Öljyt ja vedet sekaisin?
Öljyt ja vedet sekaisin?
Tarkistinpa keväthuollon yhteydessä öljyt ja huomasin, että öljykorkin sisäpinta oli valkeassa hyhmässä. Öljyä oli lisääntynyt eli öljyt ja vedet näyttäisi menevän sekaisin. Uskaltaako ajella vielä pari sataa kilometriä viedäkseni auton Ouluun huoltoon? Kannattaako yrittää lisätä esim. jäähdyttimen-/lohkon paikkausainetta jäähdytysveden sekaan vai aiheuttaako enemmän haittaa kuin hyötyä? Onko automaattisesti edessä kannentiivisteen vaihto? Luin jostain, että pelkkä kannen kiinnitysruuvien kiristäminen olisi jollain auttanut kyseiseen ongelmaan? Entäs voiko kannen suoruuden tarkistaa kotikonstein tiivisteen vaihdon yhteydessä?
-
- Viestit: 533
- Liittynyt: 16.2.2004 9:55
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Välttämättä ei autossasi ole mitään vikaa. Tuota vaalenruskeaa hyhmää kutsutaan kylmähieksi jota muodostuu moottorin sisään kun sillä ajetaan lyhyttä matkaa eli moottorin sisälle kondensoitunut vesi ei ehdi haihtumaan pois vaan keskittyy kylmän ja kuuman rajapintoihin parhaana esimerkkinä venttiilikopan kansi.
Asia korjautuu yleensä itsestään kun päästelee pitemmän matkan ja jos haluaa vielä pelata varman päälle vaihtaa uudet öljyt sen kurvailun jälkeen niin yhdeksän tapausta kymmenestä saa avun tällä opilla.Jotkut öljymerkit kuohaavat myös toista huomattavasti enemmän.
En siis lisäisi koneeseen mitään korjauskemikaaleja vaan jos todellakin näyttää sille että kannentiiviste vuotaa niin pudotat nesteet pois ja korvaat ne puhtailla vesillä. Glyköli on pitemmän päälle haitallista laakereille kun vesi on puolestaan vanhin voitehista.
Kannen suoruuden voit tarkistaa vaikka ihan vatupassin tai pitkän teräsviivaimen sekä taskulampun avulla. Viivotin kannen päälle ja lamppu palamaan toiselle puolelle. Jos valoa paistaa jostain reunasta enemmän kuin muualta on kansi väärä, rakotulkilla voit sitten todentaa kierouden, pieni heitto 0,05mm ei haittaa muttajos siitä menee isommaksi on edessä kannen oikaisu.
Asia korjautuu yleensä itsestään kun päästelee pitemmän matkan ja jos haluaa vielä pelata varman päälle vaihtaa uudet öljyt sen kurvailun jälkeen niin yhdeksän tapausta kymmenestä saa avun tällä opilla.Jotkut öljymerkit kuohaavat myös toista huomattavasti enemmän.
En siis lisäisi koneeseen mitään korjauskemikaaleja vaan jos todellakin näyttää sille että kannentiiviste vuotaa niin pudotat nesteet pois ja korvaat ne puhtailla vesillä. Glyköli on pitemmän päälle haitallista laakereille kun vesi on puolestaan vanhin voitehista.
Kannen suoruuden voit tarkistaa vaikka ihan vatupassin tai pitkän teräsviivaimen sekä taskulampun avulla. Viivotin kannen päälle ja lamppu palamaan toiselle puolelle. Jos valoa paistaa jostain reunasta enemmän kuin muualta on kansi väärä, rakotulkilla voit sitten todentaa kierouden, pieni heitto 0,05mm ei haittaa muttajos siitä menee isommaksi on edessä kannen oikaisu.