1200L virranjakaja ongelma.
1200L virranjakaja ongelma.
Eli siis nyt on tekstattu, että tuleeko jakajalta maadoitusvirta kärkien ollessa auki ja ei tule. On kokeiltu uutta sytytyspuolaa, ei auttanut. Sitten huomasin siellä jakajan pohjalla, katkojan alla johdon ilman eristeitä. Se on siis semmoinen muutaman sentin mittainen pätkä joka ei mene mihinkään. Mikä olisi sen tarkoitus?
Puolasytytyksessä katkojankärjillä on toimintaperiaatteena se että puola saa jännitteen sytytysvirran ollessa päällä.Kun sytytyshetki lähestyy niin virranjakajan vastaavaa nokka avaa katkojan kärjet>ensiövirtapiiri katkeaa>sähkömagneettinen vastainduktio muodostuu toisiovirtapiirissä (puolan suurjännitteinen keskinapa).Keskinavasta se johdetaan suurjännitteiseen kanteen,mistä se joustonastan kautta johdetaan pyörijään.Pyörijän kärjestä jännite hyppää vastaavaan nastaan,eli siihen sytytystulppaan,missä sylinterissä mäntä on lähinnä yläkuolokohtaa ja pako ja imuventtiili kiinni.Lada 1200L:n sytytysjärjestys on 1,3,4,2.Missä ykkössylinteriä vastaa moottorin jäähdyttäjänpuoleinen pää.Kun sylenterissä polttoaine/ilmaseos on 1/17-1/18 on syttyminen kutakuinkin varmaa.Sytytyksestä vielä:Jännitteen pitää katketa terävästi.Tämän takaa kondensaattori,joka on kytketty katkojankärkien yli.Jos kondensaattori on sähköisesti oikosulussa niin ensiövirta ei katkea,eikä käynnistymistä tapahdu.Jos kondensaattori on irti tai sähköisesti poikki niin käynnistyksessä auto "lupaa",muttei kuitenkaan käynnisty.