Ladan sähköt, niiden pelkistys
Ladan sähköt, niiden pelkistys
Elikkä, hätätila.
Lada 2101 (1200L) 2103 tekniikalla. Sähköt paskana, johdot sekasin ym. ja kaikki otettiin äskön pois. Ihan kaikki. Tallella on, muttei selkeessä järjestyksessä.
Nyt tarvis autoon tehdä pelkistetyt kilpa-auton sähköt; päävirta pakollinen. Jos laturin ja startin saa johdotettua helpolla, nekin olis todella hyvät olla olemassa. Mutta vähintään päävirta näin alkuun, jotta saa auton käymään. Mitä osia/johtoja Lada tarvii käydäkseen? Releitä? Muutakin kun puolan ja akun?
E: Ohjeita tarvisin, oon aika alottelija näissä autosähköhommissa. Linkkiä piirikaavioihin? Ohjeita sanallisena/piirroskuvina?
Lada 2101 (1200L) 2103 tekniikalla. Sähköt paskana, johdot sekasin ym. ja kaikki otettiin äskön pois. Ihan kaikki. Tallella on, muttei selkeessä järjestyksessä.
Nyt tarvis autoon tehdä pelkistetyt kilpa-auton sähköt; päävirta pakollinen. Jos laturin ja startin saa johdotettua helpolla, nekin olis todella hyvät olla olemassa. Mutta vähintään päävirta näin alkuun, jotta saa auton käymään. Mitä osia/johtoja Lada tarvii käydäkseen? Releitä? Muutakin kun puolan ja akun?
E: Ohjeita tarvisin, oon aika alottelija näissä autosähköhommissa. Linkkiä piirikaavioihin? Ohjeita sanallisena/piirroskuvina?
21013 (1200L) kytkentäkaavio:
http://automan.ru/vaz/01/elect2b.shtml
Ja 2103 kytkentäkaavio:
http://automan.ru/vaz/03/electb.shtml
http://automan.ru/vaz/01/elect2b.shtml
Ja 2103 kytkentäkaavio:
http://automan.ru/vaz/03/electb.shtml
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Kiitos, en noista vielä mitään selkeetä selvää saanut, mutta tutkitaan ajan kanssa...jta kirjoitti:21013 (1200L) kytkentäkaavio:
http://automan.ru/vaz/01/elect2b.shtml
Ja 2103 kytkentäkaavio:
http://automan.ru/vaz/03/electb.shtml
Muuten, miks 21013 eikä 2101? Mitä toi viimenen kolmonen meinaa?
1200L:ää, ei kai mitään mullistavia eroja 2101:n sähköihin (peruutusvalo, takalasinlämmitin ym. jotka ovat tosin 2101-02:ssa eli vuodesta 78 eteenpäin)njietro kirjoitti:Kiitos, en noista vielä mitään selkeetä selvää saanut, mutta tutkitaan ajan kanssa...jta kirjoitti:21013 (1200L) kytkentäkaavio:
http://automan.ru/vaz/01/elect2b.shtml
Ja 2103 kytkentäkaavio:
http://automan.ru/vaz/03/electb.shtml
Muuten, miks 21013 eikä 2101? Mitä toi viimenen kolmonen meinaa?
Mutta tuon sivun otsikko sanoo kyllä, että 2101/2102.
Exät: 21013, 21093-20, 2111-P00-110
Juu nappisilmähän on malliltaan tuo 2101... Tuo kolmonen tuolla perässä on joku versionumero. Ja tää ällä mallihan on tuo tonnikakssatanen tonnikolmesatasen varusteilla. Noista mallikoodeistahan löytyy aikahyvin tietoa tuolta lada infosta mikäli kiinnostaa tietää enemmän.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
1200L:n kytkentäkaavio olisi lähempänä 21011 mallin kaaviota, koska tämä 21013 on siis 21011 vaurustelu 2101 koneella, venäläisistä lähteistä ei täydellistä kaaviota löydäkään, koska tämä vientimalli on yleensä varustettu kaikenlaisilla lisävarusteilla, kuten pesurit, takalasinlämppäri ja joitain releitä. 2101/2102 kaaviota voi käyttää hyvänä pelkistyskaaviona, siinä on vähemmän sähkölaitteita.

Re: Ladan sähköt, niiden pelkistys
Nuo riitää. Akun plus navasta puolan plus napaan(väliin sulake ja sammutus kytkin). Puolan miinus navasta virranjakajalle. Kondensaattori pitää olla, ja moottorin maadoitus, ohutkin johto piisaa, jos ei oo starttia.njietro kirjoitti: Mitä osia/johtoja Lada tarvii käydäkseen? Releitä? Muutakin kun puolan ja akun?
Paksu maajohot moottorille, akun plussasta startille paksu johto ja napin kauttaa ohut solenoidille niin on starttikin.
,_,/ukka
Autoton on huoleton
Re: Ladan sähköt, niiden pelkistys
Ns. Päävirta siis. Paksusta johdosta? Tuo johto ohjaamon kautta siis puolalle?,_,/ukka kirjoitti: Nuo riitää. Akun plus navasta puolan plus napaan(väliin sulake ja sammutus kytkin).
Mistä kondensaattori, vai onko mulla ladassa jo jossain sellane?,_,/ukka kirjoitti:Puolan miinus navasta virranjakajalle. Kondensaattori pitää olla, ja moottorin maadoitus, ohutkin johto piisaa, jos ei oo starttia.

Mistä solenoidille herätevirta?,_,/ukka kirjoitti: Paksu maajohot moottorille, akun plussasta startille paksu johto ja napin kauttaa ohut solenoidille niin on starttikin.
Re: Ladan sähköt, niiden pelkistys
No jos haluat ohjaamosta sammuttaa, käy se vaikka sen vetää suoraakin, ilman kytkimiä ja sulakkeitakin.njietro kirjoitti:Ns. Päävirta siis. Paksusta johdosta? Tuo johto ohjaamon kautta siis puolalle?,_,/ukka kirjoitti: Nuo riitää. Akun plus navasta puolan plus napaan(väliin sulake ja sammutus kytkin).
,_,/ukka
Autoton on huoleton
Re: Ladan sähköt, niiden pelkistys
Se on siinä virranjakajan kyljessä, semmonen 2cm paksu ja pyöreä pötikkä(muistaakseni), päässä yksi johto.njietro kirjoitti:Mistä kondensaattori, vai onko mulla ladassa jo jossain sellane?,_,/ukka kirjoitti:Puolan miinus navasta virranjakajalle. Kondensaattori pitää olla, ja moottorin maadoitus, ohutkin johto piisaa, jos ei oo starttia.
,_,/ukka
Autoton on huoleton
Re: Ladan sähköt, niiden pelkistys
Akun plus navasta, napin kautta solenoidille=herätevirta.njietro kirjoitti:Mistä solenoidille herätevirta?,_,/ukka kirjoitti: Paksu maajohot moottorille, akun plussasta startille paksu johto ja napin kauttaa ohut solenoidille niin on starttikin.
,_,/ukka
Autoton on huoleton
Pelkistettyyn sähköistykseen tarvitset: kaksinapaisen päävirtakatkaisijan, starttinappulaksi kelpaavan itsestään palautuvan painonappikatkaisijan, muita katkaisijoita valoille ja apulaitteille, sulakkeita ja releitä jos siltä tuntuu sekä kolme-neljä metriä vähän paksumpaa johtoa päävirralle.
Päävirta (lataus ja käynnistys): päävirtakytkimen 1-napaan johto akun plussasta, samasta navasta paksu johto startille ja edelleen laturille (tätä johtoa pitkin kulkee suuret virrat, joten saa olla kunnon kaapelia).
Pääkatkaisijan 2-navasta otetaan katkottavat sähköt kuten startin ja latauksen herätteet, öljynpainevalo sekä valot.
Sytytys: päävirtakatkaisijan 2-navalta puolan plussaan, puolan miinukselta virranjakajalle kondensaatorin kautta, kuten edellä kerrottu.
Startti: 2-navalta johto starttinappulalle, jonka toisesta navasta edelleen startille heräte.
Latauksen herätevirta: 2-navasta pienitehoisen (3-5 W) polttimon kautta laturille.
Öljynpainevalo (puuha-/tuhovalo): 2-navalta merkkivalolle (lisäjarruvalo on sopivan näkyvä), valon toinen nasta paineanturiin.
Päävirta katkaisija kannattaa sijoittaa kuskin ulottuville ohjaamoon, että saa sähköt poikki nopeasti jos sattuu tulemaan hätätilanne. Näillä opeilla on tullut jokkisautoihin sähköt tehtyä, kaikki ovat lähteneet käyntiin ja sammuneet päävirtakatkaisijasta.
Päävirta (lataus ja käynnistys): päävirtakytkimen 1-napaan johto akun plussasta, samasta navasta paksu johto startille ja edelleen laturille (tätä johtoa pitkin kulkee suuret virrat, joten saa olla kunnon kaapelia).
Pääkatkaisijan 2-navasta otetaan katkottavat sähköt kuten startin ja latauksen herätteet, öljynpainevalo sekä valot.
Sytytys: päävirtakatkaisijan 2-navalta puolan plussaan, puolan miinukselta virranjakajalle kondensaatorin kautta, kuten edellä kerrottu.
Startti: 2-navalta johto starttinappulalle, jonka toisesta navasta edelleen startille heräte.
Latauksen herätevirta: 2-navasta pienitehoisen (3-5 W) polttimon kautta laturille.
Öljynpainevalo (puuha-/tuhovalo): 2-navalta merkkivalolle (lisäjarruvalo on sopivan näkyvä), valon toinen nasta paineanturiin.
Päävirta katkaisija kannattaa sijoittaa kuskin ulottuville ohjaamoon, että saa sähköt poikki nopeasti jos sattuu tulemaan hätätilanne. Näillä opeilla on tullut jokkisautoihin sähköt tehtyä, kaikki ovat lähteneet käyntiin ja sammuneet päävirtakatkaisijasta.
Alkuviikolla tarkotettiinkin näköjään reilua vuotta tässä projektissa =D
Nonii, nyt jatketaan siitä mihin vuosi sit sähköjen kans jäätiin:
Laturilta tulevia johtoja:
http://img510.imageshack.us/img510/8914 ... setaw9.jpg
johto A ei mee mihinkään muuten kuin laturin suunnalle alas.
johto B menee laturille.
johto C menee laturille. tässä johdossa on kuvan alareunassa kiinni ruskeen johdon 20cm pitkä pätkä, juotettu kutistesukan alta noin 5cm matkalta tohon pinkkiin johtoon kiinni. Liittimet ei mee mihinkään enkä tiedä mihin kuuluisivat.
johto D menee laturille.
Toisesta päästä johdot ei mee mihinkään ku joku viisas njietro repi lähes kaikki piuhat 9/'05 autosta vttuun. Ehdotuksia mihinkä johtojen toisia päitä lähtis yhdisteleen ns. yksinkertasissa kilpurisähköissä??
Olisin äärimmäinen kiitollinen ohjeista, oon autosähköhommissa melkosen pihalla.
Nonii, nyt jatketaan siitä mihin vuosi sit sähköjen kans jäätiin:
Laturilta tulevia johtoja:
http://img510.imageshack.us/img510/8914 ... setaw9.jpg
johto A ei mee mihinkään muuten kuin laturin suunnalle alas.
johto B menee laturille.
johto C menee laturille. tässä johdossa on kuvan alareunassa kiinni ruskeen johdon 20cm pitkä pätkä, juotettu kutistesukan alta noin 5cm matkalta tohon pinkkiin johtoon kiinni. Liittimet ei mee mihinkään enkä tiedä mihin kuuluisivat.
johto D menee laturille.
Toisesta päästä johdot ei mee mihinkään ku joku viisas njietro repi lähes kaikki piuhat 9/'05 autosta vttuun. Ehdotuksia mihinkä johtojen toisia päitä lähtis yhdisteleen ns. yksinkertasissa kilpurisähköissä??
Olisin äärimmäinen kiitollinen ohjeista, oon autosähköhommissa melkosen pihalla.
Re: Ladan sähköt, niiden pelkistys
Startille riittää siis vaan ite kunnon kaapeli ja sit 1 johto akulta painokatkasijan kautta solenoidille. Ei muuta? Maadotuksen taitaakin ottaa koneeseen.,_,/ukka kirjoitti:Paksu maajohot moottorille, akun plussasta startille paksu johto ja napin kauttaa ohut solenoidille niin on starttikin.
,_,/ukka