Ravistaa nii maa p*rkeleesti

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Ravistaa nii maa p*rkeleesti

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Elikkäs...onkelma alko jo eilen. Kun taikaiskusta, alkoi Lada kesken ajoa, siis kone oli lämmin ja matkaa takana noin 30 kilometriä, täristä ja nykiä ihan sekopäänä. Eikä meinannut käydä millään vaikka antoi kaasua. Ja poksuikin pakarista aikasta kovasti. No päästä nilkutin kotio. Ei muuta kun pelti auki ja tutkimaan. No ajotuslamppu paljasti että sytkä oli aika ankarasti karannut myöhäselle. Aattelin että jahas ja säädin jakajaa vähän aikaselle ja tutkimus paljasti että kohilleen meni.

Mutta mutta. Onkelmat jatkui tänä aamuna. Eli ihan samat oireet kun eilen. Mutta paljon rajumpina. Ja sen lisäksi mittarien viisarit (paitti nopeusmittarin) heijas ympäri laidasta laitaan ihan siis niin hullun lailla että ei mitään rajaa, kovalla voimalla ja nopeeta ja konekkin sammuili. Ja kaiken huipuks Lada sit päätti puutua totaalisesti liikennevaloihin kun niihin piti pysähtyä. Siis kun ei sitä tyhjäkäyntiä tai mitään muutakaan käyntiä tuntunut käyvän vaikka mitä teki. Sain sen kumminkin rankastua käyntiin polkemalla kun kehrääjä mummo, ihan säälittä starttia pyörittämällä ja kytkintä luistattamalla. Mielenkiintoista on myös se että nämä oireet alkoi molemmilla kerroilla ihan noin 30 km matkan viimemetreillä. Onko se vaan Ladan kiltteyttä että ei se haluu jäädä matkalle vaa mieluummin nilkuttaa perille vai onko se jokin vian ominaisuus?

Elikkäs kysymykset kuuluu mitä hittoa? Mistä sitä vikaa aletaan metsästää? Sähköpuolen vialtahan toi haiskahtaa... Ja jakajahan kun on kärjellinen niin sehän on aina semmonen vikalähde. Mutta onko muita arvauksia?
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
RussianRacing

Viesti Kirjoittaja RussianRacing »

Mulla on viimeaikojen käyntihäiriöt johtunu paskasta puolasta (en tiedä oliko osa käämeistä oikkarissa vai mitä kummaa???)
Noin 4kk sisällä olen vaihtanut kaks kertaa puolan eli ilmeisesti jossakin muuallakin on jotain vikaa...

Oireena oli aluksi välillä pieni epäsäännöllinen nykiminen. Sitten alkoi auto hyytymään aina kiihdytettäessä ja kun löysäsi jalkaa polkimelta niin moottori yskäisi...

Viimehetken vika ilmeni siten, että painettaessa kaasua kierrokset nousi normaalista 1500rpm asti mutta sen jälkeen kierrokset putos ja auto sammu. Aina lähti silti käyntiin.

Vikaa hain alkuun kärjellisestä jakajasta ja kaasarista, mutta kun missään ei tuntunut olevan vikaa niin jännite mittaus puolan navoista anto vinkkiä että puola ei pelaa niin kuin pitäis.

Ryyppy päällä oireet ei ollu niin pahoja mutta aina ilman ryyppyä oli sama nykiminen.

Toisella kertaa epätasaiseen käyntiin oli jakajan lähes kiinnileikannut laakeri, kun alipainesäätimen vivun lukkosokka oli kulkeutunu laakerin läpi...

Kokemuksesta neuvoisin etsimään vikaa ensimmäisenä sieltä missä sen ei luulisi olevan!!!
evo2
Viestit: 251
Liittynyt: 24.9.2003 7:28
Paikkakunta: lahti

jakaja

Viesti Kirjoittaja evo2 »

risa puola ei muuta sytytyksen ajoitusta. mun veikkaus olisi jakajassa mekaanista häikkää jos kerran ajoitus muuttuu. onkos jakajassa jalan ja yläosan välillä jonkin näköinen liitos kuten skodan jakajassa? skodassa on sellainen poikittaistappi joka väljistyy/katkeaa.
RussianRacing

Viesti Kirjoittaja RussianRacing »

Ladan sytkän kiinnitys on sanalla sanoen #####!!! Jos jakajan ja lohkon välissä on vähän öljyä niin myöhäselle siirtyy heti kun antaa vähän hanaa...

Itse olen nähnyt parhaaksi säätää sytytyksen kohdalleen ja lukita jakaja jotenkiin paikalleen, ettei ajoitus muutu.

Tosin joskus joku viisas Lada-huollosta sanoi Ladan sytytyksen seilaavan niin paljon, ettei ole niin väliä säätöjen kanssa... (ei tainnut itse omistaa Larppaa...)
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

En tiedä mikä nyt on. Kun nyt ainakin vaikutti siltä että sytkä oli ihan merkissään. Mutta siitä huolimatta nykiminen alkoi. Siis ihan samalla tavalla kun eilenkin eli noin 30 km:n viimeisillä kilometreillä. Ja sit kun perille päästyäni tarkastin taas ajoituksen niin ihan se oli merkissään. Mutta kuitenkin Lada poksui ja nyki ja mittarit heitti volttia. Kuitenkin kun pysähdyin pihaan ja annoin koneelle jenkkaa pokse alkoi olla hyvin voimakasta vasta "isoilla" kierroksilla eli vähän alle 4000 rpm --->

Mitenkä tuota puolan kuntoa voisi tutkia? Oisko se sit jakajassa se vika...

Lisää vihjeitä otetaan vastaan...
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

kärkisillan laakeri paskana.
laurinko

silta hyppää

Viesti Kirjoittaja laurinko »

Jankos minun mielestä lähimpänä totuutta.
Vika alkaa äkkiä, kuulalaakeri joka on sillan kannattava osa
saa tarpeekseen.

Ja toinen asia mikä pimenee on pyörijän vastus.
kärjettömän vastus on 1k ja kärjellisen 5k .
Kärjettömän orginal pyörijä on yleensä harmaa.
RussianRacing

Viesti Kirjoittaja RussianRacing »

Tsekkaisin 1. laakerin
2. puolan napojen jännite
3. johto jakajan jalasta kärkiin
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Elikkäs tutkinnan tuloksia:

Jakajassa ei tuntus olevan kulumasta johtuvaa löysää kovin pahasti. Että en oikein usko että vika siitä johtuisi.

Puola vaihdettu; ensin vaikutti siltä että se auttoi mutta kun taas kilometrejä tuli niin sitten kuten eilen ja sitä edellisenä päivänä alkoi nykiminen ja muut em. oireet.

Pyörijän vastus OK eli 5 kohmia.

Kohta alkaa temput loppua kesken. :(
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

bensan saamattomuuskin voi oireilla noin esim joku roska tankissa joka aina välillä menee imuputken eteen. Käykö se hyvin muutan minuutin seistyään?
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Voisko olla vikaa alipainesäätimessä tai epäkeskoissa siinä pyörijän alla?
124/2101 practical beauty
Avatar
jasu35
Viestit: 582
Liittynyt: 3.10.2003 14:35
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja jasu35 »

Mulle kävi viime kesänä samanlailla mökille mennessä, lada lähti käyntiin ja kulki muutaman kilometrin aina kun katkojankärkiä "räpläs" edestakaisin. Mitään vikaa kärjissä ei näkynyt mutta sitten kun pääsin kärjet vaihtamaan niin ongelmat loppui siihen. Autona oli silloin 1200s vm-90. Myös jakajan kannessa tai pyörijässä vois olla tossa tapauksessa hiushalkeama jota ei juuri silmällä havaitse. :?
FIAT Stilo 115 JTD, VW LT -83.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Olisko mahdollinen

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Kylmäjuotos kondensaattorissa.Välillä saa kontaktin,välillä ei.Kun kone täristää,se saa kontaktin.Jos tinauksen pinta on karhean näköinen ja ja harmaa se voi olla se.Kärjet ja kondensaattori kannattaa vaihtaa .Jos on imupuolen vuoto(kaasuttimen laippa,jarrutehostin,alipainesäädin) niin käynnin pitäisi parantua vetämällä ryyppyä päälle.Näin liian ilman saanti pienenee ja seos menee oikeaan suuntaan.
Martigan
Viestit: 475
Liittynyt: 26.9.2003 8:24
Paikkakunta: Hämeenlinna, Hauho, Alvettula, Ilmoila
Viesti:

kärjet

Viesti Kirjoittaja Martigan »

Itsellä oli Opelissa joskus samanlainen vika ja syynä oli puhkipalaneet kärjet.
Ajan Ladalla koska,
minulla on siihen varaa.
gsm.0440613113
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Elikkäs tänään se tapahtu taas. Eli totaalinen pysähtyminen ja siihen puutu kun tossu paskaan eikä mihkään mennyt. No taas odottelun jälkeen sitä päästii taas woihan wanha wihtahousu nykimisen kanssa pois liikenteen tukkona olemisesta.

Tuloksia eli jatkoa edellisiin havaintoihin:

Kärjet vaikuttas olevan OK kunnoltaan. Ei oo piikkiä. Konkkakin on vaihdettu suht hiljattain eli on ainakin toiminut tuhansia kilsoja. Vaihdettiin samaan aikaan kun kärjet. Jakajankansi vaihdettu kuten myös tulpanjohdot ja puolanjohto.

Bensansaannista yms. ongelmista ei ole tietoa.

Eli lisää ideoita mikä mättää...
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Vastaa Viestiin