Nivaan kesäkumeja
Nivaan kesäkumeja
Eli mistä hommaatte kesärenkaita noihin nivoihinne. Tarkotan lähinnä nivan orkkistyylisiä kesäkumeja eli nappuloita ja kuviota saisi olla kohtuullisesti. Onkohan kukaan tilaillu venäjän puolelta kumeja, hinta ja laatu? Itellä 15 aluvanteet nivan kesäpyörissä ja kumit aika sliksit jo. Laittakaa kokemuksii niistä Insa Turbo Saharoista, onko kukaa hommannu 195 leveinä, mahtuuko orkkisnivan pyöränaukkoihin pyörimään ja rallattaako maantieajossa kuinka paljon?
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
tästä on täällä jossain keskusteltukin ja näyttää siltä nettikauppojen perusteella ettei pienikokoisia maastokuvioisia kumeja saa edes venäjältä, haettiin juurikin orkkista nivan 175-16 rengasta, pelkkää maantiekuviota oli tarjolla.

Rahalla saa
Jos nivaan tarvii hyviä maastorenkaita kesäksi, niin niitä löytyy, mutta tarvitaan paksu rahapussi tai hyvää liksaa saava vaimo. Toisaalta hyvästä kannattaa maksaa.
Offivaruste tuo Super Swamper renkaita maahan ja sieltä löytyy sarja pienipyöräsille maastureille. Renkaat löytyy sivuilta: kolme w.offivaruste.com. Osio renkaat, Super Swamper, tyyppi SSL TSL/Radial
Kokoja on 27" lähtien ylöspäin. 27" vastaa korkeudeltaan 175/80/16 rengasta.
Jyrki-boy
Offivaruste tuo Super Swamper renkaita maahan ja sieltä löytyy sarja pienipyöräsille maastureille. Renkaat löytyy sivuilta: kolme w.offivaruste.com. Osio renkaat, Super Swamper, tyyppi SSL TSL/Radial
Kokoja on 27" lähtien ylöspäin. 27" vastaa korkeudeltaan 175/80/16 rengasta.
Jyrki-boy
Mulla on sama ongelma kuin aloittajalla, insa turboja olen ajatellut mutta kun pelottaa kuinka kauhea vaiva renkaiden mahduttamisesta on. Siis kokoa 205/80R16 tai 205/70R15 olen ajatellut. Ensin mainittu menisi helpommalla vaikka isompi onkin, johtuen että 15-tuumaiset tulisi mangelsseille joissa on paljon offsettia. 195R15:tä en ole uskaltanut ajatellakaan, mutta eihän se pikaisesti laskettuna taida jäädä orkkisrenkaan kokonaishalkaisijasta. Mutta en uskalla olla ensimmäinen kuka ostaa
.
Venäjältä näyttäisi saavan jotain rengasta 185/75R16 renkulaa, http://www.russian-tyres.ru/catalog_eng ... hina=19581, ei tuo mikään maastorengas oo, mikä lie rospuuttokuvio. Offipalstalla joku lupaili että voi toimittaa renkaita Venäjältä.

Venäjältä näyttäisi saavan jotain rengasta 185/75R16 renkulaa, http://www.russian-tyres.ru/catalog_eng ... hina=19581, ei tuo mikään maastorengas oo, mikä lie rospuuttokuvio. Offipalstalla joku lupaili että voi toimittaa renkaita Venäjältä.
Reippaina käymme rekkain alle 

205/80/16
Mulla on alla tuollaset Insa Sahara Turbot (Turbo huomattiin heti kaveripiirissä ja aiheutti joillekin suurta ilahtumista). Autoa on nostettu eestä ja takaa 75 mm. Edessä on sisälokarit paikallaan, eikä ainakaan vielä ole ryykännyt mihinkään kiinni. Takapäässä sisäänjoustossa gummi ottaa kiinni lokariin ja saa aikaan toispuoljarrutuksen, kuten traktorilla. Ajoin toisen takapyörän ojaan, niin siinähän se otti kiinni. Lähti kuitenkin liikkeelle, eikä ollut pysyvä olotila.
Jos rahat suo ja vaimo sallii, niin parhaaksi rengasyhdistelmäksi luulisin nivassa nuo 205 eteen ja taakse 235/70/16. Silloin auto kääntyy ja työntää ihtiään etiäppäin pehmeässä.
Offivarusteessa on tarjouksessa teräsvanteet, jotka näyttävät mankeleilta, mutta ovat täysin toista luokkaa vahvuudeltaan. Olikohan 55 eeroa kipale. Ovat UAZin ja Sukisukin vanteet, joten takana on ep senverran suuri, ettei gummi ryykkää kiinni lokariin.
Pitempi hankinta on ostaa Ladan omille vanteille 205/80/16 Insat ja myöhemmin noi leviämmät, jolloin mettään pistää leviät alle ja jää kaksi vararinkeliä noista 205:sta matkaan.
Jyrki-boy
Jos rahat suo ja vaimo sallii, niin parhaaksi rengasyhdistelmäksi luulisin nivassa nuo 205 eteen ja taakse 235/70/16. Silloin auto kääntyy ja työntää ihtiään etiäppäin pehmeässä.
Offivarusteessa on tarjouksessa teräsvanteet, jotka näyttävät mankeleilta, mutta ovat täysin toista luokkaa vahvuudeltaan. Olikohan 55 eeroa kipale. Ovat UAZin ja Sukisukin vanteet, joten takana on ep senverran suuri, ettei gummi ryykkää kiinni lokariin.
Pitempi hankinta on ostaa Ladan omille vanteille 205/80/16 Insat ja myöhemmin noi leviämmät, jolloin mettään pistää leviät alle ja jää kaksi vararinkeliä noista 205:sta matkaan.
Jyrki-boy
Vilkasinpa, että löytyisikö mistään mitään. Ainakin rengas-online.com tarjoaa Nivalle renkaita: neukkupeliin jenkkirenkaat saksalaisesta nettikaupasta: goodyear wrangler radial 175/80 R 16. Eikä toi nyt pahin city-kuvio ole.
Että kyllä niitä jostain saa, jos raha taskussa pullottaa. Vaikka ei noi nyt niin kauheen hintaset oo, 16-tuumasiksi ihan normaaleissa hinnoissa. Iso on kaunista - ja kallista.
Että kyllä niitä jostain saa, jos raha taskussa pullottaa. Vaikka ei noi nyt niin kauheen hintaset oo, 16-tuumasiksi ihan normaaleissa hinnoissa. Iso on kaunista - ja kallista.
Gummeista
Noi Insat on maksannu mulle 80 euroo kipale. Vanhat vanteet hiekkapuhallettiin ja maalattiin 16,50 kipale. Päällelaitto kympin kumi. Siinähän se.
Nyt tuli sitten kokeiltua Nivan joustoja. Taka-akseli pelaa hyvin joustoiltaan. Alkuperäset jouset ja Ranchon iskarit sekä 75 mm korokkeet yläpäässä.
Mutta vanteet on saatava ulospäin. Jatkamalla panhardtankoa tulee seuraukseksi, että renkaat ottaa molemmin puolin lokareihin. Nyt vain vasen takanen. Oikea puolestaan on kiinni lokarin rengaskaaren takareunassa. Siihen auttaa rälläkkä. Ei muuta kun venäjältä tilaus UAZin vanteista ja eikun menoiksi.
Etupää on täysin paska juttu. Saabin keskijäykät jouset on aivan liian jäykät. Ajamalla etupyörä kivelle sisäänjousto on niin pientä, että kolmio irtoaa vain sentin ulosjouston estinkumista, eikä irtoaisi ollenkaan, jos siitä ei olisi sahattu puolia pois. Täytyy vaihtaa takaisin alkuperäiset jouset ja laittaa nappulat jousilautasen ja alakolmion väliin. Niin se on tehtävä.
Nyt pietään huilia Nivan kanssa ja laitetaan Samara kuntoon, ettei ruostetäpliä enää auton pintapuolelta löydy. Sen jälkeen vuorossa on Niva.
Jyrki-boy
Nyt tuli sitten kokeiltua Nivan joustoja. Taka-akseli pelaa hyvin joustoiltaan. Alkuperäset jouset ja Ranchon iskarit sekä 75 mm korokkeet yläpäässä.
Mutta vanteet on saatava ulospäin. Jatkamalla panhardtankoa tulee seuraukseksi, että renkaat ottaa molemmin puolin lokareihin. Nyt vain vasen takanen. Oikea puolestaan on kiinni lokarin rengaskaaren takareunassa. Siihen auttaa rälläkkä. Ei muuta kun venäjältä tilaus UAZin vanteista ja eikun menoiksi.
Etupää on täysin paska juttu. Saabin keskijäykät jouset on aivan liian jäykät. Ajamalla etupyörä kivelle sisäänjousto on niin pientä, että kolmio irtoaa vain sentin ulosjouston estinkumista, eikä irtoaisi ollenkaan, jos siitä ei olisi sahattu puolia pois. Täytyy vaihtaa takaisin alkuperäiset jouset ja laittaa nappulat jousilautasen ja alakolmion väliin. Niin se on tehtävä.
Nyt pietään huilia Nivan kanssa ja laitetaan Samara kuntoon, ettei ruostetäpliä enää auton pintapuolelta löydy. Sen jälkeen vuorossa on Niva.
Jyrki-boy