmaakin tarkoitettu vaihdettavaksi kakkoselta kolmoselle tuossa kohtaa.
Ohjekirjassa lukee noille selityksenä jotain "suurin sallittu ajonopeus kullakin vaihteella" tms.
Lähetetty: 19.4.2006 23:23
Kirjoittaja destor
Ykkösellä 5500rpm vastaa 40km/h nopeutta 58cm korkeilla renkailla ja 4,1 perällä.
Lähetetty: 20.4.2006 7:32
Kirjoittaja ladoilla radalle
kylläse ykkösellä vähä vonkasee ku 40km/h kierrättää..

mut eihän lada kierroksia pelkää..?
Lähetetty: 20.4.2006 9:32
Kirjoittaja Lada Scandinavia
Tämän keskustelun alkuunpanija ei ole lukenut Ladan käyttöohjekirjaa tai sitten hänellä ei ole sitä ja se on huonoasia. Käyttöohjekirjaa pitäisi sen takia lukea niin hyvin, että osaa autoa käyttää. Auton valmistaja on antanut hyvät ohjeet auton käytölle ja niitä noudattamalla Lada kestää ja palvelee omistajaa pitkään. Vääränlainen käyttö tai huoltojen laiminlyönti
saattaa aiheuttaa toiminta ongelmia autossa ja tai ajomatka keskeytyy.
Siis Ladaan voi tulla sellainen vaurio, että ajamista ei voi jatkaa. Kerron tässä yhteydessä siskoni auton käytöstä. Hän osti aikoinaan lähes uuden Toyota Corollan. Kun autolla oli ajettu yli 30tkm, niin kysyin kerran oletko vaihdattanut öljyt moottoriisi. Siskoni ihmeissään, että pitääkö sellaiset vaihtaa. No hän oli ajanut yli 40tkm kunnes hän vei autonsa huoltoon ja kun Corollalla oli ajettu 100tkm, niin eteen tuli moottorin vaihto ja samalla tetysti kytkinkin vaihdettiin, kun oli pitänyt kytkinpolkimella jalkaa aina, ajon aikana. Siskoni ei ollut lukenut tai ei välittänyt käyttöohjekirjan neuvoista. Täs kohtaa hiukan yleistän. (ollut naisen käytössä)
Lähetetty: 20.4.2006 16:17
Kirjoittaja XXX
Tuli vielä mieleen, että mites lähelle nuo viivat sattuvat kolmella suurimmalla vaihteella ajettaessa moottorin vääntömomentin huippukohtia?
Lähetetty: 20.4.2006 18:01
Kirjoittaja Jusu
Tuolta TM:n sivulta löytyy taulukko teoreettisista nopeuksista suurimman väännön ja tehon kierrosluvuilla. Siitä voi myös räknätä mihin asti vaihteilla voi vinguttaa.
Tuossa jutussa on kyllä nelivaihteinen Lada 4,1 perällä mutta ajaa asiansa.
Lähetetty: 20.4.2006 18:04
Kirjoittaja 'aatee'
no mä en noista viivoista välitä vaihan silloin ku tuntuu siltä!
Lähetetty: 21.4.2006 19:19
Kirjoittaja Kimmo86
Ahaa nyt selvis noitten viivojen tarkotus, vaikka jotian tommosta kyllä aavistelinkin. Monesti tulee kyllä kierrätettyä tota kolmosta tonne 120 asti, kun toi kone herää vasta kunnolla eloon siinä 90:n tienoilla..
Lähetetty: 21.4.2006 19:33
Kirjoittaja Jokari
Paljonko ne teidän ladanne oikein kiertävät kun kehtaa vetää kolmosella 120?
Satasessa on ihan pakko heittää neloselle, enempää ei juuri kehtaa vedättää ja kaikenlisäksi kulku tuntuu vain hyytyvän tiettyjen kierroksien jälkeen (huomaa selvästi vedätettäessä kakkosella vähänkään rajummin)
Lähetetty: 21.4.2006 19:46
Kirjoittaja destor
Tuo 120 on kolmosella ehkä vielä karvan liian vähän jos haetaan hyvää kiihtyvyyttä, nelosella nappiksen mittari melkein tappiin ja vitosta sisään ennenkuin neula pysähtyy
